2020-04-23, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jtd
Jag har beprövat denna metod och det fungerar. Neka konto i annan bank, anslut bank ID och swish dit. Du lämnar in ditt utdrag varje månad. Det dom vet att du har.

Däremot syns det på deklarationen, ska han gå på soc i flera år är det ingen bra idé.

Varför skulle kompisars swishar och mammans födelsedagspengar synas i deklarationen?
Citera
2020-04-23, 08:46
Medlem
jtds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Rent spontant låter detta märkligt. Hur sugna är banker på att lägga tid på att skriva intyg till folk som de inte har någon kundrelation till? Men vad vet jag? Jag har aldrig sökt försörjningsstöd.

Nä det stämmer inte, dom frågar rakt ut var man är kund.
Citera
2020-04-23, 08:46
Medlem
jtds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jourlistan
Varför skulle kompisars swishar och mammans födelsedagspengar synas i deklarationen?

Jag har svarat mer än två gånger på detta. Poängen är vad hans syfte är, att jobba och ha bidrag vid sidan av som många gör eller bara ligga på soffan och käka nudlar.
Citera
2020-04-23, 09:10
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminkukfitta
De brukar begära intyg från alla större banker som SEB, Swedbank,Nordea osv.
Dvs att han måste knata till varje bank, be dom skriva ut ett intyg på att han inte har konto där och sen lämna intygen till soc.
Lättare att jobba än gå på soc men har man inget CV så är de lättare att gå på soc än söka jobb.

Banker skriver inte ut intyg på att någon inte är kund där, även om jag vet att vissa förvirrade socialsekreterare kräver det ibland.
Citera
2020-04-23, 14:10
Medlem
eatshiets avatar
Hur är det om man har ett konto utomlands i en svensk bank t.ex med konto i Danmark?
Citera
2020-04-24, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Warmane
Låter lite galet. Aldrig hört att detta förekommit, men kan ju vara vissa handläggare som gör så. Människors erfarenheter verkar tyvärr variera mycket beroende på kommun och handläggare.

Det varierar som du skriver. Men de förekommer att de vill att man lämnar intyg på att du inte har konto på olika banker och ja bankerna lämnar ut det fast det kanske inte är den vanligaste uppgiften men det är inte så kul för personen som söker bidrag heller.
De skriver ut en lapp med info att inget konto finns, stämplar och skriver under.
Värre för bidragsökande som ska snurra omkring på alla banker än för bankpersonalen som har en inkomst och är på en arbetsplats.
Citera
2020-04-25, 18:48
Medlem
carminaburanas avatar
Hur mycket är socialbidragen på?
Citera
2020-04-25, 19:23
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Hur mycket är socialbidragen på?
Om du bor själv så är det ca 4000 kr utöver din hyra och elräkning.
Citera
2020-04-25, 19:27
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Om du bor själv så är det ca 4000 kr utöver din hyra och elräkning.

Och om man bor med föräldrarna?
Citera
2020-04-25, 20:20
Medlem
Hej,

Har en fråga. Om det är så att man skulle åka fast för Bidragsfusk när man har Ekonomiskt bistånd hos Socialen och få en jävla massa böter och kanske fängelse, eller bara böter. Hur som helst man åker helt enkelt dit för att ha gjort sig skyldig till bidragsfusk.

Hjälper socialen personen fortfarande med Ekonomiskt bistånd efter en sådan grej? Bara att det typ blir hårdare tag och att dem håller extra mycket koll på personen. För oavsett vad man gjort sig skyldig till för brott så har man väl alltid rätt till Existens minimum via socialen i Sverige?

Rätta mig om jag har fel, jag är väldigt nyfiken då en kompis sitter i knipa där han kanske kommer åka fast för bidragsfusk. Han har missbruksproblematik samtidigt så det är inte så att han kan söka jobb utan han måste först ta tag i sitt missbruk.

Beloppen är stora, mellan 250.000 kr - 600.000 kr

Fråga: Hjälper socialen en med ekonomiskt bistånd ifall man blir dömd för bidragsfusk mot Socialen.

Mvh
Citera
2020-04-25, 20:29
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brutalius
Hej,

Har en fråga. Om det är så att man skulle åka fast för Bidragsfusk när man har Ekonomiskt bistånd hos Socialen och få en jävla massa böter och kanske fängelse, eller bara böter. Hur som helst man åker helt enkelt dit för att ha gjort sig skyldig till bidragsfusk.

Hjälper socialen personen fortfarande med Ekonomiskt bistånd efter en sådan grej? Bara att det typ blir hårdare tag och att dem håller extra mycket koll på personen. För oavsett vad man gjort sig skyldig till för brott så har man väl alltid rätt till Existens minimum via socialen i Sverige?

Rätta mig om jag har fel, jag är väldigt nyfiken då en kompis sitter i knipa där han kanske kommer åka fast för bidragsfusk. Han har missbruksproblematik samtidigt så det är inte så att han kan söka jobb utan han måste först ta tag i sitt missbruk.

Beloppen är stora, mellan 250.000 kr - 600.000 kr

Fråga: Hjälper socialen en med ekonomiskt bistånd ifall man blir dömd för bidragsfusk mot Socialen.

Mvh

Svar: ja. Försörjningsstöd är en rättighet som står i lagen. Socialförvaltningen kan och får inte "hämnas" på något som har fuskat, genom att vägra betala ut försörjningsstöd i fortsättningen. Så du... jag menar din kompis ...kan känna sig helt lugn för den biten.
Citera
2020-04-25, 21:33
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Och om man bor med föräldrarna?

Beror på hur gammal man är,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto