2020-04-29, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Det verkar ju vara vad testerna visar. Antagligen har smittsamheten överskattats och allvarligheten underskattats.

Man kan säga vad man vill om FHM men är det något de vet så är det hur man bedömer antikroppstester, och de har länge varit tydliga med att inga tester hittills har fungerat bra. KTH’s nya test är vad jag sätter min förhoppning till. Det har tydligen fungerat väldigt bra och är tillförlitligt. 100% än så länge.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Jo det är uppenbarligen något som är problematiskt. Varför är man inte tydliga med det? Bristen på handsprit inom vården verkar ju va vara löst efter tydlighet och folkligt engagemang.

Kan mycket väl vara något företag som sitter på stor labcapacitet för att testa kvaliten på kaffe eller något annat lika viktigt.

Tror det är ett antal större privata aktörer som räckt upp handen. Var väl något bolag inom Wallenberg-sfären, tror jag, som var villig att träda in. MEN det verkat ta lång tid att sätta alla rutiner på plats på ett säkert sätt. Men dom kanske är igång nu, har inte koll.
Men visst är det signaler om ökad förmåga nu och man testar ju bevisligen många fler inom vården. Det är väl det som gör att staplarna drar iväg i statistiken....
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Vad kan man läsa ut av denna nyhet? Inte mycket alls vad jag kan se. ”Have met the main goal” undrar man ju vad det betyder mer specifikt.
Det är iaf inte dåliga nyheter, pessimist där!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Vad fan är grejen med den här jävla immuniteten? Det är väl klart som fan att kroppen bildar antikroppar efter en infektion? Det är så immunförsvaret fungerar och har gjort mot virus i alla tider.

Om inte immunitet, så borde i alla fall en person som drabbas en andra gång klara sig mildare. Det har det pratats om.

7.5% kan jag inte tänka mig. Det är orimligt lågt. Vi har förmodligen haft 500-700.000 smittade i Stockholm, och dessutom ett öppet samhälle. Varför skulle bara 7 av 100 skapa antikroppar?

I think it sounds very reasonable. It’s in line with results we’ve seen from antibody testing in New York City, although I wonder how much of that 7.5% could be false positive.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Men så länge de är nära till vattnet för att tvätta händerna är de förmodligen inget större problem.
Och har med sig tvålen
Citera
2020-04-29, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CityBangBang
Nja, så illa tror jag inte att blir att typ 60% dör inom några år.. tänk bara på hur lång tid det tog för många som smittades utav hiv innan immunförsvaret bröt ihop och de började dö. Sedan är det inte säkert att alla drabbas, det beror ju mycket på hur immunsystemet hos individen hanterar det, men det återstår att se exakt hur det blir.
Apropå vaccin, ja kanske att det hjälper med bromsmediciner så som man lyckats häva antal dödsfall hos de med HIV. Men troligaste scenariot att det kommer dö flest i de fattiga U-länderna på sikt, även om det ser värst ut för västvärlden för ögonblicket.
Ok, tack för infon. Nu känner jag mig lite mindre orolig. Kanske bara blir som en influensa i dödlighet ändå...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaGoose
Det är helt osannolika siffror så det får du ge en källa till

Google is Your friend.

https://www.st.nu/artikel/aldre-dor-allt-snabbare-pa-aldreboende

https://www.svt.se/nyheter/val2014/allt-farre-far-plats-pa-aldreboende
Citera
Medlem
orvarinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Man måste ha en skruv lös om man rackar ner på forumet och samtidigt skriver själv. Blir en stor lättnad när du försvinner härifrån.

Jo, men jag har ju sjukdomsinsikt. Själva nöjet är ju hur havererad diskussionen är här, det är ju virtuell rubbernecking. Som en tittkö i sommartrafiken eller att man inte kan sluta titta på Lars von Triers "Idioterna".
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Anders Tegnell ger fingret till de personer som tror att Corona är som en vanlig influensa:

Citat:
– Vi har 2.500 avlidna, det är en väldigt hög siffra som vi inte sett i någon annan sjukdom på väldigt länge.

Vi får också lite mer fakta om eftersläpningen:

Citat:
Rapporteringen av dödsfall präglas fortfarande av en lång eftersläpning, först efter nio dagar i genomsnitt har 90 procent av fallen rapporteras in.

Det är långt ifrån över, enligt Anders Tegnell:

Citat:
- Det här är långt ifrån över, säger Anders Tegnell.

Trycket på vården är fortsatt högt:

Citat:
– Trycket på vården är fortfarande högt, säger Anders Tegnell

Källa: https://www.dn.se/nyheter/varlden/det-nya-coronaviruset-folj-utvecklingen-live-/
Citera
2020-04-29, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
I don’t think anybody has seriously believed they’re doing this on purpose. There’s a razor about not attributing something to malice that can equally be explained to stupidity. They modeled for a 0.025% flu to begin with and Giesecke prediction of 0.1% is likely telling for what they expected.

Hey mate, you usually seem good with Numbers. Can you tell us some predictions about what you think about the next 2-3 weeks in Stockholm... We have this "plateau," BS now, but we might also have as low as 7.5% infected in sthlm (maybe now 10% if we add a week or so since the test time, i guess).

What the hell is gonna happen these next few weeks, I cant see any alternative other than the slaughter goes on? (If we only have so few infected and so many dead already).

If not the warmth and sunshine in May can help... What do you think in terms of infected, IVA and deaths next few weeks?

Thanks ♥️
Citera
2020-04-29, 15:00
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Gravida kvinnor med riskfaktorer ombeds att vara extra försiktiga. Det kommer in rapporter om ett antal gravida kvinnor som ligger på IVA. Det kan bli familje sorg. Jag fattar inte varför vi ska ha det här jäkla viruset här hade det inte varit bättre och Testa testa testa som WHO sa. Det värkar ju funka bra. Och du, våran statsminister som kulle vara folkets man, var det bara ord?
De ser att det är några få som IVA-vårdats. De har kollat detta med ett flertal andra länder (som t ex har ett större underlag av smittade att jämföra med) och i inget av dessa länder har man sett något av detta så därför är det svårt att dra några långtgående slutsatser men de vill ända påpeka detta och ber gravida att vara extra, extra försiktiga - vilket de för övrigt alltid ska vara då det kan vara en riskfaktor att bli infekterad överhuvudtaget under en graviditet.
Citera
2020-04-29, 15:01
Medlem
HGs avatar
Så här snabbt kan det tydligen gå:

"Erik gick från fullt frisk – till tolv dagar på intensiven
Blev plötsligt svårt sjuk i covid-19"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Vb8WoW/erik-gick-fran-fullt-frisk--till-tolv-dagar-pa-intensiven
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in