2020-04-29, 09:40
Medlem
Nikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Innebär inte det samtidigt att 10 000 vårdplatser frigörs och att en enorm mängd vårdpersonal kan ägna sig åt viktigare saker?

Endast kommunister eller nazister tänker så.
Citera
2020-04-29, 09:41
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Våra myndigheter har gett i särklass mest objektiv information om detta, i hela världen.

I andra länder har man ofta struntat helt i experterna, följt grupptrycket, och gjort feluppskattningar av antalet smittade med typ 100 ggr, och ingjutit panik i befolkningen som gått på att typ var tionde person ska dö, oavsett ålder eller grundhälsa.

Tycker du att Folkhälsomyndigheten har agerat korrekt för folkets bästa i Sverige genom att ljuga och omformulera WHO:s
rapporter?

Det finns goda skäl att kritisera Folkhälsomyndighetens inledande arbete för att bekämpa covid-19, som nu skördar allt fler dödsoffer i Sverige.
FHM begick tre avgörande misstag som fått ödesdigra konsekvenser, skriver Johan Westerholm.

Att göra avsteg från WHO:s gemensamma definitioner i avsaknad av kunskap om virusets egenskaper, och direkt felaktigt citera WHO:s rapporter, bör mana till självkritik.

Att i ett initialt kritiskt skede göra avsteg från WHO:s gemensamma definitioner i avsaknad av kunskap om virusets egenskaper, och direkt felaktigt citera WHO:s rapporter, bör mana till självkritik från Folkhälsomyndigheten.

Detta har försenat det svenska arbetet mot covid-19:s härjningar och förorsakat stort mänskligt lidande.

https://www.expressen.se/debatt/folkhalsomyndighetens-tre-avgorande-misstag/
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Du är världsklass när det gäller att dra slutsatser, men lite sämre på analys.

Ingen här sitter på information tillräckligt för en välgrundad teori. Det är fritt att slänga ur sig olika hypoteser som vi kan diskutera. Men att påstå bestämt att det är på ett visst sätt det gör bara idioter.

FHM har ju bevisligen haft grovt fel i början och missbedömt utvecklingen. Och dom ska ju vara experter på virusspridning ändå tvingas de då och då ändra sig och komma med nya besked.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Våra myndigheter har gett i särklass mest objektiv information om detta, i hela världen.

I andra länder har man ofta struntat helt i experterna, följt grupptrycket, och gjort feluppskattningar av antalet smittade med typ 100 ggr, och ingjutit panik i befolkningen som gått på att typ var tionde person ska dö, oavsett ålder eller grundhälsa.

Nja, skulle nog säga att det under resans gång varit påfallande ofta som FHM fått korrigera sina egna påståenden; smittar endast vid symptom, barn smittar inte, Sverige är på en platå och har X antal döda... undantaget siffrorna om antal döda och platå (där fakta konstant blir uppenbart) har ju FHM låst fast sig vid en egen position som inte tar intryck av tidig rapportering (och senare kompletterad som bekräftar tidigare rapportering e.g. luftburet.). FHM är de i mitt tycke som gjort sig skyldig till grupptänk och avfärdat andra experter. Följer man internationell media så förefaller inte FHM ha gett i särklass mest objektiv information.
Citera
2020-04-29, 09:42
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Sedan är det väl som jag har förstått det en osäkerhet i att man blir immun mot Corona? det har betydelse men hur stor vet jag inte. Om man ska tro på vad Kina säger så hävdade dom för en dryg månad sedan att drygt 20% av de tillfrisknade hade blivit smittade av Corona igen. Hur detta har gått till finns det flera teorier om, men hur det än har gått till så är detta något som skall räknas in när man pratar om flockimmunitet.
20% drog du ur arslet, finns inga källor som visar något ens i närheten...
Citera
2020-04-29, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
I Bergamo har antal barn som fått kawasaki sjukdom har fyrdubblats i år. Alla testades positiv på covid-19:

https://www.open.online/2020/04/29/a-bergamo-mai-cosi-tanti-bambini-con-la-malattia-di-kawasaki-tutti-con-sierologia-positiva-al-corona virus-lintervista/?fbclid=IwAR13_8YAZ1-Ynt_r6Mz4iYsXuIWj5cHCHBuDHLZuwLd4jyPOiviD_HLpsmo

Jag läste artikeln. Det som redovisas är verkligen alarmerande och visar vilken lömsk sjukdom detta är. Men det är inte en fyrdubbling av fallen. Tidigare 4 fall om året har nu ökat till att man redan har 16 fall innebär att antalet fyrfaldigats. Hade det varit en fyrdubbling skulle antalet ha varit 64.

Det fetade i citatet = "De senaste fem åren har vi haft i medeltal 4 fall om året" - " i år redan 16" - "alla serologiskt positiva med Covid-19"

Citat:
«Negli ultimi cinque anni, in media, ho affrontato 4 casi all’anno di bambini con malattia di Kawasaki (un’infiammazione acuta dei vasi di piccolo e medio calibro di tutti i distretti dell’organismo la cui causa è attualmente sconosciuta, ndr), quest’anno siamo già a 16. E sa quanti ne sono arrivati solo da domenica ad oggi? Ben 4. Com’è possibile? Mai così tanti, peraltro tutti “complicati” e tutti con sierologia positiva al Covid-19. Sia chiaro, noi non abbiamo ancora la conferma ufficiale che la malattia sia legata al Coronavirus ma se 1+1 fa 2, faccia lei…». A parlare a Open è Lucio Verdoni, reumatologo pediatra dell’ospedale Papa Giovanni XXIII di Bergamo.
Senast redigerad av Tjelovek 2020-04-29 kl. 09:49.
Citera
Medlem
Under mitt senaste arbetspass (jag vårdar svåra coronafall) kommer en läkare in utan skyddsutrustning. Inget visir, ingen rock, inget munskydd. Hon står mitt i smeten (det är sju patienter på max 100 kvm) och snackar, helt obrydd. Viruset finns överallt, och fastnar såklart på läkaren, som drar det vidare när hon går. Lite info till er som undrar hur tajt och vass coronavården är... Luften i denna avdelning är troligen marinerad i corona. Det hostas överallt, det är respiratorer osv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Har du sett någon aktuell information om spridningen av Corona? Antar att det skiljer sig väldigt mycket mellan olika typer av samhällen. I storstäder är det väl såklart högre än ute på vischan, men om man tagit fram något generellt R-värde (heter det så?). Från början pratade man om att det behövdes ca 60% smittspridning bland befolkningen för att uppnå flockimmunitet. Men det här viruset verkar ju vara extremt smittsamt. Kanske inte som mässling m fl, men ändå.... Så det kanske krävs uppåt 80% eller nåt.

Hm, nej. Finns nog andra som kan svara bättre på det.

I länken kan man i alla fall se siffror för olika kommuner och stadsdelar i Stockholms län, och man ser tydligt att olika områden är väldigt olika hårt drabbade.

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/04/23-april-antal-avlidna-med-covid-19-per-kommun-och-stadsdel/
Citera
2020-04-29, 09:44
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Ingen här sitter på information tillräckligt för en välgrundad teori. Det är fritt att slänga ur sig olika hypoteser som vi kan diskutera. Men att påstå bestämt att det är på ett visst sätt det gör bara idioter.

FHM har ju bevisligen haft grovt fel i början och missbedömt utvecklingen. Och dom ska ju vara experter på virusspridning ändå tvingas de då och då ändra sig och komma med nya besked.
Det var väl lite min poäng, jag tror att de som i slutet kommer att "ha rätt" också kommer att ha haft en rejäl portion tur.
Citera
2020-04-29, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jag vet faktiskt inte. Ville bara påpeka att vi kan utesluta att Sveriges problem är att vi har en bro till Danmark och landgränser till Norge och Finland, för det är med all sannolikhet inte via de inkörsportarna som Stockholmsregionen blev nedlusad med viruset. Problemet var Arlanda och därmed kan man jämställa Stockholms län med en önation som NZ. Jag tycker det därför vore dumt att vifta bort tanken att lära sig av NZ sådär lättvindigt att man bara säger att "jamen det är ju en ö-nation, ju".
Det handlar inte om flygplatserna i sig utan om att det är enklare att isolera en önation som är främst beroende av fiske, turism och tjänstesektorn. Vi har fortfarande arbetspendling mellan dom nordiska länderna så det är helt enkelt för viktig även för norrmännen som slår sig för bröstet.
Citera
2020-04-29, 09:45
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Om det stämmer borde väl typ ALLA i tex Stockholm vara smittade?
Jag läste den artikeln och det handlade om hur långt smittan kunde färdas vid en nysning. Däremot så är smittan aerosol och luftburen, och kan beroende på utrymme och ventilation finnas kvar i luften i upp till tre timmar, studien avbröts efter tre timmar.
Citera
2020-04-29, 09:45
Medlem
FHM:s trovärdighet känns ju oerhört svag.
Vem fan ska man lyssna på? Kan någon tipsa om gedigna källor, tidskrifter, nyhetskanaler?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in