2020-05-02, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Jag har nu läst runt i olika pre-prints angående vitamin D och Covid-19, och det finns flera laboratorie-studier och datastudier från olika universitet som visar ett samband. För lite vitamin D ökar risken för cytokinstorm. Finns flera stycken, och vidintresse kan man googla Vitamin D+Covid 19.

Detta verkar vara en viktig pusselbit, då afrikan-amerikaner har mer brist av vitamin d jämfört med andra amerikaner. se t.ex:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16549493

det förklarar också varför vissa länder i södra Europa har så höga dödstal, då vi i norra Europa tillsätter vitamin-d i mycket av var mjölk, sojadryck osv.

jag skulle rekommendera att köpa vitamin D tabletter och följ instruktioner på förpackningen. Då detta är ingen fara borde det var en helst säker sak även om om detta inte skulle visa sig, men det verkar som att det finns ett samband mellan vitamin D och Covid-19 då flera oberoende studier har visat det.

I södra europe får dom d vitamin från solen, mer än vi norrut får.
Citera
2020-05-02, 12:22
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Ja dvs en mycket bra siffra så här tidigt i smittspridningen som knappast har konstaterades kring kinesiska djurmarknader när det var som värst.

Sedan smittas sällan kloka och analytiska individer eftersom dom oftare har en hälsosam nivå av D-vitamin i kroppen att falla tillbaka på då dom lever smart.

Folk med låg D-vitaminnivå i kroppen lider oftast av alla möjliga dåliga vanor och livsstilsval. Och har många gånger valt att bo trångt och billigt i förorten. Istället för att prioritera en sund bostad på Östermalm väljer man att lägga pengar på semesterresor till sina hemländer där smitta och sjukdomar ofta grasserar.

Det där med D-vitamin nivåer låter iof intressant. Inte för att jag tror att abnorma D-vitamin tillskott förebygger eller förhindrar covid-19 utan för att en abnorm D-vitanmin brist kan kanske förvärra sjukdomsförloppet. Då lever många ständigt påbyltade somaliska kvinnor farligt. Speciellt äldre sådana som bor trångt med flera generationer tillsammans. Deras läkare borde, omedelbart, skriva ut D-vitamin tillskott till dem, om de inte redan gör det.
Citera
2020-05-02, 12:23
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Finns mer om det i dagens DN:

Coronasmitta på över 500 av landets äldreboenden

https://www.dn.se/nyheter/sverige/coronasmitta-pa-over-500-av-landets-aldreboenden/

Jag hade kunnat hålla med Anders Tegnell att FHM misslyckats med sin strategi i skydda de äldre om smittan kommit in i 2-5 äldreboenden. Till och med 10 äldreboenden.

500 äldreboende är en katastrof. Skydda de äldre var grundbulten i Sveriges strategi. Anders Tegnell och Johan Carlsson bör avgå.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ja, t.o.m. FHM säger ju att de kan presentera en tydligare bild först andra veckan i maj, utifrån testningarna... Alltså gällande hur spridningen ser ut. Såg det i main stream media idag. Så det lär dröja, innan vi vet någon riktig fakta.

Om man vill vara generös och vänligt sinnade, så kan vi säga att arbetet verkar gå väldigt långsamt. Man kan också fundera om det är en förhalningstaktik... med tanke på att sist lät det som att nästa vecka, skulle vi få besked. Nu är det andra veckan i maj, då istället. Men nu ska vi inte vara elaka, de arbetar säkert dag och natt...

Jo, grejen är så här:
I Sverige vill man inte, kan man inte, behöver man inte försöka rädda varje enskild medborgare.

Man vill inte det, för de åtgärder man skulle behöva ta till strider mot svenskheten: stänga in folk hemma brrrrrrrrrr, tvinga dem ta bärs på balkongen istf uteservering brrrrrrrrrrr, tvinga barn vara hemma när mamman ska ragga på tinder brrrrrrrrrrrrrrrrr, förlöjliga sig genom att gå ut med munskydd brrrrrrrrrrrrrrrrr. Fy liksom.

Man kan inte, för man har inte förutsättningar för att sätta upp ett militariserat samhälle: folk vill inte för de blir rädda brrrrrrrrrrr, poliser kan i sin höjd skjuta folk med bullar och kaffe brrrrrrrrrr

Man behöver inte, för svensken är ganska så ointresserad av att okända människor dör. Eventuellt om nån anhörig dör kan det vara lite jobbigt. Men i en del fall är det till och med så att man gynnas, typ man får ärva. Smart!

Så, Sverige har egentligen (i teori) alla förutsättningar för att spridningen ska gå "fortare" än i andra länder, som har ju stängt in sig, idioterna höhöhöhö.
Så det är egentligen, som vanligt, något i stil med:
"Han som har tur, han har tur. De andra, ja, de får skylla på otur. Men skynda nu med att prova lyckan".

Drömmen för Sverige är att de flesta ska bli smittade. När de flesta blir smittade finns inga andra som kan smittas.

Konsekvenserna är då:

1 - Det kommer dö väldigt många människor (detta är dock ok för de flesta svenskar, de skulle ändå ähhhhhhhh dött (oklart om det är om 1 månad eller 10 år, men det spelar väl ingen roll???))

2 - Jo mer smittas samtidigt desto tyngre blir det för sjukhusen.

Så, konsekvenserna ovan blir ett problem bara om #2 inträffar. #1 är inte så där jätte relevant, vem fan bryr sig liksom.
För att handskas med #2 har man sedan tidigare vidtagit väldigt smarta och innovativa åtgärder, främst detta med att neka så många det bara går att få komma in på sjukhusen.

Det finns dock fortfarande risken att många som kvalificerar för att få vård (typ homosexuella och feminister mellan 20 och 40) blir för många samtidigt, därför kan man bl a inte bara låta folk leva livet som under 2019 och låta alla smittas.

Så det är därför Sverige är tvungen att vara ambivalent. Folk ska smittas, så många som möjligt, i en lugnare takt.
Stänger man in dem, kommer det ta 20 år.
Öppnar man upp helt, tar det 1 månad, men då dör 1 miljon svenskar. Och kanske för många homo och feminister. Oacceptabelt.

Så kör man alltså den bästa strategin, given förutsättningar, dvs att vara ambivalent.
Gå på krogen. Håll avstånd. Så några hit och några dit smittas.
Ta bort krav för munskydd på äldreboende, så några hit och några dit smittas.
Säg inte till folk att munskydd ska vara så bra, så de flesta inte tar munskydd på sig, så några hit och några dit smittas.
Låt barna gå till skolan. De smittar ju inte. Eller jo kanske. Iofs, bra om de smittar så de kan hjälpa till i spridningen.

Enda felet i denna diaboliska strategi är att det är rent praktiskt omöjligt att styra hur många (ens på ett ungefär) som ska smittas.
Det har säkert använts matematiska modeller. Men detta är bara teori. Precis som att flockimmunitet är bara en teori.

Om jag stänger in 100 personer i ett hus, har jag full kontroll på dessa. Jag kan bestämma vilka och när de ska smittas.
Jag stänger in dem som smittats i ett rum. Och slänger in andra som jag vill ska smittas vid viss tidpunkt.

Men, det är i praktiken HELT OMÖJLIGT att styra hur många som ska smittas i ett samhälle på 10 miljoner personer. Det är bara en fråga om en väldigt grov uppskattning som görs. Väldigt väldigt grovt.

Detta gör att det blir ganska så okontrollerat.
Folk smittas hit och dit. Och man vet inte exakt eller på ett ungefär hur många.
Och man vet inte hur länge.

Det Sverige gör är en chansning. Har man tur smittas de flesta under sommaren. Har man otur smittas de flesta fortfarande under sommaren. 2021 menar vi då eller eventuellt 2022. I det fallet kanske man lyckas komma upp till fantastiska stolta 1 miljon döda.
Citera
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Det fetade. Håller med. Iom att vi hört så många ggr saker från AT/FHM som visat sig vara totalt felaktiga, så vill jag se vad de har till grund för sina uttalanden, innan jag tror på det.

Detta med R-talet 0.85.helt plötsligt, vad bygger det på egentligen? Jätteirriterande att ingen reporter ställde en sån fråga, utan helt okritiskt bara har de presenterat det i MSM. En naturlig följdfråga skulle också vara: Vad händer då med flockimmuniteten... Osv. Så otroligt trött på hjärndöda journalister.

Ja, exakt, var kommer det ifrån, de har ju i några veckor pratat om att genomföra slumpvisa tester, men har sådana gjorts? Och vad blev resultatet?

Kollade på Campbell i England, och de ska göra/ gör masstester typ 100k prover, två olika, 109k var, men de har problem att få tillförlitliga tester för antikroppar... Den första testen benämnde han gen och den andra antigen... Vet inte vad gen betyder?
Citera
2020-05-02, 12:26
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
De kanske har tröttnat på att fråga eftersom befolkningen inte fattar svaren ändå.

Tegnell har t ex förklarat 48 000 miljarder gånger att de inte strävar efter flockimmunitet och att de vill ha en så långsam smittspridning som möjligt. Ändå sitter alltså folk fortfarande och tror att en långsam spridning försvårar "FHMs strategi om flockimmunitet".

Så de kanske skiter i att fråga för även om han svarar så kommer du sitta här imorn och fråga vart han fått siffran ifrån.
... liksom att det sitter folk här och tvärsäkert hävdar att ”... då och då kommer vi att ha uppnått flockimmunitet och då jäklar ...”.

Sen så har knappast våra journalister ställt nån följdfråga, så varför skulle de frångå sin vana?
Citera
2020-05-02, 12:29
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
De kanske har tröttnat på att fråga eftersom befolkningen inte fattar svaren ändå.

Tegnell har t ex förklarat 48 000 miljarder gånger att de inte strävar efter flockimmunitet och att de vill ha en så långsam smittspridning som möjligt. Ändå sitter alltså folk fortfarande och tror att en långsam spridning försvårar "FHMs strategi om flockimmunitet".

Så de kanske skiter i att fråga för även om han svarar så kommer du sitta här imorn och fråga vart han fått siffran ifrån.
Nej, kanske inte befolkningen i stort men det är inte ALLA som har aphjärnor. Och fortfarande återstår frågan: VAD baserar han R=0.85 på? Det skulle jag gärna vilja veta. Sedan misstänker jag att orsaken till att journalisterna inte ställer följdfrågor helt enkelt beror på att de inte själva har tillräckligt med hjärnkapacitet för att kunna göra det
Citera
2020-05-02, 12:33
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
R talet är ett ny drog från profeten Tegnell
till sin flock.
Kurvor , plattor med mera blivit omodern nu.
Nu gäller det r talet.
Profeten säger R- talet under 1 nu. Ingen ifrågasätter påståendet.
R talet visar virusspridnings takten i
samhälle . Hur kom han på detta värde trots allt folk testas bara i sjukhuset ?
Hur ska de förklara antal Corona sjuka ökar
framtiden.
Jag tror de förnekare är mycket rädd att bli smittad och vill gärna följe en profet som ger sömntabletter .
Sök fakta och använd din hjärna i stället.

What is the 'R' value and why is it so important for the easing of the coronavirus lockdown?
https://www.telegraph.co.uk/global-health/science-and-disease/what-r-value-mean-coronavirus-lockdown-uk/

Eftersom kurven är en funktion av R kanske. Säg vad man vill om Tegnell, men ni är hysteriska och borde ägna er åt dambladssnusknoveller istället för verkligheten.
Citera
2020-05-02, 12:33
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
  1. Nej, någon sådan forskning bedrivs inte.
  2. Forskning på fladdermössens immunförsvar bedrivs över hela världen av skäl som jag helt enkelt inte orkar förklara för dig.

JASÅ? Är det därför Harvard U forskaren Charles Lieber fortfarande sitter i finkan?
https://www.nbcnews.com/news/us-news/harvard-s-chemistry-chair-charged-allegedly-lying-about-china-contract-n1124646
https://nypost.com/2020/01/28/harvard-professor-charged-for-lying-about-1-5m-chinese-research-scheme/
Hans ANNONS där han, för Harvards räkning, söker 4 ASSISTENTER för ett projekt på FLADDERMÖSS för ett projekt kring farliga pathogener (om jag minns rätt delvis i Wuhan) finns fortfarande kvar på nätet.

Jag ställde även frågan om vad du hade hört om centrala nervsystemet. Som du totalt negligerade.
Citera
2020-05-02, 12:37
Medlem
Från fladdermus till mellanvärden kotten till människa (min teori och många andras kanske)
Citera
2020-05-02, 12:37
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Blir exakt likadant i Sverige med nuvarande strategi. OM nu Tegnell har rätt i att R-värdet sjunkit ner under 1 så kommer sjukan att ha dött ut inom några veckor, och lämna majoriteten utan genomgången sjukdom och immunitet.
Hur man än vänder sig har man rumpan därbak.

Sant, inte så lyckat att bromsa upp för hårt, då får vi en andra fet kräftsmäll i höst. Men redan nu har nog flockimmuniteten börjat kicka in så smått eftersom R-värdet sjunker trots att man inte utökat restirktionerna på en månad.
Citera
2020-05-02, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Jag hade kunnat hålla med Anders Tegnell att FHM misslyckats med sin strategi i skydda de äldre om smittan kommit in i 2-5 äldreboenden. Till och med 10 äldreboenden.

500 äldreboende är en katastrof. Skydda de äldre var grundbulten i Sveriges strategi. Anders Tegnell och Johan Carlsson bör avgå.

Ansvaret för äldreboenden ligger inte på FHM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in