Citat:
Ursprungligen postat av
Maharaja79
Jag har växt upp med en anhörig som arbetat i vården i 40 år, så jag är väl insatt. Men förutom det så har jag läst mycket i media sista tiden, och trots att de har varit sparsamma och inte vågat kritisera mycket så har det ändå kommit en hel del reportage som visar på krisen och triaget.
När resurserna krymper kanske gränserna måste snävas åt. Patienter som tidigare skulle fått intensivvårdsresurser får kanske ställas utanför. Vi får fokusera på de patienter där vi kan göra störst nytta.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/sjukhus-kan-tvingas-neka-patienter-vard/
Jag har fått veta att prioriteringar görs i Stockholmsområdet och att de är hårdare än för en månad sedan.
Johan Styrud, ordförande för Stockholms läkarförening, säger även han till sajten att man är hårdare i bedömningarna.
– Tidigare la man utan vidare in 80-åringar på intensivvård och det har vi passerat. En 80-årig patient med covid-19 har inte nytta av intensivvård. För fem veckor sedan skulle fler ha fått intensivvård, om vi har skruvat åt lite för hårt får vi se efteråt, säger han till Kvartal.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/hardare-prioritering-trots-lediga-iva-platser/
–
Man säger nej till patienter som behöver respirator som det annars inte brukar vara något snack om: 60-70-åringar med relativt milda sjukdomar, säger en läkare som beskriver hur sjuksköterskor på avdelningen gråter.
– Jag och många av mina kollegor mår direkt dåligt av att tvingas låta människor dö framför våra ögon, när vi vet att de hade haft en hygglig chans att överleva ifall de fått intensivvård. Detta händer flera gånger dagligen, säger en annan.
https://www.dn.se/sthlm/lakare-vi-tvingas-till-harda-prioriteringar/
Det var tre olika artiklar som pratar om samma sak dvs hårdare triage än vanligt.
Men fortsätt förneka fakta om du vill. Jag ger upp att diskutera med personer som förnekar fakta, fr.o.m. nu. Det är lönlöst att diskutera åsikter, om en part förnekar rena fakta.
Den hårdare sorteringen är ju direkt logisk, med tanke på strategin och misslyckandet med att skydda de äldre. Viruset ska gå igenom hela befolkningen och hade man verkligen velat skydda riskgrupper så hade man såklart gjort det. Man vill inte, varken på regeringsnivå eller på kommunal nivå.
Självklart blir det ett sjujäkla överspill, sköra och smittade människor som man blir tvungen att sortera bort inom vården.
Att resurser saknas är skitsnack. Vi kan göra statliga vansinnesaffärer för miljarder, bygga en usel vårdcentral för 70 miljarder och finansiera ett pyttelitet militärt "försvar" som inte används till nåt vettigt, men vi kan inte köpa in och administrera skyddsmasker och hantera logistik inom äldrevården, samtidigt som ett besöksförbud dröjer månader ...
Maken till politisk ovilja har man sällan skådat ...
Jag tycker nu - efter ung tre månader - att regeringens strategi är enkel och överskådlig.
Lite svinn (tusentals döda svenskar) får vi räkna med, och så hoppas man att resten utvecklar immunitet.
Det är spel och dobbel, och inte ens på en subtil nivå.
Man måste vara bra blåst för att inte se vad som pågår.