2020-04-29, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
WHO hyllar Sveriges strategi

”kan vara framtida modell för världens hantering av coronaviruset”.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/27-av-96-doda-pa-samma-aldreboende/

Jag kan tänka mig det, WHO har ju Johan Giesecke som rådgivare:

https://imgur.com/gApATYs

Sveriges strategi är ett föredöme för världen när vi nu skall minska befolkningen rejält.
Citera
2020-04-29, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Antalet dödsfall i Storbritannien har ökat kraftigt sedan vårdboenden och platser utanför sjukhusen har inkluderats i regeringens siffror. Under gårdagen rapporterades totalt 21 678 dödsfall av coronaviruset, och i dag ökade antalet till totalt 26 097 fall, skriver Sky News.

+4,419 döda
Usch vad trist! Detta trots lock down. 10 ggr fler än i Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Nej, svenska läkare har ju flera gånger i media berättat att det är jobbigt att prioritera bort patienter som de vet skulle ha goda chanser att överleva adekvat vård. Vårdpersonal som gråter över situationen.

Sjukvården ser ut att klara detta bra pga att man har infört mycket skarpare triage.
Lever du i ett parallellt universum

Det finns psykfall bland vårdpersonalen även i vanliga fall. En tysk läkare tog livet av sig i början av pandemin. Några andra har följt efter. Att vårdpersonalen gråter är mänskligt. De jobbar nu hårdare än någonsin.

Men att gråta över att de med biologisk ålder på 80 och de med 60-80 med signifikant svikt i ett eller flera organsystem inte ska intensivvårdas är knappt ngt att gråta över.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Ja man borde införa sanktioner mot Kina direkt.

Krossar man dom ekonomiskt blir dom slasken i nästa lågkonjunktur och resten av världen klarar sig.

Added bonus, dom får ge upp sina världsdominans ambitioner och vi har USA i 100 år till.
EU mår bättre under USA rule än Kina
Hoppas gulingarna dör,skiten kom därifrån,ingen tvekan,har dom odlat det i ett labb då hoppas jag att USA skickar några vätebomber!!
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Knappt fyra månader. Den genetiska koden är känd sedan 10 januari. Och vi vet ganska mycket:

* det är ett RNA-virus med 30 kbp
* det smittar med R₀ = 2.5
* det har en åldersgradient i dödlighet
* det angriper som HIV hjälpar-T-celler CD4+, vilket ger ovan nämnda åldersgradient (T-celler avtar med ålder)
* det finns inget vaccin
* det finns ingen immunitet
* det stoppas inte av varmare väder, men bromsas något (till R₀ = 2.0 kanske)
* det smittar asymptomatiskt (hälften av fallen) från 48h innan symptom
* det muterar sällan och är stabilt
* det ger låga halter av antikroppar => ingen flockimmunitet möjlig
* det kan infektera en person flera gånger på grund av låga halter av antikroppar
* kroppen bekämpar viruset med cellmedierad immunitet
* det ger typiskt feber, torrhosta och förlust av smak och lukt som symptom
* det dödar indirekt genom att slå ut det adapativa immunförsvaret
* det frisätter cytokiner, som angriper den egna kroppen istället för viruset
* det kroppsegna angreppet perforerar lungorna, inbjuder bakterier och orsakar svår lunginflammation
* patienter kvävs långsamt till döds i sin egen lungvätska
* CFR = 1.0%
* även om man överlever ett svårt angrepp kan man få permanent skada på lungorna
* det är inte influensa
* det är inte förkylning

Okej så det enda som kommit fram till är bara negativa saker?
Citera
2020-04-29, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag har växt upp med en anhörig som arbetat i vården i 40 år, så jag är väl insatt. Men förutom det så har jag läst mycket i media sista tiden, och trots att de har varit sparsamma och inte vågat kritisera mycket så har det ändå kommit en hel del reportage som visar på krisen och triaget.

När resurserna krymper kanske gränserna måste snävas åt. Patienter som tidigare skulle fått intensivvårdsresurser får kanske ställas utanför. Vi får fokusera på de patienter där vi kan göra störst nytta.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/sjukhus-kan-tvingas-neka-patienter-vard/

Jag har fått veta att prioriteringar görs i Stockholmsområdet och att de är hårdare än för en månad sedan.

Johan Styrud, ordförande för Stockholms läkarförening, säger även han till sajten att man är hårdare i bedömningarna.

– Tidigare la man utan vidare in 80-åringar på intensivvård och det har vi passerat. En 80-årig patient med covid-19 har inte nytta av intensivvård. För fem veckor sedan skulle fler ha fått intensivvård, om vi har skruvat åt lite för hårt får vi se efteråt, säger han till Kvartal.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/hardare-prioritering-trots-lediga-iva-platser/

Man säger nej till patienter som behöver respirator som det annars inte brukar vara något snack om: 60-70-åringar med relativt milda sjukdomar, säger en läkare som beskriver hur sjuksköterskor på avdelningen gråter.

– Jag och många av mina kollegor mår direkt dåligt av att tvingas låta människor dö framför våra ögon, när vi vet att de hade haft en hygglig chans att överleva ifall de fått intensivvård. Detta händer flera gånger dagligen, säger en annan.

https://www.dn.se/sthlm/lakare-vi-tvingas-till-harda-prioriteringar/

Det var tre olika artiklar som pratar om samma sak dvs hårdare triage än vanligt.

Men fortsätt förneka fakta om du vill. Jag ger upp att diskutera med personer som förnekar fakta, fr.o.m. nu. Det är lönlöst att diskutera åsikter, om en part förnekar rena fakta.

Den hårdare sorteringen är ju direkt logisk, med tanke på strategin och misslyckandet med att skydda de äldre. Viruset ska gå igenom hela befolkningen och hade man verkligen velat skydda riskgrupper så hade man såklart gjort det. Man vill inte, varken på regeringsnivå eller på kommunal nivå.

Självklart blir det ett sjujäkla överspill, sköra och smittade människor som man blir tvungen att sortera bort inom vården.

Att resurser saknas är skitsnack. Vi kan göra statliga vansinnesaffärer för miljarder, bygga en usel vårdcentral för 70 miljarder och finansiera ett pyttelitet militärt "försvar" som inte används till nåt vettigt, men vi kan inte köpa in och administrera skyddsmasker och hantera logistik inom äldrevården, samtidigt som ett besöksförbud dröjer månader ...

Maken till politisk ovilja har man sällan skådat ...

Jag tycker nu - efter ung tre månader - att regeringens strategi är enkel och överskådlig.

Lite svinn (tusentals döda svenskar) får vi räkna med, och så hoppas man att resten utvecklar immunitet.

Det är spel och dobbel, och inte ens på en subtil nivå.

Man måste vara bra blåst för att inte se vad som pågår.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol

Sveriges strategi är ett föredöme för världen när vi nu skall minska befolkningen rejält.

Ehm, varför är alla länder med sämre siffror än Sverige bortplockade? LoL
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Sluta ljug, du är redan avslöjad. Ditt troll

Nej jag är inget troll

Jag har däremot suttit här sedan dag ett och varit jävligt kritisk till hur man hanterat krisen och det måste man väl få vara så här 2500 döda senare och 15ggr fler döda än i Norge?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Knappt fyra månader. Den genetiska koden är känd sedan 10 januari. Och vi vet ganska mycket:

* det är ett RNA-virus med 30 kbp
* det smittar med R₀ = 2.5
* det har en åldersgradient i dödlighet
* det angriper som HIV hjälpar-T-celler CD4+, vilket ger ovan nämnda åldersgradient (T-celler avtar med ålder)
* det finns inget vaccin
* det finns ingen immunitet
* det stoppas inte av varmare väder, men bromsas något (till R₀ = 2.0 kanske)
* det smittar asymptomatiskt (hälften av fallen) från 48h innan symptom
* det muterar sällan och är stabilt
* det ger låga halter av antikroppar => ingen flockimmunitet möjlig
* det kan infektera en person flera gånger på grund av låga halter av antikroppar
* kroppen bekämpar viruset med cellmedierad immunitet
* det ger typiskt feber, torrhosta och förlust av smak och lukt som symptom
* det dödar indirekt genom att slå ut det adapativa immunförsvaret
* det frisätter cytokiner, som angriper den egna kroppen istället för viruset
* det kroppsegna angreppet perforerar lungorna, inbjuder bakterier och orsakar svår lunginflammation
* patienter kvävs långsamt till döds i sin egen lungvätska
* CFR = 1.0%
* även om man överlever ett svårt angrepp kan man få permanent skada på lungorna
* det är inte influensa
* det är inte förkylning

Du är bra på att blanda nonsens och fakta.

Förklara hur en SEIR model funkar på detta virus när ingen blir ”removed” dvs immun? Vi har idag säkra skattningar på det effektiva R värdet i Sverige och hur det gradvis gått under 1, från ca 1,4 i början av April. Förklara gärna det utan immunitet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Du vrider fakta så att det ska låta som det bevisar din ståndpunkt. Dessutom väljer du att bara ta åt dig av fakta som passar du inställning ifrågan. Selektivt.

Som det du delar om 60-70åringar i resp. Det görs av en helt annan anledning än du vill ge sken av. Går alltid hitta en gråtande sjuksköterska eller läkare som hävdar något. Men det intressant är vad den samlade kåren säger. Och de står bakom strategin och ser inte det problem du och många andra ”bambis” ser. Tyvärr, det är den enkla sanningen.

Du läser in väldigt konstiga saker när du läser in att både jag och den läkaren skulle ha några vridna motiv. Ok att du betvivlar mig, men att du betvivlar vad läkarna på Karolinska säger är ju helgalet. De har ju noll motiv att ljuga eller förvränga. Att misstro dem är verkligen selektivt, om något.

Att den samlade kåren står bakom ngt och är nöjda osv, det får du stödja isåfall med en källa som visar en stor aktuell undersökning på det. För det är BS. Lycka till att hitta en sån undersökning.

Återigen total faktaresistens och jag diskuterar inte då, totalt lönlöst. Men ha en bra dag.
Citera
2020-04-29, 19:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av X-front
Du ljuger. Vi kommer såklart inte ha 200k döda inom 18 månader. En ren lögn baserat på din egna rädsla för detta. Finns de som kanske tror på vad du säger. Vilken statistik baserar du det på egentligen?

Är inte speciellt rädd alls för Covid-19. Jag har ett gäng år kvar innan 40. Jag har iof 7-8 kilo för mycket som smalfet kontorsråtta.

Jag har aldrig vart sjuk i hela mitt liv, har noll sjukdagar senaste 12 åren. Trots att jag haft en dotter som legat och kaskadspytt på mig i mitten av 10-talet med vinterkräksjuka två år på raken.

Visst vi kan spekulera kring nuffrorna...men är helt hundra att det blir över 10k redan om tre veckor. Sen exponentiellt.

Vi har vart för slappa helt enkelt. svensk mjäkighet kostar nu.
Senast redigerad av antisocial666 2020-04-29 kl. 19:29.
Citera
2020-04-29, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol

Märkligt! Alla här inne har ju hyllat WHO när de förespråkat en annan linje än Sveriges..
Är dom idioter nu när dom inte följer mainstream-Flashback?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in