2020-04-29, 10:19
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Det är det som är källan till problemet. Underskattning. Hela Sverige har och fortsätter att vara impregnerad av underskattning gentemot ett okänt virus.
Det är hela samhället. Från restriktioner till munskydd. Från media till folk på gatan och till och med i vården.

Det är självklart de som styr som har orsakat detta. De har förmedlat en känsla av att "det är coolt".
Det är fruktansvärt. Varför gör man så?
Hur kan Sverige vara nummer ett i världen som länder som underskattar ett okänt virus.
Varför?
När det samtidigt man är bland de värst drabbade i världen.
Varför? Vill man illa sitt eget folk? Vill man bli av med parasiter? Tycker man att det är fruktansvärt att svensken ska få mardrömmar? Är det HEN-kulturen med totalt avsaknad av balls? Så bättre inte skrämma folk liksom.
Där jag bor upplever jag ingen underskattning.

Jag hade tänkt att få sitta isolerad
en längre tid, men det har inte behövts. Min man har även börjat ta jobb redan, fast bara utomhusarbete.

Här håller alla avstånd, även ute. Kyrkan är stängd men vi ska börja med utomhusgudstjänster snart. ICA har fixat så att man inte ens behöver gå in i butiken, de plockar varor och man får betala på nätet, med svisch eller på faktura.
Biblioteket fixar påsar man kan hämta.
Och givetvis skakar ingen hand.

Hur det ser ut med smittspridningen i Sverige framdeles beror säkert mycket på var man bor. På mindre orter funkar det kanske ofta bra att stoppa smittan, medan det blir väldigt svårt i städerna att ens hålla vettigt avstånd.

... Och inte för att vara elak mot stockholmare, men när en familj från Stockholm ändå nödvändigtvis skulle hit under påsken så nog tusan stövlade de in på ICA och tog i allt...
Citera
2020-04-29, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Visst är det jättekonstigt, att Statsministern lämnade över hela makten till en grupp talanglösa tjänstemän, bara så där *knäpper med fingrarna*!

Vanlig praxis sedan vi gick med i EU. Politikerna skyr ansvaret som pesten och lassar allt på EU, FN, myndigheter etc. Allt för att hålla ansvaret ifrån sig. Nu är det FHM som styr Sverige. Låg transparens vad de än säger.

Ta smittan i Järva. Har hört flera kineser säga i olika intervjuer att det var ett stort misstag att låta smittade bo med sina familjer i början. De gjorde också om en del hotell till karantäner senare.

Inte drog man någon slutsats av det här utan lät folk klättra på varandra i Järva. Om Järvasomalier inte själva hade gått till media så skulle vi inte veta någonting om det idag heller. Myndigheterna borde ha lagt beslag på ett hotell eller något tomt bygge i Barkarby och låtit folk sitta i karantän där.

Nu undrar jag om Järvabor är flockimmuna idag. Där finns väl en möjlighet till en ordentlig studie. Vill veta för de är ju våra buss- och taxichaffisar. Hoppas att de fått nåt utav att blivit slängda under bussen av smittskyddet.
Citera
2020-04-29, 10:21
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
https://www.barnehage.no/artikler/47...ehagene/490850

Smitta på förskolor i Norge.

Det som FHM sagt inte förekommer i Sverige

och samtidigt är det FHM som har makten att inte genomföra tester,

alltså förekommer inte smittspridning på förskolor och skolor i Sverige,

because they say so.

"Don't test don't tell" -strategin som är tvärtemot WHO rekommendation.

Regeringen fick ju ge FHM ett uppdrag explicit att dra igång testning,

de bara vägrade ju.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...fens-uppmaning
EDIT: Tegnell går emot WHO-chefens uppmaning
… [ Visa mindre ]

tomayto, tomahto...

det är ett antagande FHM sagt att barn inte är drivande i smittspridningen,

efter restriktionerna Sverige har nu med att jobba hemma, "stanna hemma om du är sjuk", distansundervisning för gymnasium och universitet, social distansiering, inga sammankomster över 50 personer osv,

vad skulle du säga är drivande i smittspridningen just nu i samhället, vilken verksamhet pågår?

===

Hoppsan! Så var det med det antagandet ... där fick du svar från Johan Westerholm.

"Det andra avgörande misstaget var när FHM refererade till en WHO-rapport och menade att barn inte drev smitta. Detta var en direkt felaktig återgivning av rapporten.

WHO menade att de inte kunnat identifiera något fall där barn drivit smitta men att de data som låg till grund för studien hade sådana brister att inga slutsatser kunde dras. Senare vetenskapligt prövade studier, i bland annat den ansedda tidskriften The Lancet, pekar på att barn är en länk i smittkedjorna samt att viruset kan överleva lång tid utanför kroppen i olika former.""

https://www.expressen.se/debatt/folkhalsomyndighetens-tre-avgorande-misstag/
Folkhälsomyndighetens tre avgörande misstag

Måste bara häva ur mig...

ALLA med barn vet att barn är små smitthärdar. ALLA!

Hur fan kan man vara så urbota jävla korkad som Tegnell och häva ur sig motsatsen?
Dessutom, hur kan man vara så urbota jävla korkad och tro på vad karln säger?

Jag måste tyvärr säga att Sverige förtjänar det skitöde vi nu går till mötes. Det mest naiva landet på den här planeten. Å ena sidan lider jag med alla som stryker med, å andra sidan sitter en liten djävul på min axel och önskar att så många som möjligt lämnar in, helst så många 20- till 30-åringar som möjligt för de senaste generationerna är kompletta idioter.
Citera
2020-04-29, 10:23
Medlem
Det fanns sedan tidigare fyra coronavirus som sprider vanliga förkylningar. Kan det vara så att de som blir sjuka inte har haft något av dem? Och att de som har haft en eller några eller alla av dem inte får en överreaktion i immunsystemet? En teori bara.
Citera
2020-04-29, 10:23
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Håll din förolämpningar för dig själv. Det är för det första låg överensstämmelse på dessa sekvenser och HIV, för det andra (där det finns överensstämmelse) är det sekvenser som finns i massa levande organismer och virus.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7033698/

Ja och dessa sekvenser har betydelse för virusets beskaffenhet. Beroende på var dessa återfinns kodar de givetvis för olika saker.
Citera
2020-04-29, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Trots att Ryssland hade sina två första smittfall redan i januari, så har de lyckats fördröja det stora utbrottet till slutet av april, dvs med tre månader. Under tiden har man hunnit bygga ett antal nya infektionskliniker runt om i landet, som är specialanpassade för covid-19, bland annat med boende för personalen på området, så att de skall slippa att eventuellt smittad personal för smittan vidare ut i samhället. Och jobbat intensivt på att utvärdera behandlingsmetoder, som det där med att använda blodplasma från tillfrisknade patienter.

Som jag läser kurvorna så har Ryssland nått en platå för antalet smittade. Det har legat på runt 6.000 konstaterade fall om dagen i 1,5 vecka nu. Dödsfallen per dag är fortfarande på väg upp, vilket överensstämmer med andra länder, där toppen för dödsfallen kommer senare än toppen för smittfallen. Jag skulle tro att dödstalen fortsätter stiga i någon vecka till, innan de planar ut.

Facit hittills är

Döda per miljon inv:
Ryssland 6
Sverige 233

Smittade per milj
Ryssland 641
Sverige 1.943

Tester per milj
Ryssland 21.511
Sverige 11.833

Ryssland testar fler än Sverige, men har ändå mycket färre smittade, och även färre antal dödsfall/smittade.

Flockimmunitets- och förnekelsesekten kommer såklart att fortsätta påstå att den ryska katastrofen bara är runt hörnet, kombinerat med påståenden om att Ryssland "mörkar" (utan att någonsin belägga det med några bevis eller stödjande fakta). Ha så kul med det.
Jag kikar dagligen på vilka länder som har stigande och sjunkande kurvor, och i dagsläget är Brasilien och Ryssland de länder som går mot den allmänna trenden av färre dödsfall i C19.

Problemet i Ryssland liknar, som min väninna nämner, det i Italien på så sätt att befolkningen börjar få det ytterst knapert ekonomiskt (de flesta ryssar har det inte fett i vanliga fall heller). Jag vet inte hur mkt medborgarna får hjälp ekonomiskt av ryska staten, men misstänker att det rör sig om jordnötter. I Italien har folk fått en summa på 600 euro i ersättning för att sitta i husarrest i två månader: en summa som är så låg att många tvingas låna pengar av den lokala maffian eller vanliga ockrare.

Jag ska försöka lista ut lite mer om situationen i Ryssland, även om jag märker att folk där är rädda för att det de skriver ska komma ut och de själva ska råka illa ut. Återkommer om jag får reda på mer.
Citera
2020-04-29, 10:24
Avslutad
Det skulle absolut inte förvåna mig om dom allra flesta i Sverige som dött i COV19 är hivpositiva, detta för att det verkar vara många invandrare som dör, vi vet att HIV är vanligt inom vissa invandrargrupper, bland annat syrianer och afghaner.
I Allehanda gick man idag ut och kritiserade att man hade för lågt utbildad personal på många äldreboenden, det är utlänningar som inte kan svenska eller som inte ens är utbildade inom sjukvården.

Detta nedanstående känns inte direkt förtroendeingivande om den svenska äldrevården.

Från Allehanda.se
Bristerna gällande arbetsmiljön hen vittnar om är flera. Hen berättar att det finns vård- och omsorgspersonal som saknar utbildning, att vissa saknar kunskaper i språk och i omvårdnad. Personalen har också ont om tid att utföra sina uppgifter. Ordinarie personal måste ägna tid åt att utbilda ny personal samtidigt som de ska ta hand om dem som är sjuka – vilket resulterar i en stor arbetsbelastning.

Sverige är ett skämt när det gäller vård och omsorg av dom äldre.
Citera
2020-04-29, 10:25
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Tycker du att Tegnell visade att han förstod vad COVID-19 skulle innebära för det svenska samhället?
Såg Aktuellt i efterhand igår där Tegnell intervjuades och blev presenterad vad som har hänt tidigare och vad han har sagt. Han menade att viruset ständigt förvånar, att ingen visste (utom möjligen några i Kina) hur och att det skulle utveckla sig som det gjorde, att de gick på de rapporter som kom därifrån och senare från Italien där de då sa att ingen smitta fanns på skidorter där o s v.

Det han tycker är fruktansvärt (han använde det ordet) är hur det här har drabbat många av våra äldre, att de inte är de som ger sjukvården råd i vanliga fall och att de gjorde misstaget att tro att smittskyddsrutinerna var mycket bättre där än vad de faktiskt har visat sig vara. Just äldrevården tror han blir den största läxan efter det här och att den måste vi se över och förhoppningsvis få till en ändring på - det sista är lite fritt översatt från minnet av mig men att äldrevården och hur den fungerar är det vi behöver lära oss av och göra förändringar inom sa han.
https://www.svtplay.se/video/24741078/aktuellt/aktuellt-28-apr-21-00-3 11.20 min. in.
Citera
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Ända till för ett par veckor sedan nämnde en del Ryssland som en av de regeringar som effektivast motat C19 i grind. Nu är ekonomin redan riktigt illa ute, samtidigt som kurvan över antalet smittade och avlidna tyder på att man bara är i början av utvecklingen.

https://www.ft.com/coronavirus-latest

Sverige ligger på Kinas kurva här...

Ryssland är en bit under Kinas kurva, och har inte hunnit lika långt i tid sedan kurvstarten (tre döda i covid)

Så de har skött sig bättre än Sverige...
Citera
Medlem
Ytterligare skäl varför vi skulle haft försiktighetsprincipen

För svårt sjuka covidpatienter som överlever intensivvården väntar nästa utmaning – en lång, tuff rehabilitering.

Svårt att äta, förlamning, aggressivitet och förvirring är några av de komplikationer som kan vänta dem som tillfrisknat.

– Det här är ett helt nytt panorama för oss, säger Kristian Borg, överläkare på Danderyds sjukhus rehabiliteringsklinik.

Kan bli helt förlamade

Utöver de särskilda komplikationer som covidpatienter kan drabbas av kan intensivvården leda till posttraumatiskt stressyndrom. I vissa fall kan patienterna också bli helt förlamade till följd av tunga mediciner som ges medan de ligger nedsövda.

Kunskapen om det nya coronaviruset och hur det fungerar är fortfarande relativt liten och Kristian Borg säger att man ännu inte vet exakt vilka komplikationer det ger.

– Vi är i en fas nu där vi samlar in erfarenheter och kunskap om sjukdomen och viruset. Det här är ett helt nytt panorama, inte något man är van vid, säger Kristian Borg.

Aftonbladet
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antonius.Block
Det fanns sedan tidigare fyra coronavirus som sprider vanliga förkylningar. Kan det vara så att de som blir sjuka inte har haft något av dem? Och att de som har haft en eller några eller alla av dem inte får en överreaktion i immunsystemet? En teori bara.

Det kan vara så, ja. Det är inte helt omöjligt.
Citera
2020-04-29, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
https://www.ft.com/coronavirus-latest

Sverige ligger på Kinas kurva här...

Ryssland är en bit under Kinas kurva, och har inte hunnit lika långt i tid sedan kurvstarten (tre döda i covid)

Så de har skött sig bättre än Sverige...
Skött sig bättre än Sverige? Folk sitter i husarrest och många har blivit utfattiga - samtidigt som kurvan pekar allt brantare uppåt. Spasibo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in