2020-04-29, 10:01
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Var finns det bra statistik om vilka som dött. Jag tänker på tex. åldersfördelning. Har barn dött, hur många? Har lärare dött? Detta vore av intresse för att kunna bedöma om det kostat något att ha skolan öppen.
Ingen under 20 har dött i Sverige:
https://www.arcgis.com/sharing/rest/content/items/b5e7488e117749c19881cce45db13f7e/data
Citera
2020-04-29, 10:02
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Under mitt senaste arbetspass (jag vårdar svåra coronafall) kommer en läkare in utan skyddsutrustning. Inget visir, ingen rock, inget munskydd. Hon står mitt i smeten (det är sju patienter på max 100 kvm) och snackar, helt obrydd. Viruset finns överallt, och fastnar såklart på läkaren, som drar det vidare när hon går. Lite info till er som undrar hur tajt och vass coronavården är... Luften i denna avdelning är troligen marinerad i corona. Det hostas överallt, det är respiratorer osv.
Herregud om det är sant. Låter sanslöst. Anmält läkaren? Som antagligen själv kommer att bli sjuk dessutom. Mamma Mia.
Citera
2020-04-29, 10:05
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Löfvén ville agera som en ”lyssnatillexperter-populist”.

Då hade han inte ett vått finger uppe i vinden. För det här var inte vad majoriteten av svenska folket ville. Ilskan har pyrt på forum, sociala media och kommentarfält sedan slutet av januari.
Citera
2020-04-29, 10:06
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Under mitt senaste arbetspass (jag vårdar svåra coronafall) kommer en läkare in utan skyddsutrustning. Inget visir, ingen rock, inget munskydd. Hon står mitt i smeten (det är sju patienter på max 100 kvm) och snackar, helt obrydd. Viruset finns överallt, och fastnar såklart på läkaren, som drar det vidare när hon går. Lite info till er som undrar hur tajt och vass coronavården är... Luften i denna avdelning är troligen marinerad i corona. Det hostas överallt, det är respiratorer osv.

Men jävlar alltså. Borde det inte gå och anmäla den läkaren? Är ju rent samhällsfarligt. Visst man kan säkert begå misstag att man missar saker. Men någon borde ju sagt åt henne?!
Citera
2020-04-29, 10:07
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Författarna drog själva tillbaka den där pga massiv kritik, för det första slarvade de i metoden, för det andra är proteinerna som matchar samma i andra coronavirus.
Finns en anledning att den numera bara länka på konspirationssidor (och här). Det är inte seriöst...

Vi vet att du är utvecklingsstörd. Du behöver inte skylta med det hela tiden. Jag har redan svarat dig när du skrev ett liknande inlägg. Att det finns HIV-proteiner hos SARS-CoV-2 är sant. Det slutar inte gälla bara för att några forskare drog tillbaka sin artikel. Du kan själv kolla detta med BLAST. Man drog tillbaka artikeln av helt andra orsaker. Givetvis har dessa HIV-proteiner betydelse för hur viruset fungerar, exakt vad det medför är svårare att svara på. Ingen vet.
Citera
2020-04-29, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Visst är det jättekonstigt, att Statsministern lämnade över hela makten till en grupp talanglösa tjänstemän, bara så där *knäpper med fingrarna*!

Vi skall vara glada att regeringen följer experter inom området, vill du hellre ha Regering som fattar beslut utan att lyssna med experter??
Citera
2020-04-29, 10:08
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
https://www.barnehage.no/artikler/47...ehagene/490850

Smitta på förskolor i Norge.

Det som FHM sagt inte förekommer i Sverige

och samtidigt är det FHM som har makten att inte genomföra tester,

alltså förekommer inte smittspridning på förskolor och skolor i Sverige,

because they say so.

"Don't test don't tell" -strategin som är tvärtemot WHO rekommendation.

Regeringen fick ju ge FHM ett uppdrag explicit att dra igång testning,

de bara vägrade ju.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...fens-uppmaning
EDIT: Tegnell går emot WHO-chefens uppmaning
… [ Visa mindre ]

Citat:
Ursprungligen postat av AML78
Varför ljuger du för? Att man har sagt att barn inte är drivande i smittspridningen är inte samma sak som att det inte skulle förekomma smitspridning.

tomayto, tomahto...

det är ett antagande FHM sagt att barn inte är drivande i smittspridningen,

efter restriktionerna Sverige har nu med att jobba hemma, "stanna hemma om du är sjuk", distansundervisning för gymnasium och universitet, social distansiering, inga sammankomster över 50 personer osv,

vad skulle du säga är drivande i smittspridningen just nu i samhället, vilken verksamhet pågår?

===

Hoppsan! Så var det med det antagandet ... där fick du svar från Johan Westerholm.

"Det andra avgörande misstaget var när FHM refererade till en WHO-rapport och menade att barn inte drev smitta. Detta var en direkt felaktig återgivning av rapporten.

WHO menade att de inte kunnat identifiera något fall där barn drivit smitta men att de data som låg till grund för studien hade sådana brister att inga slutsatser kunde dras. Senare vetenskapligt prövade studier, i bland annat den ansedda tidskriften The Lancet, pekar på att barn är en länk i smittkedjorna samt att viruset kan överleva lång tid utanför kroppen i olika former.""

https://www.expressen.se/debatt/folkhalsomyndighetens-tre-avgorande-misstag/
Folkhälsomyndighetens tre avgörande misstag
Citera
2020-04-29, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Ingen under 20 har dött i Sverige:
https://www.arcgis.com/sharing/rest/content/items/b5e7488e117749c19881cce45db13f7e/data

Väldigt få människor mellan 0-69 har avlidit
Citera
2020-04-29, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Ända till för ett par veckor sedan nämnde en del Ryssland som en av de regeringar som effektivast motat C19 i grind. Nu är ekonomin redan riktigt illa ute, samtidigt som kurvan över antalet smittade och avlidna tyder på att man bara är i början av utvecklingen.
Trots att Ryssland hade sina två första smittfall redan i januari, så har de lyckats fördröja det stora utbrottet till slutet av april, dvs med tre månader. Under tiden har man hunnit bygga ett antal nya infektionskliniker runt om i landet, som är specialanpassade för covid-19, bland annat med boende för personalen på området, så att de skall slippa att eventuellt smittad personal för smittan vidare ut i samhället. Och jobbat intensivt på att utvärdera behandlingsmetoder, som det där med att använda blodplasma från tillfrisknade patienter.

Som jag läser kurvorna så har Ryssland nått en platå för antalet smittade. Det har legat på runt 6.000 konstaterade fall om dagen i 1,5 vecka nu. Dödsfallen per dag är fortfarande på väg upp, vilket överensstämmer med andra länder, där toppen för dödsfallen kommer senare än toppen för smittfallen. Jag skulle tro att dödstalen fortsätter stiga i någon vecka till, innan de planar ut.

Facit hittills är

Döda per miljon inv:
Ryssland 6
Sverige 233

Smittade per milj
Ryssland 641
Sverige 1.943

Tester per milj
Ryssland 21.511
Sverige 11.833

Ryssland testar fler än Sverige, men har ändå mycket färre smittade, och även färre antal dödsfall/smittade.

Flockimmunitets- och förnekelsesekten kommer såklart att fortsätta påstå att den ryska katastrofen bara är runt hörnet, kombinerat med påståenden om att Ryssland "mörkar" (utan att någonsin belägga det med några bevis eller stödjande fakta). Ha så kul med det.
Citera
2020-04-29, 10:12
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Väldigt få människor mellan 0-69 har avlidit

Men det händer ju. Sedan är det ju intressant att jämföra. I t.ex USA verkar det vara förhållandevis en stor andel unga som dör. Men det kan ju tänkas bero på att man där drar sig för att söka vård om man är fattig och saknar försäkring. Ungefär som den där i Kina som låg hemma i andnöd men inte ville kalla på ambulans för det skulle kosta 50000 spänn. I Sverige finns ju inget sådant tänk. Unga om de behöver kommer uppsöka vården och få det gratis.
Citera
2020-04-29, 10:15
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Vi vet att du är utvecklingsstörd. Du behöver inte skylta med det hela tiden. Jag har redan svarat dig när du skrev ett liknande inlägg. Att det finns HIV-proteiner hos SARS-CoV-2 är sant. Det slutar inte gälla bara för att några forskare drog tillbaka sin artikel. Du kan själv kolla detta med BLAST. Man drog tillbaka artikeln av helt andra orsaker. Givetvis har dessa HIV-proteiner betydelse för hur viruset fungerar, exakt vad det medför är svårare att svara på. Ingen vet.
Håll din förolämpningar för dig själv. Det är för det första låg överensstämmelse på dessa sekvenser och HIV, för det andra (där det finns överensstämmelse) är det sekvenser som finns i massa levande organismer och virus.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7033698/
Citera
2020-04-29, 10:17
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Problemet med det resonemanget är att man betraktar WHO som en absolut auktoritet vad gäller kunskap. De kan inte ha fel! Visst, de tycker man ska testa, testa, testa och isolera de som var på smitta, helst utanför hemmet, men om man inte har tillförlitliga tester då?

Jag tror faktiskt man kan ta FHM i försvar genom att säga att de är experter på lokala, svenska förhållanden medan WHO uttalar sig generellt för hela världen. Är det verkligen så underligt, är det ens en nackdel, om varje land gör sin egen bedömning utifrån lokala förhållanden och resurser? Och med resurser menar jag både tillgångar och brister. Sverige är trots allt i många avseenden ett bra land.

WHO är inte heller perfekta. WHO är inte gud. Klart vi är bäst. Och vi tror inte på gud.

Du menar att viruset uppför sig annorlunda när det kommer till Sverige?

Ja varför skulle vi kolla med andra som redan vet, när vi "kan själv"

Citat:
Fastnålat inlägg
i dag kl 07:16av Nivette Dawod
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=311424
"Statsepidemiolog Anders Tegnell har intervjuats av Svenska Dagbladet, och säger så här som svar på frågan "Vad är det senaste som har förvånat dig med coronaviruset?"

– Ett par saker. En av dem är att vården på iva har varit så extremt lång, många ligger jättelång tid och behöver mycket rehabilitering. Det hade vi inte klart för oss."

"har det inte hänt i Sverige har det inte hänt" -principen,

info kring sjukdomsförloppet var tidigt känt i februari rapportering från Kina,

hur kan det komma som en överraskning undrar jag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in