Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-04-28, 18:24
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Beror som sagt på vilken typ av skyddsväst det är, men dagens klass NIJ I & II borde bli penetrerade av denna ammunition.
Annat var det på 1980-talet, tvivlar på att det fanns riktigt bra skyddsvästar på den tiden, kevlar säger ju heller egentligen ingenting, finns ju kevlarvästar som enbart skyddar mot knivhugg.
Oavsett, med den typen ammunition så vore det på den tiden överdrivet att undersöka om statsministern bar skyddsväst.

med en sån kanon i handen, och målet fixerat, så kan du ju skjuta i nacken så slipper du fundera på skyddsväst.
Citera
2020-04-28, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backihallen
Många här inne tycks redan har bestämt att SE absolut inte är GM.

Även om SE ”känns fel som GM” så måste Ni se hur fler och fler uppgifter pekar på att SE är GM. Jag skulle bli otroligt förvånad om KP inte har SE som huvudspår.
Det har jag missat. Vilka uppgifter?
Citera
2020-04-28, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Okej, så kan det alltså vara. Men då ser jag inte logiken i att be Rättsmedicinalverket göra en analys? Om polisen redan hade DNA på ett mordvapen (via NFC:s analys) som de kunde knyta till SE menar jag?

Det var inte registrerat som "begäran om analys" utan enbart "nytt ärende" om jag förstår det rätt. Dvs det avviker från normala rutiner.
Citera
2020-04-28, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Analysen kan ha gjorts på NFC och släktskapsutredning hos Rättsmedicinalverket. PU kan vara rätt finurliga när de vill dölja vad de håller på med.
Aftonbladet har pratat med flera dna-experter som håller det för mycket sannolikt att det är en släktskapsutredning som nu genomförs på Rättsmedicinalverket på uppdrag av Palmeutredningen.

– I Sverige är det uppdelat så att Rättsmedicinalverket gör dna-analyser i släktskapsutredningar medan Nationellt forensiskt centrum, NFC, arbetar med spår från brottsplatser. Här kan jag tänka mig att man försöker göra en släktskapsutredning kopplat till något spår i utredningen där man nu kan ha fått fram en dna-profil, säger Marie Allen, professor i rättsgenetik vid Uppsala universitet.
Enligt Expressen så har KP sagt.
Palmeåklagaren Krister Petersson har i tidigare intervjuer utlovat någon form av lösning på Palme-mordet under det första halvåret i år.

– Jag är positiv till att kunna presentera vad som hänt kring mordet och vem som är ansvarig för det, sade han till SVT i februari.
"Kring mordet" blir medgärningsmän, tillhandahålla vapen, flyktbilsförare etc etc. Intressant

Tack för det klargörandet men nu var det ju två olika personer från just RMV som kom med olika besked.
Citera
2020-04-28, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay

Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay

Jag vet att du är påläst och kunnig inom MOP, därmed vet du precis vilka uppgifter men jag listar dom kortfattat ändå.

Han är på platsen den kritiskt tidpunkten.

Signalementet på GM och SE är i stora delar identisk.

Han ljuger om allt.

Inget annat vittne beskriver honom på platsen.

Han har tillgång till vapen av den aktuella typen.

Idag kom uppgifter om att nära anhöriga har fått lämna topsats.
Citera
2020-04-28, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Tack för det klargörandet men nu var det ju två olika personer från just RMV som kom med olika besked.

Ja, den dagen man får entydiga besked från statsapparaten är en nåd att stilla bedja om. Det är upp till bevis för den granskande pressen att reda ut. Jag passar den bollen.
Citera
2020-04-28, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
Kanske överlämnade Skandiamannen mordvapnet (som ursprungligen tillhörde hans granne och vän) till en skytt (vilken utförde mordet) på uppdrag av en liten grupp "Palmehatare", SE råkade lämnade DNA på vapnet (trots förmodad försiktighet) och övervakade mordet på plats, och spelade därefter en slags "hjälte" och vittne på mordplatsen inför polis och vittnen för att omisstänkliggöra sig själv som inblandad (och istället bli ansedd som stolle och jobbig idiot i polisens ögon i alla år).

Kanske är skytten redan identifierad, kanske är denne död, eller så sitter personen redan i svenskt eller utländskt förvar i väntan på att KP skall få den sista pusselbiten gällande SEs DNA för att sy ihop säcken och berätta för världen att SE var en medhjälpare.

Jag tänker bara högt...
Jag är helt inne på din linje. SE är inte gärningsman men insyltad och nyfiken. Hans närvaro var egentligen för att han inte kunde hålla sig utan ville veta att Palme var skjuten men inser misstaget att springa dit och spelar hjälte för att skyla över misstaget.
Citera
2020-04-28, 18:38
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Det var inte registrerat som "begäran om analys" utan enbart "nytt ärende" om jag förstår det rätt. Dvs det avviker från normala rutiner.

Ja, det här är riktigt snurrigt. Om man inte begär en DNA-analys av RMV utan endast skickar dit ett "nytt ärende" ? Varför gör man det? RMV säger att de inte gjort någon analys och att ärendet är avslutat.

Vi får helt enkelt avvakta och se vad detta utmynnar i tycker jag.
Citera
2020-04-28, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja, Rättsmedicinalverket har inte gjort någon analys. Det var en anka.

Nu hänger jag inte riktigt med. Är det klarlagt att Johan Rahms version i Expressen är den riktiga? Finns det fler källor än kvällstidningarna och SVT?
Citera
2020-04-28, 18:45
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
Kanske överlämnade Skandiamannen mordvapnet (som ursprungligen tillhörde hans granne och vän) till en skytt (vilken utförde mordet) på uppdrag av en liten grupp "Palmehatare", SE råkade lämnade DNA på vapnet (trots förmodad försiktighet) och övervakade mordet på plats, och spelade därefter en slags "hjälte" och vittne på mordplatsen inför polis och vittnen för att omisstänkliggöra sig själv som inblandad (och istället bli ansedd som stolle och jobbig idiot i polisens ögon i alla år).

Kanske är skytten redan identifierad, kanske är denne död, eller så sitter personen redan i svenskt eller utländskt förvar i väntan på att KP skall få den sista pusselbiten gällande SEs DNA för att sy ihop säcken och berätta för världen att SE var en medhjälpare.

Jag tänker bara högt...

Du kan ha rätt. Men jag tror inte det var en liten grupp Palmehatare som låg bakom alltsamans. Det är högerextrema nötter för korkade för. De hade hjälp uppifrån tror jag utav väldigt mäktiga intressen. Palmahatarna som gjorde grovgörat var bara anstiftarnas nyttiga idioter. Och dessa anstiftare har säkert varit autistiskt petnoga med att sopa bort allt som kan binda dem till konspirationen under årens lopp och se till så att det är deras högerextrema torpeder som får ta smällen ifall ens en del av det hela någonsin nystas upp.

Vi kommer nog aldrig få hela den nakna, ärliga, brutala sanningen vad än PU kommer presentera.
Citera
2020-04-28, 18:46
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Nu hänger jag inte riktigt med. Är det klarlagt att Johan Rahms version i Expressen är den riktiga? Finns det fler källor än kvällstidningarna och SVT?

Nej, han är den ende som berättar något i sak. Och han berättar att RMV inte gjort någon analys. Han om någon borde veta det.😊
Citera
2020-04-28, 18:49
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bibbarsmuts
Ja det är mycket troligt att det var Holmér som i egenskap av länspolismästare var utsedd till chef för Sektion D och det skulle ju kunna förklara ett och annat kring hans agerande om det var så. Samtidigt bör man nog inte dra alltför stora växlar på det, eftersom totalförsvarsförvaltningen inbegrep många hundra personer. Likväl intressant förstås.

Jag är själv ganska övertygad om att det är något total- eller kuppförsvarsrelaterat som är bakgrunden till hela mysteriet kring HH:s vistelseort på mordnatten. Gissar att han var i Zonen.

Men dels får man nog nöja sig med att bara ha det som en (iofs rimlig) arbetshypotes tills det bevisas att det var just han som hade chefsposten för Sektion D, för det var en av länspolismästarna på högre regional nivå som hade den uppgiften och jag vet inte exakt hur HR-indelningen såg ut inom milo/civo-förvaltningen, bara att den av militärstrategiska skäl inte överensstämde med länsindelningen. Kan alltså i teorin varit någon annan lpm som hade chefsskapet. Sen kan ju HH haft någon annan smaskig placering ändå förstås. Eller finns det något mer än en gissning i det där med att han "just valts till chef"?

I vilket fall var den här med Sektion D inte något som beslöts om just då, utan det var en förvaltningsordning som hade varit fallet åtminstone sedan 60-talet.

Det finns ju uppgifter om att HH var ledare för ett av Stay-behind-rörelserna (vi hade 3-4) och att han var kontaktman till USA inom denna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in