2020-04-27, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Produktionskostnaden har hela tiden stigit, billigt kapital gör att gamla fastigheter dragit i pris.
Vi har fortfarande extremt billigt kapital och har så haft länge. Däremot har det bara blivit marginellt billigare under flera år, därav bromsen 2017.
Nu börjar efterfrågan vika.

Minskad efterfrågan ger minskad produktion för att skapa balans.
2020-04-27, 14:42
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nu-lugnar-du-dig
Minskad efterfrågan ger minskad produktion för att skapa balans.
Fast nu har bostadsprojekt en viss start och färdigställande tid. Så den bromsen tar lite tid att få i när det väl börjar vika i efterfrågan.
2020-04-27, 14:56
Medlem
Citat:
Fast nu har bostadsprojekt en viss start och färdigställande tid. Så den bromsen tar lite tid att få i när det väl börjar vika i efterfrågan.

Ja visst är det så och det kan regleras genom att bostäder som var tänkta för BR görs om till HR.
2020-04-27, 19:47
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Produktionskostnaden har hela tiden stigit, billigt kapital gör att gamla fastigheter dragit i pris.
Vi har fortfarande extremt billigt kapital och har så haft länge. Däremot har det bara blivit marginellt billigare under flera år, därav bromsen 2017.
Nu börjar efterfrågan vika.
Produktionskostnaden har stigit. Byggnadskostnaden närmast monotont.

Kapital är inte dyrare än att det är möjligt att köpa nyproducerade bostäder.

För den som är i begrepp att köpa finns alternativet att köpa en befintlig likvärdig i stället för en nyproducerad. Där av att befintliga åker upp i pris i samma takt som produktionskostnaden stiger.

Ett annat alternativ är att köpa en bostad med moderniserings/renoverings-behov. Men priserna för dessa kommer också att stiga i takt med kostnad för nyproduktion. Alternativet för köparen är att köpa en sådan bostad och renovera upp.

Kostnaden för nyproduktion styr prisnivån i den region där nyproduktion sker.

Skulle man på något magiskt sätt kunna halvera kostnaden för nyproduktion då skulle bostadspriserna rasa. Det är kostnad för nyproduktion som styr.

2017 uppstod en överproduktion jämfört med efterfrågan. Det har lett till prisstagnation och minskad nyproduktion. Men det leder till efterfrågeöverskott, varvid priserna börjar stiga igen. Vilket vi kan se i HOX. (Som nu ligger i paritet med toppen 2017).
2020-04-27, 19:56
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven2
Om vi har fri hyressättning för nya bostäder, sen ombildning befintliga hyreshus till BRF kan bli lönsam.
Vet inte om jag misstolkar vad du skriver, men att ombilda ett hyreshus med fri hyressättning till BRF är helt ointressant. Det kommer du inte få se hända.

Samma sak med de hyreshus som har presumtionshyra. Iaf väldig osannolikt. För att det skal inträffa måste presumtionshyran ha hamnat långt under marknadshyra.

Skälet till ombildning är att priset för hyreshuset när det är ett hyreshus med reglerade hyror är lägre än när det är BRF. Men någon sådan prisskillnad finns inte mellan hyreshus med marknadshyra och BRF. Hyresgästerna har 0 att vinna på en ombildning.
2020-04-27, 20:48
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Produktionskostnaden har stigit. Byggnadskostnaden närmast monotont.

Kapital är inte dyrare än att det är möjligt att köpa nyproducerade bostäder.

För den som är i begrepp att köpa finns alternativet att köpa en befintlig likvärdig i stället för en nyproducerad. Där av att befintliga åker upp i pris i samma takt som produktionskostnaden stiger.

Ett annat alternativ är att köpa en bostad med moderniserings/renoverings-behov. Men priserna för dessa kommer också att stiga i takt med kostnad för nyproduktion. Alternativet för köparen är att köpa en sådan bostad och renovera upp.

Kostnaden för nyproduktion styr prisnivån i den region där nyproduktion sker.

Skulle man på något magiskt sätt kunna halvera kostnaden för nyproduktion då skulle bostadspriserna rasa. Det är kostnad för nyproduktion som styr.

2017 uppstod en överproduktion jämfört med efterfrågan. Det har lett till prisstagnation och minskad nyproduktion. Men det leder till efterfrågeöverskott, varvid priserna börjar stiga igen. Vilket vi kan se i HOX. (Som nu ligger i paritet med toppen 2017).
Billiga pengar blev inte så mycket billigare längre, då tar det förr eller senare stopp. Nu står vi inför ett ras.
2020-04-27, 20:56
Medlem
Citat:
Billiga pengar blev inte så mycket billigare längre, då tar det förr eller senare stopp. Nu står vi inför ett ras.

Vad syftar du på med billiga pengar, räntorna?
2020-04-27, 21:09
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nu-lugnar-du-dig
Vad syftar du på med billiga pengar, räntorna?
Japp, en av de främsta orsakerna till de ohållbart höga bostadspriserna är den låga räntan

Varför är det ohållbara bostadspriser frågar du då. Ja, den låga räntan är ohållbar!
2020-04-28, 07:30
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estetik
Japp, en av de främsta orsakerna till de ohållbart höga bostadspriserna är den låga räntan

Varför är det ohållbara bostadspriser frågar du då. Ja, den låga räntan är ohållbar!

Jag har tidigare haft samma uppfattning men jag har ändrat mig. Se t ex Japan som i över 30 år haft låga räntor. Jag personligen tror inte på en "normalränta" på 4-6%. Världen är inte "normal" längre.

Det sägs att världens skulder är 3-4 ggr världens BNP. Världen har inte råd att betala höga räntor utan att krascha.

// CC
2020-04-28, 08:03
Medlem
johannespauluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Jag har tidigare haft samma uppfattning men jag har ändrat mig. Se t ex Japan som i över 30 år haft låga räntor. Jag personligen tror inte på en "normalränta" på 4-6%. Världen är inte "normal" längre.

Det sägs att världens skulder är 3-4 ggr världens BNP. Världen har inte råd att betala höga räntor utan att krascha.

// CC

Det är intressant att så många ofta pratar om historisk normalränta, och överanvänder uttrycket ”varför skulle det vara annorlunda den här gången?”.

Det enda som är glasklart den här gången är väl att det är just det, otroligt annorlunda. QE-ekonomi, modell för inflationsberäkning som kan ändras godtyckligt, en börs som till stor del består av algoritmhandel, minusränta etc etc etc.
2020-04-28, 08:07
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannespaulus
Det är intressant att så många ofta pratar om historisk normalränta, och överanvänder uttrycket ”varför skulle det vara annorlunda den här gången?”.

Det enda som är glasklart den här gången är väl att det är just det, otroligt annorlunda. QE-ekonomi, modell för inflationsberäkning som kan ändras godtyckligt, en börs som till stor del består av algoritmhandel, minusränta etc etc etc.

Jag erkänner att jag har tillhört den grupp du nämner men att jag numera har ändrat mig. Det är så många "nya" kort i leken som inte har funnits tidigare vilket har gjort att hela "spelet" är annorlunda.
Därmed inte sagt att jag anser att spelet är bra. Det skapar mycket obalanser som till slut kommer att korrigeras.

// CC
2020-04-28, 09:56
Medlem
johannespauluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Jag erkänner att jag har tillhört den grupp du nämner men att jag numera har ändrat mig. Det är så många "nya" kort i leken som inte har funnits tidigare vilket har gjort att hela "spelet" är annorlunda.
Därmed inte sagt att jag anser att spelet är bra. Det skapar mycket obalanser som till slut kommer att korrigeras.

// CC

Jag tror att man på delvis konstgjord väg kommer att kunna hålla uppe nominella priser och värderingar på både bostadsmarknad och börs med dagens verktyg. Detta kommer man att kunna komma undan med tack vare att inflation har gått från något man tidigare haft samsyn på till något godtyckligt som man har delade meningar om.

Vi blir nominellt rikare men kliar oss samtidigt i pannan och är osäkra på om vi blivit fattigare eller rikare på riktigt. Men det är fine, så länge som det inte är uppenbart för gemene man att vi blivit fattiga på riktigt så kommer det inte orsaka några hastiga fall eller krascher.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in