2020-04-28, 10:34
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannespaulus
Jag tror att man på delvis konstgjord väg kommer att kunna hålla uppe nominella priser och värderingar på både bostadsmarknad och börs med dagens verktyg. Detta kommer man att kunna komma undan med tack vare att inflation har gått från något man tidigare haft samsyn på till något godtyckligt som man har delade meningar om.

Vi blir nominellt rikare men kliar oss samtidigt i pannan och är osäkra på om vi blivit fattigare eller rikare på riktigt. Men det är fine, så länge som det inte är uppenbart för gemene man att vi blivit fattiga på riktigt så kommer det inte orsaka några hastiga fall eller krascher.

ja det är nog dessvärre så. "Någon" har sagt något i stil med "Folk är hellre fiktivt rika än fattiga på riktigt". Även om det är samma sak så är pedagogiken viktig här. Är glaset halvt tomt eller är det halvt fullt?

// CC
2020-04-28, 10:58
Medlem
Citat:
Jag tror att man på delvis konstgjord väg kommer att kunna hålla uppe nominella priser och värderingar på både bostadsmarknad och börs med dagens verktyg. Detta kommer man att kunna komma undan med tack vare att inflation har gått från något man tidigare haft samsyn på till något godtyckligt som man har delade meningar om.

Vi blir nominellt rikare men kliar oss samtidigt i pannan och är osäkra på om vi blivit fattigare eller rikare på riktigt. Men det är fine, så länge som det inte är uppenbart för gemene man att vi blivit fattiga på riktigt så kommer det inte orsaka några hastiga fall eller krascher.

Bra sagt, hur länge tror du man kan hålla upp denna fasad?
2020-04-28, 11:27
Medlem
johannespauluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teh_rebel
Bra sagt, hur länge tror du man kan hålla upp denna fasad?

Länge tror jag personligen, men det är såklart väldigt svårt att säga. Det som talar för det är väl att alla vinner på att the show must go on, och att man idag har väldigt stor möjlighet att påverka och styra ekonomin dit man vill.

Kolla bara på hur USA har hanterat coronakrisen med stora direkta ränteförändringar och enorma stimuleringspaket.

Tidigare kan man väl säga att ekonomin var ett resultat av verkligheten, idag styr vi den själva.
2020-04-28, 11:59
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Jag har tidigare haft samma uppfattning men jag har ändrat mig. Se t ex Japan som i över 30 år haft låga räntor. Jag personligen tror inte på en "normalränta" på 4-6%. Världen är inte "normal" längre.

Det sägs att världens skulder är 3-4 ggr världens BNP. Världen har inte råd att betala höga räntor utan att krascha.

// CC
jag förstår inte varför folk framhåller Japan som något slags hållbart mirakel. Nej, Japan är ett land i reala problem, se demografin.

Det är ju just det onormala som är det ohållbara. Globalismen på tillbakagång, ekonomin stagnerar, räntor höjs.
2020-04-28, 13:16
Medlem
Citat:
Länge tror jag personligen, men det är såklart väldigt svårt att säga. Det som talar för det är väl att alla vinner på att the show must go on, och att man idag har väldigt stor möjlighet att påverka och styra ekonomin dit man vill.
Jaha, så verkligheten är enligt dig sådan att du är likgiltig till huruvida du får din lön i slutet av varje månad, eller sista dagen i ditt liv? För att politikerna har sagt att det är så...

Citat:
Kolla bara på hur USA har hanterat coronakrisen med stora direkta ränteförändringar och enorma stimuleringspaket.
Ja, kolla bara. Och kolla konsekvenserna.

Citat:
Tidigare kan man väl säga att ekonomin var ett resultat av verkligheten, idag styr vi den själva.
Ja just det, politikerna har blivit GUD och skapar om världen.
Eller NOT!
2020-04-28, 14:48
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estetik
jag förstår inte varför folk framhåller Japan som något slags hållbart mirakel. Nej, Japan är ett land i reala problem, se demografin.

Det är ju just det onormala som är det ohållbara. Globalismen på tillbakagång, ekonomin stagnerar, räntor höjs.

Bara för att förtydliga. Jag anser inte Japan vara något hållbart mirakel. Tvärtom. Japan visar upp nästan 30 år av stagnation och det är absolut inget som vi bör eftersträva. Jag håller helt och hållet med dig på den punkten men jag tror att vi i väst är på väg åt samma håll som Japan (tyvärr). Dvs vi kommer få en stagnerad ekonomi och en börs som kommer gå sidledes under många många år.

Japan har sin demografi som du hänvisar till. Vi i väst har våra s.k. Babyboomers. De flesta länder i väst har liknande demografiska problem som Japan. Färre yngre och fler äldre.

// CC
2020-04-28, 15:04
Avslutad
Citat:

Det som talar emot.ett ras är att räntan fortsätter vara låg. Man kan idag bo för under 10 000 i mån trots lån på 4msek. Det räcker akassan för en.person att täcka i princip.

Går räntan upp till 4-5% blir det svettigt, men inget talar för det.
2020-04-28, 16:23
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det som talar emot.ett ras är att räntan fortsätter vara låg. Man kan idag bo för under 10 000 i mån trots lån på 4msek. Det räcker akassan för en.person att täcka i princip.

Går räntan upp till 4-5% blir det svettigt, men inget talar för det.

Räntan kan fortsatt vara låg, men kan procentuellt ändå öka mycket kraftigt. Snittränta idag enligt SCB är 1.55%, går den upp till 3.10% innebär det att räntekostnaden går upp med 100%.

3.1% bolåneränta vore fortsatt låg historiskt sett och i nutida internationell jämförelse så varför det skulle vara helt otänkbart på 3-5 års sikt blir svårt att förstå. Att det sen kanske inte är sannolikt att räntan går upp speciellt mycket är en annan sak. Risken på räntesidan ligger kraftigt mot att den går upp, främst på grund av att den redan är så låg.

Vad skulle effekten av 5% bolåneränta idag innebära på priserna på bostadsmarknaden?
2020-04-28, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Räntan kan fortsatt vara låg, men kan procentuellt ändå öka mycket kraftigt. Snittränta idag enligt SCB är 1.55%, går den upp till 3.10% innebär det att räntekostnaden går upp med 100%.

3.1% bolåneränta vore fortsatt låg historiskt sett och i nutida internationell jämförelse så varför det skulle vara helt otänkbart på 3-5 års sikt blir svårt att förstå. Att det sen kanske inte är sannolikt att räntan går upp speciellt mycket är en annan sak. Risken på räntesidan ligger kraftigt mot att den går upp, främst på grund av att den redan är så låg.

Vad skulle effekten av 5% bolåneränta idag innebära på priserna på bostadsmarknaden?

Haha jösses, för det första, var kommer din tro om att det stiga så ifrån, knappast från verkligheten i alla fall. För det andra skulle en uppgång från 0,1% till 0,5% vara en uppgång med hela 500% men är det ett problem, nej knappast.
2020-04-28, 16:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DViking

Håller med om att 3-4% ränta är lågt i historiskt perspektiv. Men hela västvärlden har målat in sig i ett hörn och står och faller med låga räntor. Räntor på 5-6% skulle skicka hela västvärlden till medeltide. Totalt kaos skulle uppstå. Det är helt enkelt inte ett politiskt möjligt alternativ längre.

Har suttit och tittat på hus i Sthlm mellan 10-20msek och pantbrev mellan 8-12msek är inte alls ovanliga. Även om du har en inkomst om 120 000 i mån och frugan får sparken är det svettigt. Bara räntorna på sådana lån om 5% hamnar runt 50 000 i mån. Det blir total panik.

I ett svenskt perspektiv skulle ALLT göras för att dämpa en eventuell råntehöjning. Amorteringskravet tex hade rykt direkt.

Jag tror dock att räntor på 5% skulle ta knäcken på hela EU även UTAN Corona.

Vi har levt långt över våra tillgångar helt enkelt.
2020-04-28, 17:32
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Håller med om att 3-4% ränta är lågt i historiskt perspektiv. Men hela västvärlden har målat in sig i ett hörn och står och faller med låga räntor. Räntor på 5-6% skulle skicka hela västvärlden till medeltide. Totalt kaos skulle uppstå. Det är helt enkelt inte ett politiskt möjligt alternativ längre.

Har suttit och tittat på hus i Sthlm mellan 10-20msek och pantbrev mellan 8-12msek är inte alls ovanliga. Även om du har en inkomst om 120 000 i mån och frugan får sparken är det svettigt. Bara räntorna på sådana lån om 5% hamnar runt 50 000 i mån. Det blir total panik.

I ett svenskt perspektiv skulle ALLT göras för att dämpa en eventuell råntehöjning. Amorteringskravet tex hade rykt direkt.

Jag tror dock att räntor på 5% skulle ta knäcken på hela EU även UTAN Corona.

Vi har levt långt över våra tillgångar helt enkelt.

Mycket fokus på nominella räntor, de är låga ur ett historiskt perspektiv men realräntorna är mer normala och det är de som kostar. Nominella räntor minus realräntor är mer att betrakta som ett sparande och inte som en kostnad. Realräntor är däremot en kostnad.
2020-04-28, 17:48
Medlem
https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/maklare-och-kopare-tror-pa-lagre-bostadspriser/

Det blir mer skriverier så fler kommer börja förstå att raset börjat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in