Citat:
Ursprungligen postat av
aadde81
Suck, tror det är du som har svårt att förstå. Läs statistiken, stor del av ökningen av produktionskostnaden består av ökade markpriser och inte byggkostnad. Ökar priset på befintliga fastigheter ökar markpriset och därmed produktionskostnaden i nyproduktion. Comprende?
Produktionskostnad består av byggnadskostnad och markkostnad.
Jag har tidigare i forumet flera ggr gått igenom hur såväl byggnadskostnad som markkostnad ökat genom åren och hur relationen de emellan ändrats.
Markpris har ökat men är inte speciellt stor del av produktionskostnad för en lägenhet i Sverige.
Givet vad du skriver ser jag inte att du har lika bra koll på detta som jag har.
Citat:
Ursprungligen postat av
aadde81
Att jag blandar in förfluten tid var för att du hänvisade till att orter UTAN nyproduktion handlas bostäder under produktionskostnaden. Hur vet man produktionskostnaden ifall ingen nyproduktion sker?
Byggnadskostnaden är tämligen lika över landet. Och på en sådan ort approximerar jag markkostnaden som försumbar.
Således marknadspriserna är ca halva byggnadskostnaden i de orterna.
I några fall kan nyproduktion ske där. Men då är det på speciellt attraktiva markytor. Och de få lägenheterna är då mycket dyrare än marknadspris på orten.