2020-04-27, 21:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
När en statsminister mördas är det väl självklart att SÄPO ska vara involverade . Deras uppgift är ju att skydda rikets säkerhet. SÄPO är liksom Rikskrim en avdelning i rikspolisstyrelsen .

SÄPO hade inte kontroll över PU. När Hans Holmer fick kontrollen över PU krävde han befälsrätt över hela SÄPO. Holger Romander fick lova att ställa de SÄPO-män till förfogande som HH ville ha. Men lyckades hålla HH borta från kontraspionaget och signalspaningen. Terroristroteln ställdes nästan helt till HHs förfogande och många SÄPO-män gnisslade tänder över bristande sekretessrutiner inom PU:

HH lade på PG Näss att utreda tips om enskilda polismän . Däremot fick inte SÄPO driva egna spaningar mot poliser utan hålla sig till de uppgifter de fick av HH.
Så uppenbart att Holmér var uppmärksamhetskåt med psykopatiska drag som såg sin chans att bli mediakändis för första gången i sitt misslyckade liv genom Palmemordet. Frågan är varför Holmér annars tar på sig en sån otacksam tjänst som spaningsledare. Vad var egentligen så kul med att sitta och utreda ett statsministermord när man själv vet att man inte har kompetensen för mordutredningar?

Istället ville han bara njuta över uppmärksamheten som han fick vid presskonferenserna och säga sina dumma saker som "Vi har inte hittat vapnet, men vi har hittat en kula."

"Vi har allt att vinna men ingenting att förlora."

"Jag ser ljuset i tunneln."

Bara av de uttalanden fattar man ju att han har noll koll och inte professionell för fem öre.

Någon gång måste väl Holmer ha konfronterats av nån journalist för sitt övertagande som spaningsledare?
Citera
2020-04-27, 21:30
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Här ligger nog den verkliga förklaringen. Det hade varit Vingeaffären,
Melker Bentler affären, Geijeraffären och det märkliga mötet 1971. IB skulle
från början hålla uppsikt, efter amerikanska krav, men blev alltmer en
konkurrent till SÄPO. De lösa tyglarna för Åström och Schori, Matreco
och ubåtarna gjorde sitt till.

Det hanterliga hade varit att behålla Holmér så länge en kupp inte helt
kunde uteslutas och därefter återgå till normalläge.

Jag tror på avloppsteorin. Ingvar Carlsson och övriga regeringen var oroliga för den dynga som kunde flyta upp om ett opålitligt PU började röra om i skiten. Bofors vapenaffärer gick för högtryck och regeringen hade i närtid gett OK till ASEA att sälja Isostat-pressar till Erich Honeckers DDR. Att dessa kunde användas till kärnvapenframställning var ännu en väl förborgad hemlighet. Hade det kommit fram 1986 hade nog den svenska nedrustningsglorian kommit på sned.
Citera
2020-04-27, 21:35
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Och likafullt var det så det fungerade. Fel? Ja fel så in i h-e! Men likafullt gick det till så. IC har aldrig behövt stå till svars för det. Han var ju trots allt statsminister och yttersta ansvarig. Men så är det i vårt land, det blir dålig stämning om någon käftar för högt och går mot strömmen. Hellre då spela död sill och flyta med strömmen. Vem vill riskera karriären?

Det fantastiska är att Ingvar Carlsson fortsatte i samma stil när han stöttade Ebbe Carlssons spaningar bakom ryggen på reguljära PU och när han tillsatte Carl Lidbom som enmansutredare av SÄPO.
Citera
2020-04-27, 21:41
Medlem
Jag har läst om ett rykte om att Olof Palmes bostad " städades" snabbt efter mordet av S-lojala personer.
Kanske för att hinna före SÄPO eller andra organisationer med mandat att kunna göra saker.
Citera
2020-04-27, 21:49
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ett missförstånd, eller bara ett slappt uttalande som grundar sig på allmänt skvaller i polishuset?
En mordutredare borde i så fall veta bättre än att kasta ur sig obestyrkta påståenden i media två dagar efter mordet.
Är det möjligen detta utspel som gjorde att Lisbeth Palme fick lågt förtroende för krkom Reneborg och krinsp Sjöblom?

Reneborg uttalar sig i GT den 2/3-86 i en artikel som bygger på att den okände killen som gjorde mun mot mun metoden var Mårten Palme.

Reneborg:

Vi har hört Mårten Palme om hans iakttagelse från mordnatten.
Och så vitt jag känner till har han bekräftat att han promenerade med föräldrarna fram till korsningen Sveavägen-Tunnelgatan.

Han var alltså med då Olof Palme sköts?

Ja det måste han ha varit då.

Den unge mannen som försökte rädda Livet på Olof Palme var alltså Mårten Palme?

Ja sannolikt är det så.

Reneborg och Sjöblom förhörde Lisbeth på eftermiddagen den 1/3, alltså innan detta uttalande publicerats i GT, och Lisbet Palme säger enl förhörsprotokollet:

Efter biografföreställningen gick de alla fyra Sveavägen söderut på den högra (västra) trottoaren. Utanför bokhandeln i ABF-huset stannade de.
Olof Palme tänkte där i ljusskenet från skyltfönstret kontrollera en sak i filmprogrammet, i nästan samma ögonblick släcktes då belysningen.
Makarna Palme skiljdes då från Mårten och hans flickvän, och fortsatte att gå Sveavägen söderut

Har Reneborg uttalat sig i media innan förhöret med LP, men att artikeln kom att publiceras dagen efter?
Helt klart är att det inte finns något känt vittne som sett Mårten Palme promenera tillsammans med Lisbeth och Olof.
De enda som vi vet som skulle kunna bekräfta detta är isf Ljubisa (gatuköket, om han nu visste hur MP såg ut) eller NF. Som (om man får tro honom) mötte paret Palme på Sveavägens östra sida. Men det är ju inte heller givet. Anta att MP och flickvännen faktiskt gick med föräldrarna fram till AFKG och sen efter att det korsat Sveavägen, svängde norrut på den östra sida, ja, då är det ju "möjligt" att NF missade dvs aldrig såg Mårten.

Avslutningsvis. Verkar vara en något krystad berättelse om nu MP skulle ha följt med ända fram till Tunnelgatan. Vad var MP's placering isf när skotten föll? Sen med tanke på vad mamma Lisbeth sa sekunderna efter skotten, tror någon att MP skulle kunnat hålla tyst i stundens hetta? MP kunde ju ha spottat ur sig någonting liknande "hjälp, det är min pappa" etc.
Citera
2020-04-27, 21:49
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Jag väljer också alternativet att Reneborg inte vet vad han pratar om i denna tidningsintervju.
Alla som sett makarna Palme under någon del av promenaden har uppgett att de endast var dem och ingen i övrigt som gick i sällskap.
Däremot kan det mycket väl vara så att en okänd person gjort mun mot mun metoden innan möjligen SG också gjorde det.
Åtminstone tycks någon ha fått blod runt munnen av någon anledning.

Att SG skulle ha varit oidentifierad för utredningen enl de första polisrapporterna är egentligen konstigt, men de ytterst kortfattade förhören äger ju rum 5-6 mars, och HJ förhörs första gången den 4 mars trots att han uppgett både namn och adress redan på mordplatsen.
De de kan ju möjligen ha spårat passagerarna via honom?
Det är märkligt att man behandlat dem med ett sådant ointresse.

HJ säger i detta förhör:

En av Johanssons passagerare, den ena grabben, påbörjade konstgjord andning på mannen som låg på trottoaren. Johansson såg senare i kvällspressen en bild av den grabb som gjort konstgjord andning och han kände genast igen denne som sin passagers från den aktuella kvällen.

Det skulle i så fall innebära att SG förekommit på bild i kvällspressen innan den 4 mars, men jag hittar ingen bild på SG i Kb-arkivet.

Jan Nilsson säger dessutom att denna killen varit inne i piketen, och det är ju konstigt om han då varit oidentifierad:

Och då såg jag att det kom en kille ut från polisbilen-, från polisbussen som var alldeles blodig i ansiktet. Och jag tänkte att vad har hänt nu? Har det varit slagsmål eller nånting? Men mer visste jag inte. Sen fortsatte jag. Efteråt fick jag ju reda på att det är nog den killen som
har försökt och göra mun mot mun metoden.

Nej, jag har gått igenom Expressen och Aftonbladet fram till 4/3-86 och hittar ingen bild på Stefan G. GT/Kvällsposten? Om han nu inte bara hittade på det, den gode HJ. Eller kallade DN/SvD för kvällspressen? Märkligt.

De enda manliga vittnen jag tycker framträder tydligt i AB/Expr innan 4/3 är AD och LJ.

Sen har vi alltid risken att läget var så rörigt att folk inte minns tider och platser och blandar ihop när de sett saker och vilka de sett.

Hm, men personligen tror jag ändå att den blodige killen som Göran I såg inte var SG. Den sistnämnde kom in något senare på mpl och jobbade tillsammans med AH (som ju inte heller var där direkt).

Ungefärlig tidsordning på mpl ur minnet:

1. Mordet. GM kutar iväg.
2. Närmaste vittnen LP och AB.
3. Den ljushårige killen och den flinande tjejen?
4. "Killen med det blodiga ansiktet".
5. HJ svänger över med taxin.
6. SG hoppar ut och är först på plats.
7. AH och KJ anländer. AH och SG försöker rädda Palmes liv. SG blir blodig i ansiktet.
8. Övriga vittnen anländer vartefter.

Jag kommer inte ifrån en av KP:s formuleringar när han får frågan om vad det innebär rent konkret att PU återvänder till brottsplatsen.

Han svarar nåt i stil med "ja, ni får läsa vittnesförhören" och ler underfundigt. Jag är fortfarande övertygad om att det finns en eller flera saker på och vid mpl som vi missat. Dessa saker kan finnas i de vittnesförhör vi INTE fått läsa pga sekretessen.

Exempelvis:

-Vad hände egentligen någonstans mellan reklampelaren och korsningen? Kontakt OP/GM ?
-Vilka vittnen fanns egentligen vid mpl direkt före och efter skotten?
-Vem var den ljust klädde personen som LP såg norr om mpl?
-Vem var Tensonmannen?
-Vem var den ljust klädde personen som passerade mpl i sydlig riktning direkt efter mordet, den som LL såg?
-Hade något/några vittnen med mordet att göra? Har PU koll på alla som anlände lite senare, folk som stod utanför avspärrningarna?

Därtill LP:s berättelse från Grand till mpl som jag anser vara regisserad, troligen efter beslut av IC och Hjälmroth med bistånd av Dahlsten.

HH fick ett färdigt paket att hantera under överinseende av regeringen.

LP berättade inte det som verkligen hände. Hon berättade i enlighet med sitt manuskript. Därför vågade hon aldrig uppträda "live" spontant och oskyddat vid förhör, rekonstruktion, konfrontation, intervjuer osv. Hon var livrädd att försäga sig.

Media och allmänhet tolkade det som att rättväsendet knöböjde för överklasskvinnan LP.

Men de tolkade fel.

Rättsväsendet knäböjde för regeringen - utom i CP-rättegången i hovrätten "då det gick lite snett". Men PU och S-ledningen fortsatte hävda att CP var skyldig och fick support av vissa medier, TV3 till exempel som väl ville hålla sig på god fot med makten för att få annonsintäkter. TV3 hade precis startat och försökte erövra så mycket marknad de kunde.
Citera
2020-04-27, 22:03
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Jag tror på avloppsteorin. Ingvar Carlsson och övriga regeringen var oroliga för den dynga som kunde flyta upp om ett opålitligt PU började röra om i skiten. Bofors vapenaffärer gick för högtryck och regeringen hade i närtid gett OK till ASEA att sälja Isostat-pressar till Erich Honeckers DDR. Att dessa kunde användas till kärnvapenframställning var ännu en väl förborgad hemlighet. Hade det kommit fram 1986 hade nog den svenska nedrustningsglorian kommit på sned.

Frågan är då om Krister Petterson är den senaste VVS-montören i raden.
Kunde man mörklägga helt i ett år så kan man mörklägga halvt i årtionden.

På 70-talet var Ingvar Carlssons inställning till DDR positiv nog för
att inte ge något slags avbön efter murens fall. Stellan Arvidsson
har aldrig förkastats och IC har backat in i framtiden.
Citera
2020-04-28, 00:01
Medlem
mvagrippas avatar
Efter att varit intresserad av MOP i över 30 år slår det mig plötsligt att Biografen Grand ligger mittemot socialdemokraternas partihögkvarter , den klassiska 68an , just på Sveavägen 68. Om någon i partiet ex skulle vilja ha en ombonad plats att agera som ett fjärrskydd fanns faktiska möjligheter på 68an.
Citera
2020-04-28, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
De enda som vi vet som skulle kunna bekräfta detta är isf Ljubisa (gatuköket, om han nu visste hur MP såg ut) eller NF. Som (om man får tro honom) mötte paret Palme på Sveavägens östra sida. Men det är ju inte heller givet. Anta att MP och flickvännen faktiskt gick med föräldrarna fram till AFKG och sen efter att det korsat Sveavägen, svängde norrut på den östra sida, ja, då är det ju "möjligt" att NF missade dvs aldrig såg Mårten.

Avslutningsvis. Verkar vara en något krystad berättelse om nu MP skulle ha följt med ända fram till Tunnelgatan. Vad var MP's placering isf när skotten föll? Sen med tanke på vad mamma Lisbeth sa sekunderna efter skotten, tror någon att MP skulle kunnat hålla tyst i stundens hetta? MP kunde ju ha spottat ur sig någonting liknande "hjälp, det är min pappa" etc.

Vi har vittnet Pia Engström som sett makarna Palme gå längs med kyrkogårdsmuren från Kammakargatan och söderut alldeles ensamma.
Nej att Mårten var med är inte sannolikt.
Citera
2020-04-28, 01:23
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
SÄPO är ett alternativ, Ett löst sammansatt socialdemokratiskt nätverk är ett annat. Det är från flera håll bekräftat att Olof Palmes medarbetare höll uppsikt över bostaden i gamla stan och hans väg till arbetsplatsen på Helgeandsholmen. Bl a tittade man efter skränande EAPare som mellan varven demonstrerade mot OP. Koll på OPs bostad hölls också av betrodda medlemmar i Gamla stans S-förening. Spekulationer givetvis, men det blir det när informationen är bristfällig.

Har funderat över om det är en yngre medlem av dessa informella nätverk som kan vara mannen på bilderna. Inger Klering har inga syskon så det är också en återvändsgränd när det kommer till identifikation av ”tredje Mannen”. Polisen Stig Rysen som är kvar på Västerlånggatan 31 har aldrig pratat om att SÄPO varit där. SÄPO lyser överhuvudtaget med sin frånvaro på Sabbatsberg under mordnatten , med ett undantag. Jag har sett en notering om att SÄPOfolk hämtade upp OPs kläder på SABB. Minst sagt märkligt då alla tekninska fynd borde ligga under tekninska roteln och Wincent Lange Hittar inte detta dokument i hastigheten men någon i tråden kanske har sett dokumentet jag syftar på.

Tekniska rotelns chef WL var en person som hade goda kontakter med de hemliga tjänsterna. I alarm-filmen ”Förebudet” dyker den fryntlige WL upp med sitt bockskägg. Jägar-Nisse finns också med i en rafflande sekvens som mordlysten sovjetisk spetznaz - soldat .

Joakims fru, sannolikt, finns på foto vid Sabbatsberg, men jag har inte sett Joakim på foto därifrån.
När Mårten och Joakim kommer till Sabbatsberg bör klockan vara närmare 00.30.

Och man undrar vad det är för papper som ska hämtas innan Palme officiellt dödförklarades.
Citera
2020-04-28, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Nej, jag har gått igenom Expressen och Aftonbladet fram till 4/3-86 och hittar ingen bild på Stefan G. GT/Kvällsposten? Om han nu inte bara hittade på det, den gode HJ. Eller kallade DN/SvD för kvällspressen? Märkligt.

De enda manliga vittnen jag tycker framträder tydligt i AB/Expr innan 4/3 är AD och LJ.

Sen har vi alltid risken att läget var så rörigt att folk inte minns tider och platser och blandar ihop när de sett saker och vilka de sett.

Hm, men personligen tror jag ändå att den blodige killen som Göran I såg inte var SG. Den sistnämnde kom in något senare på mpl och jobbade tillsammans med AH (som ju inte heller var där direkt).

Ungefärlig tidsordning på mpl ur minnet:

1. Mordet. GM kutar iväg.
2. Närmaste vittnen LP och AB.
3. Den ljushårige killen och den flinande tjejen?
4. "Killen med det blodiga ansiktet".
5. HJ svänger över med taxin.
6. SG hoppar ut och är först på plats.
7. AH och KJ anländer. AH och SG försöker rädda Palmes liv. SG blir blodig i ansiktet.
8. Övriga vittnen anländer vartefter.

Jag kommer inte ifrån en av KP:s formuleringar när han får frågan om vad det innebär rent konkret att PU återvänder till brottsplatsen.

Han svarar nåt i stil med "ja, ni får läsa vittnesförhören" och ler underfundigt. Jag är fortfarande övertygad om att det finns en eller flera saker på och vid mpl som vi missat. Dessa saker kan finnas i de vittnesförhör vi INTE fått läsa pga sekretessen.

Exempelvis:

-Vad hände egentligen någonstans mellan reklampelaren och korsningen? Kontakt OP/GM ?
-Vilka vittnen fanns egentligen vid mpl direkt före och efter skotten?
-Vem var den ljust klädde personen som LP såg norr om mpl?
-Vem var Tensonmannen?
-Vem var den ljust klädde personen som passerade mpl i sydlig riktning direkt efter mordet, den som LL såg?
-Hade något/några vittnen med mordet att göra? Har PU koll på alla som anlände lite senare, folk som stod utanför avspärrningarna?

Därtill LP:s berättelse från Grand till mpl som jag anser vara regisserad, troligen efter beslut av IC och Hjälmroth med bistånd av Dahlsten.

HH fick ett färdigt paket att hantera under överinseende av regeringen.

LP berättade inte det som verkligen hände. Hon berättade i enlighet med sitt manuskript. Därför vågade hon aldrig uppträda "live" spontant och oskyddat vid förhör, rekonstruktion, konfrontation, intervjuer osv. Hon var livrädd att försäga sig.

Media och allmänhet tolkade det som att rättväsendet knöböjde för överklasskvinnan LP.

Men de tolkade fel.

Rättsväsendet knäböjde för regeringen - utom i CP-rättegången i hovrätten "då det gick lite snett". Men PU och S-ledningen fortsatte hävda att CP var skyldig och fick support av vissa medier, TV3 till exempel som väl ville hålla sig på god fot med makten för att få annonsintäkter. TV3 hade precis startat och försökte erövra så mycket marknad de kunde.

Att det finns stora motsägelser i vittnesförhören kan vi konstatera. Att det dyker upp figurer som inte på något rimligt sätt går att förklara med att ”den personen måste vara vittnet A, B eller C.
Som du säger finns frågor runt annonspelaren, och väldigt många vittnen antyder att det rört sig folk där.
Om de har med mordet att göra vet man förstås inte, så rimligtvis måste KP syfta på något helt annat, men vad?
Lisbeth måste ha passerat dessa på vägen, och det är ju i så fall märkligt att hon inte berättar om det.

Anmärkningsvärt att följdfågor inte ställs av utredare då Göran I och Lena B så tydligt berättar om centrala personer på mordplatsen som borde ha massor att berätta.
Varför fanns dessa personer inte med i förundersökningsprotokollet om de visste vilka de var?

Varför är för övrigt HJ och hans passagerare så undanskuffade?
De var först framme av de kända vittnena, men inte ens HJ som faktiskt sett gm förhördes förrän på tisdagen efter mordet.
Han tillhörde ju ändå dem som lämnat sina personuppgifter direkt på mordplatsen.
Kan det finnas hemligstämplade förhör med passagerarna, för dessa förhör är inte ens värda namnet.
Den officiella bilden är helt enkelt inte komplett, det känns som om något döljs.
Citera
2020-04-28, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Joakims fru, sannolikt, finns på foto vid Sabbatsberg, men jag har inte sett Joakim på foto därifrån.
När Mårten och Joakim kommer till Sabbatsberg bör klockan vara närmare 00.30.

Och man undrar vad det är för papper som ska hämtas innan Palme officiellt dödförklarades.

Eftersom Palme levde under hot kan det ha varit någon form av dokument hans närmaste skulle ta del av om det värsta inträffar. En slags "last resort"

Direktiv hur hans anteckningar, kontaktlistor, medlaruppdrag, samarbete med Nato, vapenaffärer mm skulle hanteras av Partiet, rörelsen. Tänker främst då på Dahlsten som sagesman.

Eftersom alla ljuger kring dagboken och dom underliga besöken i Gamla stan under mordnatten så blir frågorna många kring just detta.

- Kerstin Skarp, förundersökningsledare i Palmegruppen, säger att hon inte känner till något om dagboken.

- Åklagare Helin tycker det är en brist att den är borta men vill inte säga vad han vet.

- Mårten Palme, säger han att fadern aldrig hade någon dagbok.
"Han skrev inga dagböcker, jag känner inte till det."

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in