2020-04-27, 20:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Det är märkligt att regeringen å ena sidan åberopar riksangelägenhet
och å andra sidan utreder på länsnivå. Om man anser att det råder
ett kuppläge så kan man inte anse det mer än någon vecka.
Det som stör mig är att våra mest framstående privatspanare samt massmedia i övrigt inte konfronterat dels Holmér och dels Ingvar Carlsson med kollegor om detta. Varken Borgnäs eller Wall har gjort det. Borgnäs som faktiskt hade chansen när Holmér var med i hans utfrågning vid tioårsdagen för mordet. Inte ens då tog Borgnäs upp ett skit om det.
Citera
2020-04-27, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Jag skulle vilja påstå att "Nisses" polare "Lasse" är en minst lika intressant figur att hålla koll på. Var det något på gång som involverade jägare från den särskilda verksamheten, ja då lär han varit där också. Kolla den del i kallakrigsfilmen Förebudet, scenen där poliserna skjuts ned i en hiss. Nisse är spetsnazsoldaten med det korta, mörka skägget, Lasse är soldaten till vänster.

Bo S i mitten tror jag? Någon har skrivit Petter tidigare om mannen till vänster men han heter alltså Lasse?
Citera
2020-04-27, 20:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa

Gunnar Wall förklarar denna gåta ganska bra i ”Mörkläggning”. Holger Romander gjorde ett försök att få PU lagd under RPS, men regeringen förklarade att Hans Holmer skulle hålla i taktpinnen. Ytterst få verkschefer vill gå emot sin egen regerings vilja. Med tanke på att Olof Palme skjutits utan livvakter var utsikterna att skrika om ministerstyre obefintliga för HR. Likväl blev PU under HH i många delar en katastrof . Ansvaret vilar tungt för detta på den som gav HH detta, Ingvar Carlsson .
Jag fattar fortfarande inte. Romander ska inte ens behöva påtala för regeringen att Palmeutredningen ska ligga under Rikspolisstyrelsen. Det ska automatiskt redan vara så. Det ska även vara en omöjlighet för en länspolismästare att ta över en mordutredning hur önskvärd och uppbackad han än var av regeringen. Sverige funkar inte på det sättet och gjorde det inte innan heller. Vi har inte ministerstyre, punkt slut. Hade det blivit tjafs om detta ändå så är jag säker på att det hade gått till förvaltningsrätten som hade dömt till Romanders fördel. Men jag antar att Rikspolisstyrelsen och andra inom anti-holmér falangen inte ville göra en stor sak av detta då landet redan befann sig i ett kaos.
Senast redigerad av kajhahne 2020-04-27 kl. 20:32.
Citera
2020-04-27, 20:40
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Det är märkligt att regeringen å ena sidan åberopar riksangelägenhet
och å andra sidan utreder på länsnivå. Om man anser att det råder
ett kuppläge så kan man inte anse det mer än någon vecka.

Den djupa misstron mellan SAP och SÄPO är en anledning till att regeringen ville ha Hans Holmer att leda och kontrollera PU. Det är en schism som lätt glöms bort när det kommer till att tolka MOP. Schismen hade anfrätt båda sidorna en längre tid och det fanns fanbärare för saken i båda organisationers led. Om tråden kan se SÄPO som inblandade så kan även företrädare inom SAP se det och såg det säkerligen "tydligare" då än senare.

Det fanns inget förtroende mellan dessa maktcentra och så mördas Olof Palme. Att företrädare inom SAP skulle släppa uppfattningen om SÄPOs syn på egna partiet och OP och delta som en icke aktiv part i PU är för mig helt otroligt.

Blotta tanken på att SÄPO skulle kunna snoka fritt räcker för att få mer än en partiföreträdare att stegra sig . SAPs agerande samt SÄPOs agerande ska belysas även med kontexten av den djupa schism som fanns.

Aktiviteter hos den ena eller den andre inom ramen för MOP kan OCKSÅ ha sin grund i schismen och behöver inte nödvändigtvis ha sin grund i Mordet. Ska man föra ett resonemang runt SÄPO och SAPs turer runt utredningen så bör man ta schismen på allvar och i beaktning.
Citera
2020-04-27, 20:43
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Jag fattar fortfarande inte. Romander ska inte ens behöva påtala för regeringen att Palmeutredningen ska ligga under Rikspolisstyrelsen. Det ska automatiskt redan vara så. Det ska även vara en omöjlighet för en länspolismästare att ta över en mordutredning hur önskvärd och uppbackad han än var av regeringen. Sverige funkar inte på det sättet och gjorde det inte innan heller. Vi har inte ministerstyre, punkt slut. Hade det blivit tjafs om detta ändå så är jag säker på att det hade gått till förvaltningsrätten som hade dömt till Romanders fördel. Men jag antar att Rikspolisstyrelsen och andra inom anti-holmér falangen inte ville göra en stor sak av detta då landet redan befann sig i ett kaos.

Det var väl så att autopiloten från sjukhusaffären och Geijeraffären tog över.
Holmér får rycka ut som vanligt. Han har varit i centrum sedan 1971.
Det tog åklagarna ett år att koppla ur autopiloten.
Citera
2020-04-27, 20:50
Bannlyst
Citat:
Den djupa misstron mellan SAP och SÄPO är en anledning till att regeringen ville ha Hans Holmer att leda och kontrollera PU. Det är en schism som lätt glöms bort när det kommer till att tolka MOP. Schismen hade anfrätt båda sidorna en längre tid och det fanns fanbärare för saken i båda organisationers led. Om tråden kan se SÄPO som inblandade så kan även företrädare inom SAP se det och såg det säkerligen "tydligare" då än senare.

Det fanns inget förtroende mellan dessa maktcentra och så mördas Olof Palme. Att företrädare inom SAP skulle släppa uppfattningen om SÄPOs syn på egna partiet och OP och delta som en icke aktiv part i PU är för mig helt otroligt.

Blotta tanken på att SÄPO skulle kunna snoka fritt räcker för att få mer än en partiföreträdare att stegra sig . SAPs agerande samt SÄPOs agerande ska belysas även med kontexten av den djupa schism som fanns.

Aktiviteter hos den ena eller den andre inom ramen för MOP kan OCKSÅ ha sin grund i schismen och behöver inte nödvändigtvis ha sin grund i Mordet. Ska man föra ett resonemang runt SÄPO och SAPs turer runt utredningen så bör man ta schismen på allvar och i beaktning.
Fast nu pratar vi om att ha utredningen sorterad under rikspolisstyrelsen och längre ner under rikskriminalen. Vad har SÄPO där att göra?

Oavsett Holmer eller inte så gjorde ju SÄPO sina utredningar rörande mordet, bland annat så var det ju SÄPO som utredde poliser som misstänkt för mordet. Så förstår inte vitsen med att Holmer plockas in då SÄPO oavsett hade kontroll över utredningen.
Citera
2020-04-27, 20:53
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

Enskilda Statsråd får inte styra myndigheters beslut , då blir det ministerstyre. Beslut som rör myndigheters verksamhet får fattas av regeringen som kollektiv. Vissa inskränkningar finns, bl a i beslut ang enskild person Om du minns det stämningsläge som rådde dagarna efter MOP var det nog inte direkt läge för Holger Romander att fundera på att gå till regeringsrätten.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ministerstyre
Citera
2020-04-27, 20:59
Medlem
FurirRevaers avatar
Petter är inte heller fel, om jag säger så. Har för mig han i mitten heter Bo S. Kolla rollistan så hittar du de fullständiga namnen.
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Bo S i mitten tror jag? Någon har skrivit Petter tidigare om mannen till vänster men han heter alltså Lasse?
Senast redigerad av FurirRevaer 2020-04-27 kl. 21:08.
Citera
2020-04-27, 21:00
Bannlyst
Citat:
Enskilda Statsråd får inte styra myndigheters beslut , då blir det ministerstyre. Beslut som rör myndigheters verksamhet får fattas av regeringen som kollektiv. Vissa inskränkningar finns, bl a i beslut ang enskild person Om du minns det stämningsläge som rådde dagarna efter MOP var det nog inte direkt läge för Holger Romander att fundera på att gå till regeringsrätten.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ministerstyre
Det verkar ändå som att regeringen faktiskt har stöd i lagens mening att detaljstyra verksamheten i myndigheter så länge 5 personer inom regeringen är med på detta om jag uppfattat det rätt. Således är det alltså inget konstigt att regeringen utsåg Holmer till spaningsledare.
Citera
2020-04-27, 21:05
Medlem
FurirRevaers avatar
Och likafullt var det så det fungerade. Fel? Ja fel så in i h-e! Men likafullt gick det till så. IC har aldrig behövt stå till svars för det. Han var ju trots allt statsminister och yttersta ansvarig. Men så är det i vårt land, det blir dålig stämning om någon käftar för högt och går mot strömmen. Hellre då spela död sill och flyta med strömmen. Vem vill riskera karriären?
Citat:
Citera
2020-04-27, 21:05
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Fast nu pratar vi om att ha utredningen sorterad under rikspolisstyrelsen och längre ner under rikskriminalen. Vad har SÄPO där att göra?

Oavsett Holmer eller inte så gjorde ju SÄPO sina utredningar rörande mordet, bland annat så var det ju SÄPO som utredde poliser som misstänkt för mordet. Så förstår inte vitsen med att Holmer plockas in då SÄPO oavsett hade kontroll över utredningen.

När en statsminister mördas är det väl självklart att SÄPO ska vara involverade . Deras uppgift är ju att skydda rikets säkerhet. SÄPO är liksom Rikskrim en avdelning i rikspolisstyrelsen .

SÄPO hade inte kontroll över PU. När Hans Holmer fick kontrollen över PU krävde han befälsrätt över hela SÄPO. Holger Romander fick lova att ställa de SÄPO-män till förfogande som HH ville ha. Men lyckades hålla HH borta från kontraspionaget och signalspaningen. Terroristroteln ställdes nästan helt till HHs förfogande och många SÄPO-män gnisslade tänder över bristande sekretessrutiner inom PU:

HH lade på PG Näss att utreda tips om enskilda polismän . Däremot fick inte SÄPO driva egna spaningar mot poliser utan hålla sig till de uppgifter de fick av HH.
Citera
2020-04-27, 21:11
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:

Här ligger nog den verkliga förklaringen. Det hade varit Vingeaffären,
Melker Bentler affären, Geijeraffären och det märkliga mötet 1971. IB skulle
från början hålla uppsikt, efter amerikanska krav, men blev alltmer en
konkurrent till SÄPO. De lösa tyglarna för Åström och Schori, Matreco
och ubåtarna gjorde sitt till.

Det hanterliga hade varit att behålla Holmér så länge en kupp inte helt
kunde uteslutas och därefter återgå till normalläge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in