2020-04-25, 16:07
Medlem
FurirRevaers avatar
Är det utklarat vilken restaurang dessa livvakter satt på? Anm. Mitt fetade i citatet.

Erling K har ju sagt att de suttit inne på nån restaurang när de hört skotten. När de kommit ut från restaurangen ska de ha sett upplivningsförsöken på avstånd. Så var skulle detta kunnat ha varit (Bohemia?)? Och vad gjorde dessa livvakter sedan? För mycket frågor, för få svar...
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Nu blandar du ihop saker. Sund var inte OP livvakt, alla fall inte den dagen.

"Göran Sund är förhörd två gånger i PU på grund av vittnesuppgifter om walkie-talkie-män.
Sitt uppdykande på mordplatsen förklarar han själv på följande vis:
Jag har haft ett livvaktsuppdrag. Min kollega och jag har lämnat av ett objekt (brittisk ambassadör) och är på väg till basen (polishuset) då vi av en händelse passerar korsningen Sveavägen/Tunnelgatan."
OP's lediga livvakter satt på en resturang nära mordplatsen när mordet skedde.

http://old.laholmstidning.se/article/20090719/NYHETER/865494947/-/han-har-vaktat-kant-folk
Citera
2020-04-25, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Är det utklarat vilken restaurang dessa livvakter satt på? Anm. Mitt fetade i citatet.

Erling K har ju sagt att de suttit inne på nån restaurang när de hört skotten. När de kommit ut från restaurangen ska de ha sett upplivningsförsöken på avstånd. Så var skulle detta kunnat ha varit (Bohemia?)? Och vad gjorde dessa livvakter sedan? För mycket frågor, för få svar...

Mycket livvakter på liten yta... något pågick som inte hade med mordet att göra?
Citera
2020-04-25, 16:58
Medlem
bibbarsmutss avatar
Vad som gör det svårt att alldeles entydigt slå fast att det är Mårten till höger på bilden tagen bakifrån vid Sabb är att personen på bilden ser så stor ut, lunsig och med väldig ryggtavla. På andra samtida bilder ser Mårten ganska slank och nätt ut. Dessutom är den där overallen väldigt bylsig på Sabb-bilden, men välsittande på andra bilder. Fast det är samtidigt svårt att avfärda att det skulle vara Mårten utifrån bara det, eftersom ex. kanske dragkedjan var öppen och annat kan spela in som får gestalten att se större och säckigare ut. Sammantaget tyder det mesta på att det är Mårten till höger.

Har tidigare tänkt att Mårten är personen till vänster eftersom denne är mindre lunsig och det spontant är likt honom på profilbilden med. Men sammantaget är det nog inte så.
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Joakim Palme är den första jag tänker på som ”tredje mannen”. Men han kommer till sabb strax efter halv ett tillsammans med sin sambo och deras nyfödda barn.
Har också övervägt att det kan vara Joakim, för det är ju inte omöjligt att de kan ha sammanstrålat på parkeringen ungefär samtidigt. Men det kan inte vara Joakim på bilden ändå eftersom han vid den här tiden hade längre hår, vilket kan ses på bilden tagen på gatan ett par dar senare:

https://tidningar.kb.se/4112703/1986-03-04/edition/11244/part/1/page/25.jpg
Citat:
En annan sak som är märklig på bilderna är att det verkar vara Ingrid Klering som är mest angelägen att komma in på Sabb, till de beskjutna svärförälderna. Nu reagerar sannerligen människor olika på krissituationer. Men det ser onekligen lite märkligt ut.
Håller med om det, hon är den som springer på alla tre bilder och det ser onekligen lite märkligt ut. Mårten lunkar på bakom henne... Men jag avvaktar med att ta på mig foliehatten.
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
kan "den tredje mannen" teoretiskt vara från Säpo?
Citat:
Har funderat om den oidentifierade kan vara ifrån SAP, en ung medlem av de sossar som inofficiellt höll koll på fridstörare utanför bostaden på Västerlånggatan, dock en ren spekulation.
Ja så kan det ju vara. Det ser lite märkligt ut på den kronologiskt första bilden (med bilen) att den här tredje personen pratar med polisbilens förare Lars Berntsson. Behöver inte heller betyda något, men det gör att det ser ut som om den här tredje personen har en mer officiell roll av något slag.
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ang Anérs bild står det att den är tagen vid tvåtiden av AB fotografen Stig Almqvist.
Han har visserligen fel när det gäller kvinnan på bilden, men kan klockslaget stämma?
Nej Anér måste ha fått tiden om bakfoten även vad gäller den bilden. Det är lite obegripligt, men som så ofta behöver man trippelkolla alla hans uppgifter.
Citera
2020-04-25, 17:11
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer

Jag får inte länken till Laholmstidningen att funka, men den notering jag har sen förut och som kanske är därifrån är att Erling K uppger att:
"De satt på en restaurang 30 meter från biografen och åt middag när skotten small av.
– Det for genom mitt huvud att nu är Olof skjuten. Vi rusade ut och såg att någon redan var igång med konstgjord andning."

Bohemia låg 400 meter från Grand, så där kan de inte ha varit. Men de kan inte heller ha suttit inne t.ex. på kinarestaurangen i hörnet Tegnérgatan, för då kan de inte ha hört eller sett ett skvatt. Om de ska höra skotten och sedan se något öht måste de rimligen ha varit på Sveavägen någonstans söder om Grand, halvvägs till mordplatsen. Om inte det där är en felcitering, efterhandskonstruktion eller fel på annat sätt förstås.
Citera
2020-04-25, 17:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bibbarsmuts
Jag får inte länken till Laholmstidningen att funka, men den notering jag har sen förut och som kanske är därifrån är att Erling K uppger att:
"De satt på en restaurang 30 meter från biografen och åt middag när skotten small av.
– Det for genom mitt huvud att nu är Olof skjuten. Vi rusade ut och såg att någon redan var igång med konstgjord andning."

Bohemia låg 400 meter från Grand, så där kan de inte ha varit. Men de kan inte heller ha suttit inne t.ex. på kinarestaurangen i hörnet Tegnérgatan, för då kan de inte ha hört eller sett ett skvatt. Om de ska höra skotten och sedan se något öht måste de rimligen ha varit på Sveavägen någonstans söder om Grand, halvvägs till mordplatsen. Om inte det där är en felcitering, efterhandskonstruktion eller fel på annat sätt förstås.
Och hur fan kunde han från ingenstans tänka att sveriges statsminister är skjuten bara för att han hör två skott?
Citera
2020-04-25, 17:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Några hävdar att det handlar om knarkspan av något slag. Kan va polisknarkspan eller Barbrogruppen. Det är en rimlig teori.

Förespråkaren nummer ett för den teorin har försvunnit under Coronaperioden tyvärr
Vem är förespråkaren som du talar om? Dog han av corona?
Citera
2020-04-25, 17:23
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Och hur fan kunde han från ingenstans tänka att sveriges statsminister är skjuten bara för att han hör två skott?
Ja det låter som en ren efterhandskonstruktion.
Citera
2020-04-25, 17:24
Medlem
Citat:

Erling ljuger om allt möjligt, känns som en skitsnackare. Hävdar att han var först med att hoppa fallskärm med hund, det var han långt ifrån.
Citera
2020-04-25, 17:49
Medlem
FurirRevaers avatar
Ja det gör ju det. Förstår inte var han får den tanken ifrån utan att veta att OP finns i grannskapet och att nåt fuffens är på gång. Skall han kunna se något alls på mordplatsen efter att ha kommit ut från restaurangen måste han vara mycket närmre än 30 meter från bion...

Och vem var hans kollega som han var på restaurang med? Mig veterligen har inte det framgått nånstans.
Citat:
Ja det låter som en ren efterhandskonstruktion.
Citera
2020-04-25, 18:12
Medlem
Citat:
Nej Anér måste ha fått tiden om bakfoten även vad gäller den bilden. Det är lite obegripligt, men som så ofta behöver man trippelkolla alla hans uppgifter.
Som så ofta sitter nog Sven Anér och gissar, och gissningarna mognar inte sällan till att bli sanningar.
Har han inte kollat med fotografen om vilka personerna är, och vilken tid bilden är tagen får vi nog utgå från att det är runt halv ett.
Det ser ut som om de precis anlänt, men det finns kanske en liten möjlighet att de varit ute något ärende och återkommit runt kl 02?
Tycker också att den på andra bilder ganska tanige Mårten ser lite väl kraftig ut, och det är högst tveksamt om den andre är Joakim.

Trippelfel av Anér i så fall.

Om den högra killen är Mårten kan man tänka sig att han hade samma utstyrsel vid biobesöket, och det innebär i så fall att han inte är identisk med mannen i beige långrock som Katrin Ekström sett ha en dispyt med Olof efter bion.
Citera
2020-04-25, 18:25
Medlem
Bo Theutenberg kommer ut med en bok i maj som bland annat ska behandla Palmemordet.
Enligt Theutenberg var det stora konflikter inom UD i mitten på 80talet.

"FÖRORD OCH BAKGRUND TILL MINA DAGBOKSANTECKNINGAR
OM PALMEMORDET

Vid redigeringen av mina dagboksanteckningar om mordet på statsminister Olof
Palme den 28 februari 1986 kommer jag ”rakt in” i ett händelseförlopp som ägde rum
för trettiofyra år sedan under närmast helt kaotiska förhållanden kännetecknade av
grava initiala misstag och missgrep såväl i polisutredningen som hos en närmast
bedövad regering och ämbetsmannakår.
Skottet på Sveavägen träffade verkligen rikets innersta kärna med en paralyserande
kraft. Var det ett verk av en utifrån styrd konspiration – med eventuella risker för
främmande maktövertagande av Sverige – eller kom skottet ”inifrån”? En inhemsk
konspiration? Eller ett verk av en galning eller ensammördare? En ”Palmehatare”?
Ännu 34 år efter mordet har nationen inte kommit ett tuppfjät närmare en lösning av
mordet.

Eftersom jag tjänstgjorde på en central befattning i UD och dessutom skulle ha åtföljt
statsminister Palme på ett officiellt besök i Sovjetunionen 7-11 april 1986, alltså cirka
två månader efter mordet, tycker jag att mina samtida dagboksanteckningar samt
mina funderingar kring mordet – såväl vid tidpunkten för mordet som i tiden därefter –
kan vara av vikt att (äntligen) få in i debatten om Palme-mordet. Oavsett hur den året
2020 – alltså 34 år efter mordet – sittande mordutredningen väljer att avsluta
”Palmemordet” har det jag beskriver nedan faktiskt hänt samt är en del av
verkligheten kring Olof Palme och mordet.
Eftersom jag på grund av de svåra motsättningarna i UD – främst kring
”sovjetpolitiken” – hade inlämnat min avskedsansökan inte mindre än tre gånger, den
första gången den 5 december 1985 till kabinettssekreterare Schori, den andra
gången den 18 februari 1986 till UD:s Expeditionschef Håkan Berggren samt den
tredje och sista gången till utrikesminister Sten Andersson den 11 februari 1987 –
samt att jag 1988 lämnade Sverige för permanent bosättning utomlands – har jag
aldrig talat med någon vare sig privat eller officiellt om Palmemordet och mina
synpunkter på orsak och eventuell gärningsman.
Trots att jag enligt min egen och många andras uppfattning spelade en central roll i
”sovjetpolitiken” vid tidpunkten kring mordet på Olof Palme – särskilt vad gäller
”ubåtsfrågan” – har jag aldrig talat med eller ”hörts” av någon instans om hur jag såg
på omständigheterna kring mordet. Trots att jag som UD:s Folkrättssakkunnige under
ett drygt decennium (1976-1987) med bl a ansvar för den folkrättsliga uttolkningen av
hur en ”neutral stat” som Sverige kunde uppträda – eller snarare inte kunde uppträda
– som vapenexportör (se nedan om Boforsaffärerna), har jag aldrig talat med någon
eller hörts eller kontaktas av någon officiell instans eller av någon av ”alla de
kommissioner” som tillsattes efter Palmemordet.
I fråga om svensk vapenexport företrädde jag som UD:s Folkrättssakkunnige ”den
traditionella folkrätten” när det gällde möjligheterna för en neutral stat som Sverige att
exportera krigsmaterial till andra stater som befann sig i krig eller där krig kunde
utvecklas. Det var ju ett axiom att Sverige i händelse av krig eller militära
förvecklingar skulle inta status som ett folkrättsligt neutralt land med skyldighet att
tillämpa alla de neutralitetsrättsliga regler som skulle gälla i ett sådant läge. Jag var
”mycket litet flexibel” på denna punkt, vilket naturligtvis gick tvärs emot de S-politiska
önskemålen om ”ökad vapenexport”. Återigen stod den Folkrättssakkunnige emot de
”politiska önskemålen” med sitt ”varnande finger”. Möjligen kan min avgång från UD
1986-1987 ha medfört att Sverige skärpte lagstiftningen reglerande export av
krigsmaterial, eftersom det precis efter min avgång tillsattes utredningar och
utarbetades lagförslag med klarare regler och definitioner, vilka jag naturligtvis efter
min avgång var helt bortkopplad ifrån.
Min uppfattning är att jag efter min demonstrativa ”avgång i protest” från UD
1986/1987 skulle ”hållas borta på så långt avstånd som möjligt” från alla utredningar
om Palmemordet och till de med detta mord relaterade förhållandena samt att man
från regerings/socialdemokratiskt håll aktivt verkade för att jag skulle ”tystas ned” och
inte ”tillåtas synas eller höras i dessa sammanhang”. Jag har alltså varit tyst i
trettiofyra år – fram till nu, då jag tycker det är dags att ”lätta på förlåten”."

https://theutenberg.wordpress.com/7-dagbok-fran-ud-vol-5-juni-1985-september-1988/
Senast redigerad av Sumer 2020-04-25 kl. 18:29.
Citera
2020-04-25, 18:25
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Hypotetiskt, om man skall spekulera i att Mårten Palme faktiskt döljer något här, kan "den tredje mannen" teoretiskt vara från Säpo?

Mårten Palme blir tillsagd av Säpo att åka till föräldrarnas lägenhet och låna nyckel av Janken Myrdal och öppna så att man kan säkra lägenheten. Alternativt hämtas direkt av en bil hemma hos Ingrid Klering och körs till Västerlånggatan. Någon från Säpo stannar på platsen, medan någon annan åker med till sjukhuset, dvs "den tredje mannen". Mårten Palme blir tillsagd att vara tyst om detta.

Eller så har Säpo anlänt till platsen helt oberoende och någon därifrån passar på att lifta med radiobilen till sjukhuset?

Det är kanske dumt att öka på spekulationerna här, men vilken privatperson med anknytning till Mårten Palme och Ingrid Klering kan ha hunnit infinna sig för att följa med? En annan möjlighet om än långsökt kan kanske vara att det rör sig om en vän eller släkting till paret som redan befunnit sig i deras sällskap.

SÄPO är ett alternativ, Ett löst sammansatt socialdemokratiskt nätverk är ett annat. Det är från flera håll bekräftat att Olof Palmes medarbetare höll uppsikt över bostaden i gamla stan och hans väg till arbetsplatsen på Helgeandsholmen. Bl a tittade man efter skränande EAPare som mellan varven demonstrerade mot OP. Koll på OPs bostad hölls också av betrodda medlemmar i Gamla stans S-förening. Spekulationer givetvis, men det blir det när informationen är bristfällig.

Har funderat över om det är en yngre medlem av dessa informella nätverk som kan vara mannen på bilderna. Inger Klering har inga syskon så det är också en återvändsgränd när det kommer till identifikation av ”tredje Mannen”. Polisen Stig Rysen som är kvar på Västerlånggatan 31 har aldrig pratat om att SÄPO varit där. SÄPO lyser överhuvudtaget med sin frånvaro på Sabbatsberg under mordnatten , med ett undantag. Jag har sett en notering om att SÄPOfolk hämtade upp OPs kläder på SABB. Minst sagt märkligt då alla tekninska fynd borde ligga under tekninska roteln och Wincent Lange Hittar inte detta dokument i hastigheten men någon i tråden kanske har sett dokumentet jag syftar på.

Tekniska rotelns chef WL var en person som hade goda kontakter med de hemliga tjänsterna. I alarm-filmen ”Förebudet” dyker den fryntlige WL upp med sitt bockskägg. Jägar-Nisse finns också med i en rafflande sekvens som mordlysten sovjetisk spetznaz - soldat .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in