Citat:
Ursprungligen postat av
piastrone
Jag är inte tekniskt bevandrad så jag förstår inte vad du skriver. Jag utgår bara från de handlingar och vittnesmål vi kan ta det av.
1) Det finns ett tekniskt protokoll.
2) Enligt protokollet registrerades en rad aktiviteter på datorn kvällen/natten/morgonen 14-15 maj 2018.
3) Enligt samma protokoll kan inte en av aktiviteterna härledas (och nämnda aktivitet utförs vid en kritisk tidpunkt då SD förmodas vara iväg och mörda LW): är aktiviteten dator- eller användarinitierad?
4) Vid rättegången berättar forensikern att han gjort en laboration med en dator där han låtit den stå på under natten utan att interagera med den.
5) Resultat: Datorn visade samma typ av aktivitet som SDs vid den kritiska tidpunkten.
Jag förstår inte var resonemanget med lokala casher kommer in här?
Ett enkelt exempel, så här
1. Om vi antar att du har en flashbacksida uppe i Chrome.
2. Du stänger datorn men inte Chrome (och inte fliken med flashbacksidan).
3. Efter ett tag öppnar du datorn.
4. Flashbacksidan finns kvar, Chrome har hämtat den från den lokala cachen på din dator och det syns i cachehistoriken.
5. Men sidan är inte aktuell, det ser du om du klickar på "Uppdatera", då hämtas sidan från servern och då finns det förmodligen nya inlägg postade under tiden din dator var stängd.
Det forensikern skriver om uppdateringar/synkningar gäller Drive. Sådana "maskinella" saker sker i bakgrunden och kräver ingen åtkomst till cachen och syns därför inte i den historiken.
Man måste skilja på maskinella aktiviteter/synkningar/uppdateringar mot Drive, och sådant som genererar åtkomst till cachen. Det finns verktyg som ger exakta tidstämplar när cachen har accessats och typiskt sådant är när man öppnar en dator där det finns flikar som inte stängts tidigare.
På min dator har jag haft Drive-synkprogrammet igång flera timmar, den generar mycket brus i sync_log.log men inget i cachehistoriken.
Det som enligt aktbilagan händer kl 23.34 är hämtat från cachehistoriken, det stämmer bra med att någon "väckt" datorn nån minut innan, typ.