2020-04-26, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Lite från en av Unnis länkar, en examensuppsats om bevisföring och indicier:

Citat: "... en fällande dom kan grundas på indicier om
de är så många och sammantaget av sådan bevisstyrka att alternativa
förklaringar till åklagarens gärningspåstående anses uteslutna..."

http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=5431670&fileO Id=5462547

Ja det är nog ett sådant resonemang som Lindén fört och som låg till grund för frisläppandet av SD och som också kommer att formuleras i domen.
Citera
2020-04-26, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja det är nog ett sådant resonemang som Lindén fört och som låg till grund för frisläppandet av SD och som också kommer att formuleras i domen.

Ska bli ytterst intressant att läsa domen 6e Maj.
Citera
2020-04-26, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Så kan det vara. Det kan också vara så att åklagaren misslyckats med att föra fram de viktiga bitarna som visar att SD är förövaren. Rätten får inte hela bilden i och med att fupen inte får läsas av dom. Hiding tyckte jag var lite lam, medan hennes bisittare var ganska skarp. Men ändå klarade man inte hela vägen fram. Det är förjävligt.
Citera
2020-04-26, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja mot Drive men den lokala cachen används endast vid "mänsklig" aktivitet, det är det som är grejen.
Under förutsättning att man lämnade öppna Chromeflikar när man senast lämnade datorn.

Jag är inte tekniskt bevandrad så jag förstår inte vad du skriver. Jag utgår bara från de handlingar och vittnesmål vi kan ta det av.

1) Det finns ett tekniskt protokoll.
2) Enligt protokollet registrerades en rad aktiviteter på datorn kvällen/natten/morgonen 14-15 maj 2018.
3) Enligt samma protokoll kan inte en av aktiviteterna härledas (och nämnda aktivitet utförs vid en kritisk tidpunkt då SD förmodas vara iväg och mörda LW): är aktiviteten dator- eller användarinitierad?
4) Vid rättegången berättar forensikern att han gjort en laboration med en dator där han låtit den stå på under natten utan att interagera med den.
5) Resultat: Datorn visade samma typ av aktivitet som SDs vid den kritiska tidpunkten.

Jag förstår inte var resonemanget med lokala casher kommer in här?
Citera
2020-04-26, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Nej, absolut inte säker. Hur skulle jag kunna vara det? Det är bara ignoranter som anser sig ha full kunskap. Se bara i denna tråd: En mängd skribenter "vet" att SD dödade LW.
Överfört: En stor mängd människor "vet" att Jorden är platt.

Nej, jag räknar inte in HovR i min ekvation.
Orsaken är att jag tror att TR kommer att fatta ett enigt beslut och då hoppas jag att åkl ÅH har så mycket förstånd att hon inte överklagar.

Ett PS: Du svarade mig inte på min fråga om du anser att vi här i tråden bedriver en "mordutredning". Du skrev ju så i ett inlägg.

Om du hoppas att ÅH har så mycket förstånd att hon inte överklagar till HR, då måste du mena att målet redan är avgjort iom TR dom.

Vi här i tråden bedriver inte en mordutredning, men vi diskuterar för och emot om SD är skyldig.

Men att dra upp en jämförelse med om jorden är platt var lite dagisnivå.
Citera
2020-04-26, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
De var ju så insyltade att det är svårt att bedöma.
Jag tror han ville separera sig från henne. Han kan väl ändå ha reagerat och velat
påpeka att hon ljög?
Man kan göra upp i omgångar ...
Vet inte när detta skedde, i vilken anslutning till att han sagt att hans känslor svalnat
vilket han sagt flera gånger.
Men LW kunde ju inte låta bli att locka honom till sig igen ..och han tog tillfället till sex??

Jodå han kan ha blivit kränkt som tusan trots att ha ville ha avstånd.
Han kan ha flammat upp på plats, överreagerat.
Gått över gränsen för deras ök.
Men LW ville ju också frigöra sig men inviterade timmen senare.
Hotade med avslöjande och sådant, som jag anta att HD redan kände till.

Tips till dig är att du lyssnar på eller läser Viveka Erlanders vittnesmål.
Citera
2020-04-26, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Så kan man kanske också se det ...
Har läst att örebropolisen inte alltid är så effektiva ...vet inget om dem för övrigt.
... men nog vet du väl hur den här usla polisutredningen började? Jaså, inte?

När Örebropolisen under fyra dygn lät bli att leta efter den försvunna LW i dennas närområde, så förstördes säkert mängder av spår på platsen.
Hade inte kroppen hittats av ett par unga privatpersoner, hade kroppen i princip kunnat ligga kvar där fortfarande.
En gång till: det var två privatpersoner, inte poliser som fann kroppen.

Ang det fetade:
Nu-vet-du-mera.
Senast redigerad av Carinah78 2020-04-26 kl. 15:54.
Citera
2020-04-26, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Vet inte, har han själv uttryckt det eller är det en spekulation? - Varför i så fall säga att han gömt sig, verkar suspekt.

Något åt det hållet.

Det har stått att läsa som att det verkligen var så -
Bäst gå tillbaka till FUP för att se och där står tydligen
att samtalet med J avslutades innan avtalad tid.
Hon hade tydligen fått mail som kom emellan och fortsatte samtalet med J senare under natten.Kan hon ha pratat med någon annan också, efter J, tätt inpå det tänkta mötet?
Citera
2020-04-26, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Ska bli ytterst intressant att läsa domen 6e Maj.

Jovars, ska nog slänga ett öga på den. Om nån är snäll o lägger ut den här vill säga.

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Så kan det vara. Det kan också vara så att åklagaren misslyckats med att föra fram de viktiga bitarna som visar att SD är förövaren. Rätten får inte hela bilden i och med att fupen inte får läsas av dom. Hiding tyckte jag var lite lam, medan hennes bisittare var ganska skarp. Men ändå klarade man inte hela vägen fram. Det är förjävligt.

Har ej lyssnat alls på förhandlingen. Men nog är det ändå så att Hiding pekat på och accentuerat de starkaste indicierna mot SD; blod hos SD, spår i skon etc?

Tror att TR fått sig förmedlat det bevisning som fanns. Och den räckte inte.

Tror ej att en genomläsning av hela fup av TR skulle förändra den bilden.
Citera
2020-04-26, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Antar att eftersom LW var aningens mörkrädd så tror jag att ha en kompis i mobilen att snacka med gjorde att rädslan för mörkret blev lite mindre påträngande ,det gäller nog de flesta utav oss ; att man TROR sig vara mindre utsatt om ifall man har en vän i andra änden utav tråden ...

I någon mån är man mer skyddad om man pratar med någon, då finns ju vittne om något händer.
Å andra sidan är man ju mindre uppmärksam på omgivningen om man pratar i telefonen.
Citera
2020-04-26, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Nej, absolut inte säker. Hur skulle jag kunna vara det? Det är bara ignoranter som anser sig ha full kunskap. Se bara i denna tråd: En mängd skribenter "vet" att SD dödade LW.
Överfört: En stor mängd människor "vet" att Jorden är platt.

Nej, jag räknar inte in HovR i min ekvation.
Orsaken är att jag tror att TR kommer att fatta ett enigt beslut och då hoppas jag att åkl ÅH har så mycket förstånd att hon inte överklagar.

Ett PS: Du svarade mig inte på min fråga om du anser att vi här i tråden bedriver en "mordutredning". Du skrev ju så i ett inlägg.
Otroligt nedlåtande. Det handar inte om "förstånd".
Och det handlar inte om ifall rätten är enig eller inte, när man beslutar om att överklaga till HR. Det handlar om man som åklagare är missnöjd över domen och om det, beroende på hur domen är skriven, är möjligt att HR kanske ser annat än vad TR gör. Vid överklagande får tingsrätten, om detta inkommer i rätt tid, översända både överklagan och samtliga handlingar i målet till HR.

Det har INTE att göra något om förstånd hos åklagare Hiding.
Citera
2020-04-26, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Jag tror inte du har helt rätt i det påståendet.

Ur rapport från BRÅ
År 2002 polisanmäldes cirka 1 235 000 brott och cirka 331 000 brott klarades upp. Begreppet uppklarat är polisiärt och betyder antingen att en person bundits till brottet eller att brottet har klarats upp på annat sätt. I den första betydelsen har åtal väckts, strafföreläggande utfärdats eller åtalsunderlåtelse meddelats. I den andra betydelsen har utredningen av brottet av någon anledning lagts ner, till exempel för att man inte kan styrka att ett brott begåtts, den anmälda gärningen bedöms inte vara brott, den misstänkta personen är minderårig (under 15 år) eller någon annan anledning. För närmare 184 000 av de uppklarade brotten hade åklagaren fattat beslut om åtal, utfärdat strafföreläggande eller meddelat åtalsunderlåtelse, dvs. det fanns en skäligen misstänkt person för brottet och brottet kan sägas vara personuppklarat. För resten av brotten cirka 147 000, berodde uppklaringen på att brottet var tekniskt uppklarat, det vill säga det lades ner antingen av polisen eller åklagaren. Av de personuppklarade brotten ledde cirka 142 000 brott (77 procent) till åtal, cirka 28 200 (16 procent) till strafföreläggande och cirka 14 000 (7 procent) till åtalsunderlåtelse.

Länk till rapporten: https://www.bra.se/download/18.469057fc130b23603bf80002549/1371914927759/Sammanfattning_anmalda_2002.pdf
Advokatyr.
Här ovan är ordet "uppklarat" i centrum och hur det skall definieras/bedömas juridiskt.

Jag kommenterade vad en skribent skrev om begreppet "polisiärt uppklarat".
Jag vidhåller att det är ett fikarumsuttryck, precis som jag skrev.
Poliser använder det dessutom gärna när de möts av journalisters frågor.
Jfr Palme-mordet: Ett mycket stort antal poliser anser brottet vara just "uppklarat" (CP), men det finns en stor mängd andra poliser som ser andra gärningspersoner, men detta blir OffT.

Det intressanta kommer att bli hur SD kommer att ses av den usla Örebropolisen när den frikännsnde domen vunnit laga kraft..
Senast redigerad av Carinah78 2020-04-26 kl. 15:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in