2020-04-26, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
... men nog vet du väl hur den här usla polisutresningen började? Jaså, inte?

När Örebropolisen under fyra dygn lät bli att leta efter den försvunna LW i dennas närområde, så förstördes säkert mängder av spår på platsen.
Hade inte kroppen hittats av ett par unga privatpersoner, hade kroppen i princip kunnat ligga kvar där fortfarande.
En gång till: det var två privatpersoner, inte poliser som fann kroppen.

Ang det fetade:
Nu-vet-du-mera.

Var finns det att läsa i fup?
Att de lät bli att leta efter L?
Tacksam för svar för trådsanningar är du ju emot.

Dessutom är väl bindestreck mellan ord onödiga?
En vanligt skriven mening räcker väl?
Citera
2020-04-26, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SonyaStolt
Tips till dig är att du lyssnar på eller läser Viveka Erlanders vittnesmål.

Jatack, har läst litet av det men kände igen så mycket i texten av sådant jag läst tidigare i livet att jag höll på att storkna.
Bara fortsätter att undra över att vissa kan avsluta, andra inte.
Citera
2020-04-26, 16:01
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unni.Drougge
Hur tänker du om att Stefan fotade Lena när hon satt i soffan med den där snubben? Att han stalkade henne sex gånger på en kväll? ”Jag kommer nog tillbaka senare.. Det blir en sjätte gång. Vi ses. Eller... jag ser...”

Det låter som att han hade släppt henne och ville att hon skulle träffa andra?

När han tejpade fast en lykta på hennes dörr när hon var på dejt var det såklart bara lite på skoj?

Du fultolkar i avsikt att önskemördaren så ska framstå som lite mer mördare. Inte vackert.

SD brukade sända ett mms på att han befann sig utanför hennes hem i detta nu varvid Lena med glädje öppnade dörren. Varför kan man fråga sig. Kanske för att den pastorn vigt inte skulle avslöja sig vara en av dom talrika älskarna för barnen vilka kanske var hemma.

E*ster fick nog när mamman och en gubbe knullade i hennes säng och ville därför inte bo kvar hos Lena. Svårt att klandra henne för vilket barn skulle vilja krypa ner i den sängen?

UW sina vana trogen curlande Lena genom att sopa-under-mattan dom trygghetstärande övningarna i dotterns säng och frågade Lena snällt om hon inte kunde köpa fler sängar.
Citera
2020-04-26, 16:05
Medlem
Citat:
... men nog vet du väl hur den här usla polisutredningen började? Jaså, inte?

När Örebropolisen under fyra dygn lät bli att leta efter den försvunna LW i dennas närområde, så förstördes säkert mängder av spår på platsen.
Hade inte kroppen hittats av ett par unga privatpersoner, hade kroppen i princip kunnat ligga kvar där fortfarande.
En gång till: det var två privatpersoner, inte poliser som fann kroppen.

Ang det fetade:
Nu-vet-du-mera.

Ja det visste jag ju ...och att en polisman med hund blev avbrutna.

Jag pratade ovan om örebropolisen i allmänhet, som jag läst här och var på olika ställen här och i media. Tydligen vissa fall de ej rett ut ordentligt. Jag menar att jag känner inte till dem i övrigt, bor inte där, ingen egen erfarenhet.

Som jag fattat ska bullerplanket vara en plats som de borde ha tänkt på?
Citera
2020-04-26, 16:05
Medlem
Jorå, så atte….

HerrTeamDavidsson är inne varje dag på geocashing.com. Men tagit bort fotot som nu är svart.

Medlem sedan 2011-08-14
Senast besökt 2020-04-26
Citera
2020-04-26, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Det har stått att läsa som att det verkligen var så -
Bäst gå tillbaka till FUP för att se och där står tydligen
att samtalet med J avslutades innan avtalad tid.
Hon hade tydligen fått mail som kom emellan och fortsatte samtalet med J senare under natten.Kan hon ha pratat med någon annan också, efter J, tätt inpå det tänkta mötet?

Det finns en tidslinje i Huvudprotokollet. AB 145/34
Citera
2020-04-26, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Ja det visste jag ju ...och att en polisman med hund blev avbrutna.

Jag pratade ovan om örebropolisen i allmänhet, som jag läst här och var på olika ställen här och i media. Tydligen vissa fall de ej rett ut ordentligt. Jag menar att jag känner inte till dem i övrigt, bor inte där, ingen egen erfarenhet.

Som jag fattat ska bullerplanket vara en plats som de borde ha tänkt på?
Jo, det kan man nog tycka.
Hade inte tidningen NA varit så beroende av goda relationer med Örebropolisen hade NA säkert vågat vara betydligt mer kritiska.
Det skall därför bli spännande att se hur en helt frikännande dom kommer att hanteras av NA.

Skribenten Champagneo'clock har här i tråden uttryckt sig kritiskt rörande Örebropolisen.
Gissningsvis inte helt grundlöst.
Jag säger inte mer än så.
Citera
2020-04-26, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Det finns en tidslinje i Huvudprotokollet. AB 145/34
Klarläggande: I huvudprotokollets sidpaginering så är det sid 22. Men sid 34 vid sökning (innehållsförteckning etc räknas inte in i pagineringen)
Citera
2020-04-26, 16:30
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Jag är inte tekniskt bevandrad så jag förstår inte vad du skriver. Jag utgår bara från de handlingar och vittnesmål vi kan ta det av.

1) Det finns ett tekniskt protokoll.
2) Enligt protokollet registrerades en rad aktiviteter på datorn kvällen/natten/morgonen 14-15 maj 2018.
3) Enligt samma protokoll kan inte en av aktiviteterna härledas (och nämnda aktivitet utförs vid en kritisk tidpunkt då SD förmodas vara iväg och mörda LW): är aktiviteten dator- eller användarinitierad?
4) Vid rättegången berättar forensikern att han gjort en laboration med en dator där han låtit den stå på under natten utan att interagera med den.
5) Resultat: Datorn visade samma typ av aktivitet som SDs vid den kritiska tidpunkten.

Jag förstår inte var resonemanget med lokala casher kommer in här?

Ett enkelt exempel, så här
1. Om vi antar att du har en flashbacksida uppe i Chrome.
2. Du stänger datorn men inte Chrome (och inte fliken med flashbacksidan).
3. Efter ett tag öppnar du datorn.
4. Flashbacksidan finns kvar, Chrome har hämtat den från den lokala cachen på din dator och det syns i cachehistoriken.
5. Men sidan är inte aktuell, det ser du om du klickar på "Uppdatera", då hämtas sidan från servern och då finns det förmodligen nya inlägg postade under tiden din dator var stängd.

Det forensikern skriver om uppdateringar/synkningar gäller Drive. Sådana "maskinella" saker sker i bakgrunden och kräver ingen åtkomst till cachen och syns därför inte i den historiken.

Man måste skilja på maskinella aktiviteter/synkningar/uppdateringar mot Drive, och sådant som genererar åtkomst till cachen. Det finns verktyg som ger exakta tidstämplar när cachen har accessats och typiskt sådant är när man öppnar en dator där det finns flikar som inte stängts tidigare.

På min dator har jag haft Drive-synkprogrammet igång flera timmar, den generar mycket brus i sync_log.log men inget i cachehistoriken.

Det som enligt aktbilagan händer kl 23.34 är hämtat från cachehistoriken, det stämmer bra med att någon "väckt" datorn nån minut innan, typ.
Citera
2020-04-26, 16:42
Medlem
Citat:
Och du menar att i Polisens s k mordbibel står det uttryckligen att sök efter en misstänkt bortförd person inte skall ske innanför en cirkel om ca 200 m från försvunnens bostad?

Och aldrig nånsin bakom ett bullerplank?

För 'bullerplank' fanns ju inte med i registret i Polisens mordbibel..
Mordbibeln är PUG - Dvs Polisens metodstöd för Utredning av Grova brott. Inledningsvis står det:

Metodstödet är främst avsett som stöd vid utredning av grova brott av sådan karaktär att de motiverar särskilda utredningsresurser. Exempel på sådana brott är mord, grovt rån, grov våldtäkt, mordbrand, allmänfarlig ödeläggelse samt människorov, särskilt i de fall gärningsmannen är okänd.

-----

En stor del av PUG består av checklistor av bl a avspärrning av brottsplats (21 punkter), bemötande av brottsoffer (6 punkter), beordra åtgärder (18 punkter), dörrknackning (11 punkter), inre spaningsåtgärder (11 punkter) osv osv osv.

-------

Jag skulle tro att alla dessa checklistor följts. Dock gjort Peter Springare en del misstag under arbetet vilket förstörde en hel del bevis - bl a vad gäller avspärrning (bristen på) av bostaden samt husrannsakan som avbröts. Efter detta var det totalkört. SD hann städa undan eventuella bevis som hade kunnat upptäckas om man fått genomföra husrannsakan under den tid som behövts.
Senast redigerad av Picasso2 2020-04-26 kl. 16:45.
Citera
2020-04-26, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ett enkelt exempel, så här
1. Om vi antar att du har en flashbacksida uppe i Chrome.
2. Du stänger datorn men inte Chrome (och inte fliken med flashbacksidan).
3. Efter ett tag öppnar du datorn.
4. Flashbacksidan finns kvar, Chrome har hämtat den från den lokala cachen på din dator och det syns i cachehistoriken.
5. Men sidan är inte aktuell, det ser du om du klickar på "Uppdatera", då hämtas sidan från servern och då finns det förmodligen nya inlägg postade under tiden din dator var stängd.

Det forensikern skriver om uppdateringar/synkningar gäller Drive. Sådana "maskinella" saker sker i bakgrunden och kräver ingen åtkomst till cachen och syns därför inte i den historiken.

Man måste skilja på maskinella aktiviteter/synkningar/uppdateringar mot Drive, och sådant som genererar åtkomst till cachen. Det finns verktyg som ger exakta tidstämplar när cachen har accessats och typiskt sådant är när man öppnar en dator där det finns flikar som inte stängts tidigare.

På min dator har jag haft Drive-synkprogrammet igång flera timmar, den generar mycket brus i sync_log.log men inget i cachehistoriken.

Det som enligt aktbilagan händer kl 23.34 är hämtat från cachehistoriken, det stämmer bra med att någon "väckt" datorn nån minut innan, typ.

Okej, jag måste erkänna min tekniska oförmåga. Du har verkligen gjort ditt bästa för att förklara och det tackar jag för. Men jag förstår ändå inte hur det "tar bort" forensikerns vittnesmål om likadan aktivitet som inte var användarinitierad. Jag släpper det härmed. Jag tror inte att jag lär mig detta här och nu ändå. Som sagt, tack för att du försökte...
Citera
2020-04-26, 17:06
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Okej, jag måste erkänna min tekniska oförmåga. Du har verkligen gjort ditt bästa för att förklara och det tackar jag för. Men jag förstår ändå inte hur det "tar bort" forensikerns vittnesmål om likadan aktivitet som inte var användarinitierad. Jag släpper det härmed. Jag tror inte att jag lär mig detta här och nu ändå. Som sagt, tack för att du försökte...
Forensikern pratar om synkningar och uppdateringar av filer och det kräver ingen mänsklig inblandning.

Han kunde inte förklara 23.34-beteendet men det har SD och jag nu gjort, "it's all about the cache" ... och flikar som inte stängts
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in