2020-04-23, 14:05
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage

Ser nog inte det som s mkt problem, rent tekniskt r det ju bara bra att ha en mer heltckande kompetens och ngt smre betyg i vissa juridikkurser r ju d en rtt liten brist. Framfrallt om det gller kurser man inte haft s mkt nytta av i arbetslivet. Och om man tjnar in en del meritpong p FEK-studier mste man ju nd ha bra betyg p juridiken, det hade varit skillnad om man kunnat ta sig igenom tv utbildningar med dliga betyg verlag men s r ju inte fallet.

Nej, jag hller inte med. Den juridiska frmgan r betydligt viktigare fr en notaries jobb n ngon kringkunskap. Exemplet jag stllde upp utgr en avsevrd skillnad i betyg. Sedan kan man argumentera fr att juristbetygen i sig r ett dligt mtt p juridisk frmga, men that's what we got.

Dessutom r det som vanligt en frga vad man menar med dliga betyg. Fr rebro tingsrtt hade det senaste antagningen rckt med ca 33%/33%/33% i betyg och full meritpong, eller 60%/40%/0% i betyg. De flesta jurister och juriststudenter skulle nog klassificera det frsta som medel och det andra vad som krvs fr att f intervju p de arbetsplatser dr betyg spelar stor roll, dvs. "bra betyg".

Jag tycker inte extrameriter r helt ovsentliga, s jag hade kunnat tnka mig ett system dr tv skande med samma juristbetyg hade skilts t beroende p dessa. Allra helst hade jag velat se att varje domstol gjorde en samlad bedmning efter test- och intervjufrfarande.
Citera
2020-04-23, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbaker
Grundproblemet r vl att det utbildas fr mnga jurister om man ser till att alla ska f en plats i tingstjnstgringen.

Anser man att det r ndvndigt att i princip alla ska sitta ting? Ja, d fr man vl justera genom att kraftigt dra ner antalet platser p utbildningen. Det spelar ju ingen roll hur man sllar, det r alltid en stor majoritet som inte fr en plats och kommer grina ver det.

Vad gller studenters egna psykiska hlsa s r det vl kanske bra att veta vad man ger sig in p nr man vljer en s pass lng utbildning. Har man stora drmmar s fr man acceptera att konkurrensen r mrdande och att livet kommer best av stress. Vad tror dessa studenter kommer hnda efter utbildningen? Att allt r soft hela vgen bara man fr det dr frsta jobbet?

Jag tycker det r bra att de tog bort extramerit genom studier. Det r helt meningslst att lsa 180 HP Harry Potter kunskap om man ska bli jurist. Det r vl bttre att man lgger 100 % av sitt fokus p juridik om man nu ska bli jurist.

Hller helt med. Gr bara att i princip alla fr lgga nnu lngre tid p studier. Bttre att ta de jurister fr ting som har bst betyg .

Dremot mste man inte sitta ting som jurist. Det r bara det att vgen till framgng blir mycket lngre och svrare.

Hur skickllg man n r som jurist kommer man i smre lge n en tingsmeriterad p de flesta arbetsplatser (utom mjligen inom ngon vldict nischad del av juridiken som corporate finance och liknande som Pontiac skrev om).

ven inom statliga myndigheter ses tingsmeritering som ngot mycket efterstrvansvrt.
Senast redigerad av Christianbadass 2020-04-23 kl. 19:16.
Citera
2020-04-24, 14:40
Medlem
Hej!
Ska frmodligen brja p juristprogrammet i Uppsala till hsten och har ngra frgor:

1. Iom att det r terminstentor i Uppsala, r det ovanligt att blanka? Lter tungt att ha en s stor tenta efter sig, men samtidigt s kan det vl vara mindre stressigt jmfrt med andra universitet eftersom det r s lngt kvar tills nsta tenta.

2. Hur lser man bostadssituationen p bsta stt? Antar att man behver ha blivit antagen innan man kan stlla sig i studentbostadsker. Ska jag nja mig med ngon sunkig 1a i brjan fr att sedan hoppas p att hitta ngon bttre medan jag pluggar? Ngra omrden som ni kan rekomendera och/eller avrda ifrn?

3. Knner att min lsfrstelse r rtt kass just nu. Har nstan ingen erfarenhet av universitetsniv och frvntar mig att kurslitteraturen kommer ge mig en rejl chock. Borde jag frbereda mig genom att bestlla en del av kurslitteraturen fr att bekanta mig? Har dock lst att studenter i denna trd ofta menar p att sdan frberedning r slseri med tid.
Citera
2020-04-24, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackjur
Hej!
Ska frmodligen brja p juristprogrammet i Uppsala till hsten och har ngra frgor:

1. Iom att det r terminstentor i Uppsala, r det ovanligt att blanka? Lter tungt att ha en s stor tenta efter sig, men samtidigt s kan det vl vara mindre stressigt jmfrt med andra universitet eftersom det r s lngt kvar tills nsta tenta.

2. Hur lser man bostadssituationen p bsta stt? Antar att man behver ha blivit antagen innan man kan stlla sig i studentbostadsker. Ska jag nja mig med ngon sunkig 1a i brjan fr att sedan hoppas p att hitta ngon bttre medan jag pluggar? Ngra omrden som ni kan rekomendera och/eller avrda ifrn?

3. Knner att min lsfrstelse r rtt kass just nu. Har nstan ingen erfarenhet av universitetsniv och frvntar mig att kurslitteraturen kommer ge mig en rejl chock. Borde jag frbereda mig genom att bestlla en del av kurslitteraturen fr att bekanta mig? Har dock lst att studenter i denna trd ofta menar p att sdan frberedning r slseri med tid.
1. Nej det r inte vanligt. Jag vet i princip bara ngon enstaka som har blankat.

2. Det vanligaste r nog att lsa boende genom nationerna. Det brukar ta ungefr en termin.

3. Det r inte srskilt mycket inlsning p terminskurs 1. Drefter kas lstakten och peakar slutligen p terminskurs 3. Denna successiva stegring r ganska lagom fr en som inte tidigare studerat.
Citera
2020-04-24, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaffarbin
1. Nej det r inte vanligt. Jag vet i princip bara ngon enstaka som har blankat.

2. Det vanligaste r nog att lsa boende genom nationerna. Det brukar ta ungefr en termin.

3. Det r inte srskilt mycket inlsning p terminskurs 1. Drefter kas lstakten och peakar slutligen p terminskurs 3. Denna successiva stegring r ganska lagom fr en som inte tidigare studerat.

Nej, den peakar p termin 6. Att sedan termin 3 r intellektuellt mer utmanande r en annan sak.
Citera
2020-04-24, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lundensarn
Nej, den peakar p termin 6. Att sedan termin 3 r intellektuellt mer utmanande r en annan sak.
Jag har inte lst terminskurs 6 nnu, s jag ifrgastter inte ditt pstende. Men jag har lst s pass lnge att jag kan konstatera att din tillrttavisning har noll vrde fr frgan huruvida man behver frbereda sig infr terminskurs 1!
Citera
2020-04-25, 01:17
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lundensarn

Den peakar p termin 3 i och med sokraterna, dubbla PM sam betygsatt fredragning i ett icke-tillvalt mne som du kan ha oturen i genom att f sakrtt. /T6a som frvisso har mnga krvande seminarium men inga betygsatta moment utom en strre pm.
Senast redigerad av Cpt.Obvious 2020-04-25 kl. 01:27.
Citera
2020-04-25, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
Den peakar p termin 3 i och med sokraterna, dubbla PM sam betygsatt fredragning i ett icke-tillvalt mne som du kan ha oturen i genom att f sakrtt. /T6a som frvisso har mnga krvande seminarium men inga betygsatta moment utom en strre pm.

Jag vgar pst att T6 i Uppsala, har mer sidor litteratur och framfrallt betydligt fler rttsfall n under T3. Mitt svar avsg inlsning ver terminens gng. Jag tror inte att dubbla PM och fredrag vger upp det. T6 i Uppsala har mig veterligen ett lngre PM som med enkelhet kan likstllas med T3:s tv sm-PM.

Slpper det.
Citera
2020-04-25, 14:46
Medlem
Tack fr svar!

Skulle uppskatta om ngon frn UU kunde ge mig lite insikt i hur studietekniken blir annorlunda iom PBL-metoden. Har lst i denna trd att det p UU inte ges lsanvisningar p samma stt, hur vet ni vad ni ska lsa? Vad gr ni utver seminariefrgorna?
Citera
2020-04-25, 16:00
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Tack fr svar!

Skulle uppskatta om ngon frn UU kunde ge mig lite insikt i hur studietekniken blir annorlunda iom PBL-metoden. Har lst i denna trd att det p UU inte ges lsanvisningar p samma stt, hur vet ni vad ni ska lsa? Vad gr ni utver seminariefrgorna?

Vgar inte svara p hur det skiljer sig konkret d jag inte lst juridik frutom p UU. Vilka rttsfall du ska lsa ges det anvisningar p, Vissa seminarium fr du ven lsanvisningar till, minns jag rtt sker detta frmst p avtalsrtten under T2 samt processrtten under T4 (ngon fr rtta mig om jag har fel). I vrigt r merparten av seminarierna nischade inom ett specifikt juridiskt omrde. Lser du exempelvis skattertt r ett seminarium fokuserat enbart p koncernbeskattning, ett annat p mervrdesskatt m.m s det blir ganska tydligt vilka lagrum samt kapitel i bckerna du ska kika p.

Jag lser vldigt sllan utanfr det specifika seminariet utan gr uppgifterna, har mte med min basgrupp dr vi gr igenom svaren samt drefter seminarium. Till vissa frgor kan jag lsa relevanta rttsfall som tagits upp i bckerna men inte r anvisat till det specifika seminariet. r det ngot jag inte frstr eller ngot som halvt ligger utanfr seminariet men nd tagits upp under seminariets gng slr jag upp det eftert.
Citera
2020-04-25, 17:05
Medlem
Citat:
--
Instmmer i det som sagts just ovan. Vill bara tillgga att en stor del av frdighetstrningen p T1 r att lra sig just grundlggande saker som att hitta det man letar efter. Som sagt r seminarierna nischade p ett srskilt eller ngra enstaka problem som r tnkta att ge en ider p vad man ska leta efter.
Vad gller just T1 behver du inte knna ngon stress. Du och dina medkursare kommer mnga gnger antingen inte ha hittat vad ni ska lsa eller lst p om fel saker, och det r helt okej. Det r en del av frdighetstrningen.

Min personliga erfarenhet frn T1 var att det ibland var knepigare att verkligen ta fasta p vad seminarierna handlade om. Senare terminer upplever jag har tydligare problem i uppgifterna. Kanske har det med mnet p T1 (konstitutionell rtt) att gra. Kanske blev jag betydligt bttre p problemidentifiering efter T1. Frmodligen lite av bda.

Om det skulle knnas bttre att lsa lite innan rekommenderar jag Regeringsformen: en kommentar som jag antar fortfarande r kursfordran. Den r inte s lng men behandlar stora delar av T1.

Och sist men inte minst vlkommen till Uppsala! Ifall det skiter sig med boende rekommenderar jag att du registrerar dig hos Heimstaden och sker i Flogsta samt stller dig nationsk s fort du kan (ni kommer registrera er under nollningen). Flogsta r bttre n inget!
Senast redigerad av SchecterLove 2020-04-25 kl. 17:07.
Citera
2020-04-25, 20:24
Medlem
Citat:
Tack fr svar!

Att sammanfatta och bygga om kurslitteraturen till en egen struktur gr i princip alla jag knner som har mycket fina betyg. Detta gnar jag likvl betydande tid t. Jag tror ett vinnande frhllningsstt, r att se PBL som ett accessorium till kurslitteraturen! Vad som ska lsas eller sammanfattas lr man sig snabbt. Vanligtvis kan du exempelvis alltid skippa delar med historia, blickar mot internationell rtt och annat som inte har med gllande rtt att gra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in