2020-04-23, 14:05
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage

Ser nog inte det som så mkt problem, rent tekniskt är det ju bara bra att ha en mer heltäckande kompetens och ngt sämre betyg i vissa juridikkurser är ju då en rätt liten brist. Framförallt om det gäller kurser man inte haft så mkt nytta av i arbetslivet. Och om man tjänar in en del meritpoäng på FEK-studier måste man ju ändå ha bra betyg på juridiken, det hade varit skillnad om man kunnat ta sig igenom två utbildningar med dåliga betyg överlag men så är ju inte fallet.

Nej, jag håller inte med. Den juridiska förmågan är betydligt viktigare för en notaries jobb än någon kringkunskap. Exemplet jag ställde upp utgör en avsevärd skillnad i betyg. Sedan kan man argumentera för att juristbetygen i sig är ett dåligt mått på juridisk förmåga, men that's what we got.

Dessutom är det som vanligt en fråga vad man menar med dåliga betyg. För Örebro tingsrätt hade det senaste antagningen räckt med ca 33%/33%/33% i betyg och full meritpoäng, eller 60%/40%/0% i betyg. De flesta jurister och juriststudenter skulle nog klassificera det första som medel och det andra vad som krävs för att få intervju på de arbetsplatser där betyg spelar stor roll, dvs. "bra betyg".

Jag tycker inte extrameriter är helt oväsentliga, så jag hade kunnat tänka mig ett system där två sökande med samma juristbetyg hade skilts åt beroende på dessa. Allra helst hade jag velat se att varje domstol gjorde en samlad bedömning efter test- och intervjuförfarande.
Citera
2020-04-23, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbaker
Grundproblemet är väl att det utbildas för många jurister om man ser till att alla ska få en plats i tingstjänstgöringen.

Anser man att det är nödvändigt att i princip alla ska sitta ting? Ja, då får man väl justera genom att kraftigt dra ner antalet platser på utbildningen. Det spelar ju ingen roll hur man sållar, det är alltid en stor majoritet som inte får en plats och kommer grina över det.

Vad gäller studenters egna psykiska hälsa så är det väl kanske bra att veta vad man ger sig in på när man väljer en så pass lång utbildning. Har man stora drömmar så får man acceptera att konkurrensen är mördande och att livet kommer bestå av stress. Vad tror dessa studenter kommer hända efter utbildningen? Att allt är soft hela vägen bara man får det där första jobbet?

Jag tycker det är bra att de tog bort extramerit genom studier. Det är helt meningslöst att läsa 180 HP Harry Potter kunskap om man ska bli jurist. Det är väl bättre att man lägger 100 % av sitt fokus på juridik om man nu ska bli jurist.

Håller helt med. Gör bara att i princip alla får lägga ännu längre tid på studier. Bättre att ta de jurister för ting som har bäst betyg .

Däremot måste man inte sitta ting som jurist. Det är bara det att vägen till framgång blir mycket längre och svårare.

Hur skickllg man än är som jurist kommer man i sämre läge än en tingsmeriterad på de flesta arbetsplatser (utom möjligen inom någon väldict nischad del av juridiken som corporate finance och liknande som Pontiac skrev om).

Även inom statliga myndigheter ses tingsmeritering som något mycket eftersträvansvärt.
Senast redigerad av Christianbadass 2020-04-23 kl. 19:16.
Citera
2020-04-24, 14:40
Medlem
Hej!
Ska förmodligen börja på juristprogrammet i Uppsala till hösten och har några frågor:

1. Iom att det är terminstentor i Uppsala, är det ovanligt att blanka? Låter tungt att ha en så stor tenta efter sig, men samtidigt så kan det väl vara mindre stressigt jämfört med andra universitet eftersom det är så långt kvar tills nästa tenta.

2. Hur löser man bostadssituationen på bästa sätt? Antar att man behöver ha blivit antagen innan man kan ställa sig i studentbostadsköer. Ska jag nöja mig med någon sunkig 1a i början för att sedan hoppas på att hitta någon bättre medan jag pluggar? Några områden som ni kan rekomendera och/eller avråda ifrån?

3. Känner att min läsförståelse är rätt kass just nu. Har nästan ingen erfarenhet av universitetsnivå och förväntar mig att kurslitteraturen kommer ge mig en rejäl chock. Borde jag förbereda mig genom att beställa en del av kurslitteraturen för att bekanta mig? Har dock läst att studenter i denna tråd ofta menar på att sådan förberedning är slöseri med tid.
Citera
2020-04-24, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackjur
Hej!
Ska förmodligen börja på juristprogrammet i Uppsala till hösten och har några frågor:

1. Iom att det är terminstentor i Uppsala, är det ovanligt att blanka? Låter tungt att ha en så stor tenta efter sig, men samtidigt så kan det väl vara mindre stressigt jämfört med andra universitet eftersom det är så långt kvar tills nästa tenta.

2. Hur löser man bostadssituationen på bästa sätt? Antar att man behöver ha blivit antagen innan man kan ställa sig i studentbostadsköer. Ska jag nöja mig med någon sunkig 1a i början för att sedan hoppas på att hitta någon bättre medan jag pluggar? Några områden som ni kan rekomendera och/eller avråda ifrån?

3. Känner att min läsförståelse är rätt kass just nu. Har nästan ingen erfarenhet av universitetsnivå och förväntar mig att kurslitteraturen kommer ge mig en rejäl chock. Borde jag förbereda mig genom att beställa en del av kurslitteraturen för att bekanta mig? Har dock läst att studenter i denna tråd ofta menar på att sådan förberedning är slöseri med tid.
1. Nej det är inte vanligt. Jag vet i princip bara någon enstaka som har blankat.

2. Det vanligaste är nog att lösa boende genom nationerna. Det brukar ta ungefär en termin.

3. Det är inte särskilt mycket inläsning på terminskurs 1. Därefter ökas lästakten och peakar slutligen på terminskurs 3. Denna successiva stegring är ganska lagom för en som inte tidigare studerat.
Citera
2020-04-24, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaffarbin
1. Nej det är inte vanligt. Jag vet i princip bara någon enstaka som har blankat.

2. Det vanligaste är nog att lösa boende genom nationerna. Det brukar ta ungefär en termin.

3. Det är inte särskilt mycket inläsning på terminskurs 1. Därefter ökas lästakten och peakar slutligen på terminskurs 3. Denna successiva stegring är ganska lagom för en som inte tidigare studerat.

Nej, den peakar på termin 6. Att sedan termin 3 är intellektuellt mer utmanande är en annan sak.
Citera
2020-04-24, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lundensarn
Nej, den peakar på termin 6. Att sedan termin 3 är intellektuellt mer utmanande är en annan sak.
Jag har inte läst terminskurs 6 ännu, så jag ifrågasätter inte ditt påstående. Men jag har läst så pass länge – att jag kan konstatera – att din tillrättavisning har noll värde för frågan huruvida man behöver förbereda sig inför terminskurs 1!
Citera
2020-04-25, 01:17
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lundensarn

Den peakar på termin 3 i och med sokraterna, dubbla PM sam betygsatt föredragning i ett icke-tillvalt ämne som du kan ha oturen i genom att få sakrätt. /T6a som förvisso har många krävande seminarium men inga betygsatta moment utom en större pm.
Senast redigerad av Cpt.Obvious 2020-04-25 kl. 01:27.
Citera
2020-04-25, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
Den peakar på termin 3 i och med sokraterna, dubbla PM sam betygsatt föredragning i ett icke-tillvalt ämne som du kan ha oturen i genom att få sakrätt. /T6a som förvisso har många krävande seminarium men inga betygsatta moment utom en större pm.

Jag vågar påstå att T6 i Uppsala, har mer sidor litteratur och framförallt betydligt fler rättsfall än under T3. Mitt svar avsåg inläsning över terminens gång. Jag tror inte att dubbla PM och föredrag väger upp det. T6 i Uppsala har mig veterligen ett längre PM som med enkelhet kan likställas med T3:s två små-PM.

Släpper det.
Citera
2020-04-25, 14:46
Medlem
Tack för svar!

Skulle uppskatta om någon från UU kunde ge mig lite insikt i hur studietekniken blir annorlunda iom PBL-metoden. Har läst i denna tråd att det på UU inte ges läsanvisningar på samma sätt, hur vet ni vad ni ska läsa? Vad gör ni utöver seminariefrågorna?
Citera
2020-04-25, 16:00
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Tack för svar!

Skulle uppskatta om någon från UU kunde ge mig lite insikt i hur studietekniken blir annorlunda iom PBL-metoden. Har läst i denna tråd att det på UU inte ges läsanvisningar på samma sätt, hur vet ni vad ni ska läsa? Vad gör ni utöver seminariefrågorna?

Vågar inte svara på hur det skiljer sig konkret då jag inte läst juridik förutom på UU. Vilka rättsfall du ska läsa ges det anvisningar på, Vissa seminarium får du även läsanvisningar till, minns jag rätt sker detta främst på avtalsrätten under T2 samt processrätten under T4 (någon får rätta mig om jag har fel). I övrigt är merparten av seminarierna nischade inom ett specifikt juridiskt område. Läser du exempelvis skatterätt är ett seminarium fokuserat enbart på koncernbeskattning, ett annat på mervärdesskatt m.m så det blir ganska tydligt vilka lagrum samt kapitel i böckerna du ska kika på.

Jag läser väldigt sällan utanför det specifika seminariet utan gör uppgifterna, har möte med min basgrupp där vi går igenom svaren samt därefter seminarium. Till vissa frågor kan jag läsa relevanta rättsfall som tagits upp i böckerna men inte är anvisat till det specifika seminariet. Är det något jag inte förstår eller något som halvt ligger utanför seminariet men ändå tagits upp under seminariets gång slår jag upp det efteråt.
Citera
2020-04-25, 17:05
Medlem
Citat:
--
Instämmer i det som sagts just ovan. Vill bara tillägga att en stor del av färdighetsträningen på T1 är att lära sig just grundläggande saker som att hitta det man letar efter. Som sagt är seminarierna nischade på ett särskilt eller några enstaka problem som är tänkta att ge en idéer på vad man ska leta efter.
Vad gäller just T1 behöver du inte känna någon stress. Du och dina medkursare kommer många gånger antingen inte ha hittat vad ni ska läsa eller läst på om fel saker, och det är helt okej. Det är en del av färdighetsträningen.

Min personliga erfarenhet från T1 var att det ibland var knepigare att verkligen ta fasta på vad seminarierna handlade om. Senare terminer upplever jag har tydligare problem i uppgifterna. Kanske har det med ämnet på T1 (konstitutionell rätt) att göra. Kanske blev jag betydligt bättre på problemidentifiering efter T1. Förmodligen lite av båda.

Om det skulle kännas bättre att läsa lite innan rekommenderar jag Regeringsformen: en kommentar som jag antar fortfarande är kursfordran. Den är inte så lång men behandlar stora delar av T1.

Och sist men inte minst – välkommen till Uppsala! Ifall det skiter sig med boende rekommenderar jag att du registrerar dig hos Heimstaden och söker i Flogsta samt ställer dig nationskö så fort du kan (ni kommer registrera er under nollningen). Flogsta är bättre än inget!
Senast redigerad av SchecterLove 2020-04-25 kl. 17:07.
Citera
2020-04-25, 20:24
Medlem
Citat:
Tack för svar!

Att sammanfatta och bygga om kurslitteraturen till en egen struktur gör i princip alla jag känner som har mycket fina betyg. Detta ägnar jag likväl betydande tid åt. Jag tror ett vinnande förhållningssätt, är att se PBL som ett accessorium till kurslitteraturen! Vad som ska läsas eller sammanfattas lär man sig snabbt. Vanligtvis kan du exempelvis alltid skippa delar med historia, blickar mot internationell rätt och annat som inte har med gällande rätt att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in