2020-04-17, 12:54
Medlem
Det är så att jag har bott inneboende, hos ett par. Mannen var rätt trevlig. Men efter ett tag började de anmärka på allt jag gjorde. Tex. Lämna inte skum i duschen. Tvätta inte underkläder i 40 o. Tvätta inte för långt program. Duscha/dammsug inte före kl 9/11 på morgonen. Sen när det blev Corona fick hon tuppjuck. Tvätta händerna! Nys i armvecket! (Jag hann inte.)

I början gjorde jag allting som de sa, man vill ju vara en bra inneboende. Till slut fick jag nog och sa till. "Du klagar för mycket. Jag är en bra inneboende, _så var trevlig_!"

Den sista dagen, när flyttfirman hade hämtat mina saker. Klockan var efter 11 och jag började dammsuga. Då slet hon upp dörren och sa "Jag ska städa! Stick iväg bara!"
Jag stängde dörren och fortsatte dammsuga.
Sen störtade hon och drog ur kontakten.
Hon: Stick!
Jag: Var trevlig!
Hon ville slå mig jag vet det, så jag sa "Bruka inte våld mot mig!"

Hur kan en människa vara så otrevlig att de bara står och skriker "Stick!"
Jag behöll alltid mitt lugn.
Citera
2020-04-22, 20:12
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solen555
Det är så att jag har bott inneboende, hos ett par. Mannen var rätt trevlig. Men efter ett tag började de anmärka på allt jag gjorde. Tex. Lämna inte skum i duschen. Tvätta inte underkläder i 40 o. Tvätta inte för långt program. Duscha/dammsug inte före kl 9/11 på morgonen. Sen när det blev Corona fick hon tuppjuck. Tvätta händerna! Nys i armvecket! (Jag hann inte.)

I början gjorde jag allting som de sa, man vill ju vara en bra inneboende. Till slut fick jag nog och sa till. "Du klagar för mycket. Jag är en bra inneboende, _så var trevlig_!"

Den sista dagen, när flyttfirman hade hämtat mina saker. Klockan var efter 11 och jag började dammsuga. Då slet hon upp dörren och sa "Jag ska städa! Stick iväg bara!"
Jag stängde dörren och fortsatte dammsuga.
Sen störtade hon och drog ur kontakten.
Hon: Stick!
Jag: Var trevlig!
Hon ville slå mig jag vet det, så jag sa "Bruka inte våld mot mig!"

Hur kan en människa vara så otrevlig att de bara står och skriker "Stick!"
Jag behöll alltid mitt lugn.

Att du ens delar samma toa/dusch med ett okänt par säger väl en hel del om dig som person och det säger även en hel del om paret som kan tänka dig dela badrum med en främling. Vill du inte ha något privatliv eller? Om du ens ska vara inneboende ska du ha eget badrum inkl dusch det måste du väl själv förstå?

Dela badrum med två främlingar... aldrig i livet, idiotiskt och upplagt för konflikter.
Citera
2020-04-24, 15:53
Medlem
Såhär ligger det till.

Jag har en granne ovanför mig, hon är i 25 årsåldern.
Hon spelar musik NONSTOP när hon är hemma, inte på någon extrem nivå på dagarna men på helgerna kan jag utan problem sjunga med i "Jill Johnson - Crazy in love" när det är allsång i lägenheten eller på balkongen.
Jag har bott i min lägenhet ett halvår år cirka, under denna period har jag varit upp till henne och bett henne sänka musiken inte mindre än 10 gånger. Tillsägelserna har varit typ runt kl 23-00 sena kvällar, oftast onsdagar.

Hyresvärden är med i situationen men påstår sig inte kunna göra något förrän störningsjouren varit där och konstaterat störning. Jag har provat ringa dom vid ett tillfälle, det tog dom då 2h att dyka upp och således var förfesten/festen över. Jag ringde kl 23:30 och var jävligt less men störningsjouren kom 01:30. Festandet höll på till kl 00:20 cirka.

Av någon anledning så är hon nu hemma nästan hela dagarna och spelar musik HELA tiden. Hör konstant ett "Dunk, dunk, dunkdunk, duuuuuunk, dunk dunk". Jag blir galen på det. Jag jobbar hemifrån nu och kan inte koncentrera mig utan brusreducerande hörlurar.

Dessutom har jag påpekat att det kommer in rök i min lägenhet när hon står och blossar på balkongen, men det skiter hon fullständigt i. I måndags upptäckte jag fimpar och aska på min egen balkong och det fick det verkligen att rinna över men hon var inte hemma när jag ringde på...

Vad ska jag göra??!?
Citera
2020-04-24, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valari
Såhär ligger det till.

Hon spelar musik NONSTOP när hon är hemma, inte på någon extrem nivå på dagarna men på helgerna kan jag utan problem sjunga med i "Jill Johnson - Crazy in love" när det är allsång i lägenheten eller på balkongen.
Jag har bott i min lägenhet ett halvår år cirka, under denna period har jag varit upp till henne och bett henne sänka musiken inte mindre än 10 gånger. Tillsägelserna har varit typ runt kl 23-00 sena kvällar, oftast onsdagar.

Hyresvärden är med i situationen men påstår sig inte kunna göra något förrän störningsjouren varit där och konstaterat störning. Jag har provat ringa dom vid ett tillfälle, det tog dom då 2h att dyka upp och således var förfesten/festen över. Jag ringde kl 23:30 och var jävligt less men störningsjouren kom 01:30. Festandet höll på till kl 00:20 cirka.

Av någon anledning så är hon nu hemma nästan hela dagarna och spelar musik HELA tiden. Hör konstant ett "Dunk, dunk, dunkdunk, duuuuuunk, dunk dunk". Jag blir galen på det. Jag jobbar hemifrån nu och kan inte koncentrera mig utan brusreducerande hörlurar.

Dessutom har jag påpekat att det kommer in rök i min lägenhet när hon står och blossar på balkongen, men det skiter hon fullständigt i. I måndags upptäckte jag fimpar och aska på min egen balkong och det fick det verkligen att rinna över men hon var inte hemma när jag ringde på...

Vad ska jag göra??!?

Om du är med i hyresgästföreningen, prova att säga till värden att om inget görs drar du in hyresgästföreningen.
Om inte, säg till värden om och om igen att prata med din granne. Värden kan visst göra något i form av varningar. Ta även upp att det fimpas på din balkong, var inte rädd att bredda på. Notera tider som du störs, om möjligt spela in ljud. Att det låter under dagtid får man tåla, naturligtvis inom rimlighetens gränser, men kvällstid/natt är inte ok.
Viktigast är inte ge dig med värden. Tjata på.
Citera
2020-04-24, 20:26
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Såhär ligger det till....
Har du utan resultat kontaktat grannen och värden så återstår det bara att kontakta kommunen och beära att det görs en bullermätning.

https://avesta.se/globalassets/for-alla-sidor/bygga-bo-och-miljo/miljo--och-halsoskydd-samt-livsmedel/blad-broschyrer-dokument/information-klagomal-webformular2019.pdf
Citera
2020-04-28, 00:57
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Såhär ligger det till.

Vad ska jag göra??!?

Oskriven regel är att det ska vara tyst efter kl 22.00 (både vardsg och helg) Många föreningar/hyresvärdar har även det som regel. Samma sak gäller på morgonen det ska vara tyst innan kl 7.00 (hantverkare får inte börja jobba i privatbostäder innan kl 7.00). Men givetvis får man inte spela dunka dunka kl 8 på morgonen 7 dagar i veckan. Vett och etikett gäller ju också.

Det är ju helt ok tex om en granne har fest några gånger om året och spelar hög musik in på natten (tycker jag) men är det var och varannan helg, definitivt inte ok. Så det finns liksom grader i helvetet vad man kan tycka är acceptabelt och inte.

Jag lider med dig vet vad du menar med grannar som konstant måste spela musik även om det är på en lägre nivå, man hör ju musiken som om det vore musik i rummet bredvid eftersom många lägenheter är så lyhörda.

All musik efter 22.00 tycker jag du definitivt ska anmäla. Anteckna tidpunkt och hur länge varje gång, ring störningsjour, ring hyresvärden varje gång det inträffar. Tillslut så lär något hända även om det kan ta tid.
Citera
2020-05-02, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Har du utan resultat kontaktat grannen och värden så återstår det bara att kontakta kommunen och beära att det görs en bullermätning.

https://avesta.se/globalassets/for-alla-sidor/bygga-bo-och-miljo/miljo--och-halsoskydd-samt-livsmedel/blad-broschyrer-dokument/information-klagomal-webformular2019.pdf

Helt värdelöst. Kommer inte hjälpa ett skit. Det är basfrekvenserna som är värst och det kommer inte någon jävla löjligt bullermätning fånga upp.

Det jag skulle råda dig att göra är att spela in samtalen med grannen på mobilen och börja föra dagbok över störningarna. Varna sedan grannen om att polis kommer tillkallas och anmälan om ofredande upprättas om inte grannen skärper sig. Har man påtalat för grannen att man blir störd, men grannen sedan fortsätter störa kan det enligt lag betraktas som uppsåtligt och en anmälan om ofredande kan således göras. Den som säger att det inte funkar har fel. Har själv gått den vägen.
Citera
2020-05-03, 07:06
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Helt värdelöst. Kommer inte hjälpa ett skit. Det är basfrekvenserna som är värst och det kommer inte någon jävla löjligt bullermätning fånga upp.

Det jag skulle råda dig att göra är att spela in samtalen med grannen på mobilen och börja föra dagbok över störningarna. Varna sedan grannen om att polis kommer tillkallas och anmälan om ofredande upprättas om inte grannen skärper sig. Har man påtalat för grannen att man blir störd, men grannen sedan fortsätter störa kan det enligt lag betraktas som uppsåtligt och en anmälan om ofredande kan således göras. Den som säger att det inte funkar har fel. Har själv gått den vägen.
Mycket intressant läsning.
Jag har läst om folk som dömts för ihärdigt brevskrivande, men aldrig för att vara allmänt bullersamma. Kan du peka på något rättsfall som stödjer detta om oljudet?
Citera
2020-05-03, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Mycket intressant läsning.
Jag har läst om folk som dömts för ihärdigt brevskrivande, men aldrig för att vara allmänt bullersamma. Kan du peka på något rättsfall som stödjer detta om oljudet?

Ofredande är ofredande. Vad tror du ofredande betyder och vad lagen finns till för? Även om det inte leder till dom kan en anmälan och eventuellt förhör vara signal nog. Men skäl för anmälan är det utan tvekan. Sen finns ännu fler vapen att ta till, t ex orosanmälan om det finns barn i bilden.
Citera
2020-05-03, 15:25
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Ofredande är ofredande. Vad tror du ofredande betyder och vad lagen finns till för? Även om det inte leder till dom kan en anmälan och eventuellt förhör vara signal nog. Men skäl för anmälan är det utan tvekan. Sen finns ännu fler vapen att ta till, t ex orosanmälan om det finns barn i bilden.

Skall jag tolka detta som att du polisanmälde grannen, men din anmälan hamnade i "Åtal kan ej styrkas-korgen"?
Citera
2020-05-07, 16:50
Medlem
glajarns avatar
Är just därför man ska bo på landet i villa. Nu slipper man reta sig på grannar som för ett jävla väsen😆😁
Citera
2020-05-09, 09:50
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Såhär ligger det till.

Vad ska jag göra??!?

Kan du mobilisera dina andra grannar, fråga dem vad de tycker?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in