2018-10-29, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av butterfly9797
Tycker inte ni att 8 är för tidigt..?Det tyckte hon var mycket tidigt för att folk sover då sade hon. Det lät ganska mycket när han borrade så jag förstår att hon blev sur, men han var tvungne att borra eftersom det var betongvägg..
Herregud, det är måndag. Allt efter kl 7 är ok enligt mig.

Du kan vara lugn, inget kommer hända.
Citera
2018-10-29, 16:16
Medlem
JaredLetos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qirtero
8 är ju förfan inte tidigt, är det en vardag så är ju normalt folk på jobbet den tiden, fast du kanske går på soc å ligger hemma hela dagarna?
Så du menar att de som jobbar natt och sover vid den tiden är onormalt folk då eller? Nej, jag går inte på soc, men jag tycker att 08:00 för att börja hålla på och laga lister och annat skit är lite väl tidigt. Hur jävla viktigt är det att ha en list fixad innan klockan 10:00 liksom? Hade varit en annan femma om något jävla rör hade gått sönder och det var superakut, men nu var det en list.
Citera
2018-10-29, 16:35
Medlem
RickRozays avatar
Ifall hon drar en störningsanmälan på dig kan du förklara för hyresvärden att du bytte lister i lägenheten, (men försök att inte gå in på att det var orsakat av Lille Skutt )
Citera
2018-10-29, 16:43
Medlem
WayneJohns avatar
Du har lagen på din sida och har inte gjort något fel.
Citera
2018-10-29, 17:03
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jomenvisst84
Nej det får du inte. Du får inte föra oväsen så det stör dina grannar någon gång på dygnet, men speciell hänsyn ska visas efter 22 och före 8. Fattar inte varför så många tror det får göra hur de vill på dagarna.

Läs gärna detta: https://www.metro.se/artikel/juristen-det-h%C3%A4r-g%C3%A4ller-n%C3%A4r-dina-grannar-%C3%A4r-st%C3%B6kiga-xr

Gäller det hantverksjobb räknas dessa inte i samma "kategori" som högljudd fyllefest/dra på stereon med 1000 watt. Hantverksoväsen vid renovering etc. tror jag du också inser att är helt okej. Men du kanske svarade "enkelriktat" på ett annat inlägg "att man får störa sina grannar hur mycket man vill mellan 07-22, och där har du rätt; det får man inte. Även hantverksoväsen ska man försöka dämpa så mycket som det går, exempelvis inte placera en vinkelslip (om man inte måste) vägg i vägg med det som man antar är grannens sovrum. -Vinkelslipen var bara ett exempel..
Citera
2018-10-29, 17:17
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaredLeto
Så du menar att de som jobbar natt och sover vid den tiden är onormalt folk då eller? Nej, jag går inte på soc, men jag tycker att 08:00 för att börja hålla på och laga lister och annat skit är lite väl tidigt. Hur jävla viktigt är det att ha en list fixad innan klockan 10:00 liksom? Hade varit en annan femma om något jävla rör hade gått sönder och det var superakut, men nu var det en list.

Hantverkare har sina arbetstider, så är det bara. -De kommer när de kommer.. (Hantverkare när de var små och gick i skolan, var nog inte de bästa att passa tider, vet av egen erfarenhet genom åren..)

Mellan 07-22 så är det helt okej att dra igång hantverk i huset. Som bullrar. Något man får tåla som granne. Att ta orimlig hänsyn att någon har sovmorgon/gillar sova länge på dagarna är i dessa sammanhang inget rimligt alternativ. Ett listjobb tar normalt sett inte "flera dagar" för ett proffs, går på en timme eller två i en vanlig lägenhet.

Kommer det en upprörd granne, så bemöter man grannen med vänlighet och den respekt man kan mobilisera. Beklagar oljudet, och förklarar att nu är hantverkarna äntligen här, de är nog färdiga snart. Står grannen på sig och hotar med anmälan, står man på sig och (fortfarande vänligt) förklarar att det är en vardagsmorgon, klockan är efter 7, och att störningen är godtagbar.

Är grannen fortfarande inte nöjd, så säger man "hej då" och "jag är upptagen nu, vi får prata sedan vid annat tillfälle". Blir man själv arg och börjar gorma över grannen, kanske det just vid tillfället känns bättre, men man vinner inget på det.

Man kan också försöka förstå grannen, hon/han kanske är helt nyvaken och fortfarande inte vid "sina sinnens fulla bruk". Själv har jag alltid haft ett rätt tråkigt morgonhumör, när jag blir oväntat väckt. -Speciellt om jag sett fram emot att sova. Har dock lärt mig tygla detta morgonhumör, och väntar med eventuella arga uttalanden i kanske fem minuter tills jag vaknat ordentligt. (Har räddat familjefriden!)
Citera
2018-10-29, 17:21
Medlem
SvinFullGreks avatar
.
Senast redigerad av SvinFullGrek 2018-10-29 kl. 17:23. Anledning: Ta bort
Citera
2018-10-29, 17:38
Medlem
exoticspices avatar
Om hantverkarens arbetstid börjar kl 07.00 så kan han ju vänta en timme med att börja jobba med det som låter värst som borrningar t ex till kl 07.45 - 08.00 och pyssla med något annat som inte stör grannarna.

Här kommer dom aldrig före 08.00 men det beror på att deras arbetstid börjar då.
Citera
2018-10-29, 18:24
Medlem
tigerrakets avatar
Det är ganska vedertaget att det kan börja låta i en bostad vid kl 0700. Byggjobbarna kan ju inte sitta och sörpla kaffe på något kontor eller så för att sedan dra igång kl 0800. Hade hon fortsatt klaga så säg att hon gärna får betala för den tiden som dem ska vara tysta för att inte störa hennes tragiska liv.
Citera
2018-10-29, 18:34
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Om hantverkarens arbetstid börjar kl 07.00 så kan han ju vänta en timme med att börja jobba med det som låter värst som borrningar t ex till kl 07.45 - 08.00 och pyssla med något annat som inte stör grannarna.

Här kommer dom aldrig före 08.00 men det beror på att deras arbetstid börjar då.

Deras arbetstid börjar nog 07:00, men de ska ofta kanske åka till "kontoret", ta en sväng via byggvaruhuset/"lagret" och sedan ta sig igenom den täta morgontrafiken med sina vita hantverkarbilar. Brukar sällan dyka upp vid 07:00, oftare runt 08:00-08:30, kanske nio till och med.

Men för att återkoppla till TS fråga/oro/spörsmål:
Helt okej att dra igång "ROT"-arbeten kl 07:00 i ett flerfamiljshus, och började hantverkaren kl 08:00, är det absolut ingen fara för efterräkningar från hyresvärden/BRF.
Mitt råd är dock fortfarande till TS, försöka hålla "god min i elakt spel" med din morgontrötta grannfru. Ge inte efter en milimeter, men var vänlig (så gott det går) och saklig vid eventuell kontakt med henne. -Inte osannolikt att du (TS) får leva med henne i flera år som granne, och då är det kanske lite dumt att bli "hund och katt" över en endaste liten grej.

Kontaktar hyresvärden/fastighetsägaren/BRF dig, så förklara att det var ett hantverksjobb som gjordes under tillåten tid, klockan åtta på morgonen. Och att TS beklagar de eventuella olägenheter detta inneburit, men under vedertagen okej tidpunkt. Detta borde få bort hyresvärd/fastighetsägare/BRF från att eventuellt flåsa i "TS nacke".

Skulle värden fråga varför TS renoverar om, (utan eventuellt "tillstånd", behövs inte för sådant enligt lag/praxis, man får tapetsera om och byta lister vid minst förstahandskontrakt), räcker det att förklara att det var "några lister som behövde bytas".

-Lite osmart (kanske) att hinta om att man haft husdjur som förstört, risken är att man senare, när man flyttar, "åker på" en onödigt noggrann inspektion, där värden vill ha betalt för småsaker som ska räknas som "normalt slitage".. Trots man har haft hantverkare hemma som fixat till det.
Senast redigerad av kraftfoder 2018-10-29 kl. 18:37.
Citera
2018-10-29, 18:52
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Det är ganska vedertaget att det kan börja låta i en bostad vid kl 0700. Byggjobbarna kan ju inte sitta och sörpla kaffe på något kontor eller så för att sedan dra igång kl 0800. Hade hon fortsatt klaga så säg att hon gärna får betala för den tiden som dem ska vara tysta för att inte störa hennes tragiska liv.

De åker ofta till något byggvaruhus/lagret för att köpa någon grej. De kommer sällan så tidigt som 07:00, om det inte är ett jobb som tar flera dagar, då kommer de ofta 07:00, när de slipper åka "runt" för att hämta grejor etc. innan de kommer "hem" till en.

Ska man åka runt, så är trafiken här i Göteborg i alla fall väldigt seg runt kl 7-8 på vardagsmorgnar.

Men TS har inga som helst skäl till oro för den tråkiga och sura grannfrun, annat än kanske mer mellanmänskliga. Sådana går alltid att parera (om man inte har med ordentliga idioter att göra med) med korrekthet och "mobiliserad"/påklistrad vänlighet. Kombineras lyckosamt med korthet, om det visar sig att grannen verkligen är en komplett idiot, och inte enbart har tillfälligt, övergående dåligt morgonhumör. -Korthet är för övrigt alltid bra när man kommunicerar med personer som är i uppenbar affekt.
Citera
2018-10-29, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av butterfly9797
Lite osäker på vart jag ska lägga tråden.

Jag bor i en hyresrätt på tredje våningen och jag var tvungen att byta lister eftersom jag hade en kanin som bet på väldigt många ställen.

Jag kontaktade en bygg firma som kom klockan 8 och det började faktiskt att väsnas eftersom han började såga och borra. Han var tvungen eftersom det är betongvägg jag har.

För en stund sedan kom grannen som bor på första våningen och knackade på.

Och hon var jätte förbannad.

Hon frågade mig vad fan jag höll på med.

Jag bad om ursäkt för att det lät mycket men jag sa att jag byter lister i min lägenhet.

Då blev hon ännu mer arg och sa att jag inte får renovera i min lägenhet.

Då säger hon att vi började jätte tidigt i morse.

Jag sa att det inte stämde för att snickaren kom klockan 8, men hon fortsatte att säga emot att vi började jätte tidigt.

Jag fick hämta snickaren för hon vägrade tro på mig och han kom och bekräftade att han kom hit klockan 8.

Hon kände sig nöjd och sa okej, sen säger hon att hon tänker anmäla mig för att jag började väsnas tidigt och för att jag grejar i lägenheten.

Hon var väldigt arg såg jag men hon sa ändå hejdå och så gick hon.

Kan hon anmäla mig för detta?
märkligt. i alla bostäder jag bott i har hantverkare/kommunalarbetare/annat fölk
börjat med arbeten redan klockan 7 på morgonen.

sedan finns det inget mer svenskt att personer börjar borra några minuter efter
åtta på lördag söndag-kvällarna.

började du runt 8 så är det inga som helst problem, grannen har dock sina egna
problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här