2020-04-24, 09:31
Medlem
"– Vi måste vinna kriget mot gängkriminaliteten. Det handlar delvis om att bygga bort kriminalitet med trygghetsskapande åtgärder.

– Och vi måste få stopp på lyckoparadoxen – att folk vill flytta från Rinkeby när de väl lyckas skaffa sig jobb. Vi måste få dem att vilja stanna kvar här, avslutar han."

https://www.stockholmdirekt.se/nyhet...nWhLuodjfJmrQ/

En viktig sak i den borgerliga bostadspolitiken : Bygg lite bättre åt invandrade som
har det bättre ställt så att de stannar i sina områden även om de skulle ha råd att
flytta t ex innanför tullarna.

"Bostadsrätter bygger bort kriminaliteten och stoppar gängskjutningarna". Kom ihåg
var ni läste det först.
Citera
2020-04-24, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Varför har du inte fyndat tidigare? Har det alltid bara funnits en köpare på alla objekt?

Ja. Den s k BRF som "säljaren" alltså Stockholms stad anlitade konsulter för att hjälpa
hyresgästerna att bilda. Konsulter med generösa arvoden, betalda av skattebetalarna
och bl a då av dem som inte längre hade en chans till att köa för de där lägenheterna.

Borgerlig (bostads)politik går ut på att behandla människor annorlunda och att se till
att öka klyftorna som aldrig är tillräckligt stora och som aldrig ökar fort nog. Det kan
du kanske ha märkt, även om du börjar bli gammal nu.

Konstigt att du inte förstått någonting av det du "läst". Senil redan vid så gamla år.
Citera
2020-04-24, 09:39
Medlem
Citat:
Du skickar en länk som inte funkar. Fail. In och fynda på reorna nu

Citat:
Grattis. In och fynda!

Samma "svar" gång på gång. Ingen läsförståelse. Bara OT. Suck !
Citera
2020-04-24, 09:42
Medlem
Citat:
Du skickar en länk som inte funkar. Fail. In och fynda på reorna nu

Det är snarare din s k hjärna som inte funkar. Har du inte SvD därhemma ?
Citera
2020-04-24, 19:22
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Varför har du inte fyndat tidigare? Har det alltid bara funnits en köpare på alla objekt?

Kliv av drogerna nu.

Den enda som röker roliga svampar är du. Att du fortfarande inte gett upp, efter att du gjorde bort dig totalt när vi diskuterade "östermalm 10k 2or". Efter den diskussionen borde du gömt dig och aldrig ens skrivit mer i den här tråden. Du använder obskyra källor när verkligheten säger något helt annat. Du vägrade svara på mina frågor endast för du visste att du aldrig kunna vinna diskussionen mot mig. Senil, rik, övergödd, fettdrypande gubbe.
Citera
2020-04-24, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Den enda som röker roliga svampar är du. Att du fortfarande inte gett upp, efter att du gjorde bort dig totalt när vi diskuterade "östermalm 10k 2or". Efter den diskussionen borde du gömt dig och aldrig ens skrivit mer i den här tråden. Du använder obskyra källor när verkligheten säger något helt annat. Du vägrade svara på mina frågor endast för du visste att du aldrig kunna vinna diskussionen mot mig. Senil, rik, övergödd, fettdrypande gubbe.

Obskyra källor? SCB?

Snitthyran i Stockholm är.idag 109kr per kvm. Dvs runt 4100 för 40 kvm.
Som högst 125 kr. Enligt Rambölls undersökning åt HGF skulle marknadshyror öka hyrorna som mest på Östermalm, +80%. 40 kvm på Östermalm skulle då öka från dagens 5 000 till 9 000.

https://www.scb.se/hitta-statistik/s...-efter-region/

Du använder ALDRIG NÅGON källa..pajas.
Citera
2020-04-24, 22:50
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Obskyra källor? SCB?

Snitthyran i Stockholm är.idag 109kr per kvm. Dvs runt 4100 för 40 kvm.
Som högst 125 kr. Enligt Rambölls undersökning åt HGF skulle marknadshyror öka hyrorna som mest på Östermalm, +80%. 40 kvm på Östermalm skulle då öka från dagens 5 000 till 9 000.

https://www.scb.se/hitta-statistik/s...-efter-region/

Du använder ALDRIG NÅGON källa..pajas.

Behövs inga källor för jag lever i verkligheten du ditt gubbskrälle. Om du inte kan ta in verklighet hur folk lever och betalar för sig idag så är det synd om dig. Du verkar mest ensam och bitter i någon allt för stor villa i utkanten av stockholm.

Då ställer jag samma fråga igen. Och hänvisar ännu en gång till verkligheten. Har du någon gång gått utanför dörren dörren senaste 10-20 åren? Börjar undra.

Här kommer frågan detaljerat. Ska du slingra dig ännu en gång, skit isåfall att svara överhuvudtaget så slipper vi läsa dina floskler i tråden;

Om en 2a på runt 40-45kvm liggandes i vasastan har en en hyra på 15k hur har du tänkt att du en 2a på ca 45kvm på Östermalm ska kunna ha en hyra på 9k? Och till råga på det ska vem som helst få den där 2an på östermalm för 9k UTAN kötid.

Redogör rimligheten i det jag skrev ovan. Jag anser att man behöver vara gravt hjärnskadad alt omyndighetsförklarad om man ska kunna gå på din linje.

Ja idag bor man för 15k på Vasastan i en 2a. "Imorgon" Bor man på östermalm i en 2a på 9k (utan nån kötid). Vad för roligt knark sysslar du med så du får ihop detta?

Senila gubbjävel.
Senast redigerad av Magica-Lazio 2020-04-24 kl. 22:57.
Citera
2020-04-25, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Behövs inga källor för jag lever i verkligheten du ditt gubbskrälle. Om du inte kan ta in verklighet hur folk lever och betalar för sig idag så är det synd om dig. Du verkar mest ensam och bitter i någon allt för stor villa i utkanten av stockholm.

Då ställer jag samma fråga igen. Och hänvisar ännu en gång till verkligheten. Har du någon gång gått utanför dörren dörren senaste 10-20 åren? Börjar undra.

Här kommer frågan detaljerat. Ska du slingra dig ännu en gång, skit isåfall att svara överhuvudtaget så slipper vi läsa dina floskler i tråden;

Om en 2a på runt 40-45kvm liggandes i vasastan har en en hyra på 15k hur har du tänkt att du en 2a på ca 45kvm på Östermalm ska kunna ha en hyra på 9k? Och till råga på det ska vem som helst få den där 2an på östermalm för 9k UTAN kötid.

Redogör rimligheten i det jag skrev ovan. Jag anser att man behöver vara gravt hjärnskadad alt omyndighetsförklarad om man ska kunna gå på din linje.

Ja idag bor man för 15k på Vasastan i en 2a. "Imorgon" Bor man på östermalm i en 2a på 9k (utan nån kötid). Vad för roligt knark sysslar du med så du får ihop detta?

Senila gubbjävel.

"Jag behöver inga källor för jag lever i verkligheten" Suck ridå. Om du inte kan hänvisa till adekvata källor så blir det ingen diskussion. Pajas
Citera
2020-04-25, 11:48
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
"Jag behöver inga källor för jag lever i verkligheten" Suck ridå. Om du inte kan hänvisa till adekvata källor så blir det ingen diskussion. Pajas

Min källa är en släkting som hyr en 2a i andra hand i vasastan för 15k/månaden. Det har jag även tidigare nämnt för dig men det ignorerar du totalt. Med det i åtanke förklara hur en 2a på östermalm, förstahands kontrakt, 9k i hyra och utan kötid gå ihop? Svara på min jävla fråga istället för att slingra dig ännu en gång.

Om du inte tror mig så fråga vem som helst som bor centralt för marknadspris antingen av privat hyresvärd eller i andra hand. FRÅGA vad dom betalar så får du samma svar. Men du vill inte. För då förstör jag din agenda eller din stolthet. Vad det nu är som är bakomliggande orsaken.

Idag; Vasastan - 2 rummare - hyra i andra hand - kostnad 15k/månad.

Din modell: östermalm - 2 rummare - förstahandskontrakt - kostnad 9k/månad - UTAN KÖTID.

Du gör ju bort dig ditt jävla pack. Fattar du inte? Du har INGET att sätta emot det jag säger. Nämnd hyra ovan i vasastan betalas IDAG vilket betyder att det finns folk som är villiga lägga såpass mycket därmed är det MARKNADSHYRA initialt på nämnd lägenhet i vasastan pga det är VAD någon är villig att betala för den.

Det jag säger är att FLER människor än det finns lägenheter på östermalm är villiga att betala 9-10k för ett förstahandskontrakt där utan kötid. JAG skulle göra det imorgon men jag har då 100 tals andra som vill detsamma.

KÖTIDEN är därmed INTE borta men vi har fyllt hyresvärdens fickor.

Jävla apskaft som tror vi som läser tråden är hjärndöda av något slag. Antingen har du en dold agenda med detta eller så är du bara en envis jävla senil gubbe som inte kan ägna sig åt logiskt tänkande för en minut.
Senast redigerad av Magica-Lazio 2020-04-25 kl. 11:52.
Citera
2020-04-25, 12:52
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Nedanstående kom till min kännedom under gårdagen och alla ni som är direkt eller indirekt drabbade av fri hyressättning bör skriva på nu när järnet smids:

namninsamling:

Hyreschock.info

”Regeringen räknar med att du inte kommer märka något!
*
Igår torsdag 23/4 tillsatte regeringen en utredning om “införande av fri hyressättning”. Det är alltså deras första konkreta steg till att införa marknadshyror. Regeringspartiet Socialdemokraterna var emot detta under hela valrörelsen så idag bryter de ett viktigt vallöfte. Många lokala politiker är på hyresgästens sida och DU kan påverka de direkt på:

namninsamling:
Hyreschock.info

Byggjättar lobbar
Varför tror du regeringen väljer att göra detta nu? Man kan tycka att det finns viktigare saker att fokusera på mitt under coronakrisen än att bryta sitt vallöfte och påbörja införandet av marknadshyror.
De räknar med att media fokuserar så mycket på coronakrisen och alla dess offer så att ingen märker när de smyger igenom marknadshyror.
Det är tondövt och en osmart politik, som kommer förvärra krisen landet befinner sig i. Nära och kära förlorar sina jobb när tusentals varslas. Vi står på branten till vår tids största ekonomiska härdsmälta och många hyresgäster behöver extra stöd för att klara hyran – höjda hyror kommer leda till ökad segregation. Det kommer även betyda en effektiv flytt av pengar, från oss hyresgäster till ett fåtal fastighetsägare.

Det samhället, där hyresgästen stod ensam med mössan i hand inför fastighetsägaren, lämnade vi för väldigt länge sedan. Nu vill regeringen förflytta oss tillbaka till den tiden. Det håller inte. Därför ber vi dig om hjälp, sprid vår kampanjsida hyreschock.info

Dela på Facebook eller Dela via e-post

Nu hjälps vi åt!

Förbundsordföranden Hyresgästföreningen”

Väldigt märkligt dom kommer med detta nu under värsta krisen på länge och där Finansministern räknar med över 11% arbetslöshet.

Då man själv har en fot i Fastighetsbranchen vet man att detta är rena idiotin!

Går ju INTE ens idag få nyproduktions lgh uthyrda om dom har för hög hyra!
eller så blir det sådan flyttkarusell i dessa kvarter där folk flyttar så fort dom kan, drar med sig en massa problem med stök och skador med sådan omfattande flyttkarusell.

Man tvingas därför sänka hyrorna för att få dom uthyrda!

Merparten av dom tusentals som står i bostadsköerna har ingen ekonomi för att hyra dyrare lägenheter,ungdomar många, låglönejobb, många är nyanlända,och invandrare med enbart etableringsbidrag som inkomst eller låglönejobb.
detta borde väl vara rätt uppenbart för dom flesta vid detta laget.
Citera
2020-04-25, 15:43
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Väldigt märkligt dom kommer med detta nu under värsta krisen på länge och där Finansministern räknar med över 11% arbetslöshet.

Då man själv har en fot i Fastighetsbranchen vet man att detta är rena idiotin!

Går ju INTE ens idag få nyproduktions lgh uthyrda om dom har för hög hyra!
eller så blir det sådan flyttkarusell i dessa kvarter där folk flyttar så fort dom kan, drar med sig en massa problem med stök och skador med sådan omfattande flyttkarusell.

Man tvingas därför sänka hyrorna för att få dom uthyrda!

Merparten av dom tusentals som står i bostadsköerna har ingen ekonomi för att hyra dyrare lägenheter,ungdomar många, låglönejobb, många är nyanlända,och invandrare med enbart etableringsbidrag som inkomst eller låglönejobb.
detta borde väl vara rätt uppenbart för dom flesta vid detta laget.
Än har ingen kunnat förklara hur marknadshyror ska lösa problemen på bostadsmarknaden. Att det inte byggs mer beror på att det blir så dyrt att folk inte har råd att hyra bostäderna, att då tro att höjda hyror ger fler lägenheter är bara dumt.
Om man inte är så cynisk att man räknar med att höjda hyror gör att folk flyttar till mindre och billigare bostäder, eller tvingas bo trängre, så att det blir fler lediga lägenheter till de som har råd?
Citera
2020-04-25, 21:32
Medlem
liksom-fbs avatar
Nu har Regeringen (enligt avtalat) satt igång att utreda fri hyressättning i nyproduktion.
https://www.di.se/nyheter/borsjattar...f-for-sverige/
Fri hyressättning i nyproduktion skulle öppna för kraftigt ökat bostadsbyggande och minska den enorma bostadsbristen. Det uppger bostadsjättarna Wallenstam och Akelius som välkomnar regeringens förslag.

Att som i dag behöva stå upp till 25 år i bostadskö påminner om DDR där väntetid på att få köpa Trabant var 15 år”, säger Pål Ahlsén, vd för Akelius Residential Property.

Wallenstam och Akelius ser möjligheter att öka bostadsproduktionen.
Jag antar att motståndarna föredrar DDR.

EDIT:
V är däremot missnöjda.
https://www.di.se/nyheter/v-rasar-mo...dhet-kan-gora/
V rasar mot hyresutredning: ”Vi har sett vad trångboddhet kan göra”

V Ser tvärtom att öka bostadsproduktion leder till trångboddhet.

Kanske vill V riva lite bostäder för att minska trångboddheten.

En sak man kan undra är varför personer inom V och som gillar hyresregleringen inte öppnar sina plånböcker och startar ett Fastighetsbolag som låter bygga hyreshus och hyr ut till bruksvärdeshyra. Om de gjorde det så skulle ju köerna minska.
Varför har dom inte gjort det?
Senast redigerad av liksom-fb 2020-04-25 kl. 21:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in