2020-04-24, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Jag betraktar SD utanför LW med den personlighet han visat upp bla i rätten.Hans allmänna sätt att vara.
Hur han beter sig mot LW beror väldigt mycket på LW. Hon triggade igång hans sämre sidor
och det visste han säkert om och bad henne återgå till den tidigare trevliga positionen eller annars skulle han dra sig tillbaka och han hade ändå valt HD - vilket han underströk och påminde LW om.
Både LW och SD betedde sig synnerligen otrevligt mot varandra.
LW behövde ständigt utmaningar, eller hur.
Hon manipulerade faktiskt också - med SD liksom han gjorde med henne som vi vet.
(Hon älskade, hon hatade, hon snackade skit om honom, hon hade fler män,hon vädjade, flirtade, ställde krav och ultimatum ..se hur Zilvereko beskrev henne!)
Jaha okej, du menar att om bara inte Lena funnits så hade Stefan behandlat Hanna som sin drömkvinna? Det var Lena som tog fram besten ur Stefan?
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är vidrigt att läsa tråden och smutskastandes av en människa som många av L*enas vänner beskriver som en stark och kreativ person som bryts ner till en person som är som en spillra. Varken vännerna eller L*ena själv känner igen den L*ena som fanns från början.
Lyssna på youtubeavsnitten med UW och J*enny.

De finns flera i tråden som finner njutning av att kränka henne ytterligare.

Fattar ni inte att L*ena blev nerbruten?

Som om det inte var nog hittar de på och vrider på sanningen så att det ska låta sant.

Just nu är jag för sjuk att orka ta itu med all desinformation som nu har tagit över tråden helt. Tråden blir förstörd. Fokus har flyttats.

Det är ju det som är meningen.
Mata inte trollen!
Tyvärr är det inte helt ovanligt att trådar förstörs av troll nuförtiden. Nujen-tråden är ett annat exempel.
Senast redigerad av Unni.Drougge 2020-04-24 kl. 16:29.
Citera
2020-04-24, 16:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Det är jobbigt att läsa in sig på allt som kommit fram omkring L*enas beteende .

Utifrån att jag tyckt mycket bra om henne som person, så är det näst intill omöjligt att bli sams med det man läser ....

Det är vidrigt att läsa tråden och smutskastandes av en människa som många av L*enas vänner beskriver som en stark och kreativ person som bryts ner till en person som är som en spillra. Varken vännerna eller L*ena själv känner igen den L*ena som fanns från början.
Lyssna på youtubeavsnitten med UW och J*enny.

De finns flera i tråden som finner njutning av att kränka henne ytterligare.

Fattar ni inte att L*ena blev nerbruten?

Som om det inte var nog hittar de på och vrider på sanningen så att det ska låta sant.

Just nu är jag för sjuk att orka ta itu med all desinformation som nu har tagit över tråden helt. Tråden blir förstörd. Fokus har flyttats.

Det är ju det som är meningen.
Mata inte trollen!
Citera
2020-04-24, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Som UW beskriver det i rättegången så var hon en vanlig kvinna med ovanligt stort rättspatos. Men hon förändrades i och med relationen med SD. När man bryter ner en människa så sker det under en längre tid. Och det sjuka beteendet normaliseras - även om LW ar medveten om att det hon kände och gjorde var sjukt. Jag tror inte man kan lasta LW för något av detta. Det är SD som är oerhört skicklig på att manipulera - trycka ner - mindfucka sin omgivning. Se bara hur han beter sig mot sin egen tonåriga dotter T. Vidrigt. LWs beteende de sista åren är uppenbarligen inte hennes rätta jag, även om några här vill få det till att detta ingick i LWs personlighet. Det gjorde det inte. Lyssna gärna på UWs vittnesmål i Youtube. Det är mycket intressant att lyssna på. En väldigt naken, ärlig bild om vem Lena faktiskt var.

Absolut väldigt värt att lyssna på för den förståelsen. Det måste ha varit fruktansvärt för UW att se förändringen och stå där och inte kunna göra något. När jag hör honom, kan jag inte låta bli att tänka att Åh att LW inte kunde stannat kvar hos honom. De hade kunnat gå ngn äktenskapsalfa eller så för att få fart på förhållandet igen.
Citera
2020-04-24, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Instämmer i det. Överlag ger han ett balanserat intryck och knappt med ett ord talat illa om älskarinnan medans hon pratat illa till alla som orkat lyssna hur hemsk Stefan och Hanna varit 24/7.

Vad som inte går att förstå är vad han såg hos en kvinna där primitiva känslor som sex/hämd/strid var tongivande.

En gång vad läst har han sagt någon nedlåtande om henne och det var i förhör med PS då han kallat älskarinnan : Kinesluder.. taget från filmen jägarna.

Ja jag instämmer.
Många är så fixerade vid begreppet MÖRDARE att detta färgar hela bilden av SD:s personlighet.
Din vinkling är intressant. Vad ser denne strukturerade och logiskt tänkande man (ibland logisk in absurdum liksom) som önskar ha sansade relationer omkring sig, hos stridbara, passionerade och envisa LW (båda envisa som synden!) - på sikt?!
Hon såg till att det inte bara skulle handla om ett snedsteg från SD:s sida ...
Hon ville utmana ödet och ta över honom helt från HD, varigenom hon utnyttjade HD:s utmattningssyndrom och svaga punkter -
Han går med .. följer LW:s tongångar.
Sedan ändrar han sig en bit i taget när han inser hur stridbar LW är och att hon omger sig med andra män.
Men varför gör han inte slut på riktigt då?
Var LW alltför stark?
Hennes hållhake att hon skulle avslöja ... men jag tror att HD fattat det mesta ändå.
HD är ju inte korkad.
Citera
2020-04-24, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unni.Drougge
Jaha okej, du menar att om bara inte Lena funnits så hade Stefan behandlat Hanna som sin drömkvinna? Det var Lena som tog fram besten ur Stefan?

Tyvärr är det inte helt ovanligt att trådar förstörs av troll nuförtiden. Nujen-tråden är ett annat exempel.

Hur SD hade behandlat HD om inte LW funnits har jag ingen aning om.
Vad jag vet så vimlar det av otrogna karlar.
Vad jag vet är massor av gifta kvinnor missnöjda och bedragna och håller inte
måttet i ina mäns eller egna ögon!
SD är inte unik i det ha bedrar sin svaga fru!!!
Jag betraktar honom som han är till vardags, som han vill vara och försöker vara-
Vill försöka se klart på deras personligheter.
Så gör jag alltid innan jag sätter mig in i
GM -frågan och mordfrågan.Inte för att man alltid blir klokare av det, men vill ha ett ärligt tillvägagångssätt.

LW var säker påläst, insatt, engagerad. Hon behövde kanske just därför anta utmaningar.
Varför skulle hon ligga på sofflocket och bara vara nöjd och så på världens förfall?
Men vinnarinstinkten var också stark.
Och hon levde ej som hon lärde, inte på något sätt, under den del som detta handlar om,
nämligen åren/ tiden före mordet.
Varför lät sig en så medveten person som LW dras ned så långt?
Citera
2020-04-24, 16:46
Medlem
Citat:
Många är så fixerade vid begreppet MÖRDARE att detta färgar hela bilden av SD:s personlighet.

Men varför gör han inte slut på riktigt då?
Var LW alltför stark?.
För att han är en mycket störd individ, en kallhamrad jävla mördare.
Citera
2020-04-24, 16:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Absolut väldigt värt att lyssna på för den förståelsen. Det måste ha varit fruktansvärt för UW att se förändringen och stå där och inte kunna göra något. När jag hör honom, kan jag inte låta bli att tänka att Åh att LW inte kunde stannat kvar hos honom. De hade kunnat gå ngn äktenskapsalfa eller så för att få fart på förhållandet igen.

Det är så man känner utifrån.
Och faktiskt säger många kunniga på området att ibland skiljer man sig för lätt.
Ofta tar man med sig sina brister till nästa förhållande och problemen blir likartade i nästa förhållande.
Men till syvende och sist är det enbart de iblandade själva som kan avgöra om och hur man går vidare.

Jag lyssnade på förhöret med J*enny som också beskriver hur L*ena bröts ner successivt.
Hon är dessutom psykolog så hennes bedömning blir även utifrån ett professionellt förhållningssätt.

https://m.youtube.com/watch?v=8IEPPNNdbcs&list=PLvOJ3rmH43554VDREmuI2DS1 lyR0y3cUO&index=12

Idag i DN fanns en intressant artikel där en manlig person frågar experter på DN om han är utsatt för psykisk misshandel.

https://www.dn.se/insidan/hur-ska-jag-hantera-hennes-psykiska-terror/

Finns vissa likheter här som för att man kan förstå att man ”tappar bort sig själv” under sådana förhållanden.
Citera
2020-04-24, 16:49
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Jag betraktar honom som han är till vardags, som han vill vara och försöker vara-
GM -frågan och mordfrågan.Inte för att man alltid blir klokare av det, men vill ha ett ärligt tillvägagångssätt.

LW var säker påläst, insatt, engagerad. Hon behövde kanske just därför anta utmaningar.
Varför skulle hon ligga på sofflocket och bara vara nöjd och så på världens förfall?
Och hon levde ej som hon lärde, inte på något sätt, under den del som detta handlar om,
Varför lät sig en så medveten person som LW dras ned så långt?

Jag vet att boken Omgiven av Psykopater och författaren Thomas Erikson är omdebatterad - men i den boken får man en unik inblick i vem psykopaten väljer ut som offer - och varför - och även om manipulation och vem som helst manipuleras. De som oftast är offer för manipulation är kvinnor som är empatiska - har någon form av sår i själen - och som gärna hjälper till lite för mycket. LW var pastor och han vände sig till henne under en svår period i sitt liv. Inte alls speciellt konstigt. Det LW inte hann lära sig är att du inte tar dig ur det genom att jobba med vad som är sjukt med den som manipulerar. Du tar dig ur det genom att stärka dig själv och växa. När du gör det blir du ointressant eftersom det inte går att manipulera dig mer. Men ju mer du grottar in dig i det som hon gjorde (i samtal med vänner) ju mer plockas bort av din själ och ju mer sårbar blir du för angreppet. Och du förändras. Jag tycker det är oehört sorgligt. Och trist att fokus hamnar på LW så mycket. Jag är mycket mer intresserad av vad som får SD att fungera och andra som honom. Det svåra är ju att han inte direkt ger oss en inblick i hur han fungerar. Merän glimtvis.
Citera
2020-04-24, 16:49
Medlem
Citat:

Varför lät sig en så medveten person som LW dras ned så långtt?
Ehm.. som han är till vardags? Har du sett konversationerna och hur långa det var, i princip varje dag? Har du tänkt på hur många år han manipulerade Hanna och Lena?

Du kanske menar till vardags när han uppfostrar sina barn? Well.. Strösselförhöret då? När han skulle mörda Hanna och barnen?
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Jag vet att boken Omgiven av Psykopater och författaren Thomas Erikson är omdebatterad - men i den boken får man en unik inblick i vem psykopaten väljer ut som offer - och varför - och även om manipulation och vem som helst manipuleras. De som oftast är offer för manipulation är kvinnor som är empatiska - har någon form av sår i själen - och som gärna hjälper till lite för mycket. LW var pastor och han vände sig till henne under en svår period i sitt liv. Inte alls speciellt konstigt. Det LW inte hann lära sig är att du inte tar dig ur det genom att jobba med vad som är sjukt med den som manipulerar. Du tar dig ur det genom att stärka dig själv och växa. När du gör det blir du ointressant eftersom det inte går att manipulera dig mer. Men ju mer du grottar in dig i det som hon gjorde (i samtal med vänner) ju mer plockas bort av din själ och ju mer sårbar blir du för angreppet. Och du förändras. Jag tycker det är oehört sorgligt. Och trist att fokus hamnar på LW så mycket. Jag är mycket mer intresserad av vad som får SD att fungera och andra som honom. Det svåra är ju att han inte direkt ger oss en inblick i hur han fungerar. Merän glimtvis.
Ja precis så. Herregud Moschata. Du verkar ju blivit manipulerad av Stefan själv? Du kan inte applicera vanligt beteende på Lena. HON VAR MANIPULERAD I ÅRATAL
Citat:
Jag försår inte det där med att så många i tråden avslutar med "LW var ..si och ..så men för det ska man inge mörda henne" -
man måste väl kunna se hur en person fungerar utan att ens behöva närma sig tanken på mord?

Jag kan aldrig förstå mord (utom av misstag i självförsvar), inte heller fysiskt handgemäng därför att det inte förekommer i mitt liv.
Likväl är det inte litet underligt t LW trodde på at hon och SD kunde bli ett par på riktigt
samtidigt som hon ägnade sig åt andra män?
Jag talar inte om moral just utan om logik mest. Skulle han av hennes liv med andra män
tända på henne, sympatisera, vilja fortsätta prata om att han och hon kanske kunde fortsätta
tillsammans? Han var ju ärlig med att han vill fortsätta med HD.
Om han uppmuntrat henne att ha andra män så var väl det i senare skede?
När han bestämt att återgå till HD? Det var ju i tidigare skede han kunde tänka sig att leva
på riktigt med LW.
En del i maktkampen. Därför starka kvinnor blir värre offer, de vill inte inse.
Senast redigerad av Unni.Drougge 2020-04-24 kl. 16:54.
Citera
2020-04-24, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
LW hade ingen egen säng utan sov i vardagsrummet och när hon hade barnfri vecka sov hon i E's säng. Detta var barnfri vecka. Hon förväntade sig således inte att någon skulle komma hem. Det var inte så att det var en orgie som pågick där utan de hade geocachat och båda männen sov över. När E såg dem hade de inte sex utan sov. Javisst var det dumt - men vi har väl redan konstaterat att LW tyckte om att ha sex - att hon var singel - och att hennes moral ibland inte var den bästa? Oavsett vilket inget skäl att bli brutalt ihjälslagen.

Jag försår inte det där med att så många i tråden avslutar med "LW var ..si och ..så men för det ska man inge mörda henne" -
man måste väl kunna se hur en person fungerar utan att ens behöva närma sig tanken på mord?

Jag kan aldrig förstå mord (utom av misstag i självförsvar), inte heller fysiskt handgemäng därför att det inte förekommer i mitt liv.
Likväl är det inte litet underligt t LW trodde på at hon och SD kunde bli ett par på riktigt
Jag talar inte om moral just utan om logik mest. Skulle han av hennes liv med andra män
tända på henne, sympatisera, vilja fortsätta prata om att han och hon kanske kunde fortsätta
tillsammans? Han var ju ärlig med att han vill fortsätta med HD.
När han bestämt att återgå till HD? Det var ju i tidigare skede han kunde tänka sig att leva
på riktigt med LW.
Citera
2020-04-24, 16:53
Medlem
Citat:
Kan inte svara på det heller ...
Han är ju i mina ögon fortfarande en homo sapiens, men det ligger ingen värdering i det.
Ordet människa betyder inte för mig att det handlar om en god art.
Han är ju inte en sak.

Svammel, en människa eller homo sapiens kan vara rent asocial och en fara för andra runt omkring honom. Se facit runt SD genom åren. Broder sagt upp all kontakt, psyksjuk fru, strösselförhöret med dottern, svek mot Jerry, flirt med allt med kjolstyg, osund relation med LW, sjutton slag mot LW.
Så skippa flummet om en människa som andra, en del människor tillför inget de bara tar, SD är en sådan. Passar bäst långt ifrån mänskligheten.

Lite vänligt skrivet om SD.
Citera
2020-04-24, 16:56
Moderator
Maviels avatar
Citat:

tillsammans? Han var ju ärlig med att han vill fortsätta med HD
.
på riktigt med LW.

Nja - jag tror snarare han utnyttjade det faktum som han själv erkänt någon gång (försöker febrilt minnas var - tror jag hörde det i rättegången) att LW helst ville ha de män som inte ville ha henne. Han spelade ett ganska effektivt spel genom att spela "god vän" låtsas coacha henne pusha henne till andra relationer säga att han ville ha HD. Hans ord sa en sak - men hans handlingar sa något annat. Små små påpekanden om kilimanjaro. Färg på väggen i källarens badrum. Det låg dessutom en hindersprövning utskriven hemma hos LW när hon försvann. På många sätt är hon såklart svår att förstå. Men oavsett vad han säger så fortsatte han ju att ligga med henne ända intill slutet.

Nä du behöver inte förstå min slutkläm - men för mig känns det viktigt att påpeka det eftersom offrets moral hela tiden är i fokus i denna tråden. Den är intressant till en viss mängd för att utreda ett varför - men någonstans finns det väl ändå en gräns? Hon var någons mamma. Syster. Dotter. Och hon kan inte försvara sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in