Citat:
Ja, det var oförlåtliga misstag han gjorde. Men tro inte att utredningarna är slut i och med detta. En dom skall meddelas och jag kan nog lova att om den blir friande så finns det poliser som kommer göra allt för att se till att skaffa fram bevis mot SD. Han kommer inte kunna känna sig trygg, fast han tror han kommit undan med det perfekta mordet. Regionala insatsstyrkan väntar runt hörnet :-)
Inte bara för SD utan även för HD. Är övertygad om att de hårdkrypterade appar de använde kommer knäckas med tiden och att det då är möjligt att återskapa det som SD, HD och JG raderade från sina telefoner.
Mycket tyder på att det blir en friande dom i TR men vi får tro på prövningstillstånd i hovrätten och att det då blir mer press på de oklarheter i vittnes/misstänktas lämnade utsagor i förhör.
För egen del så blev jag imponerad av den forskande kvinnans vittnesmål angående hur våld i nära relation kan ta sig uttryck. Om man då lägger till de tidigare mordhoten samt strössel-förhöret som allt är signerat SD tycker jag att det är rimligt att tillmäta åklagarens linje ett större värde.
Likaså Drottning av minnesluckornas återkommande ovilja att svara på utredarnas frågor kommer ligga i vågskålen. För att inte tala om raderingarna ur de tre:s telefoner.
Andra saker av intresse är hur SD, HD och JG kommer framleva sina sociala liv från nu. Att JG har kollegor på universitetet som är ytterligt förvånade över hans deltagande i förhören och i tingsrätten vet vi redan. Hur det kommer se ut på den kollegiala fronten framöver avgörs på plats. Det känns som att arbetsgivaren skulle behöva göra en omorganisation.
Hur ser det ut på HD:s jobb? Vad känner kollegor i hennes närhet inför att HD inte vill hjälpa utredningen framåt med alla dessa svar att hon inte vill svara på frågor, inte vill uppge vad hon känner inför presenterade fakta under förhören? Att den märkliga omständigheten att HD verkade veta att LW var funnen innan ens polisen gått ut med det? Det borde vara en väldig anspänning att ha HD som kollega och försöka utestänga det som framkommer i FUP:en och som benas ut här i tråden. Har HD lika svår minnespåverkan i jobbet som på fritiden?
Enligt vad som framkom under rättegången har SD kvar sitt jobb. Hur känns det för kollegorna som även de kan ha följt tråden och sett FUP:en? Nu tror jag att företaget T**rens är drabbat av arbetsbrist i dessa coronatider. Kanske inte finns så mycket jobb kvar för SD på den firman? Det är hur som helst ingen bra PR att ha SD som anställd när detta fall har fått så mycket uppmärksamhet just för den/de misstänktas beteende i härvan. Om min arbetsgivare vill beställa kvalitetssäkring av en byggnation skulle uppdraget gå till en konkurrent om inga tvingande avtal redan är ingångna med T**rens eller i vart fall en garanti att inte SD är den som kvalitetssäkrar.
Vad tänker grannskapet om hur SD och HD skött sig i utredningen och rättegången? Är det så att man gemensamt väljer att distansera sig från D*vidssons eller hur tänker man? Har SD åter börjat ta kontakt med boende i närheten och bedyrar sin oskuld och hur har det i så fall mottagits när det framkommer i FUP:en att SD haft strösselförhör och slagit näven genom gipsväggen i samtal med ena dottern? Och hur ser man på HD:s svar angående detta att "det är mellan dem (SD och dottern)"?
Och det finns mer som skvalpar runt; tanken på barmhärtighetsmord på HD och deras gemensamma barn och hotet mot LW och hennes ena barn för att nämna något.
Det kan bli mycket mentalt, socialt och ekonomiskt lidande för den/de misstänkta som kommer i kölvattnet av rättegången och beteendet under förhören. En realitet som kan beskrivas "Som man bäddar får man ligga".