2020-04-23, 13:00
Moderator
HelgeBuks avatar
Tror folk på riktigt att "det vänder upp nu"?

OMX30 är ner runt 20% sen toppen, och då från rekordvärderingar till ett pågående läge där stora delar av världens produktion inom olika branscher varit nerstängd i flera månader och vi inte ens har börjat se merparten av följdverkningarna ännu. Helt sjukt men kanske inte helt orimligt med tanke på den stora mängden inflation som många stater bidragit med. Mer pengar som jagar fallande aktier borde ju stoppa upp fallet något. Men hur långt kan "TINA" stötta fallet tro.

Kommer folk fortsätta köpa resten av året till extrema multiplar på 2020 års vinst? Blir PE 50 det nya normala?
Citera
2020-04-23, 13:13
Medlem
Hej,
Jag är väldigt ny på det här med aktier, har fonder och sparande i Fundler med högrisk sedan tidigare.
Skaffade Avanza för ett år sedan men inte använt så mycket, med tanke på att börsen gått ner en del kanske det är bra att investera nu? De aktier jag har är:

Axfood
Boeing (fick tips, tjuvlyssnade.. när den låg på 90kr) Vet inte om den är bra att ha nu?
ICA
Investor
Lundin Energy
Microsoft
Moderna Inc
Volvo

Är de bra? Borde man ha kvar eller sälja? Allt har gått +, men kanske kommer ett till ras med tanke på Corona och arbetlöshet? Borde man ha andra aktier då? Såg att flera här tipsat om Investor, är det bättre att lägga mer pengar där, alla pengar där? Är det något annat ni tycker man borde köpa just nu?

Har möjlighet att lägga ca 1-2 tusen i månaden, har redan 15 tusen fördelat på de ovan (mitt andra sparande lägger jag i fonderna). Skulle jag förlora alla pengar blir jag ledsen, men inget som kommer påverka min ekonomi.

Superglad om någon vill ge tips, lärt mig mycket genom Flashback!
Citera
2020-04-23, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0ldMan
Vad är inprisat menar du? Jag tycker börsen inte har prisat in nånting än.

Börsen verkar ju knappt reagera på dåliga nyheter, och om den gör det så åker den ju upp lika snabbt dagen efter. Känns nästan som slutet på kina fondernas superuppgång för ett tiotal år sedan, alla visste att det är ohållbart. Men köpte ändå. Med stora hack i kurvan när alla ville ut för de trodde toppen var nådd, för att sedan hoppa på tåget igen.
Citera
2020-04-23, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Tror folk på riktigt att "det vänder upp nu"?

Nej, knappast men det kan nog bli så att valutan tar smällen istället för aktiekurserna. Vi får se.

Jag bryr mig ju inte om index heller eftersom jag har aktier. Det viktiga för mig är om Peab eller Scandic går i konkurs eller inte? Har de rasat färdigt eller ej? I fallet Peab lär de tjäna på alla statliga infrastruktur projekt som dras i gång för att återskapa ekonomin i höst. De har nog fallit färdigt. Scandic har precis fått en ny storägare och lär heller inte kursa. Tjänar de på ökad inhemst turism? Kanske?`De har kanske inte fallit färdigt men de kommer tjäna pengar igen när det är över. Det är en chansning.

Allt hänger ju på hur politikerna agerar. Jag tror att intervjun med Johan Giseke i UnHeard nyligen kommer att påverka rejält. Alltså någon som rakt ut säger att det är inte mycket värre än en influensa. Tvätta händerna funkar men inte Lock-downs. Problemen skjuts bara på framtiden. Titta på Sverige vi lyckas minst lika bra som ni genom att frivilligt tvätta händerna. Samma budskap i Intervju med Bild precis. Folk som tröttnat på lock-down kommer att kräva att politikerna ändrar sig. Med lite tur svänger de flesta länder redan innan sommaren. Det är det scenariet som motiverar en börsvändning nu. Ingen tror att politikerna är så korkade att de framhärdar...

Visar det sig att Europeiska Lock-down maffian går in i sommaren utan att ens vara nära flock-immunitet och risken finns att hela cirkusen startar om till hösten. Då gäller det att sälja allt. Då går det bara nedåt. Korkade politiker utgör alltid en marknadsrisk. En betydande sådan...
Citera
2020-04-23, 13:43
Medlem
Nederlanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atidy
Så då har man handlat färdigt. Satsar på vad jag ser som samhällsbärande bolag med hög utdelning samt är väldigt billiga ur ett historiskt perspektiv.

Ca 6 olika stora oljebolag, undviker dock dem som satsat hårt på fracking i USA.
Danske bank
Lloyds banking group
G4s
Airbus

Sen har jag ganska mycket hm som jag köpte vid 150.

Vilka oljebolag har du köpt? Jag tänkte gå in i Exxon. 8% Da. Dividend aristocrat. Rockefeller.

Detta bolag tror jag kommer dammsuga marknaden efter alla små oljebolags konkurser.
Citera
2020-04-23, 13:49
Medlem
Duerfs avatar
Sotsvarta konjunktursiffror i Europa.

Aktiemarknaden: "Tis but a scratch"
Citera
2020-04-23, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nederlander
Vilka oljebolag har du köpt? Jag tänkte gå in i Exxon. 8% Da. Dividend aristocrat. Rockefeller.

Detta bolag tror jag kommer dammsuga marknaden efter alla små oljebolags konkurser.

BP, Africa oil, Shell, equinor, och ett par till jag inte kommer ihåg namnet på.

Exxon är för fokuserade på fracking imo, Behöver väl ca 60 dollar fatet för att gå +-0. Dock är dom ju väldigt stora samt har bra avkastning, kan ha fel är bara en amatör
Senast redigerad av Atidy 2020-04-23 kl. 14:36.
Citera
2020-04-23, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skockersmet
Hej,
Jag är väldigt ny på det här med aktier, har fonder och sparande i Fundler med högrisk sedan tidigare.
Skaffade Avanza för ett år sedan men inte använt så mycket, med tanke på att börsen gått ner en del kanske det är bra att investera nu? De aktier jag har är:

Axfood
Boeing (fick tips, tjuvlyssnade.. när den låg på 90kr) Vet inte om den är bra att ha nu?
ICA
Investor
Lundin Energy
Microsoft
Moderna Inc
Volvo

Är de bra? Borde man ha kvar eller sälja? Allt har gått +, men kanske kommer ett till ras med tanke på Corona och arbetlöshet? Borde man ha andra aktier då? Såg att flera här tipsat om Investor, är det bättre att lägga mer pengar där, alla pengar där? Är det något annat ni tycker man borde köpa just nu?

Har möjlighet att lägga ca 1-2 tusen i månaden, har redan 15 tusen fördelat på de ovan (mitt andra sparande lägger jag i fonderna). Skulle jag förlora alla pengar blir jag ledsen, men inget som kommer påverka min ekonomi.

Superglad om någon vill ge tips, lärt mig mycket genom Flashback!
Hyfsad diversifiering i alla fall. Det gäller ju att ha 10 - 15 aktier inom olika branscher.
Enskilda innehav skall ja inte ge mig in och kommentera eftersom det är både bu och bä, där har ju alla olika preferenser.
Citera
2020-04-23, 14:54
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dnice
Ett par dagar för tidig in i oljan, kapitalet slut och får invänta nytt köpläge. Vidare tror jag man kan se fram emot en långdragen nedgång på börsen ett par år framåt.

Tjurmarknaden har ju varit under rekordlång period dvs 11 år.

Frågan är hur lång björnmarknad vi får, jag tror länge. Många saker som tynger mig nu utöver Corona och Oljan.

Exempelvis ett eskalerande läge mellan USA och Kina.

Dock får vi se om FED kan fortsätta tjurmarknaden för vi ligger precis på stödet nu.
Citera
2020-04-23, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Ett totalt sammanbrott i den europeiska ekonomin!
https://www.di.se/analys/svart-pa-vitt-ett-totalt-sammanbrott-i-den-europeiska-ekonomin/

Ja, då går väl börsen upp 2-5% idag!

Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Kan du sammanfatta för oss osm är för snåla att betala??

Tack!
Samma information antar jag finns att läsa på https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2020/04/23/jo-da-det-var-katastrofsiffror.html
Och jag säger då det...hade jag inte redan sålt så pass mycket, så hade jag sålt mer. Kurserna är alldeles för höga i proportion med de här siffrorna.
Citera
2020-04-23, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Samma information antar jag finns att läsa på https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2020/04/23/jo-da-det-var-katastrofsiffror.html
Och jag säger då det...hade jag inte redan sålt så pass mycket, så hade jag sålt mer. Kurserna är alldeles för höga i proportion med de här siffrorna.

Ja, en stilla börsdag och USA drar uppåt nu...

Det är besvärliga vatten att navigera i detta. På min ära! Anfäkta och Anamma!
Citera
2020-04-23, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Sotsvarta konjunktursiffror i Europa.

Aktiemarknaden: "Tis but a scratch"
Hade siffrorna kunnat visa något annat när det mesta är stängt och folk inte kan konsumera?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in