2020-04-23, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Jepp, just den. Hämtade du alla uppgifterna i ditt inlägg därifrån? (Inget fel om de är en blandning av källor, vill bara veta)

Har du tittat på hur många icke-Covid19, eller ens icke-luftvägsinfektion, som fortfarande vårdas på IVA?

Nu lekte jag själv inte så länge med den sajten, men går det att ur den få ut hur många som är intuberade/ventilerade? (Antagligen lättare om man tar en ögonblickbild eller en period på en vecka eller så och inte det kumulativa.)

Bara som ett tips så någonstans här på FB (vårdpersonal corona-tråden) så hittade jag en bra lista på vad de olika IVA förkortningarna står för, typ BIVA=barn, TIVA=Thorax, MIVA=Medicinsk etc

All of these statistics are from their latest report and are in reference to COVID19 patients. I cannot find specific information regarding these things on the website. One would have to compile the data available for every separate hospital based upon numbers released weeks ago to now to be able to tell the difference — alongside daily reports, as the information available is presented in a yearly total.

The Barn/Thorax/Medicinal IVA ward distinctions is good knowledge, but also raises further concerns, as MIVA and BIVA wards make up 2/7 of the hospitals to report within the past two days. It seems unlikely that BIVA wards are filled with coronavirus patients as no child has been reported as receiving IVA care in the ICU registry. That leaves us with six hospitals left reporting, with only one having above two remaining beds; St Görans.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Ja men så bra då, jag litar mer på en rådgivare åt WHO än en vaktmästare på ett sjukhus
Jag litar mer på WHO än en rådgivande föredetting som Johan.
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oskyldigsomenbrud
Alla dör, avveckla sjukvården mvh hor Ulla.

Vet du vad överdödlighet är?
Citera
2020-04-23, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Nu går ambulanserna så hårt norr uppsala att jag snart kräks.
Fan ingen hejd.

Hur låter det i er del av landet?

Bor rätt när Karolinska Solna och har vissa dagar hör så många ambulanser att man nästa funderat om man blivit tokig. Men vissa dagar är det väldigt få.

Dock senaste veckan, tio dagarna är det helikoptrarna man reagerar på. Tidigare har dom haft en helikopter på Karolinska som man hört, innan Corona, kanske någon gång i veckan. Nu har dom två stycken som man hör konstant. Det sticker ut väldigt mycket då typ all annan flygtrafik försvunnit.

Hann inte skriva klart detta inlägg innan jag hörde helikoptern. Fan va dom måste flyga.
Citera
Medlem
Citat:
Ja? Det står jag fast vid. Ni alarmister vill ju få det att verka som det är pesten vi har att göra med, vilket det inte är. Dom som dör har underliggande sjukdomar och skulle ha dött iallafall, inte av corona men av t.ex sin astma eller sin ålder.

Okej, det ju gått "par veckor eller nån månad" nu, tycker du att det har ebbat ut? Jag har inte skrivit en enda rad som tyder på att jag är "alarmist" (årets mest uttjatade ord) men det är ganska talande att du kallar mig för det, du debatterar detta ämne som om det vore Real Madrid v Barcelona det rörde sig om, förnekarn.. (årets näst mest uttjatade ord)
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag litar mer på WHO än en rådgivande föredetting som Johan.

Ja, men WHO har ju rådgivare och Johan är en av dom. Men du litar ändå inte på han? Men på WHO ? Det får jag inte ihop.
Citera
Medlem
Citat:
Vet du vad överdödlighet är?
Nej, jag vet inte. Kan du förklara för mig.
Citera
2020-04-23, 10:25
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryffelhund
Bor rätt när Karolinska Solna och har vissa dagar hör så många ambulanser att man nästa funderat om man blivit tokig. Men vissa dagar är det väldigt få.

Dock senaste veckan, tio dagarna är det helikoptrarna man reagerar på. Tidigare har dom haft en helikopter på Karolinska som man hört, innan Corona, kanske någon gång i veckan. Nu har dom två stycken som man hör konstant. Det sticker ut väldigt mycket då typ all annan flygtrafik försvunnit.

Hann inte skriva klart detta inlägg innan jag hörde helikoptern. Fan va dom måste flyga.

Flygs det TILL eller FRÅN Karolinska, tro..?

Någon som vet om vi skickar patienter utomlands än? Det gör vi inte, va?
Citera
2020-04-23, 10:25
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av EveryBodyKnowsC-19
Tror ni fort. att covid-19 existerar?

Detta diagram förklarar hur illa dessa människor har ljugit för dig
https://dailystormer.su/wp-content/u...1b1771b08.jpeg

Citat:
covid
Daily Stormer @ Soviet Union?

hahaha, den blev sjukt kul för jag gick in på länken för att se att vi blivit totalt lurade och att COVID-19 bara var en stor bluff men den visade ju en enorm dödlighet jämfört med influensa.

kollade du ens länken covid?
Citera
2020-04-23, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Do you mean the icureg site? I updated regarding that earlier — but the newest report has come in:

1,209 patients have been treated in an IVA ward, for a total of 1,539 separate care occasions (such as patients moving between wards.) 529 patients are currently receiving treatment. The original number reported earlier was 525, and I imagine this number will continue to rise to become the highest recorded yet.

Roughly 25% of all those who receive intensive care treatment are female, and the majority are male. The average age of those in intensive care is 58,9 years old, and the median age is 60. I believe this is because of our triaging methods, and not because the infection is significantly biased towards the 50-60 age range.

The average time from sickness onset to IVA care is 10,7 days. The median time from infection to onset is five days, meaning the current IVA situation is a reflection of the situation over two weeks ago. Also lends credence to the period after ten days — whereupon a patient remarks feeling better, before either recovering or getting much worse — being critical for the outcome of a case.

Roughly 75% of those in an intensive care ward have an underlying risk-factor illness. Of this 75%, 62% of the risk factors are high blood pressure and diabetes. Chronic heart and lung sicknesses like those sustained by obesity or smoking make up a further 23.9% of this 75%.

Två synpunkter.

1. Rökning är inte en riskfaktor. Tex Norge plockade bort det i veckan. En undersökning visar på att 5% av patienterna i Frankrike ( critacal och mild) var rökare. Samtidigt som 25% är rökare i samma grupp i samhället.

https://www.qeios.com/read/article/574

2. Att vi skulle nå nytt rekord i inlagda på iva idag tror jag inte.
60% av alla avdelningar har redan rapporterat och ligger redan på -9 jämfört mot en vecka sedan.
Citera
2020-04-23, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Det kom en ny prognos igår med värre utfall.

Last updated April 22, 2020 (Pacific Time).

Prognos för peak 20-21 maj
Sweden antal döda 21 maj: +1395 döda (vid worst case scenario)
Sweden antal döda 21 maj: +252 döda (projected)
Sweden antal döda 21 maj: +15 döda (vid best case scenario)

Sweden totalt antal döda 21 maj: 23253 döda (vid worst case scenario)
Sweden totalt antal döda 21 maj: 6753 döda (projected)
Sweden totalt antal döda 21 maj: 2430 döda (vid best case scenario)

Sweden totalt antal döda 4 augusti: 42661 döda (vid worst case scenario)
Sweden totalt antal döda 4 augusti: 10584 döda (projected)
Sweden totalt antal döda 4 augusti: 2700 döda (vid best case scenario)

Best case scenario på 2700 kan vi nog avskriva rätt snabbt. Det betyder 10 dagar till av 70/dag sen ingenting. Vi har nog ett bra snäpp över den siffran.
Citera
2020-04-23, 10:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Region Stockholm håller pressträff just nu och pratar om restaurangerna och besökarnas ansvar.
Åter igen säger man att dom kan stänga ner verksamhet som inte uppfyller rekommendationerna.
På 2 veckor har man gjort 200 kontroller och hela två (!!) st har fått anmärkning som ev kan komma att skickas vidare för beslut.
Ojoj. De måste verkligen skrämma alla som inte sköter sin verksamhet...

Panik Panik!!!!!
Svenne kommer nu dricka bärs i solen bara med max 8 stycken polare vid samma bord!!!!
Panik Panik!!!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in