Om man verkligen ställer upp dem mot varandra och jämför dem ja. Oftast brukar man fick bara kalla covid för influensa och stanna vid det, vilket jag anser gjort stor skada.
Tycker jag inte alls man gör oftast även fast du och flera vägrar hävda annat.
Ja men så bra då, jag litar mer på en rådgivare åt WHO än en vaktmästare på ett sjukhus
Jobbar inte som vaktmästare. Jag hoppade in pga corona eftersom jag blev efterfrågad. Har kvar mitt jobb utanför sjukvården med personförsäkringar och kommer kunna återgå till det.
Sveriges dödssiffor per dag är fortfarande långt under Italiens.
Det är för att du jämför populationer av olika storlek. Av naturliga skäl tar det längre tid för ett virus att spridas över större populationer.
Prova att jämföra med Lombardiet istället, som har samma befolkningsmängd som Sverige. Där dog det officiellt 541 personer den 27:e mars.
Sveriges yta är avsevärt större än Lombardiets, 450 000 kvkm mot ca 24 000 kvkm, mer än 10 gånger så stort. Dessutom är Coronaspridning till största delen koncentrerad till Stockholms län ( ca 6000 kvkm). Är ytan utspridd så tar det längre tid för smittan att spridas såtillvida människor inte reser ovanligt mycket.
Nu har jag inte hittat hur många som dött per dygn i Stockholms län, men om 180 har dött i hela Sverige under ett dygn så har säkert en stor del av dessa dött i Stockholms regionen. I Stockholms län bor ca 2 miljoner människor. Om vi leker med tanken att hälften av dödsfallen i Sverige har skett i Stockholms län (förmodligen fler) och vi jämför Lombardiets storlek med Stockholm län så kommer onekligen Stockholms län ha högt antal dödsfall per capita.
"Inom offentligheten finns en paradox: ju mer synlig en expert är, desto oftare har denne fel. Under tjugo år följde statsvetaren Philip E Tetlock 284 experter – tjänstemän, politiker, journalister och akademiker – och lät dem utföra 28 000 förutsägelser inom en mängd områden. De lyckades bara aningen bättre än slumpen. De experter som fick mycket medieutrymme var extra dåliga. De var nämligen mer tvärsäkra än de andra, vilket givetvis var en av orsakerna till att de ofta förekom i medier."
1. Kan du berätta vilka antaganden som görs i den modellen. Hur beräknar den "average lag", hur stor varians har det värdet, och hur används sedan värdet för att uppskatta höjden på de ljusgråa prognos-staplarna?
2. Finns det ett arkiv av äldre prognoser gjorda med samma modell, så att man kan jämföra de prognoser den gjorde med utfallet?
https://adamaltmejd.se/covid/
Om du vill grotta i koden (jag har inte gjort det)
Har däremot sett att de grå staplarna växt ordentligt nu när eftersläpningen ökat både i mängd och tillbaka i tiden. Nu är tex det beräknade värdet 16/4 över 8/4, det var det inte innan den oväntat stora siffran igår.
Det verkar spontant (utan att ha grottat i koden) som modellen korrigerar bra och snabbt för stora förändringar i eftersläpning.
Mig veterligen har Who gått ut med uppmaningen till länder ”gör allt! Testa! Testa! Testa!”
Hur väl lever Sverige upp mot detta anser du?
Om man nu ska argumentera per auktoritet kan man åtminstone återge budskapen mer korrekt.
Testa i massor, stänga allt, isolera viruset. Precis så har WHO manat till.
Sverige som vanligtvis följer ord från WHO, FN, EU o.likn. slaviskt har av någon anledning valt att gå tvärt emot under denna epidemi.
Jag bara älskar sådana här inlägg. Vi har just nu bevis ifrån tex Italien att lockdown fungerar. Ändå fortsätter man att argumentera för skapade teorier. Det är alltså fel på verkligheten. Inte dårarnas teorier.
Exakt.
Ändå fortsätter vansinnet i Sverige. Prestige som gör att regimen vägrar vända?
Do you mean the icureg site? I updated regarding that earlier — but the newest report has come in:
1,209 patients have been treated in an IVA ward, for a total of 1,539 separate care occasions (such as patients moving between wards.) 529 patients are currently receiving treatment. The original number reported earlier was 525, and I imagine this number will continue to rise to become the highest recorded yet.
Roughly 25% of all those who receive intensive care treatment are female, and the majority are male. The average age of those in intensive care is 58,9 years old, and the median age is 60. I believe this is because of our triaging methods, and not because the infection is significantly biased towards the 50-60 age range.
The average time from sickness onset to IVA care is 10,7 days. The median time from infection to onset is five days, meaning the current IVA situation is a reflection of the situation over two weeks ago. Also lends credence to the period after ten days — whereupon a patient remarks feeling better, before either recovering or getting much worse — being critical for the outcome of a case.
Roughly 75% of those in an intensive care ward have an underlying risk-factor illness. Of this 75%, 62% of the risk factors are high blood pressure and diabetes. Chronic heart and lung sicknesses like those sustained by obesity or smoking make up a further 23.9% of this 75%.
Jepp, just den. Hämtade du alla uppgifterna i ditt inlägg därifrån? (Inget fel om de är en blandning av källor, vill bara veta)
Har du tittat på hur många icke-Covid19, eller ens icke-luftvägsinfektion, som fortfarande vårdas på IVA?
Nu lekte jag själv inte så länge med den sajten, men går det att ur den få ut hur många som är intuberade/ventilerade? (Antagligen lättare om man tar en ögonblickbild eller en period på en vecka eller så och inte det kumulativa.)
Bara som ett tips så någonstans här på FB (vårdpersonal corona-tråden) så hittade jag en bra lista på vad de olika IVA förkortningarna står för, typ BIVA=barn, TIVA=Thorax, MIVA=Medicinsk etc
"Han lyfte fram den svenska vägen som mer grundad i vetenskap, och att Storbritannien gjorde likadant – innan premiärminister Boris Johnson gjorde ”en 180-graders vändning”."
Det här är ju också intressant, Finns INGA belägg för att lockdowns funkar, som så många hobby forskare här inne tycker att vi ska göra.
"Nu intervjuas den tidigare statsepidemiologen av tyska tabloiden Bild. Han säger att det inte finns några vetenskapliga belägg om att ”lockdowns” har en faktisk effekt.
– Människor är inte dumma, säger Johan Giesecke till tidningen.
– Skillnaden är att Tyskland just nu förstör sin ekonomi."
Och sen det absolut viktigaste
"Giesecke menar att det funnits överdrivna prognoser av dödstal och vårdplatser, och att de flesta EU-länder har en tillräcklig sjukvårdskapacitet.
– Vårt sjukvårdssystem har inte kollapsat och kommer inte kollapsa, säger Giesecke.
Istället menar den tidigare statsepidemiologen att dödstal mellan olika länder kan jämföras först om något år, och att dödsfallen kommer att öka i länder som haft hårda restriktioner och på olika sätt öppnar upp.
– Den enda skillnaden mot Sverige är att dödsfallen i de här länderna kommer att inträffa senare, efter att de lättat på sina åtgärder."
Epidemiologiprofessor Lipsich mfl på ett litet universitet som kallas Harvard, håller nog inte med. Det som gäller och fungerar enligt forskning om tidigare pandemier är att tidig lockdown är det som fungerar.
The most effective class of nonpharmaceutical control measures were those related to social distancing: canceling public gatherings, closing places of worship, schools, bars and restaurants,
Sen om Giesecke kör sin linje må vara hänt men han svamlar ju rätt hårt om han menar på att det inte finns ngn vetenskap. Det är helt taget ur luften och ett barockt uttalande. Det finns väldigt mycket, i andra länder, som han och FHM kan läsa om, om de är intresserade.
Ok, vi har dock aldrig varit över 120/dag.
Detta förutsätter att eftersläpningen inte ökar ännu mer än vad som var fallet med påskhelgen och därefter.
Vi har ju haft brutal eftersläpning senaste veckan, vore märkligt om den ökar ännu mer.
Å andra sidan, när sossarna är inblandade kan man aldrig vara säker....