2020-04-21, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det verkar som om det är mest ljusskygga individer som använder Telegram. Såna människor som skriver och kanske planerar saker som inte någon annan skall kunna hacka eller på annat sätt komma i åtkomst av. Men som sagt - jag har inte någon erfarenhet av det alls, bara sånt jag surfat runt och läst mig till.

Jag tycker inte det finns någon större anledning att uppröras över
att man värnar om sin integritet, det är inte alla som tycker att det är
okay att "storebror" ser allt vad du gör, ta VPN t.ex., ingen som upprörs av
det, numera ganska etablerat.
Avsikten är i stort sett den samma, skydda privatlivet.
Citera
2020-04-21, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det är inte alls ovanligt att man i vissa familjer tystar ner obehagliga saker. Som nån slags siciliansk OMERTA...
"Sånt pratar vi inte om. Nu ska vi alla vara glada och tänka på nåt trevligt i stället, trallalla,"

Stämmer nog bra antar jag. Vad innebär OMERTA?
Citera
2020-04-21, 15:40
Medlem
Citat:
Det verkar som om det är mest ljusskygga individer som använder Telegram. Såna människor som skriver och kanske planerar saker som inte någon annan skall kunna hacka eller på annat sätt komma i åtkomst av. Men som sagt - jag har inte någon erfarenhet av det alls, bara sånt jag surfat runt och läst mig till.

Man inser kanske inte att man själv eventuellt tillhör de allra grövsta kriminella. 00
Citera
2020-04-21, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Stämmer nog bra antar jag. Vad innebär OMERTA?

Detta:

Citat:
Omertà är ett sicilianskt begrepp och kulturkod som på svenska närmast kan översättas med "tystnad", och då i bemärkelsen att inte ange andra människor inför polis och myndigheter.
Citera
2020-04-21, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flushbuch
Detta:
Tystnadskultur?
Citera
2020-04-21, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag tycker inte det finns någon större anledning att uppröras över
att man värnar om sin integritet, det är inte alla som tycker att det är
okay att "storebror" ser allt vad du gör, ta VPN t.ex., ingen som upprörs av
det, numera ganska etablerat.
Avsikten är i stort sett den samma, skydda privatlivet.
Ok. Jag har noll kunskap i ämnet - bara vad jag läser mig till. Försöker förkovra mig bara.
Citera
2020-04-21, 15:48
Medlem
Citat:
Tystnadskultur?

Ja, bra och enkel sammanfattning.
Citera
2020-04-21, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Ja faktiskt rätt basic, med tillägget att Lena inte heller ville lämna Nya Hjärsta och ta in på skyddat boende när prästen Stefan förstod allvaret, när L började håna S.D. Hade hon lyssnat på vederbörande gissar jag att hon levt idag. Hennes chanser hade iallafall ökat betydligt. Tror jag.

På sitt eget sätt, fylld av bitterhet, ville hon nog få en slags upprättelse efter att ha lurats under 6 års tid. Men det fick hon inte och skulle heller aldrig få. Tror hon drevs av både ångest och av missmod mot slutet.

För inte ens när SD skiljde sig kunde hon få honom.

Ja det var otroligt synd att prästen Stefan eller hennes övriga vänner kunde övertala henne att backa. Tror nånstans att hon förstod att nåt hemskt skulle kunna hända henne, men hon var förblindad.
Citera
2020-04-21, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puttenot
https://forumfiles.com/l7GdN8r5oc/_rebro_TR_B_2705-18_Dagboksblad_2020-04-21_pdf

Varför lägger du in porrsidor här och sprider virus???
Citera
2020-04-21, 15:57
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Jag har verkligen på mej de stora glasögonen när jag läser hur hon formulerar sej.
Mest frapperande är ändå hur mycket HD pratar. Hon har ännu inte förvandlats till SD:s språkrör, där hon mekaniskt upprepar vissa meningar, medan resten av minnet är puts väck.

Efter detta förhör blir hon alltså hämtad av sin pappa, de åker ut till landet, de tar vägen förbi bullerplanket.
Det är poliser där och avspärrning - HD drar genast slutsatsen att det är LW som är hittad där.
Varför tror hon det?
Rimligen borde alla i området misstänka att LW är varsomhelst - utom just där. Det finns ju bara inte på världskartan!

Detta påstår ju HD i senare förhör - att hon och pappan åkte förbi FP och att hon då begrep att man hittat LW.

Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Någon som lyssnat på Hannas förhör i TR? Vad säger hon isåfall om polisbilarna och avspärringen? Håller hon kvar vid misstanken att det är LW som är hittad?

För enligt förhöret med Hannas pappa så är det ingen av dom båda som kopplar ihop polisbilarna med LW. Dom pratar överhuvudtaget inte om polisbilarna.

Precis, så säger man vid andra tillfällen.

Citat:
Nej, och det är detta som rimmar illa med att SD påstår att han fick information om att man hittat LW av, just det, HD...

Det finns alltså en diskrepans här, eftersom SD påstår sej ha fått reda på att LW är funnen och att det är HD som berättat detta, för hon förstod att det var så det låg till eftersom det var avspärrat vid bullerplanket när hon och hennes pappa åkte förbi där efter att hon varit på förhör.

Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Tycker inte det är så konstigt. Det var ju avspärrat rätt nära Lenas hus. Det som däremot är intressant är följande:

Ur förhör med Sillen
J minns tydligt att han vid lunch, mitt på dagen mellan kl. 13-15, på lördagen fick ett samtal från H. Hs pappa hade fått veta att L var funnen död då han väntade på att hämta H hos polisen. H ringde till J, som då var hos sin exfru och firade sitt barns födelsedag. H var då vid polisstationen, innan hon skulle åka hem från förhöret.

När Hs pappa (SOA) förhörs säger han däremot att ”Han tror att han fick reda på det via tidningen eller nyheterna. Han minns inte när på dygnet eller var han befann sig då han fick informationen. SOA frågar om det var den 19:e maj och säger sedan att han då nog var på landet.

Kan inte tänka mig att SOA skulle kunna glömma att han fått kunskapen på polisstationen, berättat det för sin dotter och sedan kört förbi platsen på hemvägen och sett avspärrningen/poliserna. Så antingen ljuger han eller så ljuger H för J. Tror det senare. Varför?

Här ligger en hund begraven.

Citat:
Ja, det är så olika uppgifter om hur, var, vem, när...

Förhöret med HD avslutas 14:49
Det finns alltså inte så mycket tid att vifta på under den aktuella timmen: LW ska hittas, ryktet ska spridas, SOA ska få info om det, osv.
Om SOA berättar för HD att LW är funnen, ok. Då borde de ha pratat om det, och inte minst när de åker förbi FP. Vilket de inte gör, enligt vissa förhör.

Enligt andra förhör så är det just när de åker förbi FP som slutsatsen att LW är funnen mördad dras.
Det är hursomhelst oklara och motstridiga uppgifter.

Varför?
Det kursiverade är som ett förtydligande. LW hittas ca 14.33 (HR inleds då) och det är ca en kvart innan första förhöret med HD avslutas.

Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tycker inte det är så konstigt att hon kopplade samman poliserna och Lenas försvinnande, även om hon inte hade haft något med det att göra. Det konstiga är däremot att hon och hennes pappa inte nämnde detta i bilen med ett enda ord.

Precis. Det är konstigt att de säger att de inte nämnde det med ett ord, medan det vid andra tillfällen framgår att de åkte förbi och där och då förstod vad som hänt. De kan så klart ha haft så mycket annat att tänka på så att de ej pratade om det. Vilket i så fall är fullständigt obegripligt. Det naturliga är väl om man ser en polisbil och avspärrningar funderar över vad som hänt, alldeles oavsett om ens granne är försvunnen.

Summan av kardemumman:

* SD hänvisar till att HD berättat för honom att LW blivit funnen, hon har sett avspärrningarna.
* HD säger att hon förstod att LW blivit funnen när hon ser avspärrningarna.
* Sillen säger att H ringer från polisstationen (obs! INNAN hon sett avspärrningarna) och att hon då fått sej berättat av sin pappa att LW är funnen.
* Och SOA är på landet...

Nåt lurt är det ju!
Senast redigerad av StudebakerHog666 2020-04-21 kl. 15:59. Anledning: tillägg
Citera
2020-04-21, 16:00
Medlem
Citat:
Tystnadskultur?

Citat:
Ursprungligen postat av flushbuch
Ja, bra och enkel sammanfattning.

Man kan ju då lägga till att det är ett Maffia uttryck.

Den som tjallar har ingen framtid.
Citera
2020-04-21, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Antar att mördaren tycker det är helt okej det den gjort .??!

Äger man inget samvete och därför heller inte har någon skam i kroppen, så tycker man nog att allt är ok. Typ: " Äh, det där var ju 2 år sen och överstökat nu. Å jag blir säkert friad. Kom igen nu! Våren är här!" (stort leende)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in