2020-04-21, 11:24
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Det hon ville få fram var nog att brottet inte preskriberas.

Du får gärna visa var hon uttalar sig "kan fortsätta i evighet med att försöka binda (just) SD till brottet".

Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, du har säkert bättre möjligheter än mig att förstå vad åklagaren egentligen har velat uppnå under de här två åren. Ditt eget sätt att resonera skiljer sig väl vad jag har förstått inte i något väsentligt från hennes. Själv lägger jag i alla fall allt mindre vikt vid vad ni säger, och inväntar nu Lindéns verklighetsbeskrivning.

Det finns ju en del märkliga ÅH-citat, det har diskuterats flera gånger om hon verkligen sagt så som hon påstås ha sagt eller om hon är felciterad.

Här har vi nåt som ligger nära det ni diskuterat

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Citat:
Kan han vara skäligen misstänkt hur länge som helst?

– Ja, det kan han, i alla fall fram till brottet preskriberas, förklarar åklagare Åsa Hiding som håller i mordutredningen.
Citera
2020-04-21, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Den versionen verkar ha släppts 2019.

Samma funktion finns i versioner före det, t ex version 4.7, där det finns programvaruuppdateringar (APK)* i maj 2017.

*APK-filer (eng. Android Package Kit) är det filformat som används för att distribuera och installera applikationsprogram (mobila appar) och mellanprogramvara för Googles Android-operativsystem.

Secret Chats

This feature is unique to the Telegram app only. Secret chats use end-to-end encryption, are not recorded in any way on Telegram’s servers, and self-destruct off your phone after an allotted period of time. The forwarding option is also disabled. This feature also comes in handy when you are dealing with a lot of people such as queries.
Citera
2020-04-21, 11:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Om det inte hade varit för att han själv
åkte till polisen och visade deras senaste
chatthistorik så hade han ju kunnat säga
att han inte var orolig. Att han och HD
trodde att LW skapat något drama för att
stoppa deras USA-resa.
Eller att han bara tyckte att det var skönt
att bli lämnad ifred eftersom han jobbade
och sedan skulle till USA.

Men att han själv kontaktade polisen och
det han sa till sin chef motsäger ju det.

Han är nog inte så smart som han tror.

Eller så är han bara otroligt socialt inkompetent.

Så är det nog, att han inte är fullt så smart som han tror.
En sak är att han pratar för mycket.
Kommentaren till chefen är ju helt onödig, att man snart kommer att få se rubriker. Och även de kommentarer han lämnar polisen vid det första tillfället:

Aktbil 145, sid 297
" Han sa flera gånger att Lena aldrig skulle försvinna frivilligt. Han sa att antingen är hon tillfångatagen, annars "finns hon inte". "

Till polis som han känner och träffar på polisstationens parkering:

Aktbil 145, sid 303:
" då säger Stefan till mig "nej det kommer inte lösa sig", jag säger då till honom "jodå
det kan det visst göra", varpå han svarare något i stil med" nej jag tror inte det faktiskt"
. "

Så här visar han ju att han visst tänker att det har hänt något, till flera personer. Inte att hon bara vill djävlas.

Ändå ringer han inte, han försöker inte på något vis få varken de som han ändå har kontakt med som kunnat göra något till exempel HÅ som är geocaching reviewer och som kan nå ut till många genom sin kännedom om personer och ev nya geocacher.

Tvärtom, så fort han har visat upp sin och L*enas sista chatt på kvällen för polisen så raderar han den.

Aktbil 145, sid 297

"Stefan visade självmant upp sin mobiltelefon för mig, och visade kontakterna han hade haft
med Lena den 14 maj. De hade mycket sms kontakt på morgonen, men inte så mycket under
dagen, utan jag tror att sms:en började vid 20-tiden igen. Den sista SMS-kontakten mellan
dem var kl. 23.01. Jag kommer ihåg att Lena hade skickat en bild på en kaka i form av ett
hjärta, tror jag. Kakan skull vara till hennes sons födelsedag dagen därpå, uppgav Stefan.
"

Och JG fick veta först vid 14-tiden (?) att hon saknas, det trots att han själv tror att något allvarligt har hänt.

Nej, nej, nej.
Så gör man inte.
Vem raderar sitt sista sms till någon man saknar? Då redan samma dag (ar det väl?) Och inte nämner heller att man inte fick svar på de sena messen,efter 23.30? Han visade ju inte det.

Det är inte ett normalt beteende.
Citera
2020-04-21, 11:30
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Jag har läst det flera gånger och jag tycker hon pratar om LW som om hon vet att hon redan är död. Jag är nog överkänslig. Det finns inga direkta felsägningar, vad jag kan se, men det är intressant att läsa förhöret om man betänker att LW vid denna tidpunkt faktiskt bara är försvunnen - inte död.
Jag har verkligen på mej de stora glasögonen när jag läser hur hon formulerar sej.
Mest frapperande är ändå hur mycket HD pratar. Hon har ännu inte förvandlats till SD:s språkrör, där hon mekaniskt upprepar vissa meningar, medan resten av minnet är puts väck.

Efter detta förhör blir hon alltså hämtad av sin pappa, de åker ut till landet, de tar vägen förbi bullerplanket.
Det är poliser där och avspärrning - HD drar genast slutsatsen att det är LW som är hittad där.
Varför tror hon det?
Rimligen borde alla i området misstänka att LW är varsomhelst - utom just där. Det finns ju bara inte på världskartan!
Citera
2020-04-21, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Jag har verkligen på mej de stora glasögonen när jag läser hur hon formulerar sej.
Mest frapperande är ändå hur mycket HD pratar. Hon har ännu inte förvandlats till SD:s språkrör, där hon mekaniskt upprepar vissa meningar, medan resten av minnet är puts väck.

Efter detta förhör blir hon alltså hämtad av sin pappa, de åker ut till landet, de tar vägen förbi bullerplanket.
Det är poliser där och avspärrning - HD drar genast slutsatsen att det är LW som är hittad där.
Varför tror hon det?

Rimligen borde alla i området misstänka att LW är varsomhelst - utom just där. Det finns ju bara inte på världskartan!

Någon som lyssnat på Hannas förhör i TR? Vad säger hon isåfall om polisbilarna och avspärringen? Håller hon kvar vid misstanken att det är LW som är hittad?

För enligt förhöret med Hannas pappa så är det ingen av dom båda som kopplar ihop polisbilarna med LW. Dom pratar överhuvudtaget inte om polisbilarna.
Citera
2020-04-21, 11:41
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Någon som lyssnat på Hannas förhör i TR? Vad säger hon isåfall om polisbilarna och avspärringen? Håller hon kvar vid misstanken att det är LW som är hittad?

För enligt förhöret med Hannas pappa så är det ingen av dom båda som kopplar ihop polisbilarna med LW. Dom pratar överhuvudtaget inte om polisbilarna.
Nej, och det är detta som rimmar illa med att SD påstår att han fick information om att man hittat LW av, just det, HD...
Senast redigerad av StudebakerHog666 2020-04-21 kl. 11:43. Anledning: förtydligande
Citera
2020-04-21, 11:49
Medlem
StudebakerHog666s avatar
AB 149/39
F=Förhörsledare
V=HD

F: Va .. va tänker du kring det här å va känner du kring det här?
V: Näe ja tänker bara .. näe asså i min värld det finns inga möjligheter att han skulle ha kunna gjort det.. näe .. å liksom .. nu? Liksom .. näe .. näe. Jag kan inte se det.
F: Nu säger du, va menar du .. det finns inge .. just nu finns ingen anledning?
V: Nej men det finns ju inte det.. det känns inte som att. .. liksom det finns ingen .. näe det finns ingen anledning till det. Det finns liksom inge ..
Ljudupptagning pausas -ljudupptagning återupptas.
F: Ah vi vart avbrutna där kort ..
V: Ja men det känns som att det finns ju liksom inget.. näeh .. nej .. jag kan inte se att han skulle gö .. kunna göra det över huvud taget. Å jag förstår inte varför i så fall.. om man liksom .. för det är klart att tankar kommer.. liksom men .. samtidigt såhär .. näe jag kommer fram till samma sak varje gång .. helt omöjligt för mig o förstå .. ah .. mm .. det känns bara helt overkligt.

Min fetning: Göra vad? LW är inte funnen. För allt de vet kan hon sitta på ett hotell för att jävlas med dem, vilket verkar vara en tidig "teori" från SD och HD.
Citera
2020-04-21, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det finns ju en del märkliga ÅH-citat, det har diskuterats flera gånger om hon verkligen sagt så som hon påstås ha sagt eller om hon är felciterad.

Här har vi nåt som ligger nära det ni diskuterat

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Vem vet?
Jag tänker på det du bifogade:
"Kan han vara skäligen misstänkt hur länge som helst?

– Ja, det kan han, i alla fall fram till brottet preskriberas, förklarar åklagare Åsa Hiding som håller i mordutredningen."

Kanske är åkl Åsa Hiding klärvoajant?
Juridiska lagar stiftas av människor. Det finns också andra lagar, stiftade av Gud men dessa lämnar jag för tillfället utanför diskussionen.
"Land skall med lag byggas" -ett utmärkt valspråk. Men lagar kan förändras snabbt när ett "behov" uppstår och det märker vi alla nu i rådande coronatider; vår frihet kringskärs på olika sätt.

Så grundprincipen om att mord aldrig preskriberas kan komma att ändras. Det finns redan idag ett undantag som många inte känner till och det handlar om unga mördare, då finns det stadgad preskriptionstid.

Men riksdagen kan återinföra preskriptionstid för mord och om/när så sker kommer inte längre SD att formellt kunna vara misstänkt d v s OM han i nuläget kommer att frias.
Citera
2020-04-21, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifBilly2012
Han var ju absolut mörda Lena kvällen den 11e va? Mellan fredag och lördag. Då han träffade grannen med hunden.
Eller tänker jag fel? Han hade ficklampa med sig.

Men förstår inte riktigt hur det var med mobilen den kvällen, den hade han hemma men visste då Lena vart de skulle ses? För hon kom ju aldrig dit.

Är så mycket sånna här saker man funderar på.

Angående natten till lördag.
Man tror att L ut för att möta S efter att hon skickat strumpbilden. Detta eftersom hennes tidslinje visar vart hon gick och stod stilla en stund.
Åkl menar att S gick ut när han fick bilden, att han blev sinkad när han mötte grannen m hunden.
L väntar vid en plats men pratar samtidigt i mobilen m JJ.
Troligen ser S henne på avstånd.
Kanske tvekar i hur göra efter mötet m grannen och tidigare vändan polisen.
L gav upp i väntan och vände hem igen med livet i behåll.

S säger att han inte varit ute och att grannen minns fel tid.

Tillägg: nu kan jag minnas fel, det var promenad nr 1 jag tänker på då han sinkades av polisen.
Senast redigerad av Ulanna 2020-04-21 kl. 11:55.
Citera
2020-04-21, 11:59
Medlem
StefanDavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifBilly2012
Han var ju absolut mörda Lena kvällen den 11e va? Mellan fredag och lördag. Då han träffade grannen med hunden.
Eller tänker jag fel? Han hade ficklampa med sig.

Men förstår inte riktigt hur det var med mobilen den kvällen, den hade han hemma men visste då Lena vart de skulle ses? För hon kom ju aldrig dit.

Är så mycket sånna här saker man funderar på.
De bestämde väl plats och tid innan bara? Han lämnade mobilen hemma för att skaffa alibi, Lena kom till bestämda platsen(och pratade i mobilen med en kille?), hon ropade efter Stefan men han var väl då på väg hem för att ringa polisen om sina Mållgans. Han drog sen ut igen då han inte trodde att polisen skulle rycka ut. När han träffade på polisen uppfattade de honom som ”väldigt märklig” och han uppgav fel personuppgifter.

Typ så..
Senast redigerad av StefanDavidsson 2020-04-21 kl. 12:02.
Citera
2020-04-21, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
AB 149/39
F=Förhörsledare
V=HD

F: Va .. va tänker du kring det här å va känner du kring det här?
V: Näe ja tänker bara .. näe asså i min värld det finns inga möjligheter att han skulle ha kunna gjort det.. näe .. å liksom .. nu? Liksom .. näe .. näe. Jag kan inte se det.
F: Nu säger du, va menar du .. det finns inge .. just nu finns ingen anledning?
V: Nej men det finns ju inte det.. det känns inte som att. .. liksom det finns ingen .. näe det finns ingen anledning till det. Det finns liksom inge ..
Ljudupptagning pausas -ljudupptagning återupptas.
F: Ah vi vart avbrutna där kort ..
V: Ja men det känns som att det finns ju liksom inget.. näeh .. nej .. jag kan inte se att han skulle gö .. kunna göra det över huvud taget. Å jag förstår inte varför i så fall.. om man liksom .. för det är klart att tankar kommer.. liksom men .. samtidigt såhär .. näe jag kommer fram till samma sak varje gång .. helt omöjligt för mig o förstå .. ah .. mm .. det känns bara helt overkligt.

Min fetning: Göra vad? LW är inte funnen. För allt de vet kan hon sitta på ett hotell för att jävlas med dem, vilket verkar vara en tidig "teori" från SD och HD.

Skarp och intressant iakttagelse. Precis som du skriver, _innan_ Lena är hittad pratar hon som om att hon redan VET att Lena är mördad.

Mycket upprepningar "l i k s o m" tyder på nervositet. Varför är hon nervös redan under första förhöret om hon inte vet mer än vad hon säger?
Citera
2020-04-21, 12:09
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanDavidsson
De bestämde väl plats och tid innan bara? Han lämnade mobilen hemma för att skaffa alibi, Lena kom till bestämda platsen(och pratade i mobilen med en kille?), hon ropade efter Stefan men han var väl då på väg hem för att ringa polisen om sina Mållgans. Han drog sen ut igen då han inte trodde att polisen skulle rycka ut. När han träffade på polisen uppfattade de honom som ”väldigt märklig” och han uppgav fel personuppgifter.

Typ så..

Var i Fu går det att läsa att LW ropade efter SD det har jag tydligen missat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in