2020-04-21, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Skulle inte tro att antalet användare i Sverige är så stort att man kan tala om att det är allmänt spritt. Appen är nog vanlig i vissa grupper men inte mer än så. Allmänt använda är nog framförallt Messenger men även Viber och Skype och bland de yngre Snapchat. Finns ju en massa appar man kan chatta och ringa med.
Det verkar som om det är mest ljusskygga individer som använder Telegram. Såna människor som skriver och kanske planerar saker som inte någon annan skall kunna hacka eller på annat sätt komma i åtkomst av. Men som sagt - jag har inte någon erfarenhet av det alls, bara sånt jag surfat runt och läst mig till.
Citera
2020-04-21, 14:54
Medlem
https://forumfiles.com/l7GdN8r5oc/_rebro_TR_B_2705-18_Dagboksblad_2020-04-21_pdf
Citera
2020-04-21, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanDavidsson
Kunde inte sagt det bättre själv. Det är väldigt väldigt basic egentligen.

Ja faktiskt rätt basic, med tillägget att Lena inte heller ville lämna Nya Hjärsta och ta in på skyddat boende när prästen Stefan förstod allvaret, när L började håna S.D. Hade hon lyssnat på vederbörande gissar jag att hon levt idag. Hennes chanser hade iallafall ökat betydligt. Tror jag.
Citera
2020-04-21, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Det är därför jag tycker att det är så intressant med just det första förhöret, det sticker ut. Det sker 19/5 mitt på dagen ca, innan man hittat LW. Här är hon ytterst pratsam.

Sant, men sedan vänder det tyvärr, och senare försök blir mycket fruktlösa. Hon vittnar iinitialt till synes öppethjärtligt om hur hon känner inför Lena och varför.
Citera
2020-04-21, 15:00
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Möjligen har jag fel där. Men J var fortfarande kvar i mobilen...och det såg troligen SD och därför visade han sig inte.

Tyvärr minns jag inte var i FUP det står. Kanske någon annan i tråden vet?

Undrar om denna J har vittnat i rättegången? Det lär visa sig. Lyssnar på ett avsnitt / dag på Youtube och idag blir det avsnitt nr 11 (eller är det nr 10?)
LW och J avslutar samtalet kl 23.54. Kl 00.07 går LW längs med Fågel*ärsgatan för att strax därpå skicka iväg sina meddelanden.
Citera
2020-04-21, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det verkar som om det är mest ljusskygga individer som använder Telegram.Såna människor som skriver och kanske planerar saker som inte någon annan skall kunna hacka eller på annat sätt komma i åtkomst av. Men som sagt - jag har inte någon erfarenhet av det alls, bara sånt jag surfat runt och läst mig till.

Vem skriver och planerar saker som någon annan ska kunna hacka eller komma åt? Tanken att människor som är måna om privatliv och integritet även i den digitala världen per automatik 'har något att dölja' är mycket farlig. Speciellt idag när vi har en plötsligt accelererad digitalisering som en följd av behov av social isolering. I en snar framtid kommer det betraktas som lika oansvarigt att kommunicera osäkert digitalt som att nysa direkt i handen, jag lovar.

OnT: Nej, det är inte bara terrorister, kriminella eller foliehattar som ser till att använda hjälpligt säkrade och krypterade kommunikationskanaler. Att använda t.ex. Telegram är i sig inget suspekt, konstigt eller anmärkningsvärt.
Citera
2020-04-21, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Har också tänkt så, att han nog hade önskat att han hade en son som SD. Han är väldigt förtjust i SD, varken kan eller vill se några fel hos honom. Han verkar inte inse att både SD och HD slirar ordentligt på sanningen.

På åklagarens fråga om han ansåg att SD är manipulativ svarar han med ett bestämt "nej". Så manipulerad är alltså karln

Absolut, med tillägget att han ser vad han vill se. Även om han, precis som många fler, låter sig duperas, så är nog hans egen agenda inte oviktig, då han har en beundrande inställning till misstänkt. Det försvårat direkt hans förmåga till nyansering och objektivitet, tror jag.
Citera
2020-04-21, 15:10
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flushbuch
Jag förstår känslan mycket väl även om jag inte kände LW. Beklagar, verkligen. Hennes död är en förbannat onödig, grym och irreversibel tragedi. Vad för tassel och personliga helveten som än kan ligga bakom så är lösningen att slå i hjäl LW så ohyggligt fel som något kan vara.

Vilket mörker hennes helt onödiga död nu sänker över även soliga dagar för så många människor. Så sorgligt. Så onödigt. Värdelöst.

Edit; för den eller de som ligger bakom hennes död finns det inte några fler egentligt ljusa dagar heller. ... men så obarmhärtigt är livet mot den som dödat en medmänniska att allting efteråt är för sent. - fritt efter Dagerman.

Jo.....
Stort tack i att Du känner med oss i det här .💔🥀
Många av oss som geocachar har tappat glädjen totalt när
våran vän L*ena finns inte med oss längre
Senast redigerad av landbandy 2020-04-21 kl. 15:14.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Jag har verkligen på mej de stora glasögonen när jag läser hur hon formulerar sej.
Mest frapperande är ändå hur mycket HD pratar. Hon har ännu inte förvandlats till SD:s språkrör, där hon mekaniskt upprepar vissa meningar, medan resten av minnet är puts väck.

Efter detta förhör blir hon alltså hämtad av sin pappa, de åker ut till landet, de tar vägen förbi bullerplanket.
Det är poliser där och avspärrning - HD drar genast slutsatsen att det är LW som är hittad där.
Varför tror hon det?
Rimligen borde alla i området misstänka att LW är varsomhelst - utom just där. Det finns ju bara inte på världskartan!

Tycker inte det är så konstigt att hon kopplade samman poliserna och Lenas försvinnande, även om hon inte hade haft något med det att göra. Det konstiga är däremot att hon och hennes pappa inte nämnde detta i bilen med ett enda ord.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Även om detta knappast är hela sanningen finns det ett element i detta drama som i mina ögon sticker ut och troligtvis bidrar till den fatala utgången. Lönnrot har redan pekat ut det med andra begrepp. Men i djurvärlden finns ett begrepp när för många djur trängs ihop på för liten yta. Crowding, tror jag det kallas.

Då börjar interna stridigheter och sökandet efter syndabock. Någon attackeras, och mobbas ut. Precis så var det i Nya Hjärsta. Först S oc L, mot H. Nästa vända S och L mot varandra. Tredje rundan H och S mot L.. Efter Ls död kan de nyseparerade börja försoningsprocessen för att hitta tillbaka till varandra.

Lyssna på detta: En pastor viger ett par. Maken och pastorn inleder ett förhållande, som sedan övergår i en affär. Makens hustru uppstår från det döda zombielivet och maken vill inte längre skiljas. Han fortsätter två parallella dubbelliv. Älskarinnan blir över, och vill ha revansch för alla förlorade år.

Hon är död, familjen D söker sig tillbaka till varandra.

UW och SD bor på samma gata. H flyttade in på Lws område.

H vill inte flytta och börja om med S, som J föreslog, utan slutföra den Tour hon var involverad i.

Alla stannade och försökte behålla sitt revir.

Hela havet stormar kallas det bland barn.
Citera
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Sant, men sedan vänder det tyvärr, och senare försök blir mycket fruktlösa. Hon vittnar iinitialt till synes öppethjärtligt om hur hon känner inför Lena och varför.
Det är också därför jag tror att man kan lägga större/störst vikt vid just detta första förhör.
Citera
2020-04-21, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flushbuch
Vem skriver och planerar saker som någon annan ska kunna hacka eller komma åt? Tanken att människor som är måna om privatliv och integritet även i den digitala världen per automatik 'har något att dölja' är mycket farlig. Speciellt idag när vi har en plötsligt accelererad digitalisering som en följd av behov av social isolering. I en snar framtid kommer det betraktas som lika oansvarigt att kommunicera osäkert digitalt som att nysa direkt i handen, jag lovar.

OnT: Nej, det är inte bara terrorister, kriminella eller foliehattar som ser till att använda hjälpligt säkrade och krypterade kommunikationskanaler. Att använda t.ex. Telegram är i sig inget suspekt, konstigt eller anmärkningsvärt.
Ok, så kanske det är. Jag hade aldrig hört talas om Telegram innan det här målet. Här körs med Messenger, sms, etc. Om nån skulle vilja hacka sånt, så kommer de antagligen somna efter en kvarts läsning av mina kommunikationer med folk.

Så vitt jag förstod så använde SD och JG Telegram för att man inte ville att polisen skulle kunna komma åt deras kommunikation. Åtminstone enligt fupen. Innan mordet så använde de Messenger bl a. Men inte efter. För mig indikerar det att nåt är skumt. Ännu mer skumt är raderingen som JG gjorde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in