2020-04-19, 13:35
Medlem
NickLidstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Det var metspö när jag var barn. Funkar bra vid bäckar och mindre vattendrag. Men ni borde sluta fiska.
Varför skulle vi sluta fiska?
Citera
2020-04-19, 13:56
Medlem
BristolBanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antonius.Block
Det föreslogs (slana = ”pinne”). Men, nej, det ska vara ett bambuspö med mässingbeslag, helt klart.
Självklart. Tragiskt att inte alla fattar detta.
Citera
2020-04-19, 18:13
Moderator
nobodys avatar
Ämnen sammanfogade.
MOD
Citera
2020-04-20, 11:41
Medlem
masterpalms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Jag säger som Carl Bildt till journalisterna:
Frågan är felställd.
Metspö är det ursprungliga.
Kastspö med rulle är en sentida variant.
Så det är inte metspöet som ska bort.

Korrekt, frågan är felställd.

Metspö - spö man metar med. Kastspö - (lekmannaterm) spö man kastar med. Finns ingen motsättning i det. Pissigt teleskopspö från biltema med dålig krok och frigolitflöte, är tyvärr de flestas arketypiska metspö, men det är inte särskilt bra som det. Kan garantera att ett de flesta matchspön (spön för flötmete, med antingen haspel- eller centre-pin-rulle) spöar skiten ur alla teleskopmetspön de flesta dödliga kommer i kontakt med vad det gäller känslighet

Till er som tror att mete är basic, gå in på swedish anglers. Eller kolla upp termen specimenfiske. Mete, precis som allt fiske, kan bli hur komplicerat som helst.

Det roliga är att i större delen av europa så regerar metet klart över haspel- och spinnfiske, typ 90% mot 10%, medan vi i Sverige är väldigt amerikaniserade och köpt bassfiskekonceptet rakt av. (Jaja, jag vet att det finns en hyffsat stor grupp flugfiskare också, precis som i stora delar av europa och usa).
Citera
2020-04-20, 13:11
Medlem
snoamers avatar
Spola på ny fiskelina, hur mycket nylon ska man ha?

När man spolar på ny lina och ska grunda med nylon, hur mycket nylon MÅSTE man ha?

Jag har lite av 025 nylon så tänkte ta av den, men då undrar jag, flätlinan 028 ska tydligen va jäkligt stark, bör jag ha en nylonlina som är lika stark eller räcker det med 025 för att jag ska få ut max styrka av min flätlina?
Citera
2020-04-20, 13:36
Medlem
Du kan ju fylla upp rullen helt med flätlina
Citera
2020-04-20, 14:07
Medlem
varför ha nylonlina i botten?jag gjorde iofs det förr men det var för att flätlinan var så hiskeligt dyr.om du är orolig att linpaketet ska snurra i spolen så gör en redig grundknut.
Citera
2020-04-20, 14:10
Medlem
Oberschinns avatar
Det räcker med några meter nylon för att inte flätlinan ska slira. Ett lager på spolen typ.
Och nej, nylonlinan behöver inte vara lika stark. Tanken är att du inte ska behöva släppa ut så mycket lina så att du kommer fram till nylonen.
Citera
2020-04-20, 16:03
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snoamer
När man spolar på ny lina och ska grunda med nylon, hur mycket nylon MÅSTE man ha?

Jag har lite av 025 nylon så tänkte ta av den, men då undrar jag, flätlinan 028 ska tydligen va jäkligt stark, bör jag ha en nylonlina som är lika stark eller räcker det med 025 för att jag ska få ut max styrka av min flätlina?

Vad jag förstår ska alla, hyfsat moderna spolar klara att köras med enbart flätlina. Det är väldigt gamla spolar som kunde slira, och då räckte ett par varv nylon i botten.
Citera
2020-04-20, 16:16
Medlem
Starobrnos avatar
Om man väljer att låta fiskebutiken rulla på flätlina får man exakt de m man behöver, bra, och efter ett tag kan man vända på linan så att den mest nötta biten hamnar längst in.

När jag rullar på nytt på mina haspelrullar kör jag 0.30 nylon som backing, sedan tunn Berkley Whiplash flätlina i en maximal kastlängd + lite till, vilket väl betyder ca 40-45 m. Hittills ingen öring som dragit iväg så att backingen kommit fram, men skulle nåt extraordinärt hugga på så finns ju backingen. Viktigt att göra "de rätta" knutarna mellan nylon o flät.
Citera
2020-04-25, 16:52
Medlem
snoamers avatar
Flätlina på Ambassadeur?

Daiwa J-Braid Grand X8 300m multicolor / 0,35mm - 35,8kg

Funkar denna lina på Ambassadör tror ni? Bör jag ha tjockare för att undvika trassel?

Använt nylon innan... Ville testa flätlina eller borde jag hålla mig till nylon?
Citera
2020-04-25, 16:59
Bannlyst
Tjockare lina = mer trassel.

Vad ska du fiska?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in