2020-04-25, 18:55
Medlem
snoamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoSponkNoFonk
Tjockare lina = mer trassel.

Vad ska du fiska?

Tänkte mest använda det som ett gäddspö typ, beten mellan 15 till 30 gram
Citera
2020-04-25, 18:56
Medlem
Står ju på rullen vilken storlek på lina o hur mycket som ska på.
Citera
2020-04-25, 21:27
Medlem
Vet inte vilken storlek på Ambassadeur du menar, men linan funkar. Borde funka bättre med något tunnare med, om det är gädda du är ute efter. Tänk på att linan är mycket stummare än en vanlig nylonlina. Dvs alla fördelar som att du känner minsta nafsning eller bottenskrap, men att du har inte det minsta dämpning vid ryck eller dåligt krokfäste. En flätlina ställer högre krav på ditt spö, som bör ha snällare action. Tänk även på att linan ger högre friktion, går varmare, mot spöringarna som slits mer.
Citera
2020-05-02, 01:34
Medlem
snoamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
Om man väljer att låta fiskebutiken rulla på flätlina får man exakt de m man behöver, bra, och efter ett tag kan man vända på linan så att den mest nötta biten hamnar längst in.

När jag rullar på nytt på mina haspelrullar kör jag 0.30 nylon som backing, sedan tunn Berkley Whiplash flätlina i en maximal kastlängd + lite till, vilket väl betyder ca 40-45 m. Hittills ingen öring som dragit iväg så att backingen kommit fram, men skulle nåt extraordinärt hugga på så finns ju backingen. Viktigt att göra "de rätta" knutarna mellan nylon o flät.

Vad anser du vara tunn lina? Jag trodde maximal kastlängd på haspel var runt 70 meter, det är det jag hamnar på oftast med 60 grams clownpilk.
Citera
2020-05-02, 14:22
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snoamer
Vad anser du vara tunn lina? Jag trodde maximal kastlängd på haspel var runt 70 meter, det är det jag hamnar på oftast med 60 grams clownpilk.
Jag använder gärna Berkley Whiplash 0.10. Jag fiskar vanligen efter öring, ofta med drag 10-20 gram, och en lite kortare kastlängd.
Citera
2020-05-04, 02:43
Medlem
snoamers avatar
Citat:
Jag använder gärna Berkley Whiplash 0.10. Jag fiskar vanligen efter öring, ofta med drag 10-20 gram, och en lite kortare kastlängd.

Känner inte till Berkley Whiplash linor sen tidigare. Ser att brottgränsen är mycket högre och att det är mycket starkare lina. Hur kommer det sig? Är den stelare än en vanlig flätlina? Kan man använda den till alla sorters fiske? Den verkar inte så speciellt dyr heller... Provar just nu en fireline på mitt andra haspelspö som kostar lika mycket. 0,15. Gräns på typ 8 kg. Trasslar och är skitsvagt
Citera
2020-05-04, 14:02
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Känner inte till Berkley Whiplash linor sen tidigare. Ser att brottgränsen är mycket högre och att det är mycket starkare lina. Hur kommer det sig? Är den stelare än en vanlig flätlina? Kan man använda den till alla sorters fiske? Den verkar inte så speciellt dyr heller... Provar just nu en fireline på mitt andra haspelspö som kostar lika mycket. 0,15. Gräns på typ 8 kg. Trasslar och är skitsvagt
Jo det finns flätlinor av olika kvalitet. Fiskar man i strömvatten eller längs grunda steniga stränder är nylonlina tåligare/bättre än många flätlinor. Whiplash; stel kan man inte prata om när det är 0.10, men den är lite mer glansig skulle jag säga. Och slitagetålig. Och vad som fått mig att överge nylon.
Citera
2020-05-04, 17:41
Medlem
snoamers avatar
Citat:
Jo det finns flätlinor av olika kvalitet. Fiskar man i strömvatten eller längs grunda steniga stränder är nylonlina tåligare/bättre än många flätlinor. Whiplash; stel kan man inte prata om när det är 0.10, men den är lite mer glansig skulle jag säga. Och slitagetålig. Och vad som fått mig att överge nylon.

Ser du någon nackdel med linan?
Citera
2020-05-04, 18:38
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ser du någon nackdel med linan?
Fortfarande mitt förstaval, men .. i klart sjövatten ger nylonlina fler öringhugg, kanske kan öringarna se 0.10 whiplash bättre än 0.30 nylon. (För gädda etc tror jag inte ev synbarhet spelar roll.) Whiplash ger dock bättre mothugg/krokning pga stumheten. Sedan under drillningen skulle nylonlina åter vinna pga gummisnoddeffekten, som gör att öringen inte kan skaka loss kroken så lätt. Och med kroken menar jag enkelkrok utan hulling. Så det finns plus och minus med allt. Ett av plusen med tunn flätlina är snäppet bättre kastlängd, jämfört med nylon av ca samma brottstyrka.
Citera
2020-05-27, 20:22
Medlem
Maddafakkaas avatar
Har inte sett nåt liv från abborre än. Hur går det för er andra?

Jag bor i Dalarna
Citera
2020-05-29, 07:08
Medlem
Fraktalbanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maddafakkaa
Har inte sett nåt liv från abborre än. Hur går det för er andra?

Jag bor i Dalarna

Fiskar i v-götaland. Fångat abborre sen slutet april, hittade lekande abborrar för 3 veckorsen och nu har dom börjat gå in på grundare vatten och jagar småfisk. Har inte haft något sånt magiskt mängdfiske än men blir ett par stycken varje tur.
Citera
2020-05-29, 07:20
Medlem
Fraktalbanans avatar
Citat:
Tänkte mest använda det som ett gäddspö typ, beten mellan 15 till 30 gram

Då behöver du inte särskilt tjock flätlina. Grunda rullen med en tjock nylonlina så att du fyller ut spolen och undviker slir och skarva ihop till flätlina. Tycker 0,17-0,25 räcker för gädda. Tunnare linor kastar mycket bättre och skär igenom vattnet bättre för mer beteskontroll. 15-30g beten räknas som lätt för gädda.

Hur mycket en lina håller för kollar jag inte ens eftersom tyngdlagen och du får ju också dämpning av kraft från rullens broms. Har landat 6kgs gädda på 0,06 flät och öring på 2kg på 0,20 nylon som exempel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in