2020-04-19, 10:13
Medlem
NickLidstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Absolut ingen storfiskare men tror faktisk man får mer känslighet vid napp av ett metspö än kastspö.
Japp det blir mer kontakt med fisken särskilt om man håller upp spöet lite så känner man dirr när något är där och nafsar.
Citera
2020-04-19, 10:27
Medlem
Teleskopspön av glas- eller kolfiber borde förbjudas. Det ska vara bambuspön med mässingbeslag och äkta korkflöte. Bara daggmask som agn. Nylonlina kan tolereras. Mina 20 öre.
Citera
2020-04-19, 10:41
Medlem
I tidiga ungdomsår kastade vi från kanoten (utan att kunna nåt om agn osv) flera gånger varje sommarlov utan att nånsin få fisk.
En gång kastade brorsan medan jag metade för omväxlings skull.
Jag drog upp fem abborrar. Brorsan fick inget napp.
Citera
2020-04-19, 10:47
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abcdefgordon
Varför inte bara ha en metrev som man fäster med lekande på sitt vanliga kastspö?
Man kan göra sig illa av linan? Ah, tänkte nu att man inte har något spö alls.
Citera
2020-04-19, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abcdefgordon
Varför inte bara ha en metrev som man fäster med lekande på sitt vanliga kastspö?
Jag säger som Carl Bildt till journalisterna:
Frågan är felställd.
Metspö är det ursprungliga.
Kastspö med rulle är en sentida variant.
Så det är inte metspöet som ska bort.
Citera
2020-04-19, 11:04
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Man kan göra sig illa av linan? Ah, tänkte nu att man inte har något spö alls.
Kännmete är kul, gjorde det mycket som ung. Linda reven runt fingret, inget flöte, antingen från båt, luftmadrass eller från någon bro eller brygga.

Man kan fästa linan i vad som helst, mete är så basic att det blir roligare ju tattigare det är, en lång trädslana t ex. Men gillar man mete, det är extremt rogivande jämfört med kastfiske, så köper man givetvis ett metspö, såna kostar från 20:- och uppåt så även den med liten månadspeng har råd.
Citera
2020-04-19, 11:06
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
Kännmete är kul, gjorde det mycket som ung. Linda reven runt fingret, inget flöte, antingen från båt, luftmadrass eller från någon bro eller brygga.

Man kan fästa linan i vad som helst, mete är så basic att det blir roligare ju tattigare det är, en lång trädslana t ex. Men gillar man mete, det är extremt rogivande jämfört med kastfiske, så köper man givetvis ett metspö, såna kostar från 20:- och uppåt så även den med liten månadspeng har råd.
Varför inte en pinne från skogen?
Citera
2020-04-19, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
en lång trädslana
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Varför inte en pinne från skogen?
Det föreslogs (slana = ”pinne”). Men, nej, det ska vara ett bambuspö med mässingbeslag, helt klart.
Citera
2020-04-19, 11:46
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antonius.Block
Det föreslogs (slana = ”pinne”). Men, nej, det ska vara ett bambuspö med mässingbeslag, helt klart.
En pinne av al, det är det enda rätta.
Citera
2020-04-19, 12:17
Medlem
kansascityshuffles avatar
Det var metspö när jag var barn. Funkar bra vid bäckar och mindre vattendrag. Men ni borde sluta fiska.
Citera
2020-04-19, 12:18
Medlem
För alla is inte släpa runt på sitt kastspö hela tiden när man kanske ska besöka hos en vän i sin stuga, då kan det vara fint med metspön som dom kanske har ståendes.

För metspö finns i ALLA stugor. Av den anledning att man släpar inte runt på kastspö överallt.
Citera
2020-04-19, 12:23
Medlem
KlappMungons avatar
Det beror väl på att metare är lite bakom flötet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in