2020-04-20, 08:05
Medlem
Jag är förvånad att börsen håller sig på relativt höga nivåer. Omx30 var nere i ca. 600 punkter 2008 och man pratar nu om en värre kris än då. Ändå står omx30 nu i 1500 punkter. Nån som har en förklaring till detta, bara eftersläpningar? Kommer fallet när delårsrapportera kommer?
Citera
2020-04-20, 08:22
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusIX
Jag är förvånad att börsen håller sig på relativt höga nivåer. Omx30 var nere i ca. 600 punkter 2008 och man pratar nu om en värre kris än då. Ändå står omx30 nu i 1500 punkter. Nån som har en förklaring till detta, bara eftersläpningar? Kommer fallet när delårsrapportera kommer?

Vilka är det som säger att nu är värre än 2008? Har själv inte hört det. Alla nedgångar måste inte gå ner till samma nivåer, ekonomin har ju hunnit växa i ett decennium sen 2008 så rimligtvis förväntar vi oss inte samma värderingar som då, förutsatt att risken/nedgången inte blir större. Är nog vettigare att jämföra nedgångar i % om något.
Citera
2020-04-20, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Vilka är det som säger att nu är värre än 2008? Har själv inte hört det. Alla nedgångar måste inte gå ner till samma nivåer, ekonomin har ju hunnit växa i ett decennium sen 2008 så rimligtvis förväntar vi oss inte samma värderingar som då, förutsatt att risken/nedgången inte blir större. Är nog vettigare att jämföra nedgångar i % om något.

Bland annat IMF hävdar det i sin prognos
https://direkt.omniekonomi.se/imf-virus-ger-upphov-till-stor-bnp-forlust-globalt-2020-2021/a/kJrLPk
Citera
2020-04-20, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
https://direkt.omniekonomi.se/imf-virus-ger-upphov-till-stor-bnp-forlust-globalt-2020-2021/a/kJrLPk

Jag tycker också börsen står lite väl högt med tanke på riskerna i ekonomin. Jag är rädd att krediterna blåser upp börsen just nu.

Men en stor skillnad mot 2008 är vad som drabbas.

Nu är det andra branscher som kanske är viktiga för BNP men inte för börsen.

Då t ex banker och industri

Nu restauranger, hotell turism, flyg o s v ... det är mycket små företag och onoterade branscher som tar första smällen. Och dessa branscher har ju fallit extremt mycket.

Frågan är ju hur den ekonomiska krisen sprider sig i systemet när/om konsumtionen faller.
Citera
2020-04-20, 09:08
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81

Nja, jag kanske missförstår men det där är omniekonomi som säger det baserat på ett uttalande ifrån IMF som försökt spått BNP till -3% iår (följt av en 6% ökning 2021). Vilket är ett mindre fall än 2009, följt av en snabbare återhämtning året efter än 2010.

Så jag förstår inte varför omni drar den slutsatsen, sålånge dom inte pratar om fall räknat i absoluta kr, vilket är förståndshandikappat och isåfall bara görs för att få mer klick.

Men jag la inte speciellt många minuter på detta, hittade inte ens IMF’s originella nyhetsutskick eller vad det nu var, bara massa citat av delar av det. Kanske missade något?

Edit:
Delar med mig av OECD’s BNP siffror som var:
2009=-3,4%
2010=3,0%
Citera
2020-04-20, 09:15
Medlem
AoE3#1s avatar
Faller korthuset idag?

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/om-certifikatet.html/1076021/bear-omx-x15s-nordnet

EDIT: Hann inte komma in under 18 kr men jäklar vilken fin vinst även nu. Tar man vinsten eller faller skiten ännu mer? Går omx till -3% idag blir det rejäl vinst för oss som kom in i certen tidigt

EDIT 2: Tog ut vinsten när OMX stod på -0,3%. Kan bli blodigt idag man vet aldrig, DJ fick precis en grön plupp så allt är möjligt. Hela börsen är ett jävla dagis just nu känns det som. Oljan repa från 20 till 25 dollar och nu ner till 15.
Senast redigerad av AoE3#1 2020-04-20 kl. 09:23.
Citera
2020-04-20, 09:30
Medlem
Blev sista köpet för månaden precis. I och med "karantänen" blev det mindre utgifter denna månad och totalt ungefär 17000 från lönekontot in på börsen Köpte Scandic Hotels, Peab, Swedbank, Securitas, Götenehus och Ovintiv Inc. Mest Scandic och Securitas och rätt mycket mindre av övriga. Sålde en del Rottneros och Arctic Paper samt lite SSAB för att jag tror på större uppsida i de förstnämnda men även därför att jag haft lite väl mycket placerat i Rottneros (även indirekt via arctic) och SSAB. Lite mer riskspridning nu

Det får bära eller brista men gissningsvis blir nästa månad liknande denna med lägre utgifter totalt så det blir väl mer insättningar då
Citera
2020-04-20, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Faller korthuset idag?

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/om-certifikatet.html/1076021/bear-omx-x15s-nordnet

EDIT: Hann inte komma in under 18 kr men jäklar vilken fin vinst även nu. Tar man vinsten eller faller skiten ännu mer? Går omx till -3% idag blir det rejäl vinst för oss som kom in i certen tidigt

EDIT 2: Tog ut vinsten när OMX stod på -0,3%. Kan bli blodigt idag man vet aldrig, DJ fick precis en grön plupp så allt är möjligt. Hela börsen är ett jävla dagis just nu känns det som. Oljan repa från 20 till 25 dollar och nu ner till 15.

Öh asså jag blir aldrig klok när du snackar det blir plus idag.
Citera
2020-04-20, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PiusIX

En stor skillnad mot finanskrisen är ju att då var det brist på pengar, det är det ju inte nu. Från början av finanskrisen så höll ju världens regeringar emot att pumpa ut pengar och USA lät ju tillochmed en bank gå omkull. När det väl brakar nedåt så späds ju nedgången på av tvångsförsäljningar.

Att det gick så lågt förra krisen beror ju också till del av att den blev så långvarig, det kom ju bara dålig nyhet på dålig nyhet hela tiden.

Sen något man kan ta lärdom av från förra krisen är ju att företagen i det sista kommunicerade att allt var lugna gatan. Att de i grunden har en sund verksamhet osv. Minns att det var en hel del debatt om att Volvo lastbilar varslade folk men inte ville ställa in utdelningen (även om de fick ändra sig sedan). Det ligger väl i ledningens intresse att snacka upp kursen antar jag.
Citera
2020-04-20, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mcccxxxvii
Men SAS? Ett hårt skuldsatt bolag som inte gick särskilt starkt före Corona och praktiskt taget dalat/planat ut konstant sedan 2007. Nu med ETT plan uppe i luften, INGEN utrikestrafik, och dessutom går du in när regeringen precis förlängt inreseförbudet. Du får gärna utveckla hur du tänkte där.

Edit: Såg att du gick in i början av veckan, dvs precis innan reseförbudet förlängdes. Beklagar.
Citerar mig själv och får bittert och avundsjukt erkänna att jag hade extremt jäkla fel. SAS upp 7.5 %. Det är för mig helt obegripligt. Varför?

Edit: Virgin Australias konkurs kanske...?
Senast redigerad av mcccxxxvii 2020-04-20 kl. 10:37.
Citera
2020-04-20, 10:37
Medlem
AoE3#1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcccxxxvii
Citerar mig själv och får bittert och avundsjukt erkänna att jag hade extremt jäkla fel. SAS upp 7.5 %. Det är för mig helt obegripligt. Varför?

Ingen vet nånting längre. Så mycket pengar som pumpas in. Jag ser heller ingen anledning till att nåt ska upp härifrån öht, särskilt inte bolag som SAS. Jag trejdar uteslutande kortsiktigt nu och sitter i 1-15 minuter. Guld, silver DJ och OMX. Inga bolag.
Citera
2020-04-20, 10:52
Medlem
sinewaves avatar
Olja (WTI/USD) ned på 14.62.

Månadsgrafen för olja är särskilt intressant:
https://i.imgur.com/NOD00D8.png

Senast oljan var på den här nivån var år 1999, dvs över 20 år sedan.

Edit: 14.32 nu
Senast redigerad av sinewave 2020-04-20 kl. 11:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in