Citat:
Ursprungligen postat av
Carinah78
Njae, det där stämmer inte riktigt.
Vill inte dra på mig OffT-varningar, men kan kort säga att LW genom sitt pastorskap upprättat ett sorts förbund med Gud. Det är inget hon kan lägga ifrån sig när hon en vacker dag plötsligt känner köttslig lust till en person hon vigt.
Begår hon på detta vis "hor" så har hon satt sig upp mot Gud.
Inte bra.
Det kan göra att hon skulle kunna uppfattas som en hycklerska och den diskussionen har varit uppe här många gånger sedan mordet. Där har bl a jag varit rätt så aktiv och därför blivit rätt så impopulär. Inte mig emot. Sanning har ett pris.
Jag har uppfattat det som att alla troende människor ingår väl ett förbund med Gud? Genom att dö bort från det egna livets hedonistiska begär och själviskhet till förmån för att tjäna Gud i någon mån och därigenom omvända sig till bibliska ideal i enlighet med de 10 budorden och liknande: Du ska älska Herren din Gud av hela ditt hjärta, förstånd och kraft och din nästa som dig själv. Då uppfyller man lagen? Att leva i Jesu rättfärdighet, och sträva efter att bli allt mer lik Gud i moralisk bemärkelse?
Alla kristna manas ju till att ingå i ett konungsligt prästerskap av andlig art om jag inte missförstår saken? L, blev pastorsvigd eller vad det kallas, däri ingår prästens bibelutläggning, men också en pastoral själavårdsaspekt och väkteri över fåren.
I Fup framgår det att också efter att L lämnat pastorstjänsten för ensamkommande associerar hon sig som pastor och fortsätter från och till att hoppa in och vikariera som pastor vid vakanser. Den identifikationen med pastorskapet tycks inte avklingat när hon byter jobb, utan hon uttrycker att hon vet att det hon gör är fel av en pastor att göra, också efter att hon inte innehar sin gamla pastorstjänst. Så det verkar som att Lena och du är överens om att det är ett kall, eller löfte som inte upphävs över en natt. Något intimt förknippat med hela personlighetens varande.
Däremot från Guds perspektiv sett kanske det inte främst är ett evigt ämbete, om man lever som en hedning? Israel bröt ju från och till förbundet med Gud. Så det centrala blir nog snarare att leva som du lär annars är det svårt att förbli i förbundet med Gud och ingå som hans barn och egendom?
Kanske var det den själavårdsaspekt som finns inom det pastorala herdskapet som är upprinnelsen till att de tu först fann varandra tänker jag, men att L tog ett avsteg från den integritet och gränssättning som ingår i en professionell utövad yrkesetik?
S, hade ju inte direkt begränsade utmaningar hemmavid, med psykotisk, deprimerad och suicidal fru under småbarnsåren. Samtidigt som han arbetade och försörjde familjen. Lena ville ju hjälpa och betjäna människor, och S behövde säkert mycket råd och tips i en prekär situation. Han har själv medgett att L var ett stort och viktigt stöd för honom då H blev sjuk. Sedan känner ju L redan till familjen, då hon vigde paret D, och umgicks med H under småbarnsåren.
Kristendomen har en nådeaspekt och fokus på förlåtelse, med tillägget när du är beredd att bekänna din synd och omvända dig. Dit hann inte Lena, och för Stefans del var det nog ointressant eftersom han är ateist. Men otrohet och mord på sitt samvete. Jag säger bara sådd och skörd, på det ena eller andra viset. Han kanske undkommer i juridisk bemärkelse kortsiktigt men långsiktigt blir det payback time. Vi får vänta och se.