2020-04-20, 01:49
Medlem
Jenny9s avatar
Har jag förstått detta rätt?

Finns där eller finns där inte DNA från mördaren på mordplatsen?

Lena hade en beige kjol på sig kvällen/natten hon blev mördad och att det på den kjolen fanns minst en spermafläck som kom från SD? Hade hon på sig den kjolen sista gången de träffades och hade sex och var den isåfall otvättad sen dess fram till mordkvällen då hon valde att bära den? Eller hamnade fläckarna på kjolen vid mordtillfället?

Jag tyckte jag läste att de hittade DNA från SD på Lenas ring som hon hade på sig då hon blev mördad. Har jag fått helt fel för mig?

Är det isåfall inte nog för en fällande dom?
Senast redigerad av Jenny9 2020-04-20 kl. 01:51.
Citera
2020-04-20, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är jättekonstigt, men jag kom in tidigare på en actionaid sida.
Det var dock inte youtube, så det är underligt. Men jag kan se i min historik att det är den sida som jag kom in på via jottacloud, aktbil 145, sid 99 Lena länkar till JH vid 21:50:56.

Om jag nu kollar på min historik har jag dirigerats till en "katie.tncrun.net", vilken ger resultatet error.

Ja, koordinaterna kanske också avser 14 maj, men jag hittar inte den i tidslinjen för L*ena vid den tidpunkten.

Glöm det där med alibi, det var bara en förhastad tanke jag hade.

Tidslinjen visar bara samtal och messenger etc. Inte sökningar på google.
Citera
2020-04-20, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Har jag förstått detta rätt?

Finns där eller finns där inte DNA från mördaren på mordplatsen?

Lena hade en beige kjol på sig kvällen/natten hon blev mördad och att det på den kjolen fanns minst en spermafläck som kom från SD? Hade hon på sig den kjolen sista gången de träffades och hade sex och var den isåfall otvättad sen dess fram till mordkvällen då hon valde att bära den? Eller hamnade fläckarna på kjolen vid mordtillfället?

Jag tyckte jag läste att de hittade DNA från SD på Lenas ring som hon hade på sig då hon blev mördad. Har jag fått helt fel för mig?

Är det isåfall inte nog för en fällande dom?

Som jag förstått: det påträffades ingen dna från någon annan än LW på själva platsen (bredvid LW). Men som du nämner fanns SDs dna på kjolen och på ringen.
Men eftersom de ”umgicks” så blir ju bevisvärdet ringa.
Nog inte tillräckligt för fällande dom.
Citera
2020-04-20, 04:07
Medlem
gloriouslifes avatar
Läser SDs brev till Tingsrätten.

Noterar att han använder "våra" förkortningar; SD och LW.

Citat:
LW har haft sexuella relationer våren 2018
med minst 6 män och intensiva uppvaktningar av fler.
Sista året är ca 12-15 män i sådana relationer med LW.
De flesta uttrycker att de vill mer med LW.
Exakt ingen har alibi men två bor i Norrland och har svårt att hinna
till Örebro och hem igen.

https://www.docdroid.net/eANls3r/orebro-tr-b-2705-18-aktbil-483-skrivelse-fran-stefan-davidsso-pdf#page=13
Citera
2020-04-20, 05:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Njae, det där stämmer inte riktigt.
Vill inte dra på mig OffT-varningar, men kan kort säga att LW genom sitt pastorskap upprättat ett sorts förbund med Gud. Det är inget hon kan lägga ifrån sig när hon en vacker dag plötsligt känner köttslig lust till en person hon vigt.
Begår hon på detta vis "hor" så har hon satt sig upp mot Gud.
Inte bra.
Det kan göra att hon skulle kunna uppfattas som en hycklerska och den diskussionen har varit uppe här många gånger sedan mordet. Där har bl a jag varit rätt så aktiv och därför blivit rätt så impopulär. Inte mig emot. Sanning har ett pris.

Jag har uppfattat det som att alla troende människor ingår väl ett förbund med Gud? Genom att dö bort från det egna livets hedonistiska begär och själviskhet till förmån för att tjäna Gud i någon mån och därigenom omvända sig till bibliska ideal i enlighet med de 10 budorden och liknande: Du ska älska Herren din Gud av hela ditt hjärta, förstånd och kraft och din nästa som dig själv. Då uppfyller man lagen? Att leva i Jesu rättfärdighet, och sträva efter att bli allt mer lik Gud i moralisk bemärkelse?

Alla kristna manas ju till att ingå i ett konungsligt prästerskap av andlig art om jag inte missförstår saken? L, blev pastorsvigd eller vad det kallas, däri ingår prästens bibelutläggning, men också en pastoral själavårdsaspekt och väkteri över fåren.

I Fup framgår det att också efter att L lämnat pastorstjänsten för ensamkommande associerar hon sig som pastor och fortsätter från och till att hoppa in och vikariera som pastor vid vakanser. Den identifikationen med pastorskapet tycks inte avklingat när hon byter jobb, utan hon uttrycker att hon vet att det hon gör är fel av en pastor att göra, också efter att hon inte innehar sin gamla pastorstjänst. Så det verkar som att Lena och du är överens om att det är ett kall, eller löfte som inte upphävs över en natt. Något intimt förknippat med hela personlighetens varande.

Däremot från Guds perspektiv sett kanske det inte främst är ett evigt ämbete, om man lever som en hedning? Israel bröt ju från och till förbundet med Gud. Så det centrala blir nog snarare att leva som du lär annars är det svårt att förbli i förbundet med Gud och ingå som hans barn och egendom?

Kanske var det den själavårdsaspekt som finns inom det pastorala herdskapet som är upprinnelsen till att de tu först fann varandra tänker jag, men att L tog ett avsteg från den integritet och gränssättning som ingår i en professionell utövad yrkesetik?

S, hade ju inte direkt begränsade utmaningar hemmavid, med psykotisk, deprimerad och suicidal fru under småbarnsåren. Samtidigt som han arbetade och försörjde familjen. Lena ville ju hjälpa och betjäna människor, och S behövde säkert mycket råd och tips i en prekär situation. Han har själv medgett att L var ett stort och viktigt stöd för honom då H blev sjuk. Sedan känner ju L redan till familjen, då hon vigde paret D, och umgicks med H under småbarnsåren.

Kristendomen har en nådeaspekt och fokus på förlåtelse, med tillägget när du är beredd att bekänna din synd och omvända dig. Dit hann inte Lena, och för Stefans del var det nog ointressant eftersom han är ateist. Men otrohet och mord på sitt samvete. Jag säger bara sådd och skörd, på det ena eller andra viset. Han kanske undkommer i juridisk bemärkelse kortsiktigt men långsiktigt blir det payback time. Vi får vänta och se.
Citera
2020-04-20, 06:37
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Jesus vilken snömos. I april.
Att det räcker för fällande dom att lyckas påvisa att mördaren har varit på platsen för mordet.
Visst framkom det nån uppgift på att domaren (vad han nu heter) ibland under förhandlingen hade ”markerat” en skepsis mot åklagarnas framställningar/resonemang?
Ligger nog nåt i det.

Men detta stämmer ju, får man nog tyvärr anta: ”Vi kommer inte att få det exakta svaret, så länge mördaren inte själv besvarar då.”

Så illa är det.
Det har jag missat.
Var framkom det?
På någon av inspelningarna?
Citera
2020-04-20, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nå, en kvinnlig man gör ingen mördare - med eller utan bröst. Med eller utan breda höfter.

Tror du missar pointen. Jag försöker förtydliga. En kvinnlig man med drömmar om att bli superhjälte måste kompensera och ständigt bevisa sin manliga förträfflighet. Eftersom de kvinnliga attributen inte går att trolla bort kan han ha en inneboende och avgrundsdjup avundsjuka som kan bli farlig för andra om han blir bortvald.

SD skrattar öppet åt grodor som andra gör i rätten. Skadeglädje är en vanlig egenskap hos avundsjuka människor. SD erkände i rätten, om än motvilligt, att han kunde känna avundsjuka när HD var ute med S*llen.
Han var avundsjuk när ingen ville leka med honom den där våren för 2 år sen? SDs position var även hotad av Behold*rx som var en supercachare jämfört med SD. Tufft läge för en avundsjuk när positionen som nr 1 är hotad.
Citera
2020-04-20, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Jag har uppfattat det som att alla troende människor ingår väl ett förbund med Gud? Genom att dö bort från det egna livets hedonistiska begär och själviskhet till förmån för att tjäna Gud i någon mån och därigenom omvända sig till bibliska ideal i enlighet med de 10 budorden och liknande: Du ska älska Herren din Gud av hela ditt hjärta, förstånd och kraft och din nästa som dig själv. Då uppfyller man lagen? Att leva i Jesu rättfärdighet, och sträva efter att bli allt mer lik Gud i moralisk bemärkelse?

Alla kristna manas ju till att ingå i ett konungsligt prästerskap av andlig art om jag inte missförstår saken? L, blev pastorsvigd eller vad det kallas, däri ingår prästens bibelutläggning, men också en pastoral själavårdsaspekt och väkteri över fåren.

I Fup framgår det att också efter att L lämnat pastorstjänsten för ensamkommande associerar hon sig som pastor och fortsätter från och till att hoppa in och vikariera som pastor vid vakanser. Den identifikationen med pastorskapet tycks inte avklingat när hon byter jobb, utan hon uttrycker att hon vet att det hon gör är fel av en pastor att göra, också efter att hon inte innehar sin gamla pastorstjänst. Så det verkar som att Lena och du är överens om att det är ett kall, eller löfte som inte upphävs över en natt. Något intimt förknippat med hela personlighetens varande.

Däremot från Guds perspektiv sett kanske det inte främst är ett evigt ämbete, om man lever som en hedning? Israel bröt ju från och till förbundet med Gud. Så det centrala blir nog snarare att leva som du lär annars är det svårt att förbli i förbundet med Gud och ingå som hans barn och egendom?

Kanske var det den själavårdsaspekt som finns inom det pastorala herdskapet som är upprinnelsen till att de tu först fann varandra tänker jag, men att L tog ett avsteg från den integritet och gränssättning som ingår i en professionell utövad yrkesetik?

S, hade ju inte direkt begränsade utmaningar hemmavid, med psykotisk, deprimerad och suicidal fru under småbarnsåren. Samtidigt som han arbetade och försörjde familjen. Lena ville ju hjälpa och betjäna människor, och S behövde säkert mycket råd och tips i en prekär situation. Han har själv medgett att L var ett stort och viktigt stöd för honom då H blev sjuk. Sedan känner ju L redan till familjen, då hon vigde paret D, och umgicks med H under småbarnsåren.

Kristendomen har en nådeaspekt och fokus på förlåtelse, med tillägget när du är beredd att bekänna din synd och omvända dig. Dit hann inte Lena, och för Stefans del var det nog ointressant eftersom han är ateist. Men otrohet och mord på sitt samvete. Jag säger bara sådd och skörd, på det ena eller andra viset. Han kanske undkommer i juridisk bemärkelse kortsiktigt men långsiktigt blir det payback time. Vi får vänta och se.
Tack för ett mycket väl skrivet insiktsfullt inlägg!
Dock reserverar jag mig mot din "slutkläm" rörande SD: Varken du eller jag vet om han har ett mord på sitt samvete. Det är antagligt, men troligen inte bevisbart.

Ang det fetade:
Alldeles riktigt, så är det!
Av försiktighetsskäl (två halvårslånga, ofrivilliga semestrar gör att jag aktar mig för att på minsta vis lämna topic) valde jag att inte breda ut mig när jag skrev följande:
"Vill inte dra på mig OffT-varningar, men kan kort säga att LW genom sitt pastorskap upprättat ett sorts förbund med Gud."

LW hade åtagit sig ett uppdrag, både som förkunnare och som själasörjare.
Hon visste mycket väl vad detta innebar, men lyckades av för mig oklara skäl, inte följa uppdraget olyckligt nog.

Det är ingen större mening att än en gång påpeka att hade LW hållit sig till de löften hon lämnat, hade hon levat idag.
Men så är det. Bra därför att leva som man lär och vara ärlig mot andra och det man tror på
Citera
2020-04-20, 08:59
Medlem
Läste lite mer ur IT-protokollet avseende Stefan. Jisses vilken människa, hur han beter sig med barnen. Speciellt då i början på Maj - 18 när han inte ville ha barnen följande veckan pga någon fnurra på tråden.
Eller hade han tänkt begå mordet då egentligen? Kvällen då han hamnade i ett bakhåll alltså..

Och angående strösslet.

Men en fråga känner mig lite korkad som måste kolla varför han söker på barnspärr samma natt som LW mördades?? Vad har det för betydelse?

Tycker det borde väga tyngre att han visste att de hittat Lena död innan media gick ut med det!
Citera
2020-04-20, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Som sagt han är hjärtligt välkommen att försöka, Han kan till och med få välja tid och plats.

Att han ens uttalar sig på det sättet! Högst provocerande och kan, som jag tror JM nämnde, väcka eldar.
Om det är någon som bör ligga lågt är det den högst sannolike.
Citera
2020-04-20, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifBilly2012
Läste lite mer ur IT-protokollet avseende Stefan. Jisses vilken människa, hur han beter sig med barnen. Speciellt då i början på Maj - 18 när han inte ville ha barnen följande veckan pga någon fnurra på tråden.
Eller hade han tänkt begå mordet då egentligen? Kvällen då han hamnade i ett bakhåll alltså..

Och angående strösslet.

Men en fråga känner mig lite korkad som måste kolla varför han söker på barnspärr samma natt som LW mördades?? Vad har det för betydelse?

Tycker det borde väga tyngre att han visste att de hittat Lena död innan media gick ut med det!

Han jobbade med besiktningar av byggprojekt och det är antagligen en sökning som har med jobbet att göra.
Citera
2020-04-20, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Nu måste jag ställa en fråga till dig, vad har MH:s cancer ( om det är sant ) med mordet att göra?

Jag har inte läst att ngn angett att MH har haft cancer!

Jag tror du får lugna ner dig lite, du for in som en tornado i tråden, och attackerar folk.

Kan ha varit i MHs blogg det stod om hennes cancer. Läst detta i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in