2020-04-19, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Det är inte konstigt att Tegnell o co hyser ett starkt förtroende från majoriteten av befolkningen.

Jo det är jävligt konstigt.

Citat:

Allt fler länder uppmanar sina medborgare att bära munskydd när de går ut, något Folkhälsomyndigheten tidigare har avfärdat som verkningslöst, skriver SVT. Nu ser myndigheten dock annorlunda på saken

Smittar coronaviruset även under inkubationstiden? Ja, i vissa fall, enligt Folkhälsomyndigheten – men det är en så liten del att den blir obefintlig anser myndigheten.

Hur många har dött på grund av dessa inkompetenta uttalanden?
Citera
2020-04-19, 23:43
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberregn
Flockimmunitet, alltså då har många av de svagaste redan dött eller genomgått en tuff vård och kanske fått men för livet, vad är behållningen? Vem är vinnaren i "flocken"? Flockimmunitet är ingen strategi. Det är en tröstande tanke

Håller mig isolerad för jag vill inte vara med i den flocken. Rekommenderar andra att göra detsamma.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Nej, jag spelar inte Allan (har du snott uttrycket av mig?).
Kan du redogöra lite mer ingående för den där smittan som kommer att komma när de öppnar upp? Vad jag vet har Norge förberett sig för ett sånt scenario, och det gäller också andra länder som också går i de tankarna.
Självfallet hoppas jag att de klarar sig.

Tror inte att ett anonymt forum av Flashbacks dignitet finns i andra länder, helt enkelt för att det inte behövs.
Det många av oss ”alarmister” hakar oss på är inte strategin i sig, den kan funka för Sverige. Det i varje fall jag reagerar på är det politiska spelet - ja, för det är politik och inget annat.

Man låtsas vända sig till sina experter och skickar fram Tegnell som är en kommunikativ katastrof och med total avsaknad av empati. Allt handlar om att man vill visa upp sig för världen och ta igen de poäng man förlorat de senaste åren, man vill helt enkelt återställa glansen på Sverigebilden.
Andra länder lyssnar också till sina experter, men det är politikerna som fattar besluten - för det är deras jobb, det är det vi valt dem för. Här verkar snarare politikerna gömma sig.

De råd man gett har uppenbarligen inte fallit i god jord, vilket framgått i t ex MSM. Man har då reagerat med förvåning och bannor (till ingen nytta). I andra länder förstår man sig på folk, men här vill man inte göra det utan låtsas att man sätter sin tilltro till ”Folkvettet”.

Man delegerar luddigt ner ansvaret från högre ort till den enskilde medborgaren i hopp om att själva klara sig undan ansvar.

Ja Norge hade 0 smittade för några månader sedan. Sverige hade också 0. Det går otroligt fort i dagens pissiga samhälle där folk lever för sig själva och påhittad lycka som att bo i storstan, vara med i eliten och resa jorden runt.

Jag tror tyvärr inte Norge kommer kunna stoppa en smitta i denna globalistiska tid. Jag hoppas våra skandinaviska vänner klarar det även om jag låter raljant ibland men jag tror mänskligheten inte är redo att stoppa ett virus som spridit sig tack vara att mänskligheten är dum i huvet. Och då menar jag allt folk på jorden nästan med sina dekadenta låtsasliv.

Jag tror att alla forskare säkert är jättesmarta men ingen är tillräckligt smart för att resa i tiden och ingen är tillräckligt smart för att stoppa naturen i detta fall.

Angående Tegnell och FHM så tror jag de inte heller kommer hålla kontrollen av samma anledning.

Jag tror inte detta virus är mänsklighetens undergång men att det är ostoppbart. Jag tror flockimmunitet fungerar. Inte så att 60% blir smittade och så upphör smittan, utan bara att ju fler som haft smittan så blir det till slut en vanlig influensa sett till antal fall.

Men jag tror inte detta virus heller är den sista pandemin som kommer detta decennium. Människan måste lära sig att bli ett med naturen precis som alla andra arter av djur. Inte bli grottmänniskor då men att faktiskt tänka på livet på ett mer naturligt sätt än att social status, pengar och likes är det enda sim betyder något.

Att flytta precis all produktion och makt till rövhålet Kina med deras usla förhållanden är som att be om nya virus.
Citera
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Vid skrivandes stund har UK ca 16000 döda pga viruset. Sverige har ca 1500. UK har 238 dödsfall per 1 miljon invånare, Sverige har 150.

UK har nu på flera ställen full auktoritär lockdown medan Sverige har det inte. Tyskland ser mycket bättre ut med 54 dödsfall per 1m invånare. Hur kan denna skillnad förklaras? Jag ser ingen direkt koppling till lockdown utan något annat måste vara avgörande faktorn.

Tyskland har 13000 lediga intensivvårdsplatser as we speak.

U-landet Sverige har det inte.

Vi skickar hem folk för att dö utanför statistiken. Ej reggade som Coronafall och så ser det ut som om vi har lediga platser också.
Citera
2020-04-19, 23:44
Medlem
Covids avatar
Tyskland följer WHO:s rekommendationer. Man testar och smittspårar.

Citat:
Vid skrivandes stund har UK ca 16000 döda pga viruset. Sverige har ca 1500. UK har 238 dödsfall per 1 miljon invånare, Sverige har 150.

UK har nu på flera ställen full auktoritär lockdown medan Sverige har det inte. Tyskland ser mycket bättre ut med 54 dödsfall per 1m invånare. Hur kan denna skillnad förklaras? Jag ser ingen direkt koppling till lockdown utan något annat måste vara avgörande faktorn.
Citera
2020-04-19, 23:45
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag förstår liksom inte varför det är bättre att folk smittas och dör nu än kanske senare.
Man brukar säga hellre en fågel i handen än 10 i skogen. Sverige satsar på att det skall komma en ny pandemi inom några månader med ett virus som är väldigt likt det som nu härjar för annars kommer svenskarna inte att vara immuna. Man offrar alltså liv nu för att kanske spara några längre fram.
Det är en livsfarlig chansning och det är väldigt svårt att se finessen.

Bättre skydda liv nu än låta människor dö bara för att man tror att de ändå hade dött av viruset senare.
Citera
2020-04-19, 23:46
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel

Precis jag misstänker. Tyskland har mer resurser och har inte sparat in på sjukvården lika mycket som Sverige för att finansiera massa vänsterprojekt. Frågan är varför UK sticker ut trots lockdown. Har de ännu sämre sjukvård än Sverige?
Citera
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel

Sverige har ledig kapacitet på intensivvården. Den är belagd till ca 70% i dag. Fältsjukhuset på Älvsjömässan har inte ens tagits i bruk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
Helt korrekta påståenden. Men du missar min poäng. Du får gärna rätta mig om du anser jag har fel men det är väl fortfarande långt ifrån 20% av alla smittade som behöver den typen av vård?
Det är väl svårt att svara på just nu. I Sverige tror jag inte det. Allt beror ju på hälsan från början.

Det ser olika ut i varje land. I Sverige lider 16% av fetma. Fetma är en riskfaktor.

I UK har de sagt att 70% av de som dött på IVA haft ett BMI över 30.

UK ligger väl på plats 3 i Europa gällande fetma. Sverige plats 17.

Många saker spelar in. UK har 2 miljoner diabetes typ 2. 0,03%

Sverige har 500 000 diabetiker. 85-90% är diabetes typ 2. 0,045%

Största riskfaktorn är högt blodtryck vilket 30% av Sveriges befolkning har.

Men änsålänge har de ju sagt att bara 1/10 svenskar visar symtom. Jag tror inte att 20% av Sveriges befolkning behöver sån vård. Men det ser olika ut i varje land. Tänk ett sånt här Virus i ett land med mycket HIV? Där de inte har tillgång till antivirala medel? Studien är baserad på Wuhan inte Sverige. Många som röker i Kina tydligen.
Citera
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Bättre skydda liv nu än låta människor dö bara för att man tror att de ändå hade dött av viruset senare.

Så självklart att man förundras att man behöver påpeka detta.
Citera
2020-04-19, 23:47
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Precis jag misstänker. Tyskland har mer resurser och har inte sparat in på sjukvården lika mycket som Sverige för att finansiera massa vänsterprojekt. Frågan är varför UK sticker ut trots lockdown. Har de ännu sämre sjukvård än Sverige?

UK körde flockimmunitet ett tag för att sedan göra en tvärvändning.
Citera
2020-04-19, 23:47
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Ja de som förstår detta är ju på Tegnells sida.
Men oavsett så efter detta ska lite huvuden rulla.

Ansvariga för äldreomsorg ska synas.
Ägarskapet inom äldrevården ska synas.
Ansvariga över beredskap och beredskapslager ska synas.
mm

"Vi har varit naiva."
Sedan kan samma politiker köra på som tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in