Citat:
Ursprungligen postat av
Blixt-Gordon
Blir så djävla trött på skiten, problemet är att folk läser för mycket tidningar. Det stor olika i varje tidning och för varje dag. Alla länder har olika strategier, vi har valt den öppna vägen och leder dödligheten i norden IDAG !. Men vad händer när resten av länderna öppnar upp ? jo smittan sprids igen och folk dör. Har vi lyckats bygga upp flockimmunitet så klarar vi oss klart bättre , ett exempel, vi har spelat 3 perioder och har runt 1500 döda medan länder med lockdown kanske inte ens har hunnit igen första perioden och ändå har många döda, men vad händer när de ska spela klart period1 och sen 2 och 3 ?.
Jag vet inte men rent logiskt så bör nästan inga fler dö i sverige medans de nedsläckta länderna får sina dödsfall när de öppnar upp.
Det går ju inte heller jämföra länder när smittan kommit olika långt än så länge, dessutom räknar länderna olika, läste någonstans att Norge inte räknar sina döda från äldreboenden. Är det så så är det ju inte konstigt att vi ligger dåligt till statistiskt och dessutom tror jag smittan kom väldigt tidigt till Sverige. Det ligger väl i de flesta länders intresse att redovisa låga dödstal annars blir medborgarna missnöjda och kanske röstar för en ny regering,
Min personliga åsikt är att vi är på rätt spår men misslyckades med att skydda våra gamla.
Vi får våra dödstal nu, länderna med lockdown får sina senare, låter helt logiskt tycker jag.
Jag tror många dessutom är rädda för vi gör tvärtemot resten av världen, Eller tror världen att viruset försvinner av sej själv bara man stänger dörren ???. Däremot är det hemskt att människor inte får ta farväl av sina gamla innan dom dör och att inte vården räckt till alla som behövt. Tror många länder ser upp till Sverige även fast vi används som skräckexempel.
Den som lever får se !
Inte precis.
Om man ser det som ett nollsummespel med liv så förstår jag att man ser det som det.
Vad de andra länderna gör är att dra ut på det hela och minskar ner de infekterade.
Förnekarna tror att när alla öppnar upp igen så går det från 1-100 som det har gjort i Sverige. Men viruset har dött ut och har försvunnit i stora delar av vissa städer. Om dessa är immuna så kommer de inte sprida det vidare för att det är dött.
Så när man öppnar upp bitvis så har du en stor del som har redan som inte kan smitta längre.
Vilket gör att det går lättare att spåra senare och mindre människor kommer att dö.
Sedan är det ju frågan om vaccin osv.