2020-04-19, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Det handlar inte om att springa på puben begriper du väl. Det är inte bara pubar som gynnas av Sveriges strategi.

Nej inte bara pubar. Men det är mest nöjesbranschen, restauranger och resor som har problem.
Men tro inte att Sverige blir oskatt efter detta. Dessa branscher har stora problem i alla fall. Dessutom måste man ta med i beräkningen vad det innebär när massor av människor sjukskrivs i veckor eller dör.
Det skulle vara intressant att veta hur många lindrigt sjuka som har varit sjukskrivna senaste månaden. Det borde vara en hel del om det är sant att en tredjedel av svenska folket redan är smittade.
Citera
2020-04-19, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Japanerna är bra på sådant.
Sverige har mer än sex gånger så många döda som Japan i förhållande till folkmängden.

Idag, eller när pandemin lagt sig?
Citera
2020-04-19, 23:29
Medlem
Covids avatar
Sverige: 152 ppm
Japan 2 ppm

Det gör sjuttiosex gånger så många döda.

Ett helt horribelt resultat. Vilket inte hindrar svenskarna från att ha förtroende för myndigheterna.

Varför ser jag för mitt inre Apple-reklamen om 1984 med ett gäng zombier som tittar på statstelevisionens uppmuntrande ord om FHM…

Citat:
Sverige har mer än sex gånger så många döda som Japan i förhållande till folkmängden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Såg en intervju med Matti Sällberg, professor i biomedicin vid Karolinska Institutet. Bland alla ordbajare och teoretiker framstod han som ett under av saklighet och kunskap. Han klargjorde att covid-19 viruset inte var exeptionellt på något sätt och beskrev proceduren att framställa ett verksamt vaccin som tämligen okomplicerat. Inte för ett ögonblick tvivlade han på att det kommer fram ett effektivt vaccin. Om två veckor börjar man testa på apor och inom 18 mån finns definitivt ett vaccin för kommersiellt bruk, låt ingen domedagsprofet inbilla er nåt annat.
Frågan är då varför det aldrig har lyckats att framställa vaccin mot andra Coronavirus som SARS och MERS? Eller mot HIV för den delen. Vanlig förkylning orsakas normalt av ett Rhinovirus. Ingen har lyckats framställa ett vaccin mot familjen Rhinovirus. Och den som lyckas ta fram ett fungerande vaccin mot vanlig förkylning kommer inte ens att behöva ta patent. Hon eller han kommer att tillbes som en gud för överskådlig tid. Jonas Salk tog inte patent för sitt vaccin mot Polio, och hans namn nämns med den yttersta respekt.
Citera
Medlem
Citat:
Sverige har mer än sex gåså många döda som Japan i förhållande till folkmängden.

Nu stirrar du dig blind på enbart Corona och alldeles för kortsiktigt.
Citera
2020-04-19, 23:30
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abcdefgordon
Vad fan menar du med det din kretin?
Varför skulle detta funka bättre i Sverige?
Därför att vi ligger avsides, är ingen turistmagnet, relativ sett glesbefolkat, god hälsa hos befolkningen och ren luft. Det skulle kanske kunna vara till för fördel för en sån strategi.
Jämför det med t ex Belgien, UK, Spanien och Italien.

Varför är du så arg?
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2020-04-19 kl. 23:32.
Citera
2020-04-19, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abcdefgordon
För några veckor höll jag med om detta (kolla historik om du inte tror mig). Jag tycker fortfarande att Tegnell är en idiot men i detta fall verkar den blinda hönan hittat ett korn.
Vi har ju inte Italien här. Siffrorna rusar ju inte iväg.

Exakt.
Och de höga siffrorna vi har beror till största delen på att vi inte lyckats skydda de utsatta och äldre.
1/3 av alla som dött i sthlm har gjort det inom äldreomsorgen. Det är förjäkla sorgligt och dåligt i sig men kan vi knyta ihop den säcken också nu framledes så tar vi oss igenom detta.
Citera
2020-04-19, 23:32
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Bra skrivet. Håller med.
Sverige har skött den här epidemin så uselt att landet borde sättas under tvångsförvaltning.
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Ja Ryssland borde ta över

- Ryssland kan gärna få ta Sveriges smittskyddshantering när Folkhälsomyndigheten har lagts ner.

Ryssland tog Covid-19 på allvar redan på ett tidigt skede. Ryssland genomförde den mest självklara åtgärden för att skydda folket från sjukdom. Ryssland stängde gränsen mot Kina. I Sverige, så har Anders Tegnell förklarat att stängda gränser är "en fullständigt meningslös åtgärd".

Ryssland lyckades stoppa Covid-19 genom att stänga gränsen mot Kina. Men tyvärr fick Ryssland in sjukdomen västerifrån i ett senare skede.
Citera
2020-04-19, 23:33
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blixt-Gordon
Blir så djävla trött på skiten, problemet är att folk läser för mycket tidningar. Det stor olika i varje tidning och för varje dag. Alla länder har olika strategier, vi har valt den öppna vägen och leder dödligheten i norden IDAG !. Men vad händer när resten av länderna öppnar upp ? jo smittan sprids igen och folk dör. Har vi lyckats bygga upp flockimmunitet så klarar vi oss klart bättre , ett exempel, vi har spelat 3 perioder och har runt 1500 döda medan länder med lockdown kanske inte ens har hunnit igen första perioden och ändå har många döda, men vad händer när de ska spela klart period1 och sen 2 och 3 ?.
Jag vet inte men rent logiskt så bör nästan inga fler dö i sverige medans de nedsläckta länderna får sina dödsfall när de öppnar upp.
Det går ju inte heller jämföra länder när smittan kommit olika långt än så länge, dessutom räknar länderna olika, läste någonstans att Norge inte räknar sina döda från äldreboenden. Är det så så är det ju inte konstigt att vi ligger dåligt till statistiskt och dessutom tror jag smittan kom väldigt tidigt till Sverige. Det ligger väl i de flesta länders intresse att redovisa låga dödstal annars blir medborgarna missnöjda och kanske röstar för en ny regering,
Min personliga åsikt är att vi är på rätt spår men misslyckades med att skydda våra gamla.
Vi får våra dödstal nu, länderna med lockdown får sina senare, låter helt logiskt tycker jag.
Jag tror många dessutom är rädda för vi gör tvärtemot resten av världen, Eller tror världen att viruset försvinner av sej själv bara man stänger dörren ???. Däremot är det hemskt att människor inte får ta farväl av sina gamla innan dom dör och att inte vården räckt till alla som behövt. Tror många länder ser upp till Sverige även fast vi används som skräckexempel.
Den som lever får se !

Inte precis.

Om man ser det som ett nollsummespel med liv så förstår jag att man ser det som det.

Vad de andra länderna gör är att dra ut på det hela och minskar ner de infekterade.

Förnekarna tror att när alla öppnar upp igen så går det från 1-100 som det har gjort i Sverige. Men viruset har dött ut och har försvunnit i stora delar av vissa städer. Om dessa är immuna så kommer de inte sprida det vidare för att det är dött.

Så när man öppnar upp bitvis så har du en stor del som har redan som inte kan smitta längre.

Vilket gör att det går lättare att spåra senare och mindre människor kommer att dö.

Sedan är det ju frågan om vaccin osv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Sverige: 152 ppm
Japan 2 ppm

Det gör sjuttiosex gånger så många döda.

Ett helt horribelt resultat. Vilket inte hindrar svenskarna från att ha förtroende för myndigheterna.

Varför ser jag för mitt inre Apple-reklamen om 1984 med ett gäng zombier som tittar på statstelevisionens uppmuntrande ord om FHM…

I wonder how many deaths Japan hid to protect their Olympic Games hosting? They valued that a surprising amount tbh lol
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Exakt.
Och de höga siffrorna vi har beror till största delen på att vi inte lyckats skydda de utsatta och äldre.
1/3 av alla som dött i sthlm har gjort det inom äldreomsorgen. Det är förjäkla sorgligt och dåligt i sig men kan vi knyta ihop den säcken också nu framledes så tar vi oss igenom detta.

Det är inte konstigt att Tegnell o co hyser ett starkt förtroende från majoriteten av befolkningen.
Citera
2020-04-19, 23:34
Medlem
Flockimmunitet, alltså då har många av de svagaste redan dött eller genomgått en tuff vård och kanske fått men för livet, vad är behållningen? Vem är vinnaren i "flocken"? Flockimmunitet är ingen strategi. Det är en tröstande tanke
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in