2020-04-19, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Och om du hörde denna konversation så var du naturligtvis själv där! Eller så hittar du bara på.

jag stod i kö för att köpa en bakelse (två personer före mig och vi höll avstånd)
jag lyssnade på deras skitprat medans jag väntade
och varför i satans helvete skulle jag bemöda mig att skriva ner detta
och posta på FB om det var en lögn???
Citera
2020-04-19, 23:18
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeamTegnell
Den ökända svenska mentaliteten som bottnar i narcissim och egoism. Man bryr sig egentligen bara om sig själv och sina egna behov och offrar gärna andra för att uppnå det. Allt annat är spel för gallerian som tex "feminism", "allas lika rätt" och lyxmigrant projektet.

Allt, människan urmekanism grundas i egoism ditt fån. Tror du annat betyder det bara att du inte förstår bättre.
Citera
2020-04-19, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Veckans bästa inlägg i tråden. Värt att nämna att Spanska sjukan härjade i flera vågor. Muterade och blev elakare.
Värt att nämna är också att man inte visste vad virus var före 1931. Det är alltid lätt att vara efterklok.
Citera
Medlem
+1!

Idioti att svenskarna ska klappa sig själva på axeln för att vi har "common sense" som resten av världen inte besitter. Jäkligt speciella. Nej, vi har offrat våra äldre och riskgrupper för att vi nästan är ett u-land.. Man börjar fundera.

Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Svenskar är inte klokare än resten av världen.
Svenskar är mer hänsynslösa än resten av världen.

Ingen tjomme skulle dött ifall landet hade satts i lockdown som resten av världen.
Om det hade dött folk av självmord hade det varit extremt färre än vad det dör nu.
Räcker att se runtom i världen hur många som begått självmord. Hade det varit så många i andra länder som är i lockdown, hade det kommit fram. Så nej, antal folk som hade begått självmord hade aldrig varit någonstans i närheten av dem som dör nu pga covid-19.

Och att folk skulle dö av svält är förstås inget som människor som har åtminstone en hjärncell skulle ens få för sig att tänka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strombom
Vietnam gör nu så många tester att de får 750 negativa svar för varje positivt. Norge kommer köra samma sak, öppna samhället sakta och samtidigt smittspåra utan att det sprids mycket. Det kommer gå bra för Norge.
Det kan förmodligen hjälpa vården att veta hur, när och vart nånstans folk är sjuka. Att takten kan sänkas med en sådan metod är säkerligen också sant.

Jag tror absolut Norge har goda möjligheter att klara detta! Men om vi ser det här som en långsam kamp över två års tid innan ett vaccin kommer, så tror jag också alla länder där sjukvården fortsätter fungera kommer summera likartade siffror. Smittan kommer ta sig in på äldreboenden och drabba vårdpersonal. Det är nästan ett fall av "kan det hända, så kommer det hända".

Givetvis, om Norge fördröjer sin kurva rejält kan ju Remdesivir eller liknande göra skillnad på dödstalen senare, om det fastslås att sådana läkemedel fungerar. Det är fördelen.
Citera
2020-04-19, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
De som cherry-pickar data från såna sammanställningar vill splittra.
Eller så är de som cherry-pickar data bara så oerhört enfaldiga att de inte förstår att sätta siffrorna i ett vettigt sammanhang av andra uppgifter.

Splittra vad?
Citera
2020-04-19, 23:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vonheden
Hur länge skulle en lockdown vara då? Så ingen tjomme har dött i de länder som infört lockdown? Intressant...vakna du sen?

Var har jag skrivit att ingen tjomme dött i de länder?
Vem har sagt och vilket land inför en lockdown som varar mer än 2 månader?
Var snäll besvara frågorna.
Citera
2020-04-19, 23:23
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Det handlar inte om att springa på puben begriper du väl. Det är inte bara pubar som gynnas av Sveriges strategi.

Dödstalen blir iaf onödigt höga.
Citera
2020-04-19, 23:24
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Med Sveriges historia inom statistik och datainsamling, är kanske Sverige det enda land som kan göra riktiga beräkningar.

Japanerna är bra på sådant.
Sverige har mer än sex gånger så många döda som Japan i förhållande till folkmängden.
Citera
2020-04-19, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
För Sverige, kanske, det får vi se.
Men det hade knappast funkati andra länder. Men så långt kan väl inte du tänka.
Det är ingen tävling!

Vad fan menar du med det din kretin?
Varför skulle detta funka bättre i Sverige?
Citera
2020-04-19, 23:25
Medlem
Blir så djävla trött på skiten, problemet är att folk läser för mycket tidningar. Det stor olika i varje tidning och för varje dag. Alla länder har olika strategier, vi har valt den öppna vägen och leder dödligheten i norden IDAG !. Men vad händer när resten av länderna öppnar upp ? jo smittan sprids igen och folk dör. Har vi lyckats bygga upp flockimmunitet så klarar vi oss klart bättre , ett exempel, vi har spelat 3 perioder och har runt 1500 döda medan länder med lockdown kanske inte ens har hunnit igen första perioden och ändå har många döda, men vad händer när de ska spela klart period1 och sen 2 och 3 ?.
Jag vet inte men rent logiskt så bör nästan inga fler dö i sverige medans de nedsläckta länderna får sina dödsfall när de öppnar upp.
Det går ju inte heller jämföra länder när smittan kommit olika långt än så länge, dessutom räknar länderna olika, läste någonstans att Norge inte räknar sina döda från äldreboenden. Är det så så är det ju inte konstigt att vi ligger dåligt till statistiskt och dessutom tror jag smittan kom väldigt tidigt till Sverige. Det ligger väl i de flesta länders intresse att redovisa låga dödstal annars blir medborgarna missnöjda och kanske röstar för en ny regering,
Min personliga åsikt är att vi är på rätt spår men misslyckades med att skydda våra gamla.
Vi får våra dödstal nu, länderna med lockdown får sina senare, låter helt logiskt tycker jag.
Jag tror många dessutom är rädda för vi gör tvärtemot resten av världen, Eller tror världen att viruset försvinner av sej själv bara man stänger dörren ???. Däremot är det hemskt att människor inte får ta farväl av sina gamla innan dom dör och att inte vården räckt till alla som behövt. Tror många länder ser upp till Sverige även fast vi används som skräckexempel.
Den som lever får se !
Citera
2020-04-19, 23:27
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Om man stänger ner saker för att undvika smitta och sen öppnar upp de sakerna anser jag att det är den svåra biten. Jag antar att du fattade det men ville bara spela Allan.

Vet inte. Läser man den här tråden så är det ju uppenbarligen en tävling då Sveriges siffror jämförs så in i helvete med andra. Vet inte om motsvarande forum finns i andra länder?
Nej, jag spelar inte Allan (har du snott uttrycket av mig?).
Kan du redogöra lite mer ingående för den där smittan som kommer att komma när de öppnar upp? Vad jag vet har Norge förberett sig för ett sånt scenario, och det gäller också andra länder som också går i de tankarna.
Självfallet hoppas jag att de klarar sig.

Tror inte att ett anonymt forum av Flashbacks dignitet finns i andra länder, helt enkelt för att det inte behövs.
Det många av oss ”alarmister” hakar oss på är inte strategin i sig, den kan funka för Sverige. Det i varje fall jag reagerar på är det politiska spelet - ja, för det är politik och inget annat.

Man låtsas vända sig till sina experter och skickar fram Tegnell som är en kommunikativ katastrof och med total avsaknad av empati. Allt handlar om att man vill visa upp sig för världen och ta igen de poäng man förlorat de senaste åren, man vill helt enkelt återställa glansen på Sverigebilden.
Andra länder lyssnar också till sina experter, men det är politikerna som fattar besluten - för det är deras jobb, det är det vi valt dem för. Här verkar snarare politikerna gömma sig.

De råd man gett har uppenbarligen inte fallit i god jord, vilket framgått i t ex MSM. Man har då reagerat med förvåning och bannor (till ingen nytta). I andra länder förstår man sig på folk, men här vill man inte göra det utan låtsas att man sätter sin tilltro till ”Folkvettet”.

Man delegerar luddigt ner ansvaret från högre ort till den enskilde medborgaren i hopp om att själva klara sig undan ansvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in