2020-04-19, 23:35
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Hade D och E existerat så hade vi sett den vid det här laget, för det verkar ha varit en kort sträcka mellan A, B och C
Vi får se! Håll utkik efter ett nytt kluster.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blixt-Gordon
Blir så djävla trött på skiten, problemet är att folk läser för mycket tidningar. Det stor olika i varje tidning och för varje dag. Alla länder har olika strategier, vi har valt den öppna vägen och leder dödligheten i norden IDAG !. Men vad händer när resten av länderna öppnar upp ? jo smittan sprids igen och folk dör. Har vi lyckats bygga upp flockimmunitet så klarar vi oss klart bättre , ett exempel, vi har spelat 3 perioder och har runt 1500 döda medan länder med lockdown kanske inte ens har hunnit igen första perioden och ändå har många döda, men vad händer när de ska spela klart period1 och sen 2 och 3 ?.
Jag vet inte men rent logiskt så bör nästan inga fler dö i sverige medans de nedsläckta länderna får sina dödsfall när de öppnar upp.
Det går ju inte heller jämföra länder när smittan kommit olika långt än så länge, dessutom räknar länderna olika, läste någonstans att Norge inte räknar sina döda från äldreboenden. Är det så så är det ju inte konstigt att vi ligger dåligt till statistiskt och dessutom tror jag smittan kom väldigt tidigt till Sverige. Det ligger väl i de flesta länders intresse att redovisa låga dödstal annars blir medborgarna missnöjda och kanske röstar för en ny regering,
Min personliga åsikt är att vi är på rätt spår men misslyckades med att skydda våra gamla.
Vi får våra dödstal nu, länderna med lockdown får sina senare, låter helt logiskt tycker jag.
Jag tror många dessutom är rädda för vi gör tvärtemot resten av världen, Eller tror världen att viruset försvinner av sej själv bara man stänger dörren ???. Däremot är det hemskt att människor inte får ta farväl av sina gamla innan dom dör och att inte vården räckt till alla som behövt. Tror många länder ser upp till Sverige även fast vi används som skräckexempel.
Den som lever får se !

Jag förstår liksom inte varför det är bättre att folk smittas och dör nu än kanske senare.
Man brukar säga hellre en fågel i handen än 10 i skogen. Sverige satsar på att det skall komma en ny pandemi inom några månader med ett virus som är väldigt likt det som nu härjar för annars kommer svenskarna inte att vara immuna. Man offrar alltså liv nu för att kanske spara några längre fram.
Det är en livsfarlig chansning och det är väldigt svårt att se finessen.
Citera
Medlem
Citat:
Blir så djävla trött på skiten, problemet är att folk läser för mycket tidningar. Det stor olika i varje tidning och för varje dag. Alla länder har olika strategier, vi har valt den öppna vägen och leder dödligheten i norden IDAG !. Men vad händer när resten av länderna öppnar upp ? jo smittan sprids igen och folk dör. Har vi lyckats bygga upp flockimmunitet så klarar vi oss klart bättre , ett exempel, vi har spelat 3 perioder och har runt 1500 döda medan länder med lockdown kanske inte ens har hunnit igen första perioden och ändå har många döda, men vad händer när de ska spela klart period1 och sen 2 och 3 ?.
Jag vet inte men rent logiskt så bör nästan inga fler dö i sverige medans de nedsläckta länderna får sina dödsfall när de öppnar upp.
Det går ju inte heller jämföra länder när smittan kommit olika långt än så länge, dessutom räknar länderna olika, läste någonstans att Norge inte räknar sina döda från äldreboenden. Är det så så är det ju inte konstigt att vi ligger dåligt till statistiskt och dessutom tror jag smittan kom väldigt tidigt till Sverige. Det ligger väl i de flesta länders intresse att redovisa låga dödstal annars blir medborgarna missnöjda och kanske röstar för en ny regering,
Min personliga åsikt är att vi är på rätt spår men misslyckades med att skydda våra gamla.
Vi får våra dödstal nu, länderna med lockdown får sina senare, låter helt logiskt tycker jag.
Jag tror många dessutom är rädda för vi gör tvärtemot resten av världen, Eller tror världen att viruset försvinner av sej själv bara man stänger dörren ???. Däremot är det hemskt att människor inte får ta farväl av sina gamla innan dom dör och att inte vården räckt till alla som behövt. Tror många länder ser upp till Sverige även fast vi används som skräckexempel.
Den som lever får se !

Trump måste avleda sin befolkning och få bort deras fokus från sitt eget land.
New York State har snart 20 000 döda sen i slutet på mars. Med 933 döda per miljon invånare.
Citera
2020-04-19, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Frågan är då varför det aldrig har lyckats att framställa vaccin mot andra Coronavirus som SARS och MERS? Eller mot HIV för den delen. Vanlig förkylning orsakas normalt av ett Rhinovirus. Ingen har lyckats framställa ett vaccin mot familjen Rhinovirus. Och den som lyckas ta fram ett fungerande vaccin mot vanlig förkylning kommer inte ens att behöva ta patent. Hon eller han kommer att tillbes som en gud för överskådlig tid. Jonas Salk tog inte patent för sitt vaccin mot Polio, och hans namn nämns med den yttersta respekt.
Sällberg nämnde just HIV som ett synnerligen besvärligt virus i motsats då till covid19 där man redan är på god väg.
Citera
2020-04-19, 23:37
Medlem
Covids avatar
Kan dock bli en del problem…

https://www.nature.com/articles/s41423-020-0424-9

Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Sällberg nämnde just HIV som ett synnerligen besvärligt virus i motsats då till covid19 där man redan är på god väg.
Citera
2020-04-19, 23:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberregn
Flockimmunitet, alltså då har många av de svagaste redan dött eller genomgått en tuff vård och kanske fått men för livet, vad är behållningen? Vem är vinnaren i "flocken"? Flockimmunitet är ingen strategi. Det är en tröstande tanke
Nä, det är slutpunkten för alla länder i världen.
Citera
2020-04-19, 23:39
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Den som lever får se !

Flockimmunitet kommer uppnås oavsett om man stänger ner eller har öppet. Däremot kan andra dö om sjukvården blir överbelastad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Det är inte konstigt att Tegnell o co hyser ett starkt förtroende från majoriteten av befolkningen.

Ja de som förstår detta är ju på Tegnells sida.
Men oavsett så efter detta ska lite huvuden rulla.

Ansvariga för äldreomsorg ska synas.
Ägarskapet inom äldrevården ska synas.
Ansvariga över beredskap och beredskapslager ska synas.
mm
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Brian Stelter
@brianstelter
·
3h
Just announced: CBS, ABC, NBC networks are coming together to air "ONE WORLD: TOGETHER AT HOME" Saturday, April 18... Colbert, Kimmel and Fallon will co-host. It'll be on broadcast + more than a dozen cable channels, YouTube, radio, etc.
Brian Stelter
@brianstelter
Global Citizen and the World Health Organization are putting on this virtual benefit concert... @Chloe_Melas
has details here
Late-night hosts unite for Covid-19 relief concert
cnn.com
6:26 em · 6 apr. 2020·Twitter Web Client
Finns ingen agenda här gott folk, cirkulera..

den där One World: Together at home tycker jag suger
den är så jävla... amerikansk!
"stay safe stay home we pray for you all God bless you"
fyfan 🤢
Citera
2020-04-19, 23:40
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Ryssland kan gärna få ta Sveriges smittskyddshantering när Folkhälsomyndigheten har lagts ner.

Ryssland tog Covid-19 på allvar redan på ett tidigt skede. Ryssland genomförde den mest självklara åtgärden för att skydda folket från sjukdom. Ryssland stängde gränsen mot Kina. I Sverige, så har Anders Tegnell förklarat att stängda gränser är "en fullständigt meningslös åtgärd".

Ryssland lyckades stoppa Covid-19 genom att stänga gränsen mot Kina. Men tyvärr fick Ryssland in sjukdomen västerifrån i ett senare skede.

Vadå ”lyckades stoppa”? Det går ju skitdåligt just nu i Ryssland. Menar du att de ”lyckades” fördröja smittan någon vecka? Det är såklart helt meningslöst.
Citera
2020-04-19, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Var har jag skrivit att ingen tjomme dött i de länder?
Vem har sagt och vilket land inför en lockdown som varar mer än 2 månader?
Var snäll besvara frågorna.

Du skriver ju själv att en lockdown skulle göra så att ingen tjomme dött. Flertalet länder har infört lockdown, trots det dör folk i olika annan takt..

Så du menar att en lockdown skulle vara i över 2 månader? Hur lång tid tycker en sån som du vore rimligt, 6 månader?

Förstår du dig på ekonomi öht? Fattar du vad det skulle innebära för framtiden? Kommande generationer? Nä, jag tror du inte förstår alls, det är det ens alarmerande här. Ni som vill stänga ner allt tills viruset kan bekämpas med vaccin.
Citera
2020-04-19, 23:42
Medlem
HipToBeSquares avatar
Vid skrivandes stund har UK ca 16000 döda pga viruset. Sverige har ca 1500. UK har 238 dödsfall per 1 miljon invånare, Sverige har 150.

UK har nu på flera ställen full auktoritär lockdown medan Sverige har det inte. Tyskland ser mycket bättre ut med 54 dödsfall per 1m invånare. Hur kan denna skillnad förklaras? Jag ser ingen direkt koppling till lockdown utan något annat måste vara avgörande faktorn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in