2020-04-19, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Håller med. Såhär sade Frode Forland, smittskyddsdirektör i Norge, till SVT Agenda:

Angående flockimmunitet:
– Det kan ta lång tid, men som är läget är nu har troligtvis Sverige kommit längst mot en flockimmunitet.
– Men man vet inte vad som är bra i det här läget.
– Sverige betalar ett lite högre ingångspris men det är utgången som räknas i slutändan.

Min fundering har hela tiden varit att, okej, Norge och Danmark har färre smittade på exempelvis äldreboenden just nu, men kommer det vara möjligt att bibehålla trenden i kanske uppemot två år - eller kommer de här grupperna också drabbas, sett över tid? Kommer de äldre tvingas isolera sig så länge? Hur många dör isåfall av bristen på socialt liv och motion?

Vietnam gör nu så många tester att de får 750 negativa svar för varje positivt. Norge kommer köra samma sak, öppna samhället sakta och samtidigt smittspåra utan att det sprids mycket. Det kommer gå bra för Norge.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Du hänvisade till att Sverige ligger på 8e plats gällande dödstal.

Utöver att Sverige räknar sina dödsfall mycket noggrannare än övriga länder i väst (länder utanför västvärlden borde inte ens räknas då deras beräkningar är totalt felaktiga) så är det inte dagens dödstal som räknas utan den slutgiltiga siffran och den kan du se först om något år. I den beräkningen ska även personer som indirekt dött av Corona räknas in och de är inte alltid smittade av Corona om man säger som så.

Tänk dig den årslånga debatten om hur det ska räknas, och alla som kommer försöka vinkla så just deras land kommer väl ut. Hua.
Senast redigerad av termozen 2020-04-19 kl. 23:09.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Ingen tjomme skulle dött ifall landet hade satts i lockdown som resten av världen.
Det där är alldeles för optimistiskt, ja helt orealistiskt. Se bara på resten av världen, nog har de döda tjommar, massor dessvärre. Jämfört med många ligger vi i lä. 28/3 hade Italien, trots lockdown, 100x så många döda. Det kallar jag tjommar.

Du bygger ett argument utifrån helt orealistiska premisser. Inte undra på att du blir upprörd.
Citera
2020-04-19, 23:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Jo, men var det inte så att SARS inte var särskilt smittsamt så intresse för vaccin blev svalt?

Men tänk ett billigt, snabbt och effektivt provkit. Man kan testa sig själv flera ggr per dag. Prov tas innan ombordstigning på flyg. Osv osv.

Testa sig flera gånger per dag, hur tänkte du där?

Om du visar negativt på förmiddagen, går förbi en person som hostar, och så testar du igen för att se om du blev smittad, det funkar inte så. Det tar tid innan viruset fortplantat sig så du kan upptäcka det vid test.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Svensken är verkligen udda måste jag få säga.
Vi går omkring som om inget händer i världen eller i Sverige.
Vad ska till innan en svensk springer och gömmer sig undrar jag.
Den enda som gömt sig är Stefan förstås.
Nu när hela världen fallit i träda. Springer vi omkring som om inget händer.
Jobbar, äter mat ute, går på krogen, åker tåg och buss utan munskydd.
Tegnell står med armarna över magen och är lika envis som han varit från första början.
Ibland kommer jag på mig själv. Herregud människa det pågår en elak pandemi över hela världen. Skärp dig.
"Man ska vara stolt , orädd svensk, fastän världen håller på att rasa samman"
Vill minnas att när terrordådet sköljde över oss -så var det "visa ingen rädsla, samhället ska fortsätta som vanligt"
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Konstigt att inget land lyckas med det då..
Om det är enda vägen alltså.

Citat:
Ursprungligen postat av Pluto456
Du är så jävla kortsiktig. Vad vill du ha 1000 döda pga Corona eller 100 000 döda pga ekonomisk depression, fattigdom, etc? Bara för du lever på bidrag har du svårt att sätta dig i större perspektiv.
Jaha! Någon tror fortfarande att coronan inte ställer till det för sveriges ekonomi för att ni får vara sociala på puben? Sverige får en ekonomisk käftsmäll som alla andra, plus över 10 000 döda.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abcdefgordon
Förklara tack.
Med ledning av ditt svar tror jag det är lönlöst. Föreslår att du försöker tänka lite själv, det kan hjälpa.
Citera
Medlem
Citat:
Ja säg det till worldometer och c19.se. De rapar ur sig dödstal dygnet runt.
Vill de splittra?

De som cherry-pickar data från såna sammanställningar vill splittra.
Eller så är de som cherry-pickar data bara så oerhört enfaldiga att de inte förstår att sätta siffrorna i ett vettigt sammanhang av andra uppgifter.
Citera
2020-04-19, 23:09
Medlem
Citat:
Svensken är verkligen udda måste jag få säga.
Vi går omkring som om inget händer i världen eller i Sverige.
Vad ska till innan en svensk springer och gömmer sig undrar jag.
Den enda som gömt sig är Stefan förstås.
Nu när hela världen fallit i träda. Springer vi omkring som om inget händer.
Jobbar, äter mat ute, går på krogen, åker tåg och buss utan munskydd.
Tegnell står med armarna över magen och är lika envis som han varit från första början.
Ibland kommer jag på mig själv. Herregud människa det pågår en elak pandemi över hela världen. Skärp dig.

För några veckor höll jag med om detta (kolla historik om du inte tror mig). Jag tycker fortfarande att Tegnell är en idiot men i detta fall verkar den blinda hönan hittat ett korn.
Vi har ju inte Italien här. Siffrorna rusar ju inte iväg.
Citera
2020-04-19, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Kanske är anledningen till skånes goda tal att folk håller avstånd. Idag såg jag ett litet konditori där folk köade utanför och med 2 meters avstånd. Ja, sedan har vi inget SL.
Jag känner inte alls igen beskrivningen från stockholm. Får säga att folk sköter sig bra.
Det kan även bero på att Skåningar är smartare än Stockholmare.
Citera
2020-04-19, 23:10
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jo det har faktiskt fungerat. Att vinterkräksjuka och influensa stoppats av åtgärderna visar att de faktiskt fungerat. Det är goda nyheter, men en del verkar allergiska mot allt positivt.

Dom är inte allergiska utan dåligt pålästa. Deras främsta informationskälla är någon svamlande konspirationsteoretiker eller sin alkoholiserade farsa som beskyller alla sina problem på samhället. Totalt oförstående om att det krävs personligt ansvar över SITT egna liv. Om de så krockar med en vägg är det väggen som står dåligt placerad.
Citera
2020-04-19, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
Självklart. En massiv andel av de som behöver intensivvård lär dö om det inte finns tillgängligt. Men det finns ingenting som talar för att ens nära 20% skulle stryka med även om sjukvården skulle stänga fullständigt..
Det är inte bara intensivvård. Finns inte vanliga vårdplatser så dör människor också. De flesta behöver inte intensivvård. Runt 6% har de tidigare sagt. Mycket högre andel som behöver en vanlig vårdplats. Jag vet inte vad ditt yrke är eller vad du jobbar med.

Men jag är utbildad och jobbar inom sjukvården. Den info jag har fått änså länge är att de flesta corona-patienter behöver 5-10 liter syrgas. Inte respiratorer. Man kan dö även då, om syrgas och vanliga vårdplatser tar slut.https://www.webmd.com/asthma/guide/hypoxia-hypoxemia
Senast redigerad av rocknrullstol 2020-04-19 kl. 23:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in