2020-04-19, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Eget ansvar är det sista vi behöver. Har ju inte funkat de senaste 6 veckorna har ni inte fattat nåt??

Vi har babblat om en LOCKDOWN i 6v eftersom vi VISSTE att våra medborgare inte skulle lyssna på rekommendationer.

Hur jävla svårt ska det va att fatta.

Vi som hela tiden sagt detta, det är vi som lyssnar på rekommendationerna trots att FHM suger. De som förnekat covid-19 allvar är de som INTE lyssnar

Visst är det vrickat

Så länge vården fixar det går ju inte spridningen för fort.
Citera
2020-04-19, 22:59
Medlem
kyrkstockens avatar
Kanske är anledningen till skånes goda tal att folk håller avstånd. Idag såg jag ett litet konditori där folk köade utanför och med 2 meters avstånd. Ja, sedan har vi inget SL.
Jag känner inte alls igen beskrivningen från stockholm. Får säga att folk sköter sig bra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Länder som uppnår flockimmunitet (eller delvis immunitet) kan ganska omgående öppna sina gränser.

När tror du Sverige uppnår flockimmunitet och ved innebär det egentligen?
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Jo, men var det inte så att SARS inte var särskilt smittsamt så intresse för vaccin blev svalt?

Men tänk ett billigt, snabbt och effektivt provkit. Man kan testa sig själv flera ggr per dag. Prov tas innan ombordstigning på flyg. Osv osv.

Jo det är det hoppet. SARS drabbade inte särskilt många därav lågt intresse för vaccin eller bot. Nu för detta är det megaintresse.

Men som vanligt eller kanske än mer denna gången kommer det vara noll samarbete. Den som först hittar vaccin eller bot kommer ju bli megarik. Därav samarbetar de inte. Vilket gör att om möjligt kommer det gå långsamt att få fram det.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Confusion
Visst..

Var det Estelles skola? Är det tronföljden ni ska säkra?

– Inga kommentarer. Men tronföljden är väl rätt ordentligt säkrad med tanke på hur många barnbarn som Kungen har. Det är väl sällan vi har haft så säkrad tronföljd historiskt. Även om några hoppar av.

Säger skämtet något om skämtaren? Statistisk premiss, följt av historisk referensdata, och så en brasklapp om oförutsedda variabler som kan påverka det slutgiltiga utfallet.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/statsepidemiolog-anders-tegnell-sverige-har-valdigt-svart-att-acceptera-risker/
Varför säger han ens ”Inga kommentarer”?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Svenskar är inte klokare än resten av världen.
Svenskar är mer hänsynslösa än resten av världen.
Nej, om något så är vi mer hänsynstagande än resten av världen.
Det kommer en tid efter Corona, och då måste det finnas ett samhälle som inte har totalkollapsat som kan ta hand om sina medborgare.
Citera
2020-04-19, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Sannolikt ännu längre.

Sant. 3-5 år kanske. När multivariabelanalys kunnat gjorts.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Svensken är verkligen udda måste jag få säga.
Vi går omkring som om inget händer i världen eller i Sverige.
Vad ska till innan en svensk springer och gömmer sig undrar jag.
Den enda som gömt sig är Stefan förstås.
Nu när hela världen fallit i träda. Springer vi omkring som om inget händer.
Jobbar, äter mat ute, går på krogen, åker tåg och buss utan munskydd.
Tegnell står med armarna över magen och är lika envis som han varit från första början.
Ibland kommer jag på mig själv. Herregud människa det pågår en elak pandemi över hela världen. Skärp dig.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Eget ansvar är det sista vi behöver. Har ju inte funkat de senaste 6 veckorna har ni inte fattat nåt??
Jo det har faktiskt fungerat. Att vinterkräksjuka och influensa stoppats av åtgärderna visar att de faktiskt fungerat. Det är goda nyheter, men en del verkar allergiska mot allt positivt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Kan med stor sannolikhet ha kommit från labbet. Möjligt att det sedan spreds vidare från deras djurplågerimarknad.
Oavsett så kom det från Kina, de tystade ned det länge.
De mesiga globalisterna som styr i väst är skyldiga till att ha släppt in eländet hit. De kunde ha stängt tidigt, vilket de inte gjorde.
Fast även kineserna är skyldiga. Vi bör bojkotta dem. Tyvärr sitter de med en stor del av världens tillverkningsindustri, både i Kina och industri de äger i andra länder.
Fast på samma sätt som industri gick att flytta till Kina går det också att flytta den därifrån. Vi måste bygga upp vår egen industri igen.

Ja, Europa hade kunnat agera snabbare. Detsamma med USA. Och JA, vi MÅSTE bygga upp egen industri i Sverige och i Europa. Jag väljer hellre att leva 10% fattigare än att vara beroende av Kina.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Min pappa fick också morfin när han var döende på slutet för att slippa ångest. Det var fem år sedan och är ett human sätt att låta någon lämna jordelivet.

hade en släkting som dog i cancer
hon fick också morfin för att lindra
smärtan folk här kallar det för folkmord
jag kallar det ett humant och människo-
värdigt sätt att stilla somna in istället för
i fruktansvärda smärtor och dödsångest
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Jag anser att det är en lysande strategi.
Det är också enfaldigt att enbart bedöma strategier utifrån dödsfall. Och dessutom dödsfall vid något godtyckligt vald tidpunkt. Olika strategier är måhända mogna att utvärderas om ett par år.
Så långt, tycker jag att Sverige gör allt rätt.
Håller med. Såhär sade Frode Forland, smittskyddsdirektör i Norge, till SVT Agenda:

Angående flockimmunitet:
– Det kan ta lång tid, men som är läget är nu har troligtvis Sverige kommit längst mot en flockimmunitet.
– Men man vet inte vad som är bra i det här läget.
– Sverige betalar ett lite högre ingångspris men det är utgången som räknas i slutändan.

Min fundering har hela tiden varit att, okej, Norge och Danmark har färre smittade på exempelvis äldreboenden just nu, men kommer det vara möjligt att bibehålla trenden i kanske uppemot två år - eller kommer de här grupperna också drabbas, sett över tid? Kommer de äldre tvingas isolera sig så länge? Hur många dör isåfall av bristen på socialt liv och motion?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in