2020-04-22, 11:41
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff

Det får nog bli regeringen läkarkåren och forskarsverige som styr upp det här,

FHM lär aldrig backa på nåt,

Giesecke som nu arbetar för FHM förmedlar siffror till höger och vänster till befolkningen via TV,

"över 99%" och "Coronavirus lever ett par minuter på plastytor" och svenska journalister bara hummar med utan att fråga vad siffrorna baseras på för att han är expert?

Även en expert ska ange sina källor och öppet redovisa sin data och sin metod det är grunden i all vetenskap.

Och att ställa den frågan är grunden i all journalistik.

Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Fast att gå djupare in i vetenskapliga debatter mitt under en operation vore nog att prioritera sin tid lite fel, tycker du inte?

Sen vidhåller jag att FHM borde haft en presstalesman.

Jag lägger info, transkribering citat och länkar här nedan,

Coronavirus är kända för att leva länge på ytor jämfört med andra virus,

det är av väsentlig vikt att någon som arbetar för svenska FHM ger svenska folket rätt information mitt under pågående kris i nationell TV!

Så: Nej tvärtom! Det kan ju för helvete handla om liv eller död för någon i riskgrupp!

Pratar Giesecke om rätt virus? Eller finns det hemliga svenska studier som ställer allt på ända som utländska forskare inte är medvetna om, CNN talar om att viruset lever 5 dagar på kartong, man får ju hoppas att de refererar till sin källa/studie,

jag undrar fortfarande var siffrorna kommer ifrån,

jag har ännu inte hört/läst något som liknar det han informerar om från något annat håll, det måste vara helt nya svenska hemliga forskarrön för han plockar väl inte siffrorna ur luften?

Om viruset är helt dött efter en minut på ytor, hur har hela världen kunnat bli smittad?

===

Journalisten: Men metall, plast?

Giesecke: Man har hittat spår av virus på alla de här ämnena som du säger men i princip kan jag säga att efter en minut är det dött, jag kan tänka mig att om nån hostar i handen och tar i ett dörrhandtag och så kommer du 15 sekunder senare och tar i samma dörrhandtag ...

Journalisten: och sen kliar mig i ögat

Giesecke: och sen kliar dig i ögat då skulle du kunna vart smittad. Men om nån har varit där 30 minuter innan ... nej

Journalisten: ingen fara

02:10 in i SVT Morgonstudion
https://www.svtplay.se/video/24909840/morgonstudion/morgonstudion-22-apr-06-00-1?start=auto
===

"Medan vissa känner av symtom som torrhosta och feber, kan många bära på viruset utan att överhuvudtaget märka av det har det tidigare hetat.

Oerhört många – enligt Giesecke.

– 99 procent, eller mer, vet inte om att de har haft det. De som smittas märker i nästan alla fall inte att de har det. Sedan är det några som blir sjuka, några som blir svårt sjuka och några som dör. Men om man tittar på alla som smittas är det en väldigt liten andel, säger han till SVT."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/P9xVdR/experten-99-procent-vet-inte-om-att-de-haft-corona
Citera
2020-04-22, 11:42
Medlem
Honeyflys avatar
Shekarabi sviker tusentals i regeringens jätteblåsning

Regeringen utställde ett coronalöfte till svenska folket. Karensavdraget skulle tas bort. Nu visar det sig att informationen inte var korrekt.

Tusentals anställda, undersköterskor, omsorgspersonal och andra hjältar i denna svåra stund, får inte ens en kompensation som täcker hälften av inkomstbortfallet. Vi talar om ett löftesbrott av enorma proportioner, skriver Jimmie Åkesson (SD).

SD sviker inte samhällsbärarna
Vi Sverigedemokrater är tydliga. Inte under några omständigheter kommer vi att svika de som nu har en nyckelroll i att hålla uppe vårt land. Vi kommer aldrig vara annat än kristallklara till alla er som sliter dag och natt. Vårt besked är: ni förtjänar inte bara vår respekt. Ni förtjänar att få full sjuklön från dag ett om ni är sjuka. Och inte minst, ni förtjänar ärlighet.

Tyvärr tycks inte regeringen dela denna uppfattning. Det enkla och logiska sambandet som utgörs av devisen – man ska hålla det man lovar – har inte riktigt satt sig i Rosenbad med omnejd. Vi beklagar givetvis detta, men garanterar att vi kommer göra allt som står i vår makt, för att påverka regeringen på ett sätt som gör att de tar sitt förnuft till fånga.
Expressen
https://www.expressen.se/debatt/shekarabi-sviker-tusentals-i-regeringens-jatteblasning/
Citera
2020-04-22, 11:42
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iakttagaren-2019
Sverige hade 185 st fler rapporterade döda i covid19 igår.

Det motsvarar med USA mått mätt att 185*328/10,12 =5996 pers skulle dött i USA med Sveriges vårdande åtgärder och inte 2804 pers , som den tragiska siffran blev.

Ty USA har 328 miljoner och Sverige 10,12 milj invånare.

NEJ, DET ÄR SVERIGES SIFFROR SOM ÄR RUGGIGA + några till ex Italien, Spanien m fl

Du verkar ha haft PK-glasögonen på dig, i Sverige dör och har dött många i onödan, när man jämför med våra grannländer Norge, Danmark, Finland, Tyskland och Polen.

Sveriges siffror är inte ruggiga. Sveriges siffror är katastrofsiffror som får vilket annat land som helst i världen att införa State of Emergency. I Sverige händer ingenting. Sveriges två största tidningar har inte enda rubrik om detta på deras hemsidor. Helt surrealistiskt.

Kolla själv:

www.aftonbladet.se
www.expressen.se
Citera
2020-04-22, 11:43
Medlem
Siffror o h kurvor som visar tydligt skillnader mellan de nordiska länderna.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/04/19/vi-har-jamfort-hur-coronan-drabbat-norden-har-ar-statistik-pa-dodsfall-tester
Citera
Medlem
Helt OT men det verkar som mitt jobb är orubbat trots att oljepriset gick ned till -47 dollar fatet.
Jag utser mig således till super-överlevare för det enda Kuwait har att sälja är olja
Citera
Medlem
Terror-Ister-Bands avatar
Va fan horde jag just pa P4 Stockholm, horde inte riktigt, rappoorten fran igar ar felaktig och skall goras om, sade de att tusentals fler ar smittade?!
Citera
2020-04-22, 11:44
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
I vilken värld dör 10000 i Sverige varje år av influensa? Har du källa på det?

Nej inte alls! Jag har aldrig intresserat mig för det heller, det är andra påstår det!
Citera
2020-04-22, 11:45
Medlem
De korrekta jämförelserna mellan de nordiska länderna.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/04/19/vi-har-jamfort-hur-coronan-drabbat-norden-har-ar-statistik-pa-dodsfall-tester
Citera
2020-04-22, 11:46
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Vilket skitsnack, det dör i genomsnitt 613 personer under en 30 dagars period i en influensa säsong i Sverige.
Vi har äver 1770 bekräftat corona smittade döda under samma period detta år och det är helt uteslutet att inte denna siffra kommer öka.

https://www.icuregswe.org/globalassets/dokument/influensasasongen-2018-2019-sasongssammanfattning-190620.pdf

Bara en jämförelse! Jag har aldrig påstått något alls. Om ditt ungdomsadrenalin inte varit så röt och hett hade du sett det när du läste.
Citera
2020-04-22, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Vi provar igen....om viruset dör inom en minut i torra miljöer, hur kan smittan spridas så som den har gjort? Om vi utgår från 1 minuters regeln så måste alla ha smittats antingen vi luften i direkt närhet, eller inom en minut från något annat.

Tycker det det låter troligt? Nej.
OK. Isf är vi oense.
Citera
2020-04-22, 11:48
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av text-tv-202
Dödligheten i covid-19 motsvarar 0.3% av impacten spanskan sjukan hade (177.000/50miljoner).

Hur vet du det när det inte är över än?
Citera
2020-04-22, 11:48
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det finns rabiata alarmister på Karolinska, som Cecilia Söderberg Nuclear till exempel, och hon har säkert en hel liten domedagssekt omkring sig, så jag skulle inte tro i blindo på nåt nån sa.
Varför vill du misskreditera Cecilia SN.
Det är väl bra att det träder fram kunnigt och erfaret folk som ifrågasätter agerandet. Vi lever i en demokrati.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in