2020-04-19, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
FHM har dessutom lallat om utplaning 5 gånger nu. De har fel.

De har rätt.
Citera
2020-04-19, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matrix-191
Om vi får kontroll på coronaviruset och allt återgår till det normala i sommar, finns det någon risk att viruset kommer tillbaka i höst?

Självklart finns det en sån risk. I synnerhet så eftersom många länder i vår närhet som Tyskland, Norge & Finland har betydligt lägre grad av smitta i befolkningen i första vågen. Dessa länder är det betydligt mer sårbara i våg två.
Citera
2020-04-19, 19:02
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Jag tror 0,05 är lite lågt, jag skulle gissa på 0,1 eller 0,25 procent och inte 0,05 som minimum, det vi måste ta in i åtanke är att USA troligen kommer att börja mörka dödstalen snart i form av att skriva om dem till "dog i lunginflammation" eller dylikt just för att de har en president som lever i sin egna bubbla och har en svans som kan orsaka skada, USA bygger mycket av sin position just nu på sitt rykte precis som Ryssland och Kina gör, och kan de inte få bukt med en sjukdom så måste de erkänna att deras sjukvård inte är så världsbäst som de skryter om.

För om vi tittar på de siffror som de har beräknat med så skulle det ha dött cirka 39500 i morgon, den siffran passerar de idag, vilket är varför jag inte litar på USA just nu.
Ditt resonemang verkar rimligt. Titta på Stockholms ca 1000 döda och räkna baklänges. 0.05% ger 2 milj smittade, 0,1% ger 1 milj. 0,25% ger 400k smittade. Någonstans mellan de två senare alternativen finns nog det verkliga antalet smittade.
Citera
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag begriper inte hur FHM och fler här på fb kan se en utplaning, jag gör inte det.
Lockdown i hela landet hjälper inte men Stockholm får de faktiskt göra något åt. Polisen skall inte behöva
kontakta ungdomars föräldrar och säga att det är dags att hämta hem barnen. (expressen)
Fullt på uteserveringar och barer. Polisen går förbi och tittar på idioterna som bara säger det är lugnt vi har flockimmunitet
När jag tittar på antalet på IVA så har det stått still en vecka. Så det måste man benämna utplaning vare sig man vill eller inte.
Gäller såväl landet som Stockholm.
Och det är inte så att det är underskott på IVA platser. Jag tror inte man har börjat fylla på i Älvsjö än.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Våra grannländer tittar givetvis på Sverige som har betydligt mindre restriktioner. Jag håller inte med dig ang. våra siffror, de skenar i jämförelse med våra grannar och jag tror de är rädda att hamna i samma situation som Sverige.
De har kontroll över sin smittspridning, vilket ingen kan säga att vi har i Sverige. Därför vågar de börja lätta på sina restriktionerna och ja de kommer att få flera antal smittade, vilket de räknar med.
Men förhoppningsvis kommer de att kunna behålla kontrollen över spridningen.

Min bedömning är att vi har kontroll över vår smittspridning så länge våra patienters IVA-behov inte överstiger antalet platser vi har. Skulle vi vara på väg att överskrida denna gräns finns all anledning att införa större restriktioner, något som FHM då också skulle göra och som regeringen skaffat sig parlamentariska möjligheter till att snabbt genomföra.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mikrofons
1578 döda totalt en dubblering på 10 dagar från runt 800 döda totalt. De borde införa lockdown då vi redan kan se på nyheterna att folk fyller ut pubarna på helgerna.

https://c19.se/

De kommer aldrig göra det. Även om det skulle kosta halv miljon i form av antal personer som dog i Sverige.
Det enda som kan tvinga dem är att sanningen når massan.
Men även detta är i princip uteslutet.
De som finns bakom detta styr ju allt. De styr staten, de styr myndigheterna och framförallt styr dem msm.
Vilket är i sin tur den huvudsakliga medeln för att styra folkets åsikter via en massa hjärntvättsrubriker.

Så länge man kan fortsätta med det och man ser till att bilden är extremt förvrängd och visar ett bra läge trots det katastrofläge man är i, så kommer allting att rulla på som vanligt.
I Nord Korea fungerar likadant.
Citera
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Om vi får kontroll på coronaviruset och allt återgår till det normala i sommar, finns det någon risk att viruset kommer tillbaka i höst?
Ja tyvärr...en andra våg kan komma
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Precis. Och i random förort där det är många invandrare är det munskydd som gäller till 30-40 procent nu. De har inte hört talas om Dr Tengele utan de tittar på sina nyheter från hemländerna, som troligen är mindre censurerade än svensk propagandamedia.

Tror du verkligen att Somalia, Iran, Irak, Syrien, Turkiet har mindre censurerade TV nyheter?
Citera
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ja
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Absolut, jag tror du säger lite för låga siffror där, enligt vissa här så ska vi ju se runt 500 döda stockholmare om dagen från och med i morgon.
8nde maj kommer peaken har jag sagt hela tiden. Om jag har fel kommer jag vara den förste att erkänna det och gratulerar bara att den otroliga chansningen, experimentet, har lyckats. Då är det bara överdödligheten i jämförelse med grannländerna man kan hålla regimen ansvarig för och det kommer nog landa på några tusen. Människor är inte värda något för makten i Sverige, de är bara ett medel.
Citera
2020-04-19, 19:03
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Nej nu får du ge dig Dr. Fauci.
Såg i expressen nyligen att USA haft lägsta siffran vad gäller dödstal idag och att de nått den här kulmen man pratar om
Ser också att siffror i Italien, Frankrike, UK och Spanien bland annat börjar se bättre ut.
Riktigt otäckt när det låg runt 900 personer dag ut och dag in.

Nu är det bara att vänta på att det går åt rätt håll för Sverige också. Som Stefan sa "Det blir värre innan det blir bättre"
Är bara att hoppas det där värre passerats och då blir det inga 10000-tal.

10 000 döda i Sverige lär vi komma upp i tyvärr kanske några tusen till innan årets slut. Följer Sverige Italien med 6-900 om dagen så motsvaras det med ca 130-140 döda om dagen då det är som värst i Sverige. Då Sverige har en lägre mängd folk så motsvarar 138 Döda i Sverige 900 döda i Italien

Så följer vi detta i 3-4 veckor så blir det 28 dagar x138 dvs 3800 döda till inom 4 veckor med de snart 1600 så är vi isåfall uppe runt 5400 om en månad vilket kan vara en rimlig beräkning sett till Italiens utveckling. Under resten av året kanske det klingar av dock med en och annan topp så 10 000 döda är ingen orealistisk fantasi så innan årsskiftet lär det hamna på 12 000+
Citera
2020-04-19, 19:03
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Du är medveten om att det är fler än vad det dog amerikanska soldater i Vietnamkriget?

Alarmister saknar logiskt tänkande och är väldigt faktaresistenta

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Faktaresistens
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in