2020-04-19, 18:51
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Svenskarna verkar tro att faran är över. Troligen på grund av vårvädret och en del olämpliga uttalanden från våra myndigheter, samt att folk börjar bli trötta på situationen.
Men faktum är att det knappt har börjat. Jag tror av vi behöver få minst 10 gånger fler smittade och döda innan man kan hoppas att vi har nått kulmen på spridningen.
Ser man på små länder som San Marino så är nästan 1,5% av befolkningen konstaterat smittad men ändå fortsätter spridningen med oförminskad styrka. I Sverige motsvarar det undefär 150.000 konstaterat smittade. Med den spridningstakt vi har idag. Runt 500 nya fall per dag skulle det ta 200 dagar. Då är vi framme i November eller December. Då är det bara kulmen. Sedan är det lika långt tills vi är nere på dagens nivåer igen. Detta är för lång tid. Så antingen måste man snabba på spridningen eller så måste man försöka stoppa den helt. Vi kan i alla fall inte ha det så här länge till.

Mycket tyder ju på att en stor del av befolkningen redan är smittade, vissa experter säger 1/3 andra säger 50%.
Hur du får det till att vi bara är i början av detta är ju då en gåta.
Viruset har ungefär samma dödlighet som en vanlig influensa, runt 0,1%
Jag anser att Sverige har gjort sitt bästa för att låta detta få gå sin gilla gång, och med det relativt låga antalet döda så har strategin uppenbarligen varit helt rätt.
Det är tröttsamt att läsa inlägg som dina i längden, det är nästan så man tror att det gror ett inre hopp inom er att vi står inför världens undergång.
Du får hålla tummarna för att nästa pandemi är värre helt enkelt. Det dröjer nog bara ett par år eller tre ska du se.
Citera
Medlem
Döden slipar sin lie under helgerna. Då får man en liten svacka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Fauci
60.000 döda i sverige med Tegnells taktik.
Du är medveten om att det är fler än vad det dog amerikanska soldater i Vietnamkriget?
Citera
Medlem
Flabbss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Svenskarna verkar tro att faran är över. Troligen på grund av vårvädret och en del olämpliga uttalanden från våra myndigheter, samt att folk börjar bli trötta på situationen.
Men faktum är att det knappt har börjat. Jag tror av vi behöver få minst 10 gånger fler smittade och döda innan man kan hoppas att vi har nått kulmen på spridningen.
Ser man på små länder som San Marino så är nästan 1,5% av befolkningen konstaterat smittad men ändå fortsätter spridningen med oförminskad styrka. I Sverige motsvarar det undefär 150.000 konstaterat smittade. Med den spridningstakt vi har idag. Runt 500 nya fall per dag skulle det ta 200 dagar. Då är vi framme i November eller December. Då är det bara kulmen. Sedan är det lika långt tills vi är nere på dagens nivåer igen. Detta är för lång tid. Så antingen måste man snabba på spridningen eller så måste man försöka stoppa den helt. Vi kan i alla fall inte ha det så här länge till.
Uppskattningar som gjorts dels av Tom Britton dels av Tegnells gäng pekar båda, trots olika tillvägagångssätt, på att 30% av Stockholmarna är eller har varit smittade. Svårt att få 10 gånger fler smittade då!
Citera
2020-04-19, 18:52
Medlem
Senaste uppdateringarna
19 april (GMT)
563 nya fall och 29 nya dödsfall i Sverige [ källa ]
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
De här sjuka enkätundersökningarna (kan det verkligen vara en prioriterad verksamhet i ett krisläge?) tjänar bara ett syfte: att tysta all kritik.
Är FMHs verksamhet och regeringen en popularitetstävling? kan man fråga sig.

Det är förstås en del av propagandan. Fattas bara inte att de inte skulle göra det.
Allting går ut på att det ska se så bra ut som möjligt.
Random tjomme som läser på AB säger då: "Men du ser, det är inte så farligt, Tegnell gör ju rätt säger alla, eller"?
Tror faktiskt Nord Korea ljuger mindre än Sverige.
Citera
Medlem
Det sjuka med flashback folket är att vissa önskar sig att vi får 300-500 döda om dagen så att de kan jämföra med andra länder och samtidigt skriva "vad var det jag sa"
Citera
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikrofons
1578 döda totalt en dubblering på 10 dagar från runt 800 döda totalt.

https://c19.se/

Under bden senaste veckan 12-19 April har då 663 personer dött ett snitt på 93,7 döda per dag.

Italien har 6,5 gånger fler innevånare så tar vi dessa siffror gånger 6,5 får vi 4309 döda på en vecka eller 615 döda om dagen.

Sverige skulle ju enligt Tegnell ALDRIG komma upp i Italiens nivåer.. Nu är vi där och Tegnell hummar allt mer och hånler år Svenskarna som inget begriper av vad som händer i landet. Svenskarna förfasar sig över Italiens siffror men gottar sig åt Sveriges ? Hur fungerar folks hjärnor egentligen ?

Dessutom ligger Italien 3-4 veckor före tidsmäsigt vilket innebär att vi kan se fram emot samma utveckling som italien för 3-4 veckor sedan fram till nu. Det kan bli väldigt många döda de närmsta 3-4 veckorna.

OM Italien nu stabiliserats så kommer kanske även Sverige göra detta om 3-4 veckor vilket vi får hoppas på. Dock har Italien fortfarande 4-500 döda per dag..vilket skulle ge 90 döda ungefär omräknat till Svensk befolkningsmängd om 3-4 veckor. Men det är en månad fram till detta.
Citera
2020-04-19, 18:53
Medlem
AnnaDeas avatar
Kom igen dock.

Hur kan man anta att detta skulle försvinna om ett par veckor?

Stockholmare skiter fullständigt i max 50-personer uppmaningen, springer ute för att det är vårväder, och viruset tar 2-3 veckor för att visa symtom, lägg därtill exceptional spridning.

Skit i lockdown, jag undrar hur man tänker att detta skulle vara slut snart.

Jag trodde personligen att i slutet av April skulle vi nå en peak för att sedan plana ut över maj. Känns som att vi får plussa på en månad nu med tanke på hur människor beter sig.
Citera
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Jag tror 0,05 är lite lågt, jag skulle gissa på 0,1 eller 0,25 procent och inte 0,05 som minimum, det vi måste ta in i åtanke är att USA troligen kommer att börja mörka dödstalen snart i form av att skriva om dem till "dog i lunginflammation" eller dylikt just för att de har en president som lever i sin egna bubbla och har en svans som kan orsaka skada, USA bygger mycket av sin position just nu på sitt rykte precis som Ryssland och Kina gör, och kan de inte få bukt med en sjukdom så måste de erkänna att deras sjukvård inte är så världsbäst som de skryter om.

0,05% är säkerligen lägre än den verkliga siffran. Jag förklarade bara att de måste ha räknat med ett stort mörkertal, eftersom du skrev att det inte gick ihop med de officiella dödstalen.

Själv tänker jag inte ge mig på att gissa vad dödligheten kan vara. Känns alldeles för spekulativt i dagsläget med knapphändig information. Vad man kan säga är ju dock att den,tack och lov, lär vara extremt mycket lägre än de sjuka siffror internetkrigare farit med tidigare där man snackat om 5-10%.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Är du en fullständig idiot?

Barn är enorma asymptomatiska smittspridare av SARS-CoV2.

Att de allra flesta barn inte blir allvarligt sjuka av SARS-CoV2 har ingenting att göra med just ACE2 eller med just lungorna.

Tyvärr är det du som framstår som en idiot. Barn klarar sig väldigt lindrigt. Det är ingen större fara om barnen knallar omkring asymptomiska bärare. Faktum är att det är bra om många i skolåldern får det nu i första vågen. Det kommer göra senare vågor mycket mer lindriga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Det finns många domedagsepidemiologer här i tråden som uppger att de har många i sin bekantskapskrets som skiter fullständigt i myndigheternas rekommendationer och restriktioner, så nog finns det en poäng att visa att många faktiskt tar dessa med tillhörande avsändare på allvar?

Det är väl de som struntar i "rekommendationerna" som stödjer Dr Tengele gissar jag. De som inte gör det bryr sig inte om den självutplånande regeringen vi har i det här landet, utan gör som i resten av Europa, undviker smitta genom munskydd, m.m., skiter högaktningsfullt i FMH och regeringens dödspolitik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in