Citat:
Svenskarna verkar tro att faran är över. Troligen på grund av vårvädret och en del olämpliga uttalanden från våra myndigheter, samt att folk börjar bli trötta på situationen.
Men faktum är att det knappt har börjat. Jag tror av vi behöver få minst 10 gånger fler smittade och döda innan man kan hoppas att vi har nått kulmen på spridningen.
Ser man på små länder som San Marino så är nästan 1,5% av befolkningen konstaterat smittad men ändå fortsätter spridningen med oförminskad styrka. I Sverige motsvarar det undefär 150.000 konstaterat smittade. Med den spridningstakt vi har idag. Runt 500 nya fall per dag skulle det ta 200 dagar. Då är vi framme i November eller December. Då är det bara kulmen. Sedan är det lika långt tills vi är nere på dagens nivåer igen. Detta är för lång tid. Så antingen måste man snabba på spridningen eller så måste man försöka stoppa den helt. Vi kan i alla fall inte ha det så här länge till.
Men faktum är att det knappt har börjat. Jag tror av vi behöver få minst 10 gånger fler smittade och döda innan man kan hoppas att vi har nått kulmen på spridningen.
Ser man på små länder som San Marino så är nästan 1,5% av befolkningen konstaterat smittad men ändå fortsätter spridningen med oförminskad styrka. I Sverige motsvarar det undefär 150.000 konstaterat smittade. Med den spridningstakt vi har idag. Runt 500 nya fall per dag skulle det ta 200 dagar. Då är vi framme i November eller December. Då är det bara kulmen. Sedan är det lika långt tills vi är nere på dagens nivåer igen. Detta är för lång tid. Så antingen måste man snabba på spridningen eller så måste man försöka stoppa den helt. Vi kan i alla fall inte ha det så här länge till.
Mycket tyder ju på att en stor del av befolkningen redan är smittade, vissa experter säger 1/3 andra säger 50%.
Hur du får det till att vi bara är i början av detta är ju då en gåta.
Viruset har ungefär samma dödlighet som en vanlig influensa, runt 0,1%
Jag anser att Sverige har gjort sitt bästa för att låta detta få gå sin gilla gång, och med det relativt låga antalet döda så har strategin uppenbarligen varit helt rätt.
Det är tröttsamt att läsa inlägg som dina i längden, det är nästan så man tror att det gror ett inre hopp inom er att vi står inför världens undergång.
Du får hålla tummarna för att nästa pandemi är värre helt enkelt. Det dröjer nog bara ett par år eller tre ska du se.