2020-04-18, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Formell förundersökning eller inte - att granska en person rättsligt ska vara offentligt, personen ska ju vara misstänkt först.
Tror inte de förvarslar i så fall. Det kanske bara sker.
Var inte de skrivande poliserna en trådsanning, sa någon här?
Jag har inte på känn att HD bör misstänkas, men mycket lutar åt att SD vet mer än han säger.
Bra sätt att skydda någon på är att vara neutral, som han vill.
Man får då inte tappa koncepten.

Tror att utgångspunkten i normalfallet är den att polisen skall informera den som är minst skäligen misstänkt för ett brott om misstanken i fråga.
Iaf vid ”enklare” brott.
Sedan kan det ju givetvis i vissa fall vara något otaktiskt att informera misstänkta brottslingar om att utredning pågår/skall inledas så undantagsregler finns nog.

Tror att både SD och HD har hållit inne med en hel del.
Citera
2020-04-18, 18:03
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Min poäng var att INGEN vet var inloggningen har skett. Det skrivs om Varbergagatan, både här och i Sds brev, men det var ju den 14 maj, inte 7 oktober. Så den kan ha skett precis var som helst. SD skriver mobil, men jag menar att det är för att trolla bort oss. INGET talar för att det har skett från mobilen. Den har varit stendöd sedan natten mot 15 maj. Jag tror det har skett från en dator, och att det är en mac.

Ok. Så att han skriver 2 km handlar mer om att han även i en fingerad felläsning vill uppge ett avstånd, som känns betryggande?

Men han är helt enkelt på den platsen då? I så fall. För ingen har slagit fast (i Fup) var nånstans det var...
Citera
2020-04-18, 18:04
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Kan ju inte motsäga din version ifråga om överraskningar och osannolikheter.
Du har rätt i att två år av svada bör innefatta några moment som går att allvarligt ifrågasätta också.
Vi har alla uttryckt oss tillspetsat eller dramatiskt någon gång.
Men googla på hur man dödar små barn vet jag sannerligen ingen som har gjort, ingen heller
som sagt "Önskar att han/ hon aldrig blev född" eller "Vi skaffade barn för sent eller för tidigt".

Men vem lutar du åt, hur tänker du kring HD?

Stefans kommentar: Citat: ÅKl påstår jag planerat och övervägt ta livet om Hanna och barn. Sanningen är att Hanna inte ville leva och inte ville lämna barn utan sin mamma. Någon av oss sa att det vore bättre om vi alla dog i en bilolycka. Slut citat.

https://www.docdroid.net/eANls3r/orebro-tr-b-2705-18-aktbil-483-skrivelse-fran-stefan-davidsso-pdf

Här är föräldrar vilka var i en liknande situation,

Föräldrarna som hittades döda i Bjärred, tillsammans med sina två barn, lämnade ett avskedsbrev.
I brevet framgår att de inte såg någon livskvalitet i framtiden – på grund av döttrarnas sjukdomsbild.

– Jag tror hela den här händelsen har varit en chock både för anhöriga och familjekretsen, säger Lina Isaksson, presschef vid polisen i Region Syd.

Förundersökningen om mord påbörjades den 9 januari, då familjen anträffades döda i sitt hus. Då de misstänkta inte längre är i livet kommer förundersökningen med största sannolikhet läggas ner.
– Vi tror det. Ingen av de misstänkta finns kvar i livet så det finns ingen person att ställa till svars för det här, säger Lina Isaksson.
"Fick inte tag i någon – ringde polisen"
Polisen kommer inte att hålla någon ny presskonferens med anledning av det som kommit fram. De kommer inte heller göra några speciella insatser i Bjärred med anledning av händelsen.

– Vi har haft många poliser i Bjärred och varit öppna och tydliga i vår kommunikation att det inte finns någon anledning för människor i övrigt att vara oroliga, säger Lina Isaksson.

https://www.expressen.se/kvallsposten/foraldrarna-i-bjarred-lamnade-avskedsbrev/

Då definitionen av ondska är omedvetenhet så är dom som läser in djävulen i varje stavelse per definition inte medvetna om vad dom gör. Då gör man inte så punkt!

. Men dom som är medvetna om hur felaktig bild om verkligheten det innebär ber jag ödmjukt att inte leta djävulen i varje ord för att konstruera en önskemördare ala' Quick.

Edit: Det är väl inte osannolikt att denna händelse var det som gav en sen 15 månader (aug 2019) överladdad Åkl anledningen till den löjligt överdrivna kommandoattacken mot SDs hem.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-04-18 kl. 18:14.
Citera
2020-04-18, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ok. Så att han skriver 2 km handlar mer om att han även i en fingerad felläsning vill uppge ett avstånd, som känns betryggande?

Men han är helt enkelt på den platsen då? I så fall. För ingen har slagit fast (i Fup) var nånstans det var...

Ja, antingen har han läst fel, eller så spinner han vidare på att andra har läst fel. Fel är det oavsett. Det rör sig om två olika datum.
Citera
2020-04-18, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det fetade: LW kokade i högsta grad med i samma gryta som SD. Det finns ingen möjlighet för henne att bedöma situationen från sidan, och blotta förställningen att hon gör eller gjort så är nog ett felslut, hennes och eftervärldens — möjligen med en liknande trångsyn som den hos den förmodade GMn. Skulle jag tro. LW var förmodligen inte, såvitt jag kan bedöma (och det det har sina gränser), i en mänsklig sits mot slutet som skulle tillåta att hon innehade någon reell ansvarsposition i förhållande till ngn annan vuxen människa. Trodde nån så så var det nog på gamla meriter eller för att LW gärna hade velat att det skulle vara så. Av vad jag sett...

Så innan man börjar dra in barnen i tråden och hur de borde förhålla sig, vilket kanske har poänger, så bör man nog gå till botten med vissa grundläggande saker som kan inverka.

Sen då borde man kanske istället fråga sig hur hon hamnade i den sitsen från början, och varför ingen ger henne riktigt vettiga råd. Hon behövde helt uppenbart hjälp, inte använda eget huvud.

Som jag ser det.

Ok Lönnrot, som du ser det visst. Samtidigt, barn härmar sina föräldrar och det önskar jag undvika här. Att hävda sina rättigheter är bra och balanserat under vissa förutsättningar och inom vissa ramar. Men utanför vissa omständigheter anser jag det distanslöst, gränslöst, obalanserat och skyddslöst. Där krävs istället integritet och skyddsaspekt av en vuxen som fångar upp den ungdom som faller fritt. Mitt hopp går till UW i detta fall. Att någon närstående åtminstone innehar förmåga till skadereglering eller skadereduktion i samband med ett ångestfyllt trauma.

Visst, jag har en fallenhet och en allmän och generell ovilja att omyndighethetsförklara vuxna medelålders människor och deras fria vilja och beslut, och det ligger mig säkert i fatet? Den typen av omyndigförklaranden leder alltid till att vi behöver ersätta den fria viljan med diagnoser och allehanda psykologiska och beteendemässiga förklaringar och benämningar. Vad vi vet blev dock aldrig L diagnosticerad eller definierad utifrån en sådan status av sjukdom eller personlighetsstörning.

Samtidigt upplever jag efter att ha läst Fup, att den mentala statusen på L degenererade mellan 20015-2018, med ett uppsving de sista 3 veckorna av hennes liv. Trots detta, tog hon initiativ till samvaro med misstänkt den sista dagen av sitt liv. Ville bjuda in, dela med sig och erbjuda tid, rum och tillfälle i vanlig ordning.

Så visst, hon såg inte klarsynt eller klarade av ett självständigt liv utan bekräftelse och uppmärksamhet ända in i slutet. Den såriga barndomen gjorde sig dessvärre påmind. Tyvärr, manipulerad eller inte, blev hon inte mer än en bajstrasa, för misstänkt. Han ville aldrig henne något seriöst trots sin separation med H. Inte alla män är intresserad av promiskuösa beteenden som förutsättning i en seriös relation. Han förstod att hennes intresse för honom skulle svalna direkt de inledde en seriös relation. L, var främst intresserad av oåtkomliga och ouppnåeliga objekt. De som visade henne intresse avvisade hon, medan de oåtkomliga hängde hon sig fast vid och trånade efter. Är det en sjukdom eller inte? Vet ej, men destruktiva relationer fick därmed en grogrund att växa vidare.

S både uppmuntrade flerfaldiga relationer samtidigt som han sinsemellan visade svartsjuketecken.. Hans manipulation var aldrig inom rimliga gränser. Rimliga gränser saknade L för egen del också, men missttänkt kände till hennes svaga punkt, när han önskade hennes evig ensamhet. Separation, avståndstagande och dylikt generar ständigt ett underläge. UW, misstänkte för egen del att L jagade livet ur S, eftersom hon inte accepterade ett avvisande. Närmare än så lär vi inte komma.

För egen del uppfattade L, ett överläge men det känslomässiga underlaget hann hon inte bryta sig ur.
Senast redigerad av Mirandamirage 2020-04-18 kl. 18:12.
Citera
2020-04-18, 18:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Det är lama försök från JG. Han VET. Men han tycker inte ett våldsamt mord är värt att förlora sin bromance för, så han låter sig tystas.

SD som var "SÅ OROLIG" för kvinnors väl och ve ett par dagar innan när han ringde Polisen, han oroar sig inte alls längre när ett brutalt mord på hans älskarinna sen 6 år tillbaka sker: "Det ska bli så bra nu".

När jag läste slutet på hans patetiska brev till Tingsrätten, så kunde jag inte sluta skratta. Till slut visste jag inte om jag skrattade eller grät.

"Det gör ont i hela kroppen att höra andra beskriva ett monster som kontrollerar och skadar kvinnor".

Stackars SD som har så ont i kroppen. För att någon pekar finger mot en gift man som hade en älskarinna i sex år och sen kanske mördade henne.

Det var bara för mycket! Också ett tecken på att han enbart kan känna empati för sig själv. Ingen annan. Hade han varit normal så hade minst 80% av brevet handlat om hur fruktansvärt det är för LW och LW´s familj och andra utsatta. Till exempel hans barn. Men nej, det är han som har "ont i hela kroppen", för att någon förstör hans självbild. Äcklas gör man. Hela tiden.

Jag ger inte upp hoppet som vissa tycks göra.

Jag vägrar tro något annat än att Åklagaren och Polisen (även de poliser som schabblade i början) ser till att rätta till detta felet så fort de kan. Detta måste vara er mission. En eller två mördare ska inte gå fria. Barn, kollegor, grannar och andra ska inte behöva leva i skräck.

Ta gärna in några nytänkande hjärnor från andra delar av landet, som hjälp och se till att hålla väck SD´s polare från utredningen.

#TeamÅsaHiding

Bra!
Det är ju verkligen sant det du skriver!

Jag tänker att om vi var utsatt i mitt bostadsområde, då skulle jag oroa mig varje sekund för min familj och mina barn.

Jag brukar aldrig känna oro, och glömmer ofta att låsa dörren. Men om L*ena hade varit min granne som blivit mördad här skulle vi aldrig gömma att låsa dörren. Många i området i Hjärsta har ju uttryckt att de känt stor oro för att en mördare går lös.

Med tanker på att Davidssons har två barn borde det vara prio ett för den familjen att mördaren blir fast. Och dag ut och dag in skulle man ju tänka; vem sjutton gjorde det?

Har vi någonsin hört dom säga ett enda ord om det?

Jag hoppas att åklagaren inte ger upp!
Fallet måste lösas!
Citera
2020-04-18, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
En möjlighet är förstås att HD visserligen har motiv och sagt misstänkta saker, att det vid avskrivningstillfället inte fanns något bevis- varför det inte fanns ngt handfast att misstänka henne för- men att det kan/ kunde dyka upp i den fortsatta utredningen av mordet.

Njo men då borde nog Hiding ha tvingats till att skjuta upp åtalet mot SD; om det alltså framkommit nya uppgifter om HD:s inblandning i mordet.
Och att det efter att FU var klar och åtalet lämnades in skulle ha dykt upp ny bevisning mot HD känns, tycker jag, något osannolikt.
Men har inget facit, inget skall väl uteslutas.
Citera
2020-04-18, 18:09
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Ja, antingen har han läst fel, eller så spinner han vidare på att andra har läst fel. Fel är det oavsett. Det för sig om två olika datum.

Ok. Blir ju lätt fel med 14k Fup. Bra att han har nåt konstruktivt att syssla med.
Senast redigerad av Lonnrot 2020-04-18 kl. 18:35.
Citera
2020-04-18, 18:10
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Ok Lönnrot, som du ser det visst. Samtidigt, barn härmar sina föräldrar och det önskar jag undvika här. Att hävda sina rättigheter är bra och balanserat under vissa förutsättningar och inom vissa ramar. Men utanför vissa omständigheter anser jag det distanslöst, gränslöst, obalanserat och skyddslöst. Där krävs istället integritet och skyddsaspekt av en vuxen som fångar upp den ungdom som faller fritt. Mitt hopp går till UW i detta fall. Att någon närstående åtminstone innehar förmåga till skadereglering eller skadereduktion i samband med ett ångestfyllt trauma.

Visst, jag har en fallenhet och en allmän och generell ovilja att omyndighethetsförklara vuxna medelålders människor och deras fria vilja och beslut, och det ligger mig säkert i fatet? Den typen av omyndigförklaranden leder alltid till att vi behöver ersätta den fria viljan med diagnoser och allehanda psykologiska och beteendemässiga förklaringar och benämningar. Vad vi vet blev dock aldrig L diagnosticerad eller definierad utifrån en sådan status av sjukdom eller personlighetsstörning.

Samtidigt upplever jag efter att ha läst Fup, att den mentala statusen på L degenererade mellan 20015-2018, med ett uppsving de sista 3 veckorna av hennes liv. Trots detta, tog hon initiativ till samvaro med misstänkt den sista dagen av sitt liv. Ville bjuda in, dela med sig och erbjuda tid, rum och tillfälle i vanlig ordning.

Så visst, hon såg inte klarsynt eller klarade av ett självständigt liv utan bekräftelse och uppmärksamhet ända in i slutet. Den såriga barndomen gjorde sig dessvärre påmind. Tyvärr, manipulerad eller inte, blev hon inte mer än en bajstrasa, för misstänkt. Han ville aldrig henne något seriöst trots sin separation med H. Inte alla män är intresserad av promiskuösa beteenden som förutsättning i en seriös relation. Han förstod att hennes intresse för honom skulle svalna direkt de inledde en seriös relation. L, var främst intresserad av det oåtkomliga och ouppnåeliga objekt. De som visade henne intresse avvisade hon, medan de oåtkomliga hängde hon sig fast vid och tränade efter. Är det en sjukdom eller inte? Vet ej, men destruktiva relationer fick därmed en grogrund att växa vidare.

S både uppmuntrade flerfaldige relationer samtidigt som han sinsemellan visade svartsjuketecken.. Hans manipulation var aldrig inom rimliga gränser. Rimliga gränser saknade L för egen del också, men missttänkt kände till hennes svaga punkt, när han önskade hennes evig ensamhet. Separation, avståndstagande och dylikt generar ständigt ett underläge. UW, misstänkte för egen del att L jagade livet ur S, eftersom hon inte accepterade ett avvisande. Närmare än så lär vi inte komma.

För egen del uppfattade L, ett överläge men det känslomässiga underlaget hann hon inte bryta sig ur.

Jesus vad mycket. Håll kvar den tanken, jag måste göra lite annat....
Citera
2020-04-18, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Eller möjligtvis monstrets fru? Fru monster?

Nog för att "tallriks-dängerskan Golvbrunns-Håddan" hade motiv ... jag själv ser till SD som mördaren, detta sagt med anledning av att det är så tydliga omständigheter som pekar rakt i nyllet på "Smartur" SD.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2020-04-18, 18:23
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Kan man förvänta sig att åklagare och polis nu, medan domen skrivs, faktiskt lägger lite krut på HD också? Det krut man inte lade på henne i höstas? Kan man göra det utan misstanke, ÅH har ju deklarerat att HD är friad från alla misstankar (hur DET nu kan komma sig).

Frågan är om en formell förundersökning måste inledas för att granska en person. Kan man utan en sådan försöka att åtminstone producera något vid skrivbordet utan minsta lilla formella misstanke eller FU?

Jag undrar exakt detsamma. Vad får åklagare och utredning göra nu om misstanke finns på tidigare förklarad ej längre misstänkt?

Jag hoppas på Hiding, men jag undrar vad som gjorde att hon helt friade HD från delaktighet och vad hon skulle kunna göra nu om det ändå pekar på HD. Eller det kanske bara är vi i tråden som ser det så. Det är illa om ett par under en massa dimridåer av skenskilsmässa och sill lyckas tillsammans och var och en för sig skapa så mycket giltigt tvivel att de båda går fria fastän så mycket (t ex saker de vet om offret/ innan någon annan än mördaren kan veta, frågar polis innan mordet om tekniska detaljer kring återskapandet av data från mobil, raderar sina mobiler inför förhör, sanerar den mordmisstänktes hus kort efter mordet så noga att de även forslar bort aska och rengör golvbrunnar, begår stalking av och hot mot offret och hennes barn, vägrar svara under förhör) talar för att åtminstone en av dem är en mördare och den andra medhjälpare eller iaf skyddar den andra.

Ni som hängt i krimtrådar, är det inte så pass vanligt att misstänkta skyller på varandra eller försöker skapa tvivel genom att bete sig halvmärkligt i symbios, så att utredare är vana att hantera sådana strategier?
Citera
2020-04-18, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Nog för att "tallriks-dängerskan Golvbrunns-Håddan" hade motiv ... jag själv ser till SD som mördaren, detta sagt med anledning av att det är så tydliga omständigheter som pekar rakt i nyllet på "Smartur" SD.

Mvh/ @JokerMannen
Jag benägen att hålla med dig. Men scenariot KAN också likväl visa på att HD är mördaren och SD stod bakom allt. De tog sig sedan hem till SD, duschade, bytte kläder och fru monster gick hem till sig. SD tvättade och packade. Hur det än är - så har vi två personer som vet exakt hur det gick till alltihop - DET är jag övertygad om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in