2020-04-18, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Kör man i diket bara för att man inte vinner ett mål? Det händer samtliga åklagare i landet ibland. F ö är inte domen skriven av TR än, för att inte tala om HR om överklagan lämnas in.
Symbolik, min käre Picasso, här talar vi om symbolik.
Om åkl Åsa Hiding väljer att överlasta den juridiska vagnen ( id est FUP) så till den milda grad hon uppenbarligen gjort, kan det lika uppenbarligen sluta i diket. Vilket väl nog kan konstateras redan nu?

Drömmer du på allvar om att åkl ÅH kommer att gå till HR?
Berätta gärna med vilka tunga argument du tror hon kommer att krydda anrättningen d v s sitt överklagande. Vore skoj att få veta hur du tänker.
Senast redigerad av Carinah78 2020-04-18 kl. 12:35.
Citera
2020-04-18, 12:34
Medlem
Smhfs avatar
Då har SD fått yttra sig med sitt brev, vilket han självklart ska ha rätt att göra, han var besviken att han inte fick yttra sig
i de punkter han beskrivit i sitt brev under rättegången.

Sen om det tas ngn notis av brevet i domen är svårt att veta, återstår att se.
Citera
2020-04-18, 12:35
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Mm, men att ett sådant här profilerat mordfall INTE skulle ta sig till HR finns inte på kartan. Aldrig att det slutar här.. Om bevisning och indicier räcker för fällande dom är ytterst tveksamt dock.

Men jag är övertygad om att SD är mördaren. Det finns liksom ingen annan i LWs närhet som har: motiv, starka känslor och möjlighet att störa LW i födelsedagsförberedelser och locka ut henne än SD (och möjligen HD), det besinningslösa våldet är rakt av en produkt av uppdämd frustration och/eller hat. Precis all statistik/forskning tyder på det med tanke på att hon ej utsatts för sexualbrott i anslutning till mordet.

Dock skall man ej fängsla folk med hjälp av statistik.

Nej verkligen inte. Statistik är fängslande som det är.

Men de där sakerna är mycket mer än statistik.
Citera
2020-04-18, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Symbolik, min käre Picasso, här talar vi om symbolik.
Om åkl Åsa Hiding väljer att överlasta den juridiska vagnen ( id est FUP) så till den milda grad hon uppenbarligen gjort, kan det lika uppenbarligen sluta i diket. Vilket väl nog kan konstateras redan nu?

Drömmer du på allvar om att åkl ÅH kommer att gå till HR?
Berätta gärna med vilka tunga argument du tror hon kommer att krydda anrättningen d v s sitt överklagande. Vore skoj att få veta hur du tänker.
Svårt att argumentera när inte ens domen är skriven, än mindre läst. Nu orkar jag inte svara dig mer, du är inte intresserad av målet, enbart av tjafs.
Citera
2020-04-18, 12:47
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag håller med dig till fullo.
Jag tror också att åklagaren kan motbevisa SD på flera punkter.

Ett till exempel på något som han ljuger om är att han måste ha mordhotat L*ena och Aron. Det eftersom han till L*ena erkänner att han har sagt det.
SD tror att han ska kunna koma undan med mordhot och liknande genom att han gör det muntligt vid direktkontakt. Men här är han avslöjad.

Jag tvivlar i allra högsta grad på att detta brev ska ha någon betydelse för hans frigivning. Om punkterna hade någon betydelse hade försvaret tagit upp dom.

Aktbil 168/3493:

20 feb 2017 13:26
S*tefan
Fundera på hur du ska kunna gå vägen så jag ser det och förstår det

L*ena
"Önskar du var död"

L*ena
"Det kommer göra ont ser blodet på Aron"

S*tefan
Ja, det var dumt sagt i affekt. Bad om ursäkt direkt. Inget jag är stolt över

S*tefan
Jag önskar att allt som försämrar mitt liv försvinner ja

Det tror inte jag heller. Däremot så kanske det kan finnas ngn punkt som de tycker att de måste räta ut före dom. Eller så låter de det vänta till HR.
Citera
2020-04-18, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Vet inte om du läst Fup men de utgår från att L var helt oförberedd och så att säga blev överrumplad av våldet. Det är substantiellt samma sak som att gillra en fälla, ligga i bakhåll, eller planera gärningen i syfte att få ett direkt övertag, och dra fördel av överraskningsmomentet som omedelbart lämnar brottsoffret försvagat i underläge. Det är samma sak som förslagenhet.

Att det skulle kunna upprepas vid senare tillfälle, eller över längre tid, menar du då är en osannolik dramatik? Bör inte risken snarare vägas, viktas och mätas mot anhörigs drivkrafter rörande mängd, innehåll, frenesi, och antalet ggr man offentligt ärekränker misstänkt? Den framtida omfattningen av detta vet vi ännu inget om. Vad jag vill förtydliga angående riskbeteenden är att inte kasta mer bränsle på brasan utan hellre släcka brasan och sänka garden.

Efter att ha läst igenom fup bär jag en övertygelse som är relevant att belysa om att L hade levt idag om hon anammat rådet ovan. L pendlade mellan att tro på dödshoten mot henne och hennes familj och att inte göra det. Har läst hennes kommunikation med H, en geovän om jag minns rätt. Där framgår att när H börjar oroa sig för L, efter anmälningarna, hävdar L att hon ej behöver oroa sig för hennes fysiska väl och ve, utan snarare de känslomässiga skador S åsamkar henne. L gjorde en stor missbedömning här.

Att förutsäga framtida alternativa beteenden hos en person, indikeras vanligtvis av tidigare historik. Just därför anser man att benägenheten att upprepa mönster är kopplad till vad som föregått brottet. Nu måste ju alla förövare ha ett första tillfälle och genombrott för sin kommande brottsstatistik. Här finns i sak två nerlagda anmälningar eller liknande i bakgrundsmaterialet till förundersökningen. Men vad som sannerligen finns tillgängligt i än större utsträckning är en mängd teknisk data om provokationer, hot och konfrontationer i syfte att undvika ett socialt förlorat anseende. Ömsesidiga hot, av eskalerande natur, över tid. Kärnpunkten är dödshot mot den senare avlidna L och vederbörandes son A. Att då uppmuntra N att i en traumatisk situation elda på ytterligare, anser jag oansvarigt och ogenomtänkt av de som vill associera sig med erfarenhet och mognad.

Att det är en prekär juridisk situation tror jag inte är en överraskning för någon, annat än de i tråden som önskat och killgissat att det blir en fällande dom och hejar på team Hiding. Fup gav tyvärr inga glada besked på den fronten. Tvivlar inte på att S kommer leva fritt på gatorna, men de efterlevande måste kunna leva vidare de också, samt acceptera ett nederlag utan att utsätta sig för onödiga risker i sin strävan efter den gudomliga rättvisan som staten inte kan prestera.

Vad gäller ditt förtalssnack och uttalanden om felaktigheterna kring behandlingen av S, har du möjligen juridiskt korrekta uppgifter? Men jag anser det moraliskt försvarbart utifrån empatiska anledningar som ålder, vanmakt, sorg och förtvivlan. Alla som läst igenom Fup förstår ju vem som mördade L, de som inte läst kan ju fortsätta argumentera emot. Det gör ju inte saken osannolikare på något vis.
Tack för ditt långa svar!
Lyfter ut det jag fetat i din text:
Menar du att jag felbedömer möjligheten för SD att få NW dömd för brottet 'förtal'?
Förstår inte vad du menar med "felaktigheterna kring behandlingen av S". Jag har aldrig skrivit nåt om att S (=SD) behandlats felaktigt. Jag har däremot kraftigt opponerat mig mot oskicket (=förtalet) att benämna en odömd person som mördare. Vilket skett i denna tråd liksom i NW:s inlägg.

Framtiden kommer att utvisa om SD väljer att strunta i NW eller väcka talan mot honom. Att SD skulle känna behov av att röja honom ur vägen ser jag inte som troligt. SD må ha gjort tokiga saker, men han är långtifrån skogstokig.
Citera
2020-04-18, 12:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag hittar det inte i FUP:et nu, men någon har loggat in på LWs googlekonto
det datumet.
SD tror att hennes mobil har använts på grund av inloggningsförfarandet.
Ungefär så.

Sid: 7 i SDs brev.

Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Det här hade jag vänt upp och ned på landet för att få svar på! Måste gå att utreda IP-adressen.

Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Ja, visst gör det.
Dom hittar ju pedofiler åt höger o vänster hela tiden, och är det nåt pedofiler kan så är det att skydda sina IPnummer.

Just detta känns som en rejäl miss.
Tro fan att dom hade kunnat få fram detta, om dom hade lagt manken till.

Det känns som rent jäkla slarv och "jag kollar det sen" arbete.

Nä, den borde dom löst....

(fast det kanske dom håller på att kolla precis just nu istället.)

Om IP-adressen är samma för inloggningen på morgonen 05:23 som 7 oktober är det anmärkningsvärt.

På morgonen vid 05:23 är L*ena död, men "ingen" vet ännu att hon är förvunnen. Det finns bara en person som vet att L*ena är död (möjligen två) och det är ju mördaren.

Ingen annan skulle kunna ha intresse av att gå in i hennes mail än mördaren. För mycket slump om någon annan skulle göra det just då.

Man borde verkligen gå till botten med det här.

Har någon sett i FUP om man har hittat IP-adressen för inloggningen mordnatten?

Från rättegången 24 mars- 20:
NA:
https://www.na.se/artikel/granne-jag-minns-klart-och-tydligt-den-dagen-folj-direktrapporten-fran-rattegangen-om-hjarstamordet

IT-tekniker J*ohan E*riksson:
"Det ska ha gjorts en inloggning i Lena Wesströms mejl den 15 maj kl 05.23.
"Vad är det för inloggning som sker 05.23?
– Det är en inloggning som lett in till Lenas mejlkonto.

Behöver man lösenord för att komma in hennes mejl?
– Ja.

Kan man komma åt mejlen via hennes mobil?
– Det är mycket troligt.

"Inloggningen skulle kunnat skett från mobilen som är försvunnen, eller från en dator som fanns hemma i köket."

"Kan inloggningen ha skett någon annanstans?
– Ja, om man har tillgång till lösenordet. Jag vill minnas att Lena har en inlogg med tvåfaktorsautentisering. Då måste du först godkänna inloggningen via ett sms som skickas till mobilen."

"- Har ni kunnat ta reda på vad som hände i hennes mejl tidigt på morgonen?
- Nej, svarar vittnet.

"– Vi kunde knyta inloggningen till en ip-adress som Comhem levererat. Men de har i sin tur hyrt ut ett gäng ip-adresser till en underleverantör. Det gick inte att få fram vilken person som gjort inloggningen.
"
Citera
2020-04-18, 12:54
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Kanske åklagaren ansåg att det inte hade en avgörande betydelse för att visa vem som utfört mordet?

Jag vet inte hur det kommer sig att man inte kom vidare och vilka möjligheter det finns, men det hade varit av betydelse att få veta om det är SDs. Då vet man att han ljuger om en bevisad punkt.

Sedan vill man veta varför han gick in på hennes konto och om han gjorde något specifikt, som tex raderade, ändrade eller något annat. Eller gjorde han bara sökningarna?

Om han blir friad hoppas jag att man följer detta ändå.
Sökningen på Googlemapskoordinaterna är också intressant.
Vilken betydelse har den?

Om de saknar möjlighet att bevisa att SD var på den platsen då (men förvisso kanske SDs dator el tfn el vad uppkopplingen skett med) så är det ju fortf indirekt bevisning). Väl?

Pysslade han inte med att visa tomma lägenheter för spekulanter av ngt slag?
Citera
2020-04-18, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Svårt att argumentera när inte ens domen är skriven, än mindre läst. Nu orkar jag inte svara dig mer, du är inte intresserad av målet, enbart av tjafs.
Du har, som så ofta, fel!
Jag är inte minsta intresserad av att tjafsa, men om du skriver ogenomtänkta inlägg, får du räkna med att bli ifrågasatt. Du backar ur. Du skyller på tjafs. Tråden kan se vem som glider undan.

Även om inte tingsrättsdomen ännu är klar, borde det gå att diskutera hur åkl ÅH kommer att hantera domslutet, det kommande.
Hon väckte åtal. På, som det nu verkar, undermåliga grunder. Hur kan hon tro att hon skall bli mer framgångsrik i HR där juridiken som sådan är mer framträdande än i tingsrätter?
Du behöver inte tjafsa med mig, det räcker om du berättar om hur du tror att åkl ÅH funderar och fungerar..
Citera
2020-04-18, 13:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det tror inte jag heller. Däremot så kanske det kan finnas ngn punkt som de tycker att de måste räta ut före dom. Eller så låter de det vänta till HR.

Vissa saker som SD hävdar är ju rent av bara ord.

Tex säger han att skon inte är tvättad.
Teknikern hävdar ju att den är förmodligen tvättad, men tyvärr saknar man erfarenhet av hur liknande material reagerar vid tvätt. Att man inte skulle kunna ha spolat av skon och ha den på sig, är ju bara nys skulle jag säga.
Jag har många gånger tvättat våra skor och torkat dom ett par timmar i skotorken. Som nya. Och denna sommar var extremt varm. Bara att hänga ut dom på klädstrecket och strunta i den kvarvarande fukten.

Alla som joggar vet att man kan trampa i en vattenpuss, eller att man kan bli dyngsur om fötterna när det regnar. Det är bara att springa på.

Jag funderar på om det skulle vara av värde att göra nya analyser på skon? Går det att får reda på vems blod det är?

Från SD brev till TR 8 april-20

https://www.docdroid.net/eANls3r/orebro-tr-b-2705-18-aktbil-483-skrivelse-fran-stefan-davidsso-pdf#page=3

sid 2/12:
"- SDs skor: Inget blod/DNA på utsidan trots mer än 300 stänk på brottsplatsen. Skon ej tvättad. Torr nog att använda 06:30 15/5, dvs ej avspolad. (Tekniska. övriga platser, sid 340)"
Sid 3/12
[...]
"- SDs skor: LWs DNA återfinns på plösens insida, men inte på tyget som ligger an mot foten, utan endast i stoppningen. (Tekniska. övriga platser, sid 340) (För övrigt är bilden på SDs blödande ben från sommaren 2017. Samma dag skickar LW foto till SD på att hon har en större och färsk skada på sitt ben. Som vi båda leker har vi båda ofta rispor och sår."[...]
Citera
2020-04-18, 13:27
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Vet inte om du läst Fup men de utgår från att L var helt oförberedd och så att säga blev överrumplad av våldet. Det är substantiellt samma sak som att gillra en fälla, ligga i bakhåll, eller planera gärningen i syfte att få ett direkt övertag, och dra fördel av överraskningsmomentet som omedelbart lämnar brottsoffret försvagat i underläge. Det är samma sak som förslagenhet.

Att det skulle kunna upprepas vid senare tillfälle, eller över längre tid, menar du då är en osannolik dramatik? Bör inte risken snarare vägas, viktas och mätas mot anhörigs drivkrafter rörande mängd, innehåll, frenesi, och antalet ggr man offentligt ärekränker misstänkt? Den framtida omfattningen av detta vet vi ännu inget om. Vad jag vill förtydliga angående riskbeteenden är att inte kasta mer bränsle på brasan utan hellre släcka brasan och sänka garden.

Efter att ha läst igenom fup bär jag en övertygelse som är relevant att belysa om att L hade levt idag om hon anammat rådet ovan. L pendlade mellan att tro på dödshoten mot henne och hennes familj och att inte göra det. Har läst hennes kommunikation med H, en geovän om jag minns rätt. Där framgår att när H börjar oroa sig för L, efter anmälningarna, hävdar L att hon ej behöver oroa sig för hennes fysiska väl och ve, utan snarare de känslomässiga skador S åsamkar henne. L gjorde en stor missbedömning här.

Att förutsäga framtida alternativa beteenden hos en person, indikeras vanligtvis av tidigare historik. Just därför anser man att benägenheten att upprepa mönster är kopplad till vad som föregått brottet. Nu måste ju alla förövare ha ett första tillfälle och genombrott för sin kommande brottsstatistik. Här finns i sak två nerlagda anmälningar eller liknande i bakgrundsmaterialet till förundersökningen. Men vad som sannerligen finns tillgängligt i än större utsträckning är en mängd teknisk data om provokationer, hot och konfrontationer i syfte att undvika ett socialt förlorat anseende. Ömsesidiga hot, av eskalerande natur, över tid. Kärnpunkten är dödshot mot den senare avlidna L och vederbörandes son A. Att då uppmuntra N att i en traumatisk situation elda på ytterligare, anser jag oansvarigt och ogenomtänkt av de som vill associera sig med erfarenhet och mognad.

Att det är en prekär juridisk situation tror jag inte är en överraskning för någon, annat än de i tråden som önskat och killgissat att det blir en fällande dom och hejar på team Hiding. Fup gav tyvärr inga glada besked på den fronten. Tvivlar inte på att S kommer leva fritt på gatorna, men de efterlevande måste kunna leva vidare de också, samt acceptera ett nederlag utan att utsätta sig för onödiga risker i sin strävan efter den gudomliga rättvisan som staten inte kan prestera.

Vad gäller ditt förtalssnack och uttalanden om felaktigheterna kring behandlingen av S, har du möjligen juridiskt korrekta uppgifter? Men jag anser det moraliskt försvarbart utifrån empatiska anledningar som ålder, vanmakt, sorg och förtvivlan. Alla som läst igenom Fup förstår ju vem som mördade L, de som inte läst kan ju fortsätta argumentera emot. Det gör ju inte saken osannolikare på något vis.

Det fetade: LW kokade i högsta grad med i samma gryta som SD. Det finns ingen möjlighet för henne att bedöma situationen från sidan, och blotta förställningen att hon gör eller gjort så är nog ett felslut, hennes och eftervärldens — möjligen med en liknande trångsyn som den hos den förmodade GMn. Skulle jag tro. LW var förmodligen inte, såvitt jag kan bedöma (och det det har sina gränser), i en mänsklig sits mot slutet som skulle tillåta att hon innehade någon reell ansvarsposition i förhållande till ngn annan vuxen människa. Trodde nån så så var det nog på gamla meriter eller för att LW gärna hade velat att det skulle vara så. Av vad jag sett...

Så innan man börjar dra in barnen i tråden och hur de borde förhålla sig, vilket kanske har poänger, så bör man nog gå till botten med vissa grundläggande saker som kan inverka.

Sen då borde man kanske istället fråga sig hur hon hamnade i den sitsen från början, och varför ingen ger henne riktigt vettiga råd. Hon behövde helt uppenbart hjälp, inte använda eget huvud.

Som jag ser det.
Citera
2020-04-18, 13:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Om de saknar möjlighet att bevisa att SD var på den platsen då (men förvisso kanske SDs dator el tfn el vad uppkopplingen skett med) så är det ju fortf indirekt bevisning). Väl?

Pysslade han inte med att visa tomma lägenheter för spekulanter av ngt slag?

Då behöver man kanske veta mer om klockslag och var han befann sig då.
Så lurig som han är, har han säkert lurat ut ett sätt att göra det på så att det ser ut som att han inte kan ha gjort det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in