Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Behövs väl inga mer bårhus när den här sjukdomen är mild och "ofarlig", idag i allafall,
i morgon är sjukdomen förmodlig livsfarlig igen när näste expert dyker upp.
Det dör ju inte mer än vad det brukar i vanliga influensor.
Älvsjömässans lokaler var också onödiga. Varför iordningställde man ens det.
Det handlar mest om pengar och mer än sjukdomen har jag förstått.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pethuglin
Man blir bara förvirrad av presskonferenserna kl 14 på vardagar. Tegnell säger att kurvan är platt och allt håller på att mattas av. Minuter efter säger någon annan i samma presskonferens hur många extra intensivvårdsplatser det har förberetts. Detta plus annat svammel får man höra vid varje presskonferens dag ut och dag in.
I tidningarna finns motstridiga artiklar som gör att allt känns bara overkligt. Ena experten efter den andra kommer med åsikter som går helt isär. En säger att det är ingen fara, den andra att det är total katastrof. Mitt i allt detta larmar vårdpersonalen om katastrofen som är deras verklighet.
Här finns en berättelse från sjukvården. Läs gärna hela inlägget från Facebook som finns i din helhet i artikeln.
"På kort tid har jag hunnit se flera sorgliga livsöden. En kvinna som dog ensam på avdelningen. Ensam utan sina nära. Inte fysiskt ensam, men känslomässigt ensam om jag får försöka sätta mig in i den situationen. Vi har besöksförbud generellt, dock får anhöriga komma för att ta adjö om den sjuka är döende. Endel människor kanske är rädda och därför inte vågar komma, kanske finns andra skäl. Vi försöker finnas där. Så mycket det går. Och absolut mot slutet. Jag lovar. Ändå önskar man många ggr att allt kunde vara ännu värdigare. Utan rymddräkt och dubbla handskar. En annan kvinna var inlagd pga Covid19 en vecka efter att hennes make gått bort, pga Covid19. Tänk sorgen och skräcken. Ensam på en sjukhussal när man just förlorat sin livspartner i samma infektion. En man med förvirring efter IVA-vård, till synes initialt ledsen och rädd i en annan sal. Hustrun ringer och berättar att familjen spelat in en hälsning på en mp3-spelare han har fått med sig. Så fint. Vi gör vad vi kan för att trösta och lugna, men vi kommer ju aldrig kunna ersätta en kär anhörig. En ung mans pappa dog pga Covid19, när den unga mannen själv var inlagd på IVA pga samma infektion och varken kunde få veta eller ta adjö där och då."
https://www.expressen.se/nyheter/sjukskoterskans-vadjan-fran-intensiven-forsta-allvaret/
Ja det är på riktigt!
"Kliva ut i ett samhälle som en kort period såg ut som en zombie apocalyps, tom på folk, men nu börjar se ut som vilken svensk vårdag som helst med fyllda serveringar, bussar och vissa butiker."
Ja det måste ju kännas när hon sliter med sjuka hela dagarna.
Det börjar bli dax för myndigheterna att bli mer tydliga i vad som gäller,
och att det här inte är över -utan pågår i högsta grad!
"– Det finns ett väldigt tydligt platåläge, säger statsepidemiolog Anders Tegnell till TV4. "
https://www.dn.se/nyheter/sverige/111-nya-dodsfall-i-sverige-tydligt-platalage/
Det är dubbla budskap!