2020-04-18, 10:40
Medlem
prominentens avatar
Pissar på den svenska vägen? Visa en länk för du har nog missförstått något!

Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
I Sverige verkar det vara Vänster/Center människor som tror på det öppna samhället medans höger människor vill ha lockdowns. I USA verkar det vara tvärtom.

Trump anhängare protesterar mot stängningar i demokratiska stater och President Trump stödjer protesterna samtidigt som han pissar på den Svenska vägen med öppet samhälle med restriktioner.

https://www.sydsvenskan.se/2020-04-18/donald-trump-stottar-virusprotester

Jag håller i och för sig med protesterna, men idioti ändå
Citera
2020-04-18, 10:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Även tåg , för det händer att folk hoppar framför tåg för att ta livet av sig.

Alla broar måste rivas, för folk hoppar från broar.

Alkohol måste bannlysas for folk dricker ihjäl sig.

Knivar får inte finnas, tänk på alla som knivhugg till döds vi skulle kunna rädda.

Rep får inte finnas, folk kan ju hänga sig.

Alla sjöar måste tömmas så att folk inte kan dränka sig.

Vi måste göra allt som står i vår makt för att rädda liv. Annars begår vi folkmord.

Bra lista. Hoppas att folkhälsoexperterna får ta del av den så att vi slutar med folkmord.
Citera
2020-04-18, 10:41
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milofo
Har lutat åt ett längre tag på att dödligheten förmodligen kommer landa kring 0.3%-0.6% och just nu kanske till och med lite lägre, men argumentet har hela tiden varit att det finns så många fler mottagliga värdar så den totala dödligheten kommer ändå bli mycket högre genom en multiplikatoreffekt som involverar antalet värdar, panikrusning till sjukhus och annat.

Det här förutsätter ju dock att den multiplikatoreffekten verkligen inträffar men det verkar ju tvärtom som att den snarare minskar iom att folk blir mer medvetna om smittorisken och skyddar sig själva.

Så man kan väl säga att båda har "rätt"? Det finns en potential till extrem dödlighet men den potentialen kan nullifieras till stor del av medvetenheten kring dödligheten. Det finns med andra ord en multiplikatoreffekt i mer dödlighet som leder till större medvetenhet som leder till ändrade beteenden som leder till mindre dödlighet. Eller iaf i västerländska kulturer. Gissar att många modeller man arbetade med tidigare utgick från epidemier i Afrika och Asien där man kanske inte beter sig på samma sätt.

Sen vet vi ju heller inte exakt var vi landar. Det kanske blir så att folk slutar oroa sig och det sätter fart igen. Plus en mängd andra variabler. Att börja trumma för faran över som Trumpen gör känns ju därför lite kontraproduktivt i sammanhanget. Alarmism räddar liv.

Det är kanske så att resultatet ligger kring ett medelvärde mellan "himmel och helvete", några länder visar på relativt låga dödstal p.g.a. rätt insatser i rätt tid medan andra länder får högre dödstal p.g.a. fel insatser vid fel tidpunkt. Eller så är dödligheten i jämförbara länder den samma med skillnaden i "avverkningshastigheten", några går fortare fram medan andra sträcker ut på förloppet.
Trump har troligen utgått från att USA befinner sig på en platå, strax efter toppen med motsvarande avmattning på andra sidan, givetvis med förutsättningen att pandemin är mild.

Jag känner mig mer och mer trygg i att Covid19 ligger i klass med Asiaten, med den skillnaden att antalet äldre är större p.g.a. god vård, således finns det mer för liemannen att avverka.
Citera
2020-04-18, 10:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Så de som nu tack vare begränsningarna i samhället blivit av med sina arbeten, är det berättigat för dom att gå ut och plundra eftersom de blivit påverkade?

Kom an bara. Jag längtar till den dagen töntar som du tror att det är ”anarki”. Jag sitter laddad med två 70 pounds compound bågar och ett välfyllt vapenskåp. Får se hur tuffa ni är när jag satt en kula i vardera knä.

Hur kan du jämföra förlora arbete mot att förlora en närstående?
Ah, nej, vänta, säg inget mer. Jag kan redan svaret.
Citera
2020-04-18, 10:44
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Även tåg , för det händer att folk hoppar framför tåg för att ta livet av sig.

Alla broar måste rivas, för folk hoppar från broar.

Alkohol måste bannlysas for folk dricker ihjäl sig.

Knivar får inte finnas, tänk på alla som knivhuggs till döds vi skulle kunna rädda.

Rep får inte finnas, folk kan ju hänga sig.

Alla sjöar måste tömmas så att folk inte kan dränka sig.

Vi måste göra allt som står i vår makt för att rädda liv. Annars begår vi folkmord.

Vad har detta med flockimmunitet att göra? Flockimmunitet förutsätter att våra äldre och svaga offras.
Citera
2020-04-18, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Så det är okej med folkmord så länge offren är över 82 år?

Folkmord...

Då är kväveoxidutsläpp utrotning av jordens befolkning då?
Citera
2020-04-18, 10:46
Medlem
Bananarmens avatar
Citat:
Ja låt oss alla, alla dagar, ta en tyst minut för varje avliden, i ett land där det i normala fall dör en person var 6e minut. I normala fall skulle det innebära 4 timmar per dag.

Eller menar du som många andra att det bara är de som dör med corona som räknas?

Hmm, tror du inte följt med i vår konversation riktigt. Jag menar vilka påföljder det får att Karolinska och andra sjukhus nekar patienter vård, att prioritering av iva-platser sker trots att det finns platser kvar.
Ja, det sker även vid andra tillfällen men inte i denna omfattning.
Citera
2020-04-18, 10:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av milofo
"Jag tycker att vi ska strunta i fartbegränsningar, bilbälten, krocktester och trafikregler; folk kommer dö i vilket i fall som helst."

Det är så Tegnell tänker - det som kanske inte hjälper ska inte testas.

Det stora tankefelet hos honom är missuppfattningen av försiktighetsprincipen.

Enligt Tegnell är den: Man ska vara försiktig med att vara försiktig.
Citera
2020-04-18, 10:48
Medlem
Försöker en gång till: Finns det uppdaterad statistik på ev. överdödlighet i Sverige?
Citera
2020-04-18, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Den här tråden är fullständigt nedlusad av politiska aktivister. Destuktiva människor som är så arga på samhället att de vill dra med oss alla till deras svarta hål. Vi som samhälle säger nej tack. Det är bra

Vi har gjort ett fantastiskt arbete så långt med att hålla jämna steg med den osynliga fienden

Vi som har följt dina talking points ett par veckor nu vet ju precis vem du är.

demokratins bevarare, herregud har ni ingen skam i kroppen...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Perfekt. Jag håller helt med. Då finns det inget att argumentera, det jag argumenterar mot är en total nedstänging av samhället.

Skydda äldre och de i riskgrupper. Vill man hålla sina barn hemma så får man göra det. Vänta nu, detta är precis vad våra myndigheter rekommenderar just nu. Vad bra.

Jag har helt missat att man får ha sina barn hemma från skolan, har ni nån källa på det? Bara jag hade hemma ett barn nån vecka fick jag meddelande om skolplikt? Vilket självklart innebär att det blir omöjligt att skydda familjen från viruset. Om man t ex bara behöver lämna huset en gång varannan vecka för att handla skulle riskerna från att utsättas för viruset minska betydligt. Jag blir förvånad om det kan stämma att regeringen gett folk en möjlighet att skydda sig?
Citera
Medlem
TruckerKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSomebody
Om den här regeringen hade styrt Titanic:
* Isberget berör inte oss
* vi tror inte isberget ligger i våran kurs
* vi stänger restaurangen, använd takeaway
* ingen orsak till panik, vi stänger dansgolvet
* köp inte alkohol
* vi krockar med isberget, gå till era hytter
* vi är väl förberedda för krissituationer
* flytvästarna är slut, vi jobbar på att få fram fler
* vi tar inte emot fler passagerare för närvarande
* skadorna blev mindre än förväntat, vi öppnar dansgolvet
* enligt undersökningar är det bara fören som sjunker, det ser bra ut i aktern
* vi har beställt fler livbåtar
Dagens garv! Fast Sverige är inte Titanic, vi är isberget ;-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in