2020-04-18, 17:10
Medlem
santos_devilles avatar
Var på Bauhaus idag men vände direkt, inte en ledig parkeringsplats och där inne var det trångt med långa köer, vilka gäller max 50 för? Är det bara restauranger?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Om det stämmer att folk redan börjat selekterats bort, och nekats vård, trots att det finns tomma vårdplatser, så kommer detta få ett rättsligt efterspel om skadestånd till anhöriga, som får tvångssteriliseringarna i Sverige att blekna i jämförelse! Force majeure kan inte åberopas, då resurserna finns, men inte nyttjas!

Dessa människor som nekats vård, har betalat skatt i det här landet. Samhällskontraktet är ett ingånget avtal. Jag kan inte se annat än att de etiska riktlinjer Socialstyrelsens givit ut, om vem som skall erhålla vård, och surret om biologisk ålder, är annat än rakt igenom lagvidrigt, något för en jurist att sätta tänderna i.

Historien upprepar sig, kan man tycka.

Tunga kritiken: ”Ofattbart att fältsjukhuset inte har öppnat”
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/tunga-kritiken-ofattbart-att-faltsjukhuset-inte-oppnat

Tvångssteriliseringarna i Sverige
http://psykmuseet.se/2014/08/tvangssteriliseringarna-i-sverige/

Ja historien går igen- gång på gång. Historien visar oss tyvärr att de också kommer komma undan, gång på gång
Citera
Bannlyst
Norge är den sista Sovjetstaten sade Rosengren, frågan är om det inte passar bättre in på Sverige nu...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Vilket stöd har du för att man kan "återinfekteras flera gånger"?

Den hypotes som har i särklass mest stöd är den om att infektionen inte går över öht.
Att infektionen aldrig skulle gå över låter väldigt foliehatt. Det är ju hundratusentals som tillfrisknat redan.
Citera
2020-04-18, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
One month to 500. Seven days to 1000. Five days to 1500.

The curve is “flattening.”

Manipulationen av fakta verkar följa ett klassiskt mönster. Makthavare och "experter" är bra på att förklara att det egentligen inte är som det är. Det finns massor med metoder.

Man väljer bara snälla journalister som publik, man vinklar hejvilt, man skyller på "inaktuella" siffror, man framhåller att varje land räknar på sitt sätt och att alla globala jämförelser haltar, och man talar med dubbla tungor, så slipper man ta ansvar osv.

Innan krisen kommer den egentligen inte, och när den är aktuell finns den egentligen inte, och när den är över ska vi blicka framåt istället för att grubbla. Politiker använder de här tricken under pandemier, i krig och under valkampanjer.

Hanteringen av coronakrisen känns ungefär som Irak-invasionen.

Det var egentligen ingen olaglig invasion, och när landet ödelades sa politiker att skiten skulle vara över om en månad, och efter 20 år vill ingen ta ansvar, och vi lallar vidare som om det inte hänt.

Ett flertal höga militärer och politiker väntar fortfarande på rättegång och straff, men inget sker.

Ungefär kommer det att se ut efter coronakrisen i Sverige också.
Citera
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Behövs väl inga mer bårhus när den här sjukdomen är mild och "ofarlig", idag i allafall,
i morgon är sjukdomen förmodlig livsfarlig igen när näste expert dyker upp.
Det dör ju inte mer än vad det brukar i vanliga influensor.
Älvsjömässans lokaler var också onödiga. Varför iordningställde man ens det.

Det handlar mest om pengar och mer än sjukdomen har jag förstått.

Man blir bara förvirrad av presskonferenserna kl 14 på vardagar. Tegnell säger att kurvan är platt och allt håller på att mattas av. Minuter efter säger någon annan i samma presskonferens hur många extra intensivvårdsplatser det har förberetts. Detta plus annat svammel får man höra vid varje presskonferens dag ut och dag in.

I tidningarna finns motstridiga artiklar som gör att allt känns bara overkligt. Ena experten efter den andra kommer med åsikter som går helt isär. En säger att det är ingen fara, den andra att det är total katastrof. Mitt i allt detta larmar vårdpersonalen om katastrofen som är deras verklighet.

Här finns en berättelse från sjukvården. Läs gärna hela inlägget från Facebook som finns i din helhet i artikeln.

"På kort tid har jag hunnit se flera sorgliga livsöden. En kvinna som dog ensam på avdelningen. Ensam utan sina nära. Inte fysiskt ensam, men känslomässigt ensam om jag får försöka sätta mig in i den situationen. Vi har besöksförbud generellt, dock får anhöriga komma för att ta adjö om den sjuka är döende. Endel människor kanske är rädda och därför inte vågar komma, kanske finns andra skäl. Vi försöker finnas där. Så mycket det går. Och absolut mot slutet. Jag lovar. Ändå önskar man många ggr att allt kunde vara ännu värdigare. Utan rymddräkt och dubbla handskar. En annan kvinna var inlagd pga Covid19 en vecka efter att hennes make gått bort, pga Covid19. Tänk sorgen och skräcken. Ensam på en sjukhussal när man just förlorat sin livspartner i samma infektion. En man med förvirring efter IVA-vård, till synes initialt ledsen och rädd i en annan sal. Hustrun ringer och berättar att familjen spelat in en hälsning på en mp3-spelare han har fått med sig. Så fint. Vi gör vad vi kan för att trösta och lugna, men vi kommer ju aldrig kunna ersätta en kär anhörig. En ung mans pappa dog pga Covid19, när den unga mannen själv var inlagd på IVA pga samma infektion och varken kunde få veta eller ta adjö där och då."
https://www.expressen.se/nyheter/sjukskoterskans-vadjan-fran-intensiven-forsta-allvaret/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Hur länge är det aktivt på respektive ytor då?

Det kan vara aktivt länge upp på hård ytor, typ 5 dagar har jag läst. Detta innebär dock inte att det smittar i 5 dagar. Det kan vara försvagat etc
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag utgick från Stanford studien.

Ja, men Imperial är de som England baserar sina beslut genom.

Det var genom deras studier som de beslutade att inte genomföra flockimmunitet för att de räknade ut att de skulle döda 250 000 i England och lite över en miljon människor i USA.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Antal döda i covid-19 i Norden idag:

Sverige: 111
Norge: 1
Danmark: 10
Finland: 8

Fy fan. Behövs inga kommentarer mer än att FHM kan dra åt helvete!

(Källa: https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries)

Ja det kommer bli svårt för sittande regering att hitta en positiv spinn på detta.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Jag begriper inte att någon i ett högutbildat land som Sverige ens tar ordet lockdown i sin mun. Det är oförenligt med svensk kultur och skapar tiofallt fler problem än det löser.

Nedstängning görs redan i massor med länder. Även i länder med en högt utbildad befolkning. Se dig omkring i världen. De har gått skola i Italien också, spanjorer har universitet, Frankrike är inget u-land, iaf inte än. O.s.v.
Citera
2020-04-18, 17:12
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Stackare som blir kallad »hen«. Så långt skulle jag aldrig gå att kalla någon för det. Vad som hela historien handlade om var att den engelsktramsande medlemmen vill utpeka sig själv som vad Sverige behöver. Jag svarade kort och gott att Sverige behöver inte mer engelska. Så är det.

Att det sedan från det håller kommer rasistargument så fort man inte delar dennes uppfattning är mycket talande för vad som inte heller Sverige behöver. Vi behöver inga fler rasistargument om allt som inte överenstämmer med PK-agendan.

Kärnan i diskussionen är emellertid frågan om hur högt priset ska vara på att »rädda« människoliv som man inte ens vet om man räddar. Det dör ju infernaliskt många varje år och det dör 3000 för att vården inte fungerar utan att någon ens försökt skriva på en petition. Därför står vi där vi står. Dock tycks ännu inte vårdens kapacitet vara skillnaden mellan liv och död här. Vissa (exempelvis Alsing) blir ju så sjuka att det inte går att rädda dem trots intensivvård .

Och hur vet man det i förväg? Med ditt resonemang så kan vi skrota allt vad sjukvård och mediciner heter. Vem som helst kan ju dö när som helst hur som helst av i princip vad som helst. Jäkla vad skattepengar vi kommer spara!!!

Är du verkligen så korkad eller ansträngde du dig extra mycket den här gången?
Citera
2020-04-18, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iakttagaren-2019
Nej , krisorganisation med tydliga ansvarsområden har inte upprättats, vad jag vet !
I stället handlar krishantering i sosse- Sverige om att gömma sig bakom någon annan.
Var och en kör sitt eget race och menar att det är egentligen någon annans ansvar.

Lövet kör floskler i presskonferenser i tid och otid.
IVA ska börja kontrollera vad som sker ute i verkligheten.
Hallonberg meddelar högtidligt att snart skall fler kunna testas, men bara vissa.
Damberg vill inte se trånga uteserveringar och är lättad att slippa prata om våld och skjutningar.
Tegnell pratar om att tvätta händerna och sprider dimridåer på dagliga presskonferenser
Magdalena tror att arbetslösheten kan stiga till 740000 arbetslösa enligt regeringens värsta scenario.
Arbetsförmedlingen meddelar att dom fått mycket att göra, vill ha mer pengar.
MSB Myndigheten för samhällsskydd och beredskap med geniet Dan Eliasson i spetsen, glömde att bunkra sjukvårdsmaterial ,trots dom gett ut broschyren ”Om krisen kommer” till Sveriges invånare.
Morgan poppar upp då och då.
Vad småparti-politikerna i Löfven II:s regering gör nu märks inte mycket av.
o.s.v … o.s.v …

Exakt så!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in