2020-04-18, 17:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Jag håller med till 100%.
Tegnell & co strävar efter nåt dom inte vet nåt om. Galenskap!

Små länder som... Belgien (1a), Nederländerna (6a), Schweiz (7a). Luxemburg 9a efter Sverige!
De här är inget jag hittat på själv.
Kolla själv: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3rdeA/coronaviruset-har-ar-de-senaste-siffrorna

Återigen, Sverige ligger på elfte plats.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Som att Sverige har en liten annan modell, inte så olikt, ska ju vi vara nästan sämst i klassen i detta tidiga skede, därefter ska vi komma ur snabbare. Det är väl så som jag förstått modellen, och då får vi gå tillbaka och jämföra efter nästa influensasäsong, som att den kan blomma upp i länder igen under hösten och vintern 2020/2021. Tror vi måsta vara försiktiga här, ingen vet hur detta slutar, skulle inte förvåna mig om alla slutar på liknande tal, när vi justerar för olika länders förutsättningar. Men att vi inte kunnat skydda äldre är jävligt tragiskt, det ligger på kommunerna dock, samt Socialstyrelsen. De ska ha beredskap för sådant.

Nej det ligger på krishanterande stat och FHM.

Äldrevården har ju gjort precis vad FHM rekommenderade "stanna hemma om du har symptom"...
Citera
Medlem
Ser ju riktigt bra ut med siffrorna, tydlig tendens på flockimmunitet.

Eller tydlig tendens på total inkompetens på FHM kanske?
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Instämmer plus att en del aldrig blir en del av den där flocken utan dör innan de hunnit in i den.

Sant och de som inte dör sitter inlåsta med igentejpade nyckelhål och stängda ventiler
Citera
Medlem
JamesWebbs avatar
Ännu en studie på antikroppar som visar att smittan är mycket mer spridd än vi tror och att många av oss redan har haft det. Men andra ord så är vi nära flockimmunitet nu och dödligheten inte speciellt stor: https://www.theguardian.com/world/2020/apr/17/antibody-study-suggests-coronavirus-is-far-more-widespread-than-previously-thought?CMP=Share_iOSApp_ Other

Konsekvenserna av att många länder begick ekonomisk självmord kommer nog bli sommarens heta samtalsämne. Vad gör en land när 50% av alla skatteintäkter som behöver för att betala värlfärden är borta, kommer de lägga ner försvaret, sjukhus eller skolor. Kommer pensionsåldern höjas till 70år? Hur många liv kommer det kosta?
Senast redigerad av JamesWebb 2020-04-18 kl. 17:43.
Citera
Medlem
CityBangBangs avatar
Underbart när lokala myndigheter går emot staten och folkhälsomyndighetens rekommendationer och avgör själva vad som är bäst.. och se vad de faktiskt lyckats med och inget som tagits upp ännu av slaskmedia väl?

https://www.friatider.se/tuffa-snabba-atgarder-kan-ha-raddat-skane-fran-stor-massdod
Citera
2020-04-18, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Hong Kong influensan är en av dom virus-stammar som cirkulerat med årets säsongsinfluensa (2019-2020)

Jag får väl omformulera frågan för dom drar ned lite i punch och blir säsongsinfluensor istället, eller du svarade väl på frågan.

Inget vaccin och ingen immunitetet och den blev mildare säsongsinfluensa.
Citera
Medlem
Mr-skalmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thraxx
Vad är det med Sverige alltså? Gud så många utländska nyheter om vad i helvete Sverige håller på med, så man skäms! Klart regeringen borta ha gjort någonting för längesedan kanske inte total (Lockdown) men åtminstone stängt ner platser där det är mycket folk på en och samma plats, som stora köpcentrum och liknande ställen där det vistas mycket folk. Men ingenting konkret verkar regeringen göra alls! Dom gör småsaker som är så löjliga som idag på Willys så hade dom markerat golvet där det stod att man skulle ha 1,5 meters mellan rum för kunder till kassan, samtidigt som det står folk packat runtom i butiken på olika platser till mat och liknande.

Blir en väldigt tråkig sommar om denna skit Corona inte försvunnit innan dess! Jag är inte nojig över viruset och lever mitt liv som vanligt, klart man håller sig ifrån stora folkmassor och liknande onödigt att ändå bli smittad. Men annars är jag ute och promenerar varje dag som vanligt och handlar i små affärer där det inte är så mycket folk i.
Mycket bra skrivet håller med dig till 100%, tyvärr lär det bli en ganska tråkig sommar inga konserter och evenemang.
//Skalman
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Nej, men i brist på erfarenhet så kan man väl använda sitt förstånd

Vilket jag anser att Sverige gör. Strategiska, långsiktiga och vetenskapliga.
Citera
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Om det vore så - att människor inte blir immuna efter sjukdom - har du helt andra saker att oroa dig för än Sveriges strategi. Tex civilisationens, såsom du känner till den, undergång. Som tur är talar du i nattmössan.

Givetvis. Nu säger jag inte att jag tror att så är fallet, men man måste väl uttrycka sig? Läste WHO:s varning om detta kring immunitet och blev jävligt less, efter att i några dagar kunnat se nån lite ljusning i allt det här. Oavsett vilken strategi man tror är den rätta, har man väl rätt att känna varierande känslor i detta elände, eller? Jag har tänkt att den strategi vi för med öppenhet under ansvar, eller va fan man ska kalla det, är det rätta i längden. Nu känner jag bara att jag inte vet längre.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angelofeverything
Man förstår ju att nazisterna hade ett gott öga till den Svenska kyligheten och effektiva handlag..imponerande 💪
Inget att hetsa upp sej över, cirkulera..
Allt nedan britterna körde med sitt Keep Calm and Carry On

Så ska vi göra som britterna under WW2 kanske, keep calm and carry on? Eller ska vi bli hysteriska och skrika nedstängning och i bästa pöbelmentalitet anklaga myndigheterna for att ha blod på sina händer?

Jag röstar för Keep Calm and Carry On. Det funkade ju för britterna.

Keep Calm and Carry On was a motivational poster produced by the British government in 1939 in preparation for World War II. The poster was intended to raise the morale of the British public, threatened with widely predicted mass air attacks on major cities.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Keep_Calm_and_Carry_On
Citera
2020-04-18, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Om du inte ska räkna miniländer ska du inte heller jättelöänder när du jämför men det tänkte du inte på.
Att göra tvärtom är inte definitionen på att göra fel men det tänkte du inte på.
Sverige har en stor tillverkningsindustri vilken de kan ställa om utifrån behoven men det tänkte du inte på.
Att stänga ner allt kostar ett land enorma summor men det tänkte du inte på.
När utvärderinarna droppar in efter krisen och man jämför ländernas strategier kan mycket väl Sverige komma att hyllas istället för det motsatta men det tänkte du inte på.
Att vi med vår strategi kommer nå flockimmunitet medan andra passivt väntar på ett vaccin i åratal kommer ge oss ett försprång men det tänkte du inte på.

Varför tänker du och somliga inte? Sannolikt för att ni så upp till bredden är fyllda av ångest, irrationalitet och domedagsprofetior att sunda tankar inte får plats.

Sluta nu, jag pratar om länder med 25 000 medborgare där 30 blev sjuka i corona...

Du har fortfarande inte fattat att inget land köper det vi producerar, Sverige är en exportnation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in